AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroën C5 THP 155 Exclusive (2011)

autoreview

Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5 facelift
Citroën C5 facelift
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5

Signalement

UitvoeringC5 THP 155 Exclusive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf72.000 km
KM-stand laatst96.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste impressie

  • 72.150 km

Na de Audi A6 een tussenoplossing in de Hyundai Sonata gevonden waar ik verrassend genoeg ruim 4 jaar met veel plezier in heb gereden. Op mijn gemak naar een andere auto gezocht en deze gevonden in de Citroen C5 Exclusive. Hoe dat zo is gekomen weet ik eigenlijk niet. Vroeger keek ik niet om naar Citroen en ben ik meer liefhebber van de Duitse automerken. Maar ik heb er nu ruim 100 kilometer opzitten en wat een geweldige wagen is dit. Toegegeven, het betreft een exclusive uitvoering met de kenmerkende veerbollen. Verder zit er alles op en aan en werkt alles uiteraard elektrisch. De stoelen zijn werkelijk fenomenaal en geven een heerlijk zitcomfort. Ben wel blij dat er een geheugen op zit want beide voorstoelen kunnen in werkelijk iedere stand gezet worden.
Het sturen was even wennen. Het lijkt of er geen gevoel danwel kontakt met de weg is. Een beetje vaag en indirect gevoel. Dit bleek echter schijn of gewenning want ik heb inmiddels het gevoel te pakken.
Het Nav3 multimedia systeem is fraai maar moest hier ook even aan wennen. Het lijkt soms wat onlogisch maar dit kan ook gewenning zijn. Wel vind ik het jammer dat bij dit systeem er geen bleutooth streaming van audio mogelijk is. Alleen de mobiel werkt op bleutooth. Maar goed, Mp3, USB en AUX is allemaal aanwezig, incl. een jukebox die 10GB aan audio kan herbergen.
De 156PK THP motor is geruisloos en krachtig genoeg. Mij is verteld dat er preventief onderhoud is gepleegd wat betreft de spanner en distributieriem dus daar vertrouw ik maar op.
Gelet op de overige reviews van dit type voertuig verwacht ik een fijne tijd tegemoet te gaan. Over drie mnd zal ik mijn bevindingen updaten

vervolg

  • 90.400 km

Inmiddels bijna 20.000 kilometer verder. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een fijne wagen vind. Stoelen bevallen mij uitstekend en het weggedrag is relaxed. Het gemiddeld verbruik ligt rond de 1 op 12,5 en ik schat dat daar zo'n 30% snelweg tussenzit. Op de snelweg haal je gemakkelijk 1 op 16.
Minpuntje is een goed geplaatste bekerhouder. Voor de rest is het ergonomisch wel verantwoord. Wat mij opvalt is dat je deze auto erg weinig ziet rijden. De station versie kom je vaker tegen. Heel veel positieve respons gekregen over het uiterlijk. Overall een prima wagen.
Wel moet ik binnenkort even naar de garage. De motor stottert ligt sinds enige tijd. Met name bij optrekken. Luchtmassameter, benzinepomp ?? Laten we hopen dat het meevalt.

Motor

  • 96.000 km

Het stotteren van de motor is opgelost. Dure grap. Vervuilde cilinderkop alsmede olielekkage bij de egr klep of iets dergelijks. Kleppen zijn eveneens schoongemaakt. Meteen ook maar onderhoudsbeurt laten voeren.
Inmiddels wel begrepen dat de vervuilde motor een THP dingetje is. Enfin, de auto rijdt momenteel weer heerlijk en wat een fijne wagen is het. Complimenten voor Motorhuis Hoofddorp. Voor mijn gevoel rijdt hij beter dan bij aanschaf 24000 kilometer terug. Meer vermogen en zuiniger.
Al met al is dit mijn eerste nare ervaring met een auto in 32 jaar. Internet heeft mij geleerd dat de huidige motoren gevoelig zijn voor vervuiling. Dit soort grappen kan ik mij niet teveel permitteren en ga eens goed nadenken over private lease ipv 2 tot 4 jaar oude occasions kopen. Ik wissel ongeveer na 100.000 kilometer van auto en normaal onderhoud is okay maar daar hoort geen vervuilde motor bij.
Verder geen kwaad woord over de C5, een fijne wagen om in te rijden

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren