Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019) #3

autoreview

Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)
Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)

Signalement

UitvoeringC5 Aircross PureTech 180 Shine
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf6.948 km
KM-stand laatst78.232 km
Lezerswaardering: 64%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Welkom

  • 7.021 km

Op donderdag 14 november 2019 heb ik de auto opgehaald bij garage Bennie Wilmink in Almelo. Ik heb mijn C4P diesel ingeruild op deze auto vanwege leeftijd en kilometerstand, maar vooral ook omdat ik door mijn pensionering aanzienlijk minder kilometers rijd, zodat een diesel niet meer nodig is. Vanwege een zware caravan, 1500 kg, moest er wel een vervanger komen die die caravan goed kan trekken en heb daarom voor deze motorisering gekozen. En, last but not least, ik vind het model van de C5 Aircross wel heel erg mooi en eigentijds.
Na eerdere proefritten zijn mij het veercomfort en de stilte in de auto, alsmede de mooi werkende 8-traps automaat bij gebleven.
De auto heeft vele extra's, waaronder het panoramadak, de stoelen met massagefunctie, de bruin lederen bekleding, een reservewiel en de elektrisch te openen achterklep.
Zodra ik betere foto's heb zal ik die plaatsen en als ik de nodige kilometers heb gereden of als er zich bijzonderheden voordoen zal ik een vervolg gaan schrijven. Maar eerst ga ik de op alle mogelijke manieren configureerbare auto naar mijn wensen instellen en comfortabele kilometers maken.

Foto's

  • 7.106 km

Zoals beloofd heb ik nu foto's bijgeplaatst.

De eerste langere ritten en toch maar winterbanden

  • 8.523 km

Behalve wat ritten in de directe omgeving nu vier keer met de auto een langere rit gemaakt onder zeer wisselende omstandigheden. Zon en droog, een keertje veel wind en een keertje veel regen. Onder alle omstandigheden deed de auto het prima en van wind heeft hij, in tegenstelling tot de C4P die ik had, weinig tot geen last.
Ik moet nog erg wennen aan de adaptieve cruisecontrol. Maar dat gaat wel lukken denk ik. Ik was gewend om pas op het laatste moment naar links te gaan als ik wilde inhalen, en dat moet ik nu wat eerder doen om geen snelheid te verliezen.
Ook op hogere snelheden blijft het aangenaam stil in de auto, dus geen radio die harder moet of zo.
Omdat mijn vrouw en zoon toch wel aandrongen op winterbanden ben ik overstag gegaan. Ik heb 17 inch lichtmetaal met Michelins 215-55 gekocht en laten monteren. In een volgend verslag zal ik daar indien nodig wat over schrijven.
Maar eerst ga ik verder genieten van deze heerlijke auto. En wat iemand anders ook al in zijn review schreef: het blijft een redelijk exclusieve verschijning. Zozeer zelfs dat een medewerker van een drukke wasstraat afgelopen vrijdag tegen me zei dat dit de eerste was die hij mocht wassen. Daarnaast is het woord dat telkens terugkomt wanneer mensen mijn auto bekijken: stoer! Zowel oud als jong is het daarover eens.
O ja, en de buurvrouw die even wilde proefrijden heeft uitgebreid de massagefunctie van de voorstoel uitgeprobeerd en was meer dan tevreden!

