Citroën C5 Tourer 1.6 THP Exclusive (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C5 Tourer THP 155 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
Eerste indruk C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
- 800 km
Deze week een nieuwe lease auto opgehaald (C5 Tourer 1.6 THP Exclusive).
Hiervoor reed ik (in aanschaf volgorde: Opel Kadet, Opel Ascona, Datsun Sunny, Nissan Sunny, Opel Astra, Opel Vectra, Toyota Avensis Executive, Renault Laguna (waardeloze stoelen...), Renault Megane (leuk maar niet te lang graag), Audi A4 1.8 TFSI (sportief maar bumpy)).
Voordat ik deze auto gekozen heb, heb ik proefritten gemaakt in: Audi A6, VW Passat 2011 model met DSG bak, Toyota Avensis Executive, Peugeot 508 (2011), Citroen C5 Tourer Ligne Business, C5 Tourer 1.6 THP Exclusive. (Skoda Superb Station, Mercedes C-serie Station, Opel Insignia Tourer niet om dat ik die merken niet kan/mag leasen).
De C5 Tourer 1.6 THP Exclusive is in NIETS te vergelijken met alle andere auto's die ik tot nu toe gereden heb. Omdat ik ca. 50000km per jaar rijdt en bovendien regelmatig 5 man in de auto heb en als we op vakantie gaan ook 5 man met bagage moet kunnen meenemen was ik op zoek naar een auto met: veel beenruimte (voor en achter), bagageruimte, zitruimte in de breedte achterin, goed (instelbaar) veercomfort, niet teveel onderstuur, goede instelbare zitpositie, goede elektrisch instelbare stoelen en dit alles beneden de 40K. Al snel vielen dus af: Audi (prijs), VW (prijs/lelijk model!), Toyota (comfort).
Bleef over de Peugeot 508 en Citroen C5. Bij de proefrit viel de Peugeot 508 af ivm de zeer beperkte voetruimte achterin (indien de voorstoel ivm lange persoon laag ingesteld moet zijn...(hoofdruimte in peugeot is veel lager dan in de C5) en viel dus daarop af. Wel was het comfort van de 508 prima (bochtengedrag/veercomfort). Bleef dus over de C5 Tourer 1.6 THP. De versie met stalen veren viel af ivm verschrikkelijk onderstuur. Het bleek mij dat de C5 Tourer 1.6 THP Exclusive ingesteld op sportstand een prima bochtgedrag heeft (beter dan de stalen vering op de ligne business uitvoereing dus!). Het is dus nu de C5 Tourer 1.6 THP Exclusive geworden.
Eerste indruk (na zo'n 800km) is meer dan goed. Alle 10 passagiers die er in gereden hebben vinden vooral het comfort fantastisch! Het is uiteraard geen sportieve auto maar een echte cruiser!
Zomaar wat indrukken:
FORMIDABELE stoelen, lullig schakelpookknopje voor zo'n auto..., prima navigatie, subwoofer had er standaard in gemoeten, koppeling/gas/motor kracht is even wennen beetje aan de lichte kant (neiging tot afslaan), prima navigatie (concert pack) NAVIDRIVE 3D (NG4), prima XENON verlichting, goede ruitenwissers, twee meter persoon voor en achterin geen probleem!, elektrische achterklep werkt prima, geluidsinstallatie is redelijk (zou beter mogen...maar ik ben dan ook audiofiel), niet zoveel opbergruimte voorin, zitpositie voorin kan zeer laag tot zeer hoog (MPV achtige zit in een Tourer!) zeker als je de auto omhoog zet bij stilstand is uitstappen een makkie!
Over een paar maanden meer..
C5 Tourer 1.6 THP Exclusive - Rijervaring II
- 8.900 km
Na 3 dagen begon het stuur enigsinds te kraken. Direkt naar de Citroen dealer die dit binnen 2 werkdagen verholpen had :-) !!! (Nieuw stuur). Vanaf toen geen enkel probleem meer gehad.
Inmiddels op vakantie geweest (ca. 3000km gereden) met 5 personen (waaronder een achterpassagier van 2 meter) + volle kofferbak + volle dakkoffer (430ltr). Reis prima verlopen geen klachten van de achterpassagiers, uitstekend comfort, met dit gewicht meest op de sportstand gereden. Puike vering omdat de Hyractive III+ automatisch de hoogte aanpast (geheel horizontaal) en er dus een net zo'n grote veerslag is als zonder dit gewicht :-) !!!
Dus nog steeds uitermate tevreden, voor mij geen stugge/krappe en kale audi a4 bak meer!! Scheelt me ook nog eens ca. € 125 netto/maand!
3 maanden / 20000 km.
