Citroën C5 Tourer 1.6 HDiF Ligne Business (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Tourer 1.6 HDiF Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 102.300 km |
KM-stand laatst | 145.000 km |
De eerste 10000 zitten er op
- 114.000 km
Afgelopen november ben ik gaan kijken naar een andere auto. i.v.m aankomende gezinsuitbreiding wilde ik een wat grotere auto dan de C4. Ben en blijf toch een Citroën fan en heb mij gericht op dit merk. Een C4 is er niet in station/tourer uitvoering en wil je dus wat groter dan kom je bij de C4 Picasso of een C5 uit. In beide proefgereden en als het aan mijn vrouw had gelegen dan was het een Picasso geworden. De hoge instap beviel haar het meest aan deze auto. Ik vind het ook een mooie auto maar qua rij eigenschappen vond ik de C5 een betere optie en daarbij ben ik nog iets te jong om nu al hoog te rijden ;-) Dit is nog buiten het feit dat ik de C5 een fantastisch mooie auto vindt, die ondanks dat het al een wat ouder model is, nog prima mee kan in het huidige straatbeeld. Uiteindelijk heb ik mijn zin gekregen/genomen en de C4 nog prima in kunnen ruilen voor mijn huidige C5 Tourer 1.6 Hdif Ligne Business.
Uiterlijk en Comfort:
Zoals al geschreven over het uiterlijk, ik vind hem prachtig. De kleur is Gris Torium en de 17 inch velgen staan hem perfect en maken het plaatje mooi af. Ook van binnen kun je zien dat je een stap vooruit maakt met deze C5, alles is prima afgewerkt en naden en kieren zijn nauwelijks te vinden. Het uitrustingsniveau van de Ligne Business uitvoering is ook prima. Ik noem: elektr. ramen voor en achter, elektr. en inklapbare spiegels, auto. airco met gescheiden klimaatzone's, 7 inch navigatie met harde schijf, regen en licht sensor, autom. dimmende binnenspiegel, audio met jukebox functie (harde schijf), telefoonfunctie (simkaart) kortom het is goed toeven binnen in de C5. De voorstoelen zijn groot en omsluiten je prima, beide zijn in hoogte verstelbaar en de bestuurdersstoel heeft nog een instelbare lendensteun. De zitpositie is daardoor prima in te stellen. De tellers zijn groot en overzichtelijk. Doordat de snelheidsmeter aan de buitenkant meeloopt heb je een ruim scherm in het midden van de meter, hier kun je je snelheid digitaal in beeld krijgen of bijvoorbeeld aanwijzingen van je navigatie op laten verschijnen. Alles is vanaf het stuur (met weer de vaste kern) te bedienen. Dat vraagt even wat gewenning maar werkt perfect. Voor de telefoon heb ik gekozen voor een duo simkaart. Dit werkt in de praktijk prima maar soms als iemand anders in mijn auto rijdt komt daar nog wel eens een telefoontje voor mij binnen. Geen grote ramp maar soms wel lastig. De radio is prima en vooral de jukebox functie is prachtig. Ik heb al mijn favoriete CD's gekopieerd op de harde schijf en dat werkt dus super. Nadeel is het ontbreken van een usb aansluiting waardoor je de CD's echt fysiek moet inladen en dit is best een tijdrovend karwei. Gelukkig kan dit wel onder het rijden. Het 3D navigatiesysteem werkt goed al vindt ik de update van de kaarten (navteq) wel wat tegenvallen in de praktijk. Ik heb de laatste kaarten er op gezet (2011/2012) maar er zijn nog genoeg wegen die daar niet opstaan. Mocht ik dus naar het buitenland gaan of zo, overweeg ik zeker om mijn oude TomTom mee te nemen. De regen en licht sensor werkt prima en hoef ik nooit handmatig te corrigeren. Het veercomfort van de auto vind ik heerlijk. Je moet er wel van houden want hij is vrij zacht geveerd. Dit geeft een beetje een deinend gevoel bij bijvoorbeeld drempels maar tijdens het rijden zweef je heerlijk over de oneffenheden heen ondanks de "gewone" wokkelvering en niet het hydropneumatische systeem waar Citroën zo fameus om is. Het zicht vanuit de auto is prima al zijn de parkeersensoren achter zeker geen overbodige luxe door de lengte van de auto. De kofferruimte is uiteraard groot en kan nog flink uitgebreid worden door de stoelen plat te gooien. Er ontstaat dan een mooie vlakke laadvloer waar menig verhuis klusje mee gedaan kan worden. Passagiers achterin hebben voldoende ruimte voor benen en hoofd. Een groot gemis en frustratie van (bijna) alle C5 rijders is het gemis van een fatsoenlijke bekerhouder. Hoe hebben ze dat nu kunnen bedenken ? Gewoon onthaasten dus en eerst je drankje opdrinken voordat je weer op weg gaat ...