Bijna 3000 km verder

  • 10.874 km

Inmiddels heb ik aardig wat langere ritten met de C5A gereden en de auto begint me steeds beter te bevallen. De stoelen zijn erg comfortabel, het geluid is goed afgeschermd, zowel dat van windruis, als de motor en de wielen, en het verbruik valt me alleszins mee. Over het geheel genomen rijd ik nu gemiddeld 1 op 14. Bij de vele binnenwegen hier in de omgeving is het verbruik wat ongunstiger, ongeveer 1 op 13, maar op de snelweg is 1 op 15 heel goed haalbaar!
Is er geen kritiek dan? Jawel hoor. De adaptieve cruisecontrol blijft een dingetje. Met name in de stad is hij niet altijd even fijn. Een fietser wordt nogal eens aangezien voor een auto en dan grijpt de acc abrupt in. Misschien moet ik die dus maar alleen gebruiken als ik buiten de bebouwde kom ben...
Wel heel blij ben ik met de grootlichtassistent. Die werkt feilloos, dus niets geen handmatig geschakel meet tussen dim- en grootlicht...
Ook over de Citroën-app ben ik erg tevreden. Alles kun je achteraf uitlezen: traject, afstand, verbruik, enzovoorts. En als je wilt kun je alle gegevens exporteren en bijvoorbeeld in een Exel-bestand zetten.
Al met al ben ik nog steeds blij verrast met deze auto. Ik wist dat hij weer een echte Citroën zou zijn, maar dat hij het oude veergevoel weer zo weet te benaderen zonder te deinen had ik niet verwacht!
Ik heb inmiddels een verlengde garantie aangevraagd en zal daarover berichten zodra die binnen is.

Verlengde garantie

  • 11.007 km

Vandaag kwamen de papieren van de extra garantie binnen. Voor €26,55 per maand (incl.assurantiebelasting) is de auto nu 5 jaar in de garantie vanaf de afleveringsdatum. Tevens heb ik nu een bandencontract. Voorwaar geen slechte deal...

Onderhoudsbeurt en zomerbanden

  • 12.736 km

Na bijna een jaar had de auto zijn eerste onderhoudsbeurt nodig. Bij het reguliere onderhoud kwamen geen bijzonderheden naar voren. Wel had ikzelf een lijstje met klachten/aandachtspunten gemaakt. Een van de 3D-led-achterlichten brandde niet gelijkmatig rondom. Die hele unit is vervangen. Voor de rest ging het om hele kleine dingetjes, zoals een ruitenwisserblad dat strepen trok.
Verder is vandaag de trekhaak gemonteerd. Ik heb niet voor een afneembare trekhaak gekozen, omdat ik een trekhaak altijd wel een goede bescherming van de achterbumper vind. Ik heb liever dat iemand tegen mijn trekhaak aanrijdt, dan dat die mijn achterbumper raakt.
Ook zijn de zomerbanden weer gemonteerd. Die 19 inch velgen staan de auto toch wel veel beter dan de 17 inch velgen met de winterbanden hoor! Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar de mijne is wel duidelijk denk ik... Omdat ik een bandencontract heb, in combinatie met een verlengde garantie tot 5 jaar, hoefde ik niets af te rekenen voor de bandenwissel en de opslag.
De trekhaak en de beurt waren bij de aankoop inbegrepen, dus zonder enige betaling kon ik vertrekken en voor het komende jaar verder gaan genieten van deze heerlijke auto!
Even nog een feitje: mijn gemiddeld verbruik is tot nu toe 1 op 13,9 en daar moet ik bij zeggen dat de auto op E5 zuiniger is dan op E10. Maar aangezien ik in de buurt van Duitsland woon is dat geen probleem. Ik tank daar momenteel E5 voor €1,258 per liter!
Word vervolgd zodra er weer wat te melden is. Ik had dat eigenlijk eind mei willen doen na de eerste ritten met een caravan van 1500 kg aan de trekhaak, maar gezien de huidige situatie vrees ik dat dat later gaat worden!

