
Citroen C6 3.0i V6 Lignage (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C6 3.0i V6 Lignage |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 214.369 km |
Exclusief, super comfort maar wel Frans
- 167.000 km
November 2019 heb ik dan eindelijk een C6 aangeschaft. Ik had hiervoor tot 2 keer een DS gereden, een echte, dus van voor 1976 en een cx prestige automaat. Natuurlijk hadden deze wagens een heerlijke rij beleving en een fantastisch veercomfort, maar wel veel lawaai en een zwaar verouderde veiligheid. Met de C6 zijn veiligheid en geluidsniveau op hoog respectievelijk laag. De auto is heerlijk stil en hij ligt als een dijk op de weg. De wegligging is één van de dingen die mij enorm positief heeft verrast. Ik rijd vaak door de alpen en de appenijnen en heb nog nooit een auto gereden die zo ongelooflijk goed in lange snelle bochten licht. Dit traject heb ik ook in verschillende te harde Duitsers gereden en volvo's, maar de C6 verslaat ze allemaal met gemak.
Over het veercomfort hoef ik niet veel meer te zeggen, er worden simpelweg geen auto's gebouwd die dit evenaren en in combinatie met de ongeëvenaarde wegligging heeft citroen echt een huzarenstukje afgeleverd. So far so good, maar....
De motor in combinatie met het gewicht én LPG is echt ondermaats, onder de 3000 tpm is hij traag en daarboven wat rouw en onrustig. Dit betekend rustig optrekken en gaat de weg ligt omhoog direct een verzetje terug. Eenmaal op snelheid gaat het best en is de motor rustig en hoort hij wel bij zo'n wagen. Gewoon niet te snel willen dus. Gelukkig hoef je voor de meeste bochten niet echt af te remmen...
Verder valt er wel eens iets van de auto af, lekken de lampen, dus condens, is het dashboard wat treurig en vind ik de stoelen wat hard.
Het is echt een auto voor de liefhebber en iemand die wat anders durft te rijden.
De benzine versie is zeldzaam, er zijn er nog een kleine 1500. Op LPG is redelijk schoon (dit is de enige reden waarom ik hem op LPG heb laten zetten en geen diesel wil) ik rijd maar zo"n 15 tot 20 dkm per jaar.
Mijn andere auto is een LEAF ( nou ja auto, meer een golfkar) en daarom heb ik mijzelf dit kado gedaan en ik ben er erg blij mee!
Gaat nog steeds goed
- 214.369 km
inmiddels bijna 60000km verder en eerlijk gezegd weinig problemen. Af en toe schiet de bak in de noodloop, de derde versnelling, hij geeft wat signalen ol het dashboard zoals esp, abs en dergelijke. Na hem langs de lant 2 minuutjes van het contact af te laten is het probleem weg. dit gebeurt eigenlijk alleen maar als hij wat langer heeft stil gestaan. denk dus een sensor met wat roest o.i.d. De bak heb ik laten speolen, allerlei stangetjes en homokineten laten vervangen, olie op tijd en verder nieta. kosten vallen dus best mee. hij krijgt nu (preventief) nieuwe bougies en bobines. Gasverbruik ligt rond de 1 op 7, maar ik rijd veel door bergen en van Nederland naar Italië op redelijk tempo, hij rijd nu eenmaal heerlijk met de cruise op 160. De v6 draait prachtig en de loopcultuur weegt makkelijk op tegen de traagheid.
Hij is nu erg bijtellingsvriendelijk en op gas dus een echte aanrader voor veel kilometers tegen lage kosten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (16)
Reageren

Zuinig op zijn.



@Volvo: traag kan kloppen. Want de C6 heeft altijd met 3 conceptuele problemen moeten worstelen:
1. De auto was laat, heel laat. Een jaar of 6 na het verscheiden van de XM en even lang na de toen wervelende concept car C Lignage. Die vormtaal was anno 2006 nog steeds uniek maar minder van die tijd.
2. Het al genoemde interieur: een samenraapsel van enerzijds prachtige speciale ontwerpen als de deurpanelen. Maar anderzijds ook een middenconsole van een 407, compleet inconsistent design.
3. Overgewicht. De C6 moest en zou solide aanvoelen, maar daarin zijn de engineers misschien wat te ver gegaan. Daardoor is de atmosferische V6 benzine voor het gevoel onverwacht traag. Een vergelijkbare Duitser of een XM was een honderden kilo’s lichter!
Voor mij dus: mooi maar zo jammer van deze punten. En dat ik een labradordeur wil, maar dat is persoonlijk.




Verder ben ik stikjaloers op uw prachtige auto en ik wens u heel veel genoeglijke kilometers ermee.



Wat een klein wonder dat u uw oude c6 zo terug vindt. Jammer dat u zo over lpg denkt. Nogmaals ik heb hem er alleen maar in laten zetten ten gunste van onze planeet. Liefst had ik mijn cx om laten bouwen naar electrisch. Trouwens geen last van vocht noch ruimteverlies. Er licht een kerige 67 liter tank in de ruimte van de reserveband. Op lange afstanden neem ik een kleine thuiskomer mee en thuis neem ik het risico van een spuitbus.




Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.