Citroën C5 Tourer 1.6 HDiF Ligne Business (2009)

autoreview

Citroën C5
Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5

Signalement

UitvoeringC5 Tourer 1.6 HDiF Ligne Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst162.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

C5

  • 162.500 km

Het is januari 2009 en eindelijk is het zover. Mijn nieuwe Citroën C5 staat klaar bij de dealer. Vanaf het eerste moment dat ik het model zag was ik er al weg van, dus met een kleine traan de Avensis gedag gezegd en met een grote glimlach de C5 in ontvangst genomen.

En toen rijden. De kleine diesel blijkt een behoorlijke krachtpatser (voor zijn formaat) want ondanks het forse leeggewicht van ruim 1500 kg is trekkracht nooit een probleem. Zelfs met caravan erachter in de Alpen gaat het prima. Lekker stil is hij ook en over het gemiddelde verbruik van 1 op 17 hoor je mij niet klagen in een auto van dit formaat.

Kort samengevat dus een heerlijke auto om mee te rijden. De uitgebreide uitrusting van deze uitvoering helpt daar uiteraard aan mee.

Is er dan werkelijk niets te klagen? Nou dat dan helaas weer wel. Bij 64000 km slaat de auto ineens af. Melding op het display "storing emissiesysteem". Dus naar de dealer, uit laten lezen en... Niets gevonden. Kijk het nog maar even aan is de boodschap. Zo gezegd zo gedaan tot het bij 75k weer gebeurt en bij 80k weer en alle keren vind de dealer niets. Daarna is het probleem een hele tijd weg, maar het duurt toch elke keer even voordat je weer vertrouwen in de auto hebt.

Wanneer met 150k op de teller het probleem weer terugkomt is de maat vol. De week erna moesten we met volle bepakking naar Oostenrijk, dus niet naar de dealer, maar naar de dieselspecialist. 1200 test km's (echt..) later niets gevonden, wel nieuw roetfilter, regelklep van de turbo, stekker van het een of ander en een rekening van 1300 euri. Dus met geknepen billen op vakantie waar het uiteraard weer misging. Van de plaatselijke dealer nog een nieuwe relais kast gehad, dit ging goed tot op de terugweg het vermogen wegviel waarna thuis het EGR systeem is vervangen. Sindsdien gaat het goed.

Andere problemen: ruitmechanisme is zowel links als rechtsvoor al vervangen (ruit sloot niet meer), de ecomodus wordt veel te snel geactiveerd (vooral vervelend als je op een donkere parkeerplaats aan het in of uitladen bent, geen binnenlampje werkt dan meer) en de deurvangers kraken wel heel erg als het warm weer is.

Al met al dus een aardig lijstje en ik heb dus ook een heel dubbel gevoel bij de auto. Enerzijds is ze (want zeg nou zelf, met zo'n uiterlijk is het toch echt een "ze") een heerlijke reisauto met een prachtdesign en supercomfort. Anderzijds vind ik dit soort problemen echt niet meer van deze tijd. De tijd om afscheid te nemen komt snel dichterbij. Ik ben er nog niet uit of ik met mijn hart, verstand of portemonnee (of combi) op zoek ga naar een vervanger. Die ervaring schrijf ik over een jaar of 4.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.