Vele kilometers en met de caravan door de bergen

  • 23.224 km

Net teruggekomen van een vakantie in de veilige gebieden in Frankrijk en Luxemburg is er wel het een en ander te melden. Op de heenweg, net na Luik, dacht ik op de steile helling daar: Wat heb ik gedaan door deze auto te kopen, dit gaat niet goed! De snelheid van de auto zakte en zakte en ik voelde me als een slak in het verkeer. Hoe kon dit? De auto heeft toch 181 pk en 250 Nm! Wat bleek? Het was mijn onbekendheid met de 8-traps-automaat. Ik rekende erop dat die wel terug zou schakelen zover als nodig was, maar dat deed hij dus niet. Ik heb de M ingeschakeld en met de flippers ben ik naar de 4e versnelling gegaan en toen reed ik ineens wel 80 km/u bergopwaarts. Dat was een hele geruststelling en de auto heeft me verder onderweg door de Alpen en het Massif Central ook niet meer verrast. Sommige dingen moet je als bestuurder gewoon leren.
De hele vakantie lang, bijna 4800 km, en de periode daarvoor hebben zich verder geen bijzonder heden voorgedaan. Zonder de caravan is de auto zonder meer snel te noemen en valt het verbruik me mee, ongeveer 1 op 14,8. Met caravan lag het gemiddelde verbruik rond de 1 op 9, maar ja wat wil je met een caravan van 1500 kg...
Over verbruik gesproken: het valt me op dat de auto op E5 echt zuiniger is dan op E10, dat scheelt tot wel meer dan een kilometer per liter!
Even terzijde: dankzij de camera achterop de auto kan ik nu de trekhaak tot precies onder de dissel manoeuvreren zonder dat ik daar hulp bij nodig heb, heel handig!
Op de minder goede Franse wegen is het veercomfort fantastisch. Het is nog niet zo als met de vroegere veerbollen, maar komt er dicht in de buurt. De stoelen zijn uitermate comfortabel, de airco kan ook in de hitte goed zijn mannetje staan. Het is bij aanwezigheid van een glazen dak wel aan te raden om het doek dicht te doen, dat scheelt echt heel veel!
Niets negatiefs dan? Jawel, op het leer op het portier linksvoor laat een laagje los. Ik ben daarvoor al bij de garage geweest en zij nemen contact op met Citroën NL. Even afwachten nu dus.
Al met al was het heerlijk om nu ook eens echt lange ritten te maken met de auto en ben ik alleen maar enthousiaster geworden over de auto!
Dan nog even terugkomen op wat ik eerder heb geschreven. In tegenstelling tot wat ik schreef zat het bandencontract niet in de genoemde prijs inbegrepen. Ik kreeg daar later een aparte rekening voor. Maar gezien mijn kilometrage is dat veel te duur en dus is dat contract ontbonden en heb ik de betaalde premie gerestitueerd gekregen...
Wordt vervolgd!

Geregeld!

  • 23.452 km

Garage Bennie Wilmink uit Almelo heeft foto's gemaakt van het probleem met de leren bekleding van het leer op de armsteun in het linker voorportier. Bijna per omgaande heeft Citroën Nederland gezegd dat het onder de garantie valt. Meestal duurt het even voordat zo'n specifiek onderdeel bij de garage is. Maar ditmaal kwam het daags na het telefoontje binnen en gisteren is het piekfijn gemonteerd. Het ziet er nu weer piekfijn uit!

De motor is verdwenen, maar komt weer terug!

  • 24.195 km

Verbazing overviel mij toen ik zag dat de 1.6 benzinemotor per 1 oktober 2020 verdwenen is uit de prijslijsten! Ik heb bij mijn dealer Bennie Wilmink in Almelo de vraag gesteld wat daar de reden van is. Heel correct kreeg ik na enkele dagen het volgende bericht terug, dat zij letterlijk zo van Citroën Nederland kregen:

PureTech 180 S&S EAT8 (NS1)

Vanaf december 2020 zal deze motor weer in productie genomen worden i.c.m het niveau Shine.

Door toevoeging van een FCM meter voldoet deze motor aan milieunorm Euro 6.d ISC FCM (€6.3).

De CO2-uitstoot gaat 12 g/km omlaag, daarmee wijzigt tevens de BPM.

Het energielabel wijzigt van label D naar label C.

Waarvan akte voor degenen die hierin geïnteresseerd zijn...

