Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Comfort (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Tourer 2.0 HDiF Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 92.000 km |
Comfortabele kilometer-vreter
- 92.000 km
Sinds september 2009 berijder van een C5 tourer, mijn 1e franse auto. Hiervoor vooral VW's gereden, en ik moet zeggen, het rijcomfort is het beste dat ik ooit heb meegemaakt. Grotendeels komt dat, uiteraard, door de Hydroactive-vering waarmee deze auto is uitgerust. Het is en blijft een unieke verkooppunt van Citroën. Helaas is deze vering uitsluitend bij de duurdere modellen van de C5 te vinden.
Door de comfortabele stoelen en de vering rij je fluitend naar Parijs. Daarnaast is de 140 pk diesel motor erg stil. Ook is er weinig windgeruis te horen. De zes-versnellingsbak schakelt precies, maar is iets minder soepel dan de VW-versnellingsbakken die ik heb bediend.
De prestaties van de C5 zijn prima. Een top van 205 km/h, en vrij vlotte tussen sprint zijn geen probleem. De tussensprint is , ook door het vrij hoge gewicht van de auto, wat minder vel als bij de VW's die ik heb gereden. Het brandstofverbruik is bescheiden : ca. 1 : 16. Dit ondanks mijn vlotte rijstijl. Door de hydroactieve vering kunnen bochten snel worden genomen zonder overhellen aangezien er gecorrigeerd wordt door het systeem.
Eigenlijk geen echte negatieve punten, alleen is de logica voor de bediening van de electronica etc. bij franse auto's minder ergonomisch als bij duitse auto's. Maar het went snel.
Ook is de afwerking van de auto niet zo goed als bij de VW's die ik heb gehad. Het is allemaal nét niet zo strak gedaan.
Kwalitatief is het best in orde, alleen is de manier waarop de rolhoes van de kofferruimte wordt vastgehouden echt slecht. Na een maand al afgebroken. (Geen garantie..) Airco doet het goed, alleen moet je even weten hoe je hem wilt instellen. In het begin probleem dat de middenconsule onaangenaam warm werd bij lange ritten. Deze klacht is nu verdwenen.
Ik heb de auto nu ruim 1,5 jaar en ik zie op tegen de dag dat ik afscheid zal moeten nemen van deze hele fijne auto vanwege het aflopen van het lease-contact (Sept. 2012).
Zoals gezegd is met name de hydroactieve-vering hetgeen dat deze auto zo prettig maakt. Ik zag op een recente prijslijst dat deze vering nu alleen nog leverbaar is op de duurste C5's die buiten mijn budget vallen. Erg jammer, omdat ik daardoor na deze C5 een andere auto zal moeten kiezen. Ik heb mijn oog op een Peugeot 508 laten vallen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.