Citroën C5 Tourer 2.0i 16v Comfort (2009)

autoreview

Citroën C5 Tourer 2.0i 16v Comfort (2009)

Signalement

UitvoeringC5 Tourer 2.0i 16v Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst127.400 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tevreden en toch een nieuwe auto

  • 8.600 km

Hallo,
na een wijziging van functie kreeg ik de mogelijkheid om een auto van mijn werkgever te bestellen. Na lang zoeken ben ik op deze auto uitgekomen die binnen het budget past. Vanaf de eerste foto's die ik van deze auto zag had ik zoiets van eindelijk een compromie van Citroen dat op een Citroen lijkt en toch onder een breed publiek aanslaat. In eerste instantie heb ik voor diesel gekeken vanwege het koppel en de rust van binnen. Helaas ging dat boven budget als je de hydraulische vering wil. Uiteindelijk op de confort uitvoering uitgekomen. Vergeleken met mijn prive C5 Exclusive van 2004 heeft hij alle extra's nu in de confort uitvoering zitten m.u.v. lm velgen en xenon verlichting. Pack detection en metaallak gekozen (groen) omdat je deze kleur met het beige interieur kunt combineren.
Omdat ik de bijtelling buiten proportie vindt, rijd ik alleen zakelijk, wat soms wel eens jammer is.
Ervaringen:
Vanaf dag 1 ben ik onder de indruk van de kwaliteit van de auto. Alles klopt, voelt goed aan en zit degelijk in mekaar. Waar blijven die kraakjes toch, waarom zijn er geen onhebbelijkheden toch die je een Citroen altijd even moet vergeven. Ik kan alleen maar concluderen dat de auto erg goed in mekaar steekt. De commentaren van de auto bladen dat het onderstel wat zweverig en afstandig is kan ik niet ontdekken. maar ik rijd naatuurlijk ook niet op een cirquit, maar gewoon op de weg.
Zeer tevreden ben ik over de parkeer sensoren voor en achter. wat een geweldige uitvinding. je kunt er gewoon op vertrouwen. Dat zal de lease en verzekerings maatschappij wel leuk vinden, geen parkeer schade meer.
Minderre punten:
* De bijrijdersstoel en A-stijlen zijn vrij massief en ontnemen soms het zicht. Hierdoor zie je soms ander verkeer later dan gewenst.
* Bij hogere snelheden is de motor wat beter hoorbaar. Komt volgens mij meer door het ontbreken van wind en banden geluid dan door de isolatie van het motor gedeelte.
Storingen:
Geen. een dikke pluim voor Citroen.

Vervolg nog steeds goed?

  • 17.000 km

Laatste tijd wat meer gereden. Dus weer eens tijd voor een update.
Veel op de Franse snelwegen en de Duitse auto bahn gereden. Wat loopt dat ding hard. als je de ruimte hebt loopt die boven de 210 km/h .... op de navigatie. Verbruik blijft rond de 1 op 12 hangen. (uitgezonderd de extreme situaties). Voor de genen die er ook eentje gaan bestellen:
- Parkeer sensoren achter en voor zijn geweldig.
Verder is nog op te merken dat het aantikken van de richting aanwijzer 3 maal knipperen opleverd. Geweldig op de autoweg. Scheeld toch weer 60,-- E en een optreden in wegmisbruikers.
Iritaties,
- Achteruit blijft onder de spoiler smerig.
- Rechter B-stijl in combinatie met de stoel in de normale stand, belemerd behoorlijk het zicht.
- Blue tooth weigerd soms dienst na 2 A 3 uur.
Binnenkort gaan de winterbanden er onder.

Beurt gehad, geen gekke dingen

  • 23.000 km

Ondertussen heeft de auto een beurt gehad. Citroen had netjes gemeld dat er een paar aanpassingen gedaan moesten worden.

Ze hadden alleen voor de achterspoiler geen onderdelen op voorraad en de software update hadden ze geen tijd voor gehad.

Nieuwe afspraak maken dus. Software update is nodig voor de laatste versie voor blue thooth aan te passen. Probleem is namelijk dat de verbinding met de telefoon na ca. 2 uur weg valt. Al een keer toestel gewisseld, doch dat hielp niet.