Ontevreden

  • 25.906 km

Nee, ik ben niet ontevreden over de auto, maar wel over de app die Citroën heeft ontwikkeld. Het komt geregeld voor, dat de app geen contact maakt met de auto, terwijl de bluetooth op de telefoon gewoon altijd aan staat. Vaak vraagt de app of hij verbinding mag maken en als je die vraag niet beantwoordt, worden er geen gegevens door de app opgeslagen. Gelukkig blijven die wel bewaard in de auto, maar dat betekent dat je een volgende keer ineens heel veel trajecten in de app erbij krijgt... Dat moet beter kunnen! Bovendien is het me al een keer of 3 overkomen, dat de app helemaal niet meer wilde opstarten en dat verwijderen en opnieuw downloaden de enige oplossing was om de app weer te activeren. Het betekende wel dat ik dan alle gegevens van voor het verwijderen kwijt was! In het vervolg zal ik de app eerst uitlezen op mijn pc en alle gegevens als Exelbestand opslaan. Gelukkig is dat één van de mogelijkheden om de gegevens veilig te stellen.

Over de auto zelf ben ik uitermate tevreden. Op lange ritten is hij met de huidige maximumsnelheid van 100 km/u nog zuiniger dan de fabriek opgeeft. Onlangs op een rit van zo'n 280 km heen en terug naar Almere haalde ik zelfs een verbruik van 1 op 17,0!

Eind november zijn de winterbanden gemonteerd en is er een update van de software van zowel de auto als van het navigatiesysteem geïnstalleerd. Verder waren er geen bijzonderheden. Kortom: de auto is weer helemaal up-to-date en bevalt nog steeds uitstekend! Wordt vervolgd.

Verschil 17 en 19 inch wielen

  • 25.679 km

Er is mij gevraagd of ik veel verschil ervaar tussen het rijden met 17 en 19 inch velgen. Ik heb daar best over moeten nadenken. Probleem is, dat ik op de 19 inch velgen zomerbanden heb liggen en op de 17 inch velgen winterbanden. In beide gevallen van Michelin!
De winterbanden zijn in ieder geval wat hoorbaarder dan de zomerbanden. Maar of dat alleen aan de band of een de band/velgcombinatie ligt durf ik niet te zeggen.
Voor wat betreft de vering merk ik eigenlijk geen verschil, maar dat is ook niet te verwachten met deze Progressive Hydraulic Cushions, want die doen hun werk uitstekend!
Ik hoop zo ietwat duidelijkheid te hebben verschaft...

De 30,000 km gepasseerd

  • 30.137 km

Ik ben nog steeds heel tevreden over de auto. Tot nu toe hebben er zich geen mankementen voorgedaan.
De app functioneert na een aantal updates beduidend beter nu. Handig blijft dat je alles kunt inlezen en Excel, waardoor je een goede back-up houdt.
Gaandeweg ontdek je ook steeds meer handigheden en mogelijkheden van de auto. Zo heb ik alle kleine losse spulletjes die normaal in de kofferruimte zwerven nu onder de bodem bij het reservewiel gelegd, waardoor de kofferruimte opgeruimd toont en volledig beschikbaar is. Ook handig is dat de ruitensproeiers vastzitten aan de ruitenwisserarmen. Niets sproeiers afstellen omdat anders veel vloeistof verloren gaat, alles komt nu echt op de ruit terecht.
Binnenkort gaan we weer met de caravan op pad. Dat is door corona wel in Nederland, maar ik weet nu al dat dat weer een heerlijk stabiele combi is.
Het verbruik blijft schommelen rond de 1 op 15 en dat valt me heel erg mee, want echt licht is de auto niet en qua stroomlijn is deze vorm ook niet optimaal... Ik tank overigens aldoor E5, omdat het prijsverschil vrijwel gecompenseerd wordt door het lagere verbruik.
Zodra de auto weer een onderhoudsbeurt heeft gehad zal ik melden hoe die verliep en of er eventuele bijzonderheden zijn te vermelden. Vooralsnog is het genieten geblazen in de comfortabele, stille en vlotte auto!

Onderhoudsbeurt

  • 31.980 km

De auto heeft zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad. Daarbij zijn geen bijzonderheden naar boven gekomen. De totaalprijs, inclusief een nieuw pollenfilter en het vervangen van de remvloeistof, bedroeg € 433.
Zoals gebruikelijk bij auto's met dit type navigatiesysteem zijn de kaarten daarvan gratis geüpdatet. Versie 9.0 is nu geïnstalleerd.
Ook voor de aircocheck zijn geen verdere kosten berekend.

