Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019) #5

autoreview

Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)

Signalement

UitvoeringC5 Aircross PureTech 180 Shine
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst5 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lekker ouderwets Frans vliegend tapijt

  • 5 km

Na jarenlang Peugeot te hebben gereden op 20 juni 2019 overgestapt op de nieuwe Citroën C5 Aircross. Aan de ronde vormen moest ik erg wennen, net als aan die aparte “wangen” die ook de Cactus zo ontsieren. Ik ben na een jaar echter gewend en thuis zijn ze erg enthousiast over looks van de auto. Over smaak valt niet te twisten. Het verlaten van de Peugeot 5008 ging met pijn in het hart, maar deze was niet meer leverbaar met een 1.6 motor, alleen de driecilinder 1.2 motor. Maar ik hou wel van wat kracht en wil geen 80 rijden in de bergen.
Dus de C5. Ruimte genoeg voor ons gezin met drie kinderen. Wij rijden er inmiddels een jaar in, dus we hebben wel zicht op de auto.

De eerste ervaring met de auto was geweldig. En die mening ben ik nog steeds toegedaan. Wat een comfort en kracht. Werkelijk een geweldige auto. Wegligging is subliem en de achtbak automaat schakelt zonder dat je het doorhebt. De motor is stil en ook het windgeruis hoor je tot 120 amper. De lederen comfortstoelen zijn vergelijkbaar met de meest comfortabele fauteuils die je je maar kunt bedenken. En waar wel gezegd wordt dat de drie individueel verstelbare stoelen minder ruimte bieden, hoor je ons niet: wij zijn namelijk niet de langsten.

De kofferruimte is groot genoeg om uitgebreid met z’n vijven op vakantie te gaan. Ook zit er nog een flinke ruimte onder de vloer. Alle elektronica werkt goed en er is geen kraak of piepje te horen tijdens het rijden. De auto is werkelijk zijn prijs waard.

Het turbogat is vergeleken met de 5008 kleiner, hoewel het dezelfde motor betreft. Maar dat zal aan de acht- in plaats van zesbaksautomaat liggen. De auto is gewoon snel.

Een paar kleine punten van kritiek.

De ECO knop zag ik pas toen ik op de passagiersstoel zal, apart…
Keep your lane kon je in de 5008 permanent uitschakelen, je moet dit bij de C5 telkens handmatig doen. En pas op, het knopje zit zo verstopt dat je dit in stilstand moet doen. Keep your lane is verschrikkelijk, telkens die ongewenste rukjes aan het stuur. Aan de andere kant is het in combinatie met de radar en camera gestuurde cruise control wel weer comfortabel: het gaat dan een stuk vloeiender.
Wat werkelijk erg irritant is en wat PSA ook in de Peugeot toepast, is dat de radio aangaat zodra je een telefoongesprek hebt beëindigt. Hoe raar.

Toch nog een hele alinea kritiekpuntjes. Maar het venijn zit m niet in de staart. Integendeel. Onze C5 Aircross 1.6 Shine automaat met alles d’r op en aan is een fenomenale auto. Krachtig, sportief, ruim, snel en bovenal heel comfortabel. Daar blijven nog wel even in rijden!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.