Verder alleen maar lof. Beurt was niets bijzonders te melden.

Daar zijn we weer

  • 65.000 km

Na een tijdje afwezig te zijn geweest, weer een update.
Prestaties, hij gaat als een kogel. Laatst in Duitsland 219 km/h gereden, let op, 215 op de gps. Dat vindt ik knap. Ok het was een beetje bergaf, maar geen steile helling. Wel eff stort stand erop, anders wordt de weg een beetje smal. Tot de 200 is het ok, daarboven, toch maar deze gadged gebruiken. Prestaties daarom naar 5*
Gebruikskosten, het verbruik ligt op 1 op 12. Heb ik nog nooit met een bezine auto gehaald. Kosten om hoog naar 5*
Kwaliteit, Tja, na een goed begin, laat citroen hier en daar toch wat steekjes vallen.
Vloermatten, Ik heb geen pums of zo aan, maar na 40.000 km nieuwe matten omdat er een gat in zit, misschien overstappen op laminaat?
Telefoon, na mijn 4e telefoon en twee SW updates, valt hij nog heel af en toe weg, maar hersteld zich zelf. Daar is mee televen.
Raam mechanisme, Plotseling een raar geluid, raam bestuurderszijde niet meer omhoog of omlaag. Uiteindelijk toch dicht gekregen. Het meest iritante is datje er dan een week lang mee rond mag rijden. Afspraak, geen tijd, inspectie, onderdeel bestellen, nog een keer terug voor de inbouw. Heb de auto voor mijn werk, niet om mee naar de garage te rijden.
Cruise, plotseling weigerd die dienst en knipperd irritant. Aangezien het een gebruikers vriendelijk systeem is (rijd ook vaak met rentals) mis je 'm enorm. Uiteindelijk bleek het dus de remschakelaar te zijn. Hehe, ding van 5,-- euro, weer twee uur bij de garage. Diagnose is wel goed zeg, laptop eraan, langer bezig geweest met zoeken naar de schakelaar dan de inbouw.
Deurrubber, bestuurderszijde heeft 1 rubber een scheurtje. Niet ernstig, maar na 60.000 km.
Twee keer carglas op bezoek gehad, ligt niet zo aan de auto, netjes gerepareerd, twee keer uitgezogen en twee keer alle ramen gepoetst. Prima service.
2 maal beurt, naast de reguliere sappen, alleen achter remblokken vervangen. Netjes.
Trekhaak gemonteerd, wat zijn dat voor prijzen zeg, de kabelset is schandalig duur omdat er een printje in zit, doe je dat niet, wordt de achterzijde een kerstboom volgens de kenners. Voor het geld van de trekhaak heb ik twee prachtige 100 hz supperplatte led tv's, daar zit ook een printje in, boeven. Helaas kan ik mijn kar niet aan de tv hangen.
Bekleding, kunstof, het mooie lichte beige interieur is wel erg besmettelijk. Heb eerst een c5 gehad met de zelfde bekleding, deze was beter schoon te krijgen.
Maar begrijp me niet verkeerd, dit is gewoon een kritiesche noot, de auto is nog steeds een aanrader, aan het einde van de lease overweeg ik 'm over te nemen en prive te gaan rijden, zo tevreden ben ik er over. Motorkap gaat alleen open voor het ruitensproeier reservoir te vullen en hij moet toch regelmatig hard werken..
Op naar de 100.000.

Tussentijdse samenvatting.(100.000 km)