Vakantie en rijden met de caravan

  • 37.509 km

We hebben een heerlijke vakantie in Spanje en Frankrijk gehad. In totaal ruim 5000 km gereden en zeer tevreden over de auto. Zonder enig probleem ook de steilste stukken over. Het is wel opmerkelijk dat het verbruik met de caravan enorm beïnvloed wordt door de wind. Tussen Toul en Lyon op de heenweg met tegenwind een gemiddelde van 1 op 7 en terug zonder wind hetzelfde traject 1 op 9,1!
Al met al nog steeds een heerlijke reisauto en een goede caravantrekker!

Het kan dus wel!

  • 41.864 km

Eerder in deze reviews heb ik mijn ongenoegen laten blijken over de slechte connectiviteit van de app My Citroën. Op 28 februari kreeg ik een update voor deze app. Sindsdien werkt die zoals het hoort. Als de telefoon in de auto is wordt er na het starten automatisch contact gemaakt via bluetooth. Bij het uitzetten van de motor worden de ritgegevens op de telefoon opgeslagen, zoals afstand, route en verbruik, alsmede de totaalstand van de kilometerteller.
Ik heb even gewacht om dit te melden, om na te gaan of het nu echt beter was of dat ik een incidenteel gelukje had. Maar sinds de update is het tot nu toe telkens gegaan zoals je verwacht. In mijn geval betreft het nu 19 trajecten en met dat aantal heb ik er nu vertrouwen in!
Over de afgelopen kilometers heb ik maar één bijzonderheid te melden. Op een gegeven moment kreeg ik de waarschuwing dat ik de bandenspanning moest controleren. De garage heeft dat voor mij gedaan en ontdekte een lekje in de rechter achterband en loste dat gratis op met een prop. Dank je wel Garage Bennie Wilmink in Almelo, zo ken ik jullie!
En het wordt saai, maar verder ben ik in alle opzichten supertevreden over de auto. We rijden met het comfort zoals we van echte Citroën gewend!

Aircopomp kapot

  • 46.579 km

Omdat de lucht die door de roosters naar binnen kwam allesbehalve koud aanvoelde, ondanks het behoorlijk warme weer, ben ik naar de garage gegaan en werd daar direct geholpen.
Al snel was de conclusie dat de pomp van de airco kapot was. Gas en olie zaten er nog voldoende in het aircosysteem. Er was geen pomp op voorraad en dus werd er met spoed een pomp besteld. De bedoeling was die vrijdag te monteren, maar de pomp moest uit Duitsland komen en was er op maandag. Aan het eind van die dag heb ik mijn auto weer kunnen ophalen.
Ik heb geen rekening gezien want deze reparatie valt onder de verlengde garantie. Een voorzichtige schatting is dat de gehele reparatie toch snel rond de € 1000 zou hebben gekost.
Ik heb gedurende alle dagen gebruik mogen maken van een leenauto van de garage en ook daarvoor werden geen (brandstof)kosten doorberekend!
Inmiddels genieten we weer van een aangename temperatuur in de nog steeds prima bevallende auto.
Volgende week gaat de auto naar de garage voor het jaarlijkse onderhoud. Ik zal daar dan verslag van doen.

Jaaronderhoud

  • 46.742 km

De auto is voor het jaarlijks onderhoud naar de garage geweest. Daar zijn de standaardwerkzaamheden uitgevoerd, waaronder het vervangen van zowel het lucht- als het pollenfilter. De totale rekening bedroeg € 440,01. We kunnen er weer een jaar tegenaan en doorgaan met genieten van deze ongelooflijk comfortabele auto!

Nieuwe banden

  • 52.569 km

Vandaag heeft de auto 4 nieuwe banden gekregen en wel Michelin Primacy 4. De oude banden waren, waarschijnlijk ten gevolge van een onjuiste bandenspanning, schuin afgesleten. We ontdekten dit toen we met de caravan door Spanje en Frankrijk aan het zwerven waren. Het waren namelijk de kleine groeven aan de binnen- en buitenzijde van de banden die meer of minder waren "verdwenen". De totale rekening van deze vernieuwing bij de dealer bedroeg € 825,-
Verder heeft de auto zich de bijna 5000 km lange vakantie, waarvan het overgrote deel met de caravan erachter, voorbeeldig gedragen.

