Citroën C5 Tourer 1.6 HDiF (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C5 Tourer 1.6 HDiF |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 116.800 km |
Mijn eerste citroen
- 115.000 km
Ik was op zoek naar een ruime, comfortable en betaalbare tweedehands auto. In mijn 'shortlist' had ik een paar modellen staan waarvan ik dacht dat ze veelal ondergewaardeerd zijn, en dus relatief goedkoop.
Helemaal bovenaan mijn lijst stond een Hyundai i40. Een mooie moderne auto, groot, heel compleet uitgerust en met 5 jaar fabrieksgarantie zonder kilometer beperking. Best lovende reviews. Fiscaal interessant. Het aanbod is wel beperkt, maar toevallig kwam er net eentje te koop. Toen ik hem zag staan, was de beslissing al voor 90% genomen: dat wordt hem. zag er prima uit, weinig kilometer, alle mogelijke opties, nog meer dan 1 jaar fabrieksgarantie en dat voor een echt lage prijs.
Toch maar eens mee rijden. En ook dat viel niet tegen. Fijne motor, vering en geluidsisolatie beter dan verwacht. Alleen.. dat gerammel. Er rammelde iets voor en iets achter. Het dashboard en de midden console leken met kauwgum aan elkaar te hangen, zoveel kon je het bewegen door er wat aan te wringen. Rammelen, daar kan ik niet tegen, en op deze auto stonden amper 70K Km. Misschien was het eenvoudig op te lossen, maar meestal wordt rammelen alleen maar erger. Bovendien vraag je je dan af of de rest even slecht in elkaar gevezen is. Jammer, (nog) geen Hyundai voor mij.
De volgende in de lijst was een Mazda 6, vorige generatie. Tijdloos strak design, heel ruim en een auto waar normaal niks aan stuk gaat. Geen rammel te bespeuren, maar de auto kwam toch een beetje oudbollig over. Ik hoef niet per se alle laatste gadgets, maar het interieur leek wel 15 jaar oud. Ook de buitenkant begint stilaan toch te lijken op een oude Opel vectra met getunede achterlichten. Wellicht toch nog een goede keuze, maar mijn broer stond erop dat we ook nog eens naar nummer 3 gingen kijken, een Citroen C5. Waarom zou ik naar een citroen willen kijken?
Mja, omdat het een grote auto is? En hij zag er eigenlijk best goed uit. Met een enorm panoramisch glazen dak. Mooi intereur ook, en dat zat tot mijn grote verbazing ook goed in elkaar. Sinds wanneer kunnen fransen auto's bouwen? Het geheel was origineel maar toch voelde ik me er meteen thuis. Heel goede zetels, prima zithouding. Toch maar eens mee rijden.
Met een 1.6 diesel met 110pk ga je in zo'n zware auto geen races winnen. Maar traag voelde hij in het geheel niet aan. De motor is gewillig, soepel, stil en aangenaam. Natuurlijk, volgas krijg je geen grote adrenaline rush, maar als je normaal rijdt, en in het huidige verkeer kan je toch haast niet anders, kom je niks tekort. Dat had ik niet verwacht.
De vering daar is citroen voor bekend, en de C5 stelt niet teleur, ondanks dat het een klassieke vering is, geen lucht vering op dit model. Erg comfortabel zonder overdreven te hellen in de bochten. Vooral het nemen van grote oneffenheden zoals verkeersdrempels doet hij opvallend goed, op kortere oneffenheden is hij stugger dan je zou kunnen verwachten. Hij is ook stil. Al mis ik wel een 6de versnelling op de snelweg.
Het stuur is licht, en geeft weinig feedback. Sportief rijden is zijn ding niet, maar ja, wie koopt er een grote break met 1.6 diesel om dan te gaan racen. De remmen zijn wel prima in orde, en de uitrusting in mijn VTR exemplaar, ook meer dan adequaat. Parkeer sensoren, half leer interieur, dual zone airco, goed werkende bluetooth radio, cruise control,..
