Citroën Dyane 6 Confort (1982)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Dyane 6 Confort |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1982 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 161.000 km |
Citroen Dyane
- 161.000 km
Vorig jaar een lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan, namelijk om ooit eens een Citroen Atype en dan met name een Dyane in bezit te hebben.
Deze Dyane kwam toevalligerwijs tegen op Speurders, een in redelijke staat verkerende Dyane met 2 jaar APK, nieuwe startmotor, Dynamo, dakje en voorbanden, met een vraagprijs van 1500 euro.
Na wat onderhandelen een proefrit en een brugcontrole door een Citroengarage de auto gekocht.
Hoe zijn de ervaringen, als je zo'n auto koopt dan weet je dat het een voertuig is met het comfort van 40 jaar terug, dus je moet en mag het niet vergelijken met huidige auto's.
Voor de tijd dat de Dyane in productie kwam, was het een comfortabele auto, die mede door zijn roemruchte vering, evenals de 2cv (eend) een perfecte wegligging had. De prestaties zijn zeker afgemeten naar het huidige verkeer ondermaats, maar ook in de jaren 70/80 vorige eeuw hield het niet over, dit wordt mede veroorzaakt door het 600 cc motortje, overigens een motortje wat betreft betrouwbaarheid zijn weerga niet kent.
Nou rijd ik de Dyane niet dagelijks, voor mij is het vooral hobby en feestvervoer, en het liefst rijd ik 80 km weggetjes, dan is dit de ultieme auto, want juist op binnenweggetjes voelt deze auto zich prettig.
De techniek van de Dyane is nagenoeg gelijk aan die van de Eend, qua carrosserie is het net iets meer auto, voordeel het is iets steviger, nadeel het is lastiger als jezelf sleutelt aan je auto.
Is zo'n auto als gezinsauto of dagelijkse auto te gebruiken. Als je 1 of 2 kinderen hebt niet al te groot, dan is dat wel te doen, maar je moet er wel rekening mee houden dat je niet de veiligheid hebt van moderne auto's. Voor dagelijks gebruik kan ook, maar dan zou ik een knap gerestaureerde Eend/Dyane aanschaffen, dat vertaald zich dan wel in de prijzen. Vaak zijn ze dan veel duurder dan de ooit oorspronkelijke verkoopsprijs, staat wel dat de imitatie delen ook vele malen betere zijn, mn de Chassis zijn vaak gegalvaniseerd en dus duurzaam.
Het hebben van een Atype betekend ook roest, je bent eigenlijk continu bezig met roestbestrijding, vaak houdt dat in dat er vroeg of laat laswerk bij komt kijken, tegenwoordig kun je ook verzinkte koetsen krijgen, maar die zijn ook knap aan de prijs. De handige sleutelaar kan veel zelf, kun je dat niet er is een groot netwerk van gespecialiseerde Atype garages, ze hebben vaak alle onderdelen zowel nieuw als tweedehands wel in voorraad.
Met plezier rij ik in mijn Dyane, het onthaast en je waant je zeker als je snelwegen vermijdt, in de vorige eeuw. Daarnaast maar dat geldt voor veel meer klassieke auto's is het een verademing naast al het eenvormige blik wat er nu gebouwd wordt.
Een klassieker en dat geldt niet alleen voor een Atype is vooral emotie, je koopt zo'n auto niet voor de luxe, het comfort ed, als je dat zoekt moet je niet zo'n auto kopen.
Wil je een stuk nostalgie rijden, genieten, ja dan is zo'n auto een leuke en goede investering, waar je veel plezier aan kunt beleven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.