AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroen C6 3.0i V6 Lignage (2006)

autoreview

Citroen C6 3.0i V6 Lignage (2006)

Signalement

UitvoeringC6 3.0i V6 Lignage
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst214.369 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Exclusief, super comfort maar wel Frans

  • 167.000 km

November 2019 heb ik dan eindelijk een C6 aangeschaft. Ik had hiervoor tot 2 keer een DS gereden, een echte, dus van voor 1976 en een cx prestige automaat. Natuurlijk hadden deze wagens een heerlijke rij beleving en een fantastisch veercomfort, maar wel veel lawaai en een zwaar verouderde veiligheid. Met de C6 zijn veiligheid en geluidsniveau op hoog respectievelijk laag. De auto is heerlijk stil en hij ligt als een dijk op de weg. De wegligging is één van de dingen die mij enorm positief heeft verrast. Ik rijd vaak door de alpen en de appenijnen en heb nog nooit een auto gereden die zo ongelooflijk goed in lange snelle bochten licht. Dit traject heb ik ook in verschillende te harde Duitsers gereden en volvo's, maar de C6 verslaat ze allemaal met gemak.
Over het veercomfort hoef ik niet veel meer te zeggen, er worden simpelweg geen auto's gebouwd die dit evenaren en in combinatie met de ongeëvenaarde wegligging heeft citroen echt een huzarenstukje afgeleverd. So far so good, maar....
De motor in combinatie met het gewicht én LPG is echt ondermaats, onder de 3000 tpm is hij traag en daarboven wat rouw en onrustig. Dit betekend rustig optrekken en gaat de weg ligt omhoog direct een verzetje terug. Eenmaal op snelheid gaat het best en is de motor rustig en hoort hij wel bij zo'n wagen. Gewoon niet te snel willen dus. Gelukkig hoef je voor de meeste bochten niet echt af te remmen...
Verder valt er wel eens iets van de auto af, lekken de lampen, dus condens, is het dashboard wat treurig en vind ik de stoelen wat hard.
Het is echt een auto voor de liefhebber en iemand die wat anders durft te rijden.
De benzine versie is zeldzaam, er zijn er nog een kleine 1500. Op LPG is redelijk schoon (dit is de enige reden waarom ik hem op LPG heb laten zetten en geen diesel wil) ik rijd maar zo"n 15 tot 20 dkm per jaar.
Mijn andere auto is een LEAF ( nou ja auto, meer een golfkar) en daarom heb ik mijzelf dit kado gedaan en ik ben er erg blij mee!