  • 100.000 km

Mijn tevredenheid is nog steeds dik in orde. Geen rammels, loopt nog steeds super, een heerlijke rijdersauto.
T.o.v. het vorige verslag hebben we de 80.000 km, 100.000 km beurten gehad en sinds kort de eerste APK.
80.000 beurt. Daar zal de lease maatschappij wel van geschrokken zijn. Blokken voor (eerste set) achter blokken (tweede set) plus schijven. Naar zeggen van de garage was het metaal op metaal. Wordt je nog uitgemaakt voor een rijder die het toch niets uitmaakt. Erg irritant, de auto wordt goed verzorgd en komt altijd correct op tijd in de garage. Helaas signaleert de auto die slijtage niet zelf. Je hoort wat krassende geluiden en als je bij de garage komt is het kassen. Toch een aandachtspunt voor auto fabrikanten met steeds maar groter wordende onderhouds intervallen. Maar de klapper was wel de constatering dat er een lekkage was bij beide voorste veerpoten, deze moesten vervangen worden. Slik. Na doorvragen werd gemeld dat de lease maatschappij reeds goedkeur gegeven had voor de vervanging. Slechts opgemerkt dat ze geluk hebben dat ik niet de eigenaar ben van de auto. Dat kan toch hopelijk wel goedkoper Citroen? Nog nooit meegemaakt. Op naar de 100.000.
Geen opmerkingen, alles blijft goed (is dit wel een auto van Citroen???)
100.000 km beurt. Geen opmerkingen, slechts kleine reparatie aan de bekleding van de achterklep. Die zat los? verder de raam lv opnieuw afgesteld en de hoogte verstellingsknoppen schoon gemaakt (kan niet tegen koffie). Dus op naar de APK. Het blijft Saai. APK. geen opmerkingen. Meteen weer goed voor twee jaar.
Wordt een beetje saai, maar ik blijf tevreden. in totaal 4 banden vervangen, 2 winterbanden, 2 zomerbanden. Niet tevreden ben ik over de keuze van de lease maatschappij kwa merken. Michelin is niet meer toegestaan. Vooral de Goodyear banden die er nu onderzitten kunnen me niet bekoren. Meer rolgeluid, onrustiger in het stuur enz.
Op naar de 120.000.

Einde komt in zicht.

  • 125.000 km

De 120.000 km beurt is achter de rug. Wat is er in de tussentijd gebeurd? bij 110.000 ongeveer, zweten in de auto. Toch de dealer maar opgezocht. Bleek de condensor defect te zijn. Nu lees ik dat bij meer reviews, dus er zal wel een kosten besparing actie doorgevoerd zijn bij de toeleverancier.... Jammer, je wil toch niet tussentijds naar de dealer.... daarna geen voorvallen, wel zit er een vervelende storing in de auto zitten, als je vol accelereert verslikt de auto zich eventjes, en dan reageert het gaspedaal trager. Gevolg is dat je bij het schakelen eventjes afgeremd wordt omdat de motor nog niet op toeren is. Super vervelend. 2 minuten uit zetten en alles is weer bij het oude. Tijdens de 120.000 km beurt hier melding van gemaakt. Verder..... Roest puntje op een hoekje van de motorkap.... hallo we leven in 2013. Schakelaar van de raambediening weer gemeld, gaat alleen maar handmatig en niet automatisch omhoog. Irritant, zeker als je dat al voor de derde keer meld. Dan is er een ronkend geluid achter.
Dealer maakt alles in orde. Krijg de auto terug... wat denk je..... Banden vervangen. Beurt en een verhaal van een schouder ophalende monteur. Raambediening, onveranderd, gas reactie, onveranderd, roest, nog steeds aanwezig.
Terug gegaan, eerste keer maar je voelt je echt niet serieus genomen.
- Roest, heel lang verhaal, dealer, lease maatschappij, importeur.... 12 jaar carrosserie garantie, vergeten. uiteindelijk een nieuwe motorkap gemonteerd in de juiste kleur.
- Gaspedaal reactie, opnieuw in geleerd of zoiets. schijnbaar verholpen.
- Schakelaar, vervangen.
Hierbij een oproep aan de dealers, neem ook lease rijders serieus. Vorige dealer was een ouderwetse, die is niet meer, nu dus bij een moderne dealer. Prachtig gebouw, leenauto mee... maar toch. Ik kom er graag zo min mogelijk.
Nog steeds dik tevreden over de auto. vooral het vermogen (pas nog eens 215 km/h gereden, 210 km/h op de GPS), comfort, luxe en het mooie model spreken mij erg aan. Mocht je er eentje overwegen neem zeker de parkeersensoren voor, je ziet niets zonder die dingen.
Minder is toch de brede A stijl, je overziet wel eens een fietser, dan schrik je en toch, de steeds hoger wordende reparatie kosten en het brandstof verbruik (gemiddeld 1 ltr:11,5 km)