Prestaties:
De 1.6 Hdif motor heeft 110 pk welke net genoeg is voor deze zware auto. Het is zeker geen strepentrekker en ook ben je niet gegarandeerd als eerste weg bij het stoplicht. Voor mij geen enkel probleem. Ik gebruik de auto het meest voor woon/werk verkeer en rijd dan altijd over de binnenwegen tussen Ommen en Almelo. Hier presteert de auto prima en kom ik als het ware tot rust. De auto nodigt niet uit om flink door te trappen en dat geeft wel een relaxed gevoel moet ik zeggen. Op de snelweg echter merk je dat de motor veel toeren moet draaien om de boel aan de gang te houden. Je komt prima mee met het verkeer maar je mist dan wel een 6e versnelling, zoals die wel op de 2.0 Hdif geleverd wordt, om de toeren wat lager te kunnen houden. Toch lijkt bij een snelheid van rond de 140 een goede balans te zijn waardoor het hoge toerental minder opvalt. In de tussensprints, (vanaf 80 km/uur) in de 4e en/of 5e versnelling, ben ik wel zeer tevreden. Dit gaat vlot en inhalen is daardoor vaak geen probleem. Het verbruik ligt meestal tussen de 1:16 en 1:17 waar ik tevreden over ben. De wegligging is prima al merk je in scherpe bochten wel goed het hoge gewicht van de auto. Hierdoor ga ik zeker niet met een te hoge snelheid door deze bochten. Dwars richels worden wel flink doorgegeven, dat wil zeggen dat de auto wat opzij lijkt te springen bij een flinke put o.i.d Al met al zijn de prestaties voor mij goed te noemen.
Betrouwbaarheid en kosten:
Ik heb de auto nu 7 maand en er zijn toch al wel een aantal dingetjes voorgevallen. Beide raammechanismes voor moesten vervangen worden vanwege een kabelbreuk. Dit blijkt een bekend probleem bij de C5. Doordat de waterafvoer bij de voorportieren niet optimaal is kan er wat water bij het mechanisme komen en de kabel gaan roesten. Door een modificatie aan het mechanisme en een betere afdichting zou dit nu tot het verleden moeten behoren. Ook heb ik een keer een emissie storing gehad en ging de auto in noodloop. Na het uitlezen bij de garage is de EGR klep vervangen. Gelukkig valt dit allemaal onder de garantie en heb ik hier verder geen kosten aan gehad. De kosten voor brandstof en belasting vallen natuurlijk niet mee maar dat weet je van te voren in deze tijden. Daar heeft de auto uiteraard geen schuld aan. Ook heb ik nog kosten gehad aan de aanschaf van 4 winterbanden met velgen. Tot nu toe zet ik de betrouwbaarheid op voldoende en hoop dat die over een poosje een ster er bij krijgt.