Lekkage in de wasstraat

  • 53.751 km

De auto was weer aan een wasbeurt toe. Er is hier een wasstraat waar de auto eerst helemaal met de hogedrukspuit wordt gereinigd aan de buitenkant en dan pas de wasstraat in gaat. Ik maak daar graag gebruik van omdat het de beruchte microkrasjes voorkomt. Immers: het vuil is al van de auto gespoten voordat de borstels hun werk gaan doen.
Tijdens het wassen blijf ik altijd in de auto zitten. Zo ook nu. Niets bijzonders aan de hand. Echter, toen ik de wasstraat na beëindiging van het programma uitreed liep het water in een flinke straal vanuit het dashboardje met de verlichting en dakbediening in het plafond van de auto!
Maandag ben ik naar de garage gegaan waar werd geconstateerd dat de waterafvoer van het glazen dak aan beide kanten verstopt zat. Omdat het op zorgvuldige wijze reinigen daarvan toch zo anderhalf uur in beslag neemt is daarvoor een afspraak gemaakt.
Gelukkig zijn er tijdens een flinke regenbui geen problemen. De enorme hoeveelheid water in de wasstraat was klaarblijkelijk de boosdoener...
Volgende week vrijdag worden de afvoeren gereinigd en als er daarna ook in de wasstraat geen problemen meer zijn mag u van mij aannemen dat het probleem keurig is opgelost!
Toevoeging: de reparatie is kostenloos uitgevoerd!

Eerste APK, jaarbeurt, bandenwissel en remschijven

  • 58.289 km

De auto is bijna 4 jaar en dus moest er een eerste APK plaatsvinden. Natuurlijk kwam daar niets bijzonders te voorschijn. Verder is het reguliere onderhoud gedaan.
Overdag werd ik gebeld met de mededeling dat het beter was om 4 nieuwe remblokken en voor ook nieuwe schijven te monteren. Natuurlijk heb ik dat laten doen. Misschien dat het vele rijden met de caravan tot deze relatief korte levensduur van de schijven heeft geleid? Voor remblokken is het een normale levensduur.
Ik had de laatste tijd last van vocht onder de mat aan de kant van de bestuurder. Na inspectie bleek, dat er zoveel bladeren en eikels tussen de wielkast en het schutbord terecht waren gekomen, dat er daar een verstopping was ontstaan. Omdat de winterbanden door de zomerbanden werden vervangen was het een kleine moeite om de kunststof binnenschermen in de wielkast even te demonteren en alle bladeren en eikels te verwijderen.
Al met al gaf dat een rekening van € 646,77 ex BTW, waarvan € 427,99 voor de remblokken en -schijven. In totaal was de rekening € 782,59 inclusief BTW.

Gegil op vakantie

  • 68.547 km

Tijdens onze vakantie met de caravan in Spanje was het behoorlijk warm en droog. Toen op een gegeven moment na het starten de motor een gillend geluid maakte, alsof de V-snaar/distributieriem niet goed gespannen was, maakte ik me daar niet al te veel zorgen om. Zodra ik ook maar een beetje gas gaf was het geluid weer verdwenen. Echter, toen we weer in Nederland waren, waar het aanzienlijk minder warm was, bleef het verschijnsel zich voordoen.
Direct na thuiskomst dus de garage gebeld. Ook daar dacht de receptionist dat het om de V-snaar zou gaan. Maar een toevallig aanwezige monteur zei direct: zijn auto heeft geen distributieriem maar een distributieketting. Het komt door het kleppendeksel! En dat bleek inderdaad de boosdoener, want sinds er een nieuw kleppendeksel is gemonteerd doet het euvel zich niet meer voor.
Verder heeft de auto het weer prima gedaan tijdens de bijna 5000 km die we aflegden, waarvan het overgrote deel met de caravan.
Tenslotte: ook deze reparatie was gratis dankzij de verlengde garantie!