Gaat nog steeds goed

  • 214.369 km

inmiddels bijna 60000km verder en eerlijk gezegd weinig problemen. Af en toe schiet de bak in de noodloop, de derde versnelling, hij geeft wat signalen ol het dashboard zoals esp, abs en dergelijke. Na hem langs de lant 2 minuutjes van het contact af te laten is het probleem weg. dit gebeurt eigenlijk alleen maar als hij wat langer heeft stil gestaan. denk dus een sensor met wat roest o.i.d. De bak heb ik laten speolen, allerlei stangetjes en homokineten laten vervangen, olie op tijd en verder nieta. kosten vallen dus best mee. hij krijgt nu (preventief) nieuwe bougies en bobines. Gasverbruik ligt rond de 1 op 7, maar ik rijd veel door bergen en van Nederland naar Italië op redelijk tempo, hij rijd nu eenmaal heerlijk met de cruise op 160. De v6 draait prachtig en de loopcultuur weegt makkelijk op tegen de traagheid.
Hij is nu erg bijtellingsvriendelijk en op gas dus een echte aanrader voor veel kilometers tegen lage kosten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Harry Music
Harry Music
  • 2
Waanzinnige voiture ,inderdaad daar kan geen Duitser tegen op. Helaas altijd nog veel ,ten onrechte, koudwatervrees voor dit soort wagens. Helaas worden ze zo niet meer gemaakt. Dus koesteren !
Anoniem
Anoniem
  • 2
Prachtbak, klassieker in wording.
Zuinig op zijn.
Ingka
Ingka
  • 0
lijkt me een zalige auto, inderdaad het dashboard is niet van hetzelfde design level als de buitenkant.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Kan me niet voorstellen dat een auto op LPG met moderne LPG installatie langzaam is. Wat voor LPG installatie zit er in? En zijn injectoren wel van de juiste capaciteit dan wel de slangetjes tussen injector / spruitstuk in het geval van een dampgas systeem niet veel te lang?
Rogier1975
Rogier1975
  • 2
Mooie review! Zal voor mijn “nieuwe” XM V6 1994 misschien ook maar weer eens zo in de pen klimmen.
@Volvo: traag kan kloppen. Want de C6 heeft altijd met 3 conceptuele problemen moeten worstelen:
1. De auto was laat, heel laat. Een jaar of 6 na het verscheiden van de XM en even lang na de toen wervelende concept car C Lignage. Die vormtaal was anno 2006 nog steeds uniek maar minder van die tijd.
2. Het al genoemde interieur: een samenraapsel van enerzijds prachtige speciale ontwerpen als de deurpanelen. Maar anderzijds ook een middenconsole van een 407, compleet inconsistent design.
3. Overgewicht. De C6 moest en zou solide aanvoelen, maar daarin zijn de engineers misschien wat te ver gegaan. Daardoor is de atmosferische V6 benzine voor het gevoel onverwacht traag. Een vergelijkbare Duitser of een XM was een honderden kilo’s lichter!
Voor mij dus: mooi maar zo jammer van deze punten. En dat ik een labradordeur wil, maar dat is persoonlijk.
Dmitri 6779750
Dmitri 6779750
  • 0
Besye volvo s60. Ik denk niet dat de traagheid vooral door de lpg installatie komt, de wagen is gewoon "te" zwaar, maar op benzine is hij net wat gretiger en volgens de meeste ervaringen is dat wel normaal. Er zit een gas injectie systeem is van Landi, dus geen vloeistof injectie van Vialle, die zijn er niet voor deze motor. De V6 van PSA leent zich overigens uitstekend voor gas, zonder smeersysteem.
Dan 4x4
Dan 4x4
  • 0
Als je milieu vriendelijk lange afstanden wilt rijden en 'sportief' niet belangrijk is, dan zijn dit heerlijke 'strijkijzers'. De Jaguar XJ valt ook in die groep. Echter het zijn beiden limousines , en met 2 personen staat dat een beetje vreemd [ behalve als er een op de achterbank zit..]. Ik vind veel auto's mooi en wil er graag in rijden. Maar 3 is toch wel genoeg. Op basis van prioriteiten kom ik dan niet bij een limo uit. Maar dat is een persoonlijke afweging. Het zijn wel super mooie auto's , lekker eigenwijs . Nog veel 'zweef' plezier !!!
WAZ
WAZ
  • 2
De auto liGt in een bocht en de weg gaat liCHt omhoog, niet omgekeerd. Daar kunnen mijn nekharen niet tegen. Dat betekenT iets (stam + T), het is geen voltooid deelwoord.
Verder ben ik stikjaloers op uw prachtige auto en ik wens u heel veel genoeglijke kilometers ermee.
Cees 3440378
Cees 3440378
  • 0
Hoe kom jij aan mijn oude C6? Ook gekocht in Friesland? Je moet eens kijken in het kofferruim of dat niet onder water staat. Dan die gasinstallatie die je hebt laten monteren of je voorganger dat hoort niet in deze auto je houdt geen kofferruimte meer over. Nou succes ermee en hopelijk geen stukken want dan ben je de pineut ik weet daarvan.
Dmitri 6779750
Dmitri 6779750
  • 0
Beste WAZ. U heeft gelijk hoot. Ik schrijf erg slecht, ben erg dislectisch en tot overmaat van ramp heb ik de Middenschool gedaan.
Dmitri 6779750
Dmitri 6779750
  • 0
Beste Cees,
Wat een klein wonder dat u uw oude c6 zo terug vindt. Jammer dat u zo over lpg denkt. Nogmaals ik heb hem er alleen maar in laten zetten ten gunste van onze planeet. Liefst had ik mijn cx om laten bouwen naar electrisch. Trouwens geen last van vocht noch ruimteverlies. Er licht een kerige 67 liter tank in de ruimte van de reserveband. Op lange afstanden neem ik een kleine thuiskomer mee en thuis neem ik het risico van een spuitbus.
M 5527284
M 5527284
  • 0
Gave wagen! Elke keer als ik 'm zie (da's niet zo vaak) denk ik dat. Mijn kinderen vinden het een oude-lullen bak (wat wel bij mij past). Ik heb m nu op mijn watch lijst gezet voor een "leuke" youngtimer auto. Lekker zoeven en een V6 en eens wat anders, lijkt me heerlijk. Dank voor de review en geniet er van!