Begin november het bericht ontvangen dat het einde van het leasecontract eraan komt. Slik. Moet ik nu echt afscheid gaan nemen van mijn C5. Mijn optie bekeken,
1) over nemen van de lease maatschappij. Wat een boeven zeg, ze vragen gewoon E3.500,-- meer dan de dealer opgeeft als inruilbedrag. Een rekensom leerde mijn dat deze optie niet de slimste is financieel gezien.
2) Een jaartje door rijden, Lease maatschappij wil dat liever niet.
3) andere auto. Inlogcode van de lease maatschappij gekregen en zoeken. Nieuwe C5, alleen met stalen veren en toch wat aan het verouderen van binnen. Dus verder zoeken, C4 Grand Picasso met 150 pk diesel? 20% bijtelling. Interessant. verder zoeken, ??? kan dat, een DS5 Hybrid4 met 14% bijtelling. Yep dat kan. financieel het meest interessante voorstel van Citroen waar je toch nog een full size auto rijd.
Afspraak gemaakt voor een proefrit,
C4 Grand Picasso Mooie auto, (in 1.6 diesel gereden). Super interieur.
DS5 Hybrid 4 Business. Prachtige auto, nog mooier dan de C4, wel heel weinig opberg plaats en die rare automaat en kleine koffer ruimte, echt klein. Toch gaat het deze auto worden, super mooi interieur, prachtige auto en rijd toch wel fijner dan de C4 Grand Picasso.
Ga nu van E 333,-- bijtelling naar E 145,-- Bijtelling per maand (C4 was E 175,-- per maand). Alles onder voorwaarde dat hij voor 1 jan 2014 op kenteken staat..... Volgens mij is het gelukt en krijg deze week de bevestiging van lease maatschappij. De importeur had er nog verschillende staan die ze volgens mij graag voor 1 januari op kenteken zetten. Kleur Gris Galena.
Jullie worden op de hoogte gehouden.

Einde, op zoek naar een nieuwe gelukkige eigenaar.

  • 127.400 km

Vandaag is het dan zover, de nieuwe auto wordt afgeleverd en er moet afscheid genomen worden van de C5. De nieuwe eigenaar zal er tevreden mee zijn.

Wat blijft mij het meeste bij van deze auto, de uitstekende prestaties, de mooie vorm, de heerlijke rust aan boord tijdens de ritjes, het bediengemak van de auto, alles wat je nodig hebt aan boord is aanwezig maar op plaats 1 komt wel het comfort. Wat zal ik dat missen. Vanaf nu zijn er drempels, vanaf nu voel je oneffenheden in de weg....

Niets dan lof, nee. Wat mij tegenviel is het zicht rondom, met name de A en de B stijl willen nog wel eens een fietser aan het zicht onttrekken. De kwaliteit, triest dat de veercilinders voor compleet vervangen moeten worden vanwege lekkage, een storing bij het gasresponse (na felle acceleratie) die de laatste 20.000 km niet op te lossen was en de vloermatten waar na 40.000 km een gat in zit waar je een mandarijn in kunt verstoppen. De rest is hem vergeven.
De auto heeft me nooit laten staan, in de steek gelaten en het is toch wel een goede auto. De opmerkingen die ik maak zijn zaken die bij elk merk wel mee vecht, op zijn specifieke punten. Ook begrijpelijk, veel onderdelen komen van de zelfde leveranciers vandaan. Storingen in elektrische systemen blijven moeilijk op te sporen, uitlezen, resetten, opnieuw inleren.... De technici in de werkplaats hebben nog steeds moeite de onzichtbare stroompjes te doorgronden.

Mocht je deze auto willen overnemen van een garage, ik zou zeggen, doen. Verbruik is netjes (1/11,5 in de zomer, 1/12 in de winter)nog nooit zo'n zuinige 2 ltr gereden. De lichte bekleding heeft laat sporen van gebruik zien, maar niet vermeldenswaardig. niet gaat stuk, en de auto rijd super en mega Comfortabel met de hoofdletter C. Houd wel erbij uit dat de storing in het gaspedaal opgelost wordt.

Au revoir C5, ik zal je missen.

Ondanks dat ik nu een jaar in een prachtige DS5 Hybrid rond rijd mis ik deze auto nog altijd. Mocht je er eentje willen aanschaffen, geen slechte keuze dus!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.