Conclusie:
Al met al ben ik zeer tevreden met mijn C5. Hij rijdt heerlijk ziet er prachtig uit en is voorzien van alles wat ik nodig ben in een auto. Zeker een flinke vooruitgang met mijn vorige auto, de C4. Ik meld mij uiteraard weer als er bijzonderheden zijn. Als er intussen vragen/opmerkingen zijn zie ik ze hieronder wel verschijnen.
Nieuwe ruit
- 118.000 km
Bij de Citroën dealer een nieuwe voorruit laten plaatsen vanwege steenslag + barst. Gelukkig gaat de rekening naar de verzekering. Verder geen bijzonderheden en ben ik een tevreden rijder.
Ik ben wel een beetje aan het rond lezen/kijken om de auto misschien te laten chiptunen als de garantie afgelopen is. Lijkt me toch prettig als de auto af en toe nog wat soepeler presteert. Wel wil ik me goed laten informeren wat dit eventueel voor consequenties kan hebben voor bijvoorbeeld de versnellingsbak ....
De eerste beurt zit er ook aan te komen dus dan zal ik mij weer melden.
De eerste beurt
- 123.000 km
Na aankoop was het tijd voor de eerste onderhoudsbeurt. Een tijdje geleden heb ik al de additief voor het roetfilter bij laten vullen bij de dealer. Helaas geen goedkoop grapje maar een post van €200
Nu was het tijd voor de eerste beurt na 20.000 km. Geen grote bijzonderheden tegengekomen. Accu bleek niet goed meer te zijn en is vervangen. Verder nieuwe olie + filters, interieur filter, nieuwe remvloeistof. Ook is er een usb kabel aan het RT4 systeem geknoopt en die in het vakje onder de radio uit laten komen. Hierdoor kan ik nu muziek vanaf usb afspelen en muziek op de harde schijf zetten. Ook is het nu gemakkelijk om flits updates in te laden in de navigatie. Kosten in totaal: €255
Geen problemen
- 137.000 km
Even een korte update over mijn C5. Bevalt nog steeds perfect ! Geen problemen gehad de laatste tijd en dus ook geen garage gezien. Alleen een lampje dat kapot ging is vervangen. Dit gaat overigens zeer makkelijk bij deze auto, sjapoo voor Citroën hiervoor. Winterbanden zitten er uiteraard nog op, en de Michelins Alpin 4 banden bevallen prima. Gebruik blijft gelijk en komt meestal uit rond de 1:17. Geen kraakjes, rammeltjes of ander ongemak tot nu toe.
Ondanks dat ik zeer tevreden ben, ben ik toch een beetje op zoek gegaan naar dezelfde auto met een 2.0 Hdi. Mis voornamelijk een 6e versnelling op de snelweg, de auto zou een stuk rustiger rijden denk ik mocht deze er wel opgezeten hebben. Maar goed, ik wil geen kapitaal bijbetalen dus als de goede auto, voor de juiste prijs, niet langs komt dan blijf ik voorlopig met heel veel plezier in deze rijden ....
Verkocht ...
- 145.000 km
Na ruim 21 maanden met de C5 gereden te hebben heb ik hem verkocht. Om maar met de deur in huis te vallen: de volgende wordt weer een C5 Tourer !! De auto is perfect bevallen maar de drang naar een 2.0 Hdif werd toch te groot. Kan ik gelijk weer iets nieuwer gaan rijden. Ik kan dus niet heel veel aan toevoegen aan deze review, de auto was/is comfortabel, luxe, redelijk zuinig en heel betrouwbaar gebleken. Ook het model vindt ik nog steeds zeer mooi, en kan nog prima mee ondanks dat het al uit 2008 stamt. Naast het reguliere onderhoud is er niets kapot gegaan en heb ik dus geen extra kosten gehad.
Een prima auto dus waar de volgende eigenaar veel plezier van gaat hebben denk ik. Nu nog op zoek naar een andere ....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.