Citroën C6 (2008)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2008 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 291.000 km |
KM-stand laatst | 309.000 km |
twintigduizend km in 6 maanden met deze voiture
- 309.000 km
Ja, de C6. Altijd al mooi gevonden. Niet aan beginnen, zei het verstand: hoog verbruik, duur onderhoud, lastig om aan onderdelen te komen, vind maar eens een garage die er nog wat mee kan en wil...
Maar het gevoel zei: áls het dan een C6 moet worden, dan deze... V6 benzine /LPG, automaat, de juiste blauwe kleur, beige interieur, schuifdak, en als bonus: garage Car Ebben in Malden op nog geen 15 km van mijn huis, waar de kennis en de motivatie in huis is om 'm te onderhouden. Dus: adem in, ogen dicht en aangeschaft. Van een particulier, zonder garantie en zonder al te veel onderhoudsdocumentatie. Een hele gok, maar het pakt goed uit.
Het comfort, de ruimte, de rust aan bood, de rijke uitrusting, vele veiligheidsvoorzieningen, het aangename cruisen op 110 km/u (motor maakt dan rond de 2000 toeren), het blije gevoel als je uitstapt en even omkijkt, het unieke karakter - dat weegt allemaal op tegen de nukken en nukjes. Af en toe een storingsmelding die dan ook vanzelf weer weggaat, of de vering die ineens niet meer in de sportstand kan, de achterspoiler die bij 80 en 110 omhoog zou moeten komen maar dat niet doet, en niet te vergeten de behoorlijk onhandige kofferbak, zeker als je (zoals ik) altijd hatchbacks (Renault 16, Saab 9000) of stationwagens (Mercedes 230 TE, Volvo 240, Volvo 940) hebt gereden.
De wetenschap dat dit een toekomstige klassieker is maakt het af. Ik neem de hoge variabele kosten voor lief. Ze vallen eigenlijk ook best wel mee. 1 op 8 a 1 op 9 op LPG (rustig optrekken en veel snelweg kilometers).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.