Citroën C5 Tourer 1.6 THP Exclusive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Tourer 1.6 THP Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 16.000 km |
KM-stand laatst | 289.000 km |
Wat een fantastische auto
- 18.000 km
Deze C5 sinds 1 oktober in bezit. Het is een ex demo van citroen NL en heeft in 2011 ook in de autoweek gefigureerd (dubbeltest met Superb)
De auto is als een van de weinige in NL uitgerust met "pack integral": donkerpaars nappa leer, niet alleen op de stoelen, maar ook dashboard, middensconsole en waar nog maar meer een lapje kon. Het dak (met panorama glas) is bekleed met alcantara.
Voor de rest is de auto "full options", dus met el. verstelbare en verwarmde stoelen (incl massage en extra vestelmogelijkheden + geheugen), navigatie, lane departure warning , extra airbags achterin. Enige wat mistte was Xenon, ik heb inmiddels de originele Xenon lampen gevonden en ingebouwd.
Ik ben nog niemand tegengekomen die het interieur niet schitterend vond, sommigen staan er zelfs bij te kwijlen..... Elke keer als ik instap krijg ik een grote grijns op mijn gezicht.
De motor (1.6 THP) is wel een stapje terug tov mijn vorige 3lV6, echter het verbruik maakt veel goed. Tevens is interieur minstens even stil op snelheid. THP motor trekt ook prima tot ca 170-180, daarna merk je dat de fut er een beetje uitraakt. Wat dat betreft lijkt een tuning misschien nog wel een optie. Verbruik is tot nu toe beter als 1 op 11, terwijl ik 1 op 9 gewend was met een C5-2 V6.
De vering is toch weer iets verbeterd tov de eerdere C5's, wel wil de auto soms een beetje deinen. Daar moet je aan wennen en van houden (ik zeker wel). Wat veel mensen verkeerd interpreteren aan het weggedrag van een C5 is dat je daardoor niet hard door een bocht zou kunnen. In tegendeel, het veersysteem is ongekend goed in het op de grond houden van je wielen. Echter, omdat het stuurgevoel anders is (minder direct) lijkt het alsof de auto juist minder stabiel ligt als conventioneel geveerde auto's. Overigens, doordat de THP een lichte motor is valt het deinen nog mee, zware V6en hebben er meer last van.
Inmiddels ook een wegklapbare trekhaak gemonteerd (ideaal!) en daarnaast wat optische dingetjes gedaan(LED dagrijlichten en stadslichten, sfeerverlichting binnen, dorpelbeschermers etc etc).
Voor de rest geen kosten, auto moet zijn eerste beurt nog hebben en heeft van de importeur een extra jaar garantie meegekregen.
Gemengde gevoelens ivm THP
- 289.000 km
Ik zie dat ik mijn ervaring nog nooit gepost heb met deze auto (ik schrijf dit op in 2025) . Ik heb er relatief veel kms mee gemaakt omdat ik vanaf 2014 -2019 woon werk Amsterdam den Haag ben gaan doen.
Ik sta nog steeds achter de positieve zaken in mijn eerste review. De auto heeft mij ook nooit laten staan maar daar houdt het goede nieuws wel op.
In 2014 reeg ik voor het eerst te maken met de "THP" problemen (stotteren, inhouden , controle lampje). Ketting vervangen en motor gereinigd, 2 jaar later weer en nog 2 jaar later moest de motor vervangen bij 190000 km omdat ze hem toen niet meer goed kregen. Na veel gezeur is dit allemaal onder coulance van Citroen NL gebeurd. Toen in 2019 na wederom 90000 km de problemen opnieuw begonnen op te treden (ik heb een diagnose laten doen bij de THP specialist) heb ik de auto maar weggedaan. Deze is vervolgens geëxporteerd, waarschijnlijk naar een land waar ze dit met goedkopere arbeid kunnen fixen.
Daarnaast is de turbo 2 keer stuk gegaan (speling op de as wat tot onvoldoende drukopbouw leidt) en ook de HD inspuitpomp zeker 2 maal.
De THP is dus een mislukt experiment in mijn opinie.
Ik heb de auto tussentijds actueel gehouden door het RNEG navisysteem te vervangen door een RT6 . Na bijna 30000K km was het interieur nog steeds goed, muv de deurgrepen (plakkerig), ik heb ze vervangen met sloop exemplaren. En de stoelverwarming van de bestuurder deed het niet meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.