- 19.200 km
Nog steeds net zo tevreden als in het begin!Werkelijk een klasse comfort en nog geen enkele storing gehad, zeer betrouwbaar dus! Enige nadeeltje dat ik kan ontdekken is dat ik mijn zonnebril nergens echt goed kwijt kan, daar had toch wel een vakje bij de binnenspiegel voor gemaakt kunnen worden ;-). Actieradius is gemiddeld ca. 700 echte Kilometers in mijn geval. Eén tip voor diegenen die deze auto willen aanschaffen...ivm het zicht rechts achter zou ik bij de volgende auto zeker side lane assist willen (heb ik dus nu niet :-( ).
5 maanden / 30000 km
- 30.000 km
Nog steeds zeer tevreden! Geen enkele storing tot nu toe! Tijdens onderhoud in de nieuwe VW Passat gereden...wat een tank/hobbelbak en wat een gigantisch verschil toen ik weer in de C5 stapte, geweldig wat een auto die C5! Echt een klasse beter qua ruimte, comfort etc..!
Het enige dat me wat irriteert is de cruise control, die is wat traag in vergelijk met een duitse cruise control (opel/vw/audo). b.v. je rijdt op de snelweg met cruise control aan, om in te halen geef je met het gaspedaal gas bij en laat na het inhalen het gaspedaal weer los. Tegenwind of niet geheit dat de snelheid eerst 2-3 km/h onder de ingestelde snelheid zakt om vervolgens langzaam bij te trekken tot de ingestelde snelheid. Dit is een klacht die door meer Citroen C5 rijders is gemeld. Het lijkt er dus op dat ook de cruise control op comfort is ingesteld ipv prestatie... ;-). Kwestie van wennen dus :-) !
9 Maanden Citroen C5 Exclusive :-)
- 51.495 km
Inmiddels behoorlijk wat kilometers erop (rij ongeveer 6000/mnd). Nog steeds heel erg tevreden met deze zeer comfortabele auto! Geen problemen sinds mijn vorige update. We rijden dus lekker door :-) !
12 maanden / 68500 km (68.500 km)
- 68.500 km
Veel kilometers in één jaar ;-) , meer dan ik verwacht had te rijden. Als het zo door gaat moet ik volgend jaar een nieuwe lease auto uitzoeken...en ben dus alvast aan het nadenken wat dat zal gaan worden! Het moet dan diesel worden ivm lease regels. Ik twijfel nog tussen weer een C5 of een DS5.
De Hydractive III vering van de C5 exclusive bevalt me nog steeds uitermate goed, dus overstappen naar weer conventionele vering maar wel de nog mooiere DS5? ....hmmmm lastige keuze!
17 maanden / 103000 km
- 103.000 km
...nog steeds zonder problemen (geen garage dagen buiten de beurten) en zeer tevreden!
Waarschijnlijk wordt de opvolger een Peugeot 508 SW Diesel (ivm de vele kilometers moet ik switchen naar diesel). De C5 Exclusive Diesel is me te duur (48K) (absoluut gezien) en het vreselijke onderstuur in de Ligne Business bevalt me niet, dus maar uitwijken naar alternatief qua balans: absolute prijs, ruimte, comfort, bochgedrag/rijgedrag en opties
125000 KM Nieuwe auto uitzoeken....
- 125.000 km
Zoals hierboven al aangegeven moet ik dus nu een nieuwe (lease) auto uitzoeken. Afgelopen week in de Peugeot 508 Berline Blue Lease Premium HYbrid4 88g gereden.
Dat is uitermate goed bevallen :-) !
Inmiddels de offerte binnen €46,5K met full option (behalve JBL audio), leer, spiegelkappen, stoelen met verstelbare neus (volledig elektrisch), intelligente parkeerhulp, dakkoffer 370ltr incl allesdragers. Een vergelijkbare Citroen kost ca. €49K met 25% bijtelling.... :-(
Maar ja geen Hydractive vering :-( , heb Citroen nog een mailtje gestuurd om ze eens te kietelen over de gekozen modellen/strategie van Citroen, zoals het nu lijkt raken ze dus inderdaad een klant kwijt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 1.6 THP Business 1e EIG. H. LEER NAVI LED CLIMA PDC CRUISE TREKHAAK etc.
- 2013
- 98.637 km

Citroën C5 Tourer 1.6 e-HDi Collection Business navi clima cruise
- 2014
- 375.993 km

Citroën C5 Tourer 1.6 VTi Business AUTOM CRUISE/NAVI/AIRCO-ECC/PDC V+A/NL-AUTO/BLUETOOTH/LMW 17 INCH
- 2011
- 173.295 km