Het blijft natuurlijk een franse auto met een paar vreemde karakter trekjes, zoals een stuurwiel waarvan de naaf blijft staan met bijna evenveel knoppen als mijn laptop, en de bediening is niet altijd even evident (5 knoppen voor de cruise control?). Of een koffer licht dat uitneembaar is en dan bruikbaar als een zaklamp. Hoe bedenken ze het. Het dashboard is ook geen toonbeeld van overzichtelijkheid of bedieningsgemak, maar een beetje eigenzinnig mag een auto wel zijn van mij. Ik reed daarvoor dan ook met een Saab.
Na de rit kon ik geen reden bedenken om hem niet te kopen. Behalve dan misschien de naam en toch niet fantastische reputatie van het merk, maar ja, ik zocht een ondergewaardeerde auto, en ik heb er eentje gevonden, de tijd zal uitwijzen of dat gebrek aan waardering verdiend is.
Eerste probleempjes
- 116.000 km
Nadat ik de auto gekocht had, heeft hij een 3 tal weken stilgestaan. Toen ik eindelijk mijn platen ed had en er mee wilde rijden, deed de verluchting niets. Knap lastig met vochtig weer. Afspraak gemaakt bij de garage, maar na een 20 tal kilometer gereden te hebben, en nog voor de garage een diagnose kon maken, begon het spontaan terug te werken. In de garage vonden ze ook niets in de computer. Inmiddels heb ik er een 500 tal kilometer mee gereden zonder problemen. Hout vast houden?
Een ander probleem betreft het derde stoplicht. Dat was al defect toen ik hem kocht, en ik heb er een nieuw stoplicht bijgekregen. Maar het probleem was niet het licht, maar de kabelboom die defect is. En al eerder defect geweest was, getuige meerdere solderingen die er al aan gebeurt zijn. Een nieuwe kabelboom in het koffer deksel steken kost een kleine 500 euro ! Goed dat ik er garantie op heb, al vermoed ik dat de verkoper er opnieuw aan gaat solderen.
Tweede indrukken
- 116.800 km
Ik heb er nu een 1500 tal km mee gereden; eerst het goede nieuws: het probleem met de ventilatie was hoogst waarschijnlijk door een lage accuspanning na een paar weken stilstand. Ik heb de batterij laten testen (capaciteit ok, maar voltage aan de lage kant) en een nachtje aan de lader gehangen. Het probleem heeft zich niet meer voorgedaan.
Verder zijn nog een aantal kleine zaken me positief opgevallen. De automatisch wissers en verlichting werken feilloos. De handen vrije bluetooth set werkt echt goed. De bochten verlichting is een openbaring op landwegen. Het zijn details, je koopt er geen auto voor, maar het is toch net zo fijn als ze goed werken. Het verbruik valt ook goed mee, gemiddeld 6.4 /100 met een mix van snelweg en stadsverkeer.
Iets minder enthousiast ben ik over de vering; op korte oneffenheden is hij best stoterig. Met de 16" winterbanden is het probleem nauwelijks merkbaar, met de 17" zomerbanden (michelin) was het storend. Benieuwd hoe dat zal gaan als het warmer is, hopelijk merk ik dat minder als de zomer banden wat warmer zijn.
Ook de motor heeft wat last van schokkerig gedrag, zo rond de 1300-1500 toeren (net 50 in zijn 4 of 70 in 5) onder heel lichte belasting of constante snelheid, durft hij wel eens bokken. Het doet zich enkel voor als de motor warm is, en ik heb een sterk vermoeden dat het iets te maken heeft met vervuilde EGR kleppen, een kwaal waar alle merken wel eens last hebben. Het is verre van dramatisch dus we zullen eerst eens zien of het verbetert of verergert eens de winter voorbij is. Tot dan ga ik er geen kosten voor maken.
Tot slot mis ik de 6de versnelling meer en meer. Als je ontkoppelt op de snelweg is hij echt fluisterstil. Haast geen rol of windgeluiden, dat hebben ze goed gedaan. Maar het gedreun van een diesel aan bijna 3000 tpm, dat steek je niet weg en vermoeit op langere ritten. Jammer, want voor de rest is het zo'n goede reiswagen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.