Climate control werkt niet

  • 69.977 km

Twee weken geleden merkten we dat de climatecontrol niet meer werkte zoals voor die tijd. Aan de bestuurderskant kwam er nog een beetje warmte de auto binnen, maar aan de bijrijderskant en achterin bleef de luchtstroom koud, hoe hoog we de temperatuur ook instelden.
Toen eergisteren de winterbanden werden gemonteerd heb ik dat gemeld. Er werd gevraagd of ik de auto vandaag kon missen en dat kon ik. Onder garantie is het probleem vandaag verholpen. In het oude systeem bleek een verstopping te zitten die het ongemak veroorzaakte.
Fantastisch dat men zo snel hulp kon bieden, want zo vlak voor de feestdagen zitten de meeste garages toch vol als het op afspraken aankomt, bij Bennie Wilmink niet!

Beurt, APK en bandenwissel

  • 70.795 km

De auto heeft de jaarlijkse servicebeurt gehad en is APK gekeurd. Daarbij zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen.
De winterbanden zijn er af gegaan en staan weer in de stalling en de zomerbanden zitten er weer onder. Ik ben, ondanks dat ik de 17" wintervelgen niet lelijk vind, toch altijd weer blij met de 19" zomervelgen. Die staan de auto veel beter.
Al met al was ik € 555,28 kwijt.
Op naar de lange ritten met de caravan en weer verder genieten van het comfort, de rust en de trekkracht die deze auto biedt!

En toen was de vakantie weer voorbij,,.

  • 76.970 km

Met de caravan achter de auto hebben we deze zomer weer geruime tijd in Frankrijk en Spanje doorgebracht. Al met al ruim 4500 km gereden. Alles verliep vlotjes en bij het oversteken van de Pyreneeën bij La Junquera van Frankrijk naar Spanje en terug bewijst deze motor zich weer als een goede caravantrekker.
Ondanks de 1500 kg aan de haak kan er met gemak ruim 80 km/u worden gereden bij het klimmen en dat betekent dat je alle vrachtwagens en veel minder goede trekauto's met aanhanger op de middelste rijbaan kunt passeren.
Ook bewees de airco weer dat die voldoende capaciteit heeft, want ondanks het glazen dak en temperaturen boven de 35 graden bleef het in de auto aangenaam om te rijden.
De stoelen zitten heerlijk dankzij het advanced comfort en op de langere ritten is het heerlijk om van tijd tot tijd de massagefunctie te activeren.
Het verbruik met de caravan achter de auto lag rond de 1 op 9 en dat is een mooie waarde.

Bandenwissel

  • 77.278 km

Voor net geen € 80 zijn de zomerbanden omgewisseld voor de winterbanden en zijn de voorste wielkasten ontdaan van de afgevallen boombladeren die zich daar ophopen. Ik heb al eens verstopping gehad daar en door ze te laten verwijderen wil ik dat voorkomen. In het bedrag zat ook de opslag van de winterbanden voor de afgelopen periode.
Dat het kilometrage zo langzaam oploopt komt, omdat we de regionale kilometers grotendeels met de C1 doen, zodat we zo lang mogelijk een goede Citroën trekauto voor de caravan hebben in de vorm van deze C5 Aircross.

Jaarbeurt en jarig

  • 78.232 km

Vandaag kreeg de auto, 1 dag voor hij 6 jaar wordt, zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt. Op zich waren er geen schokkende dingen, maar uiteindelijk kwam het totaalbedrag toch uit op € 644,39. Ik laat zien hoe dat bedrag is opgebouwd.
De eigenlijke jaarbeurt kostte in totaal € 238,80.
Tevens heb ik de banden gewisseld van winter- naar zomerbanden en moest ik de opslag betalen wat samen € 66,08 kostte.
Gezien de leeftijd heb ik ook de airco laten servicen en dat bracht een bedrag van € 82,60 op de rekening., omdat er onder andere wat kostbaar gas bijgevuld moest worden
Ook op grond van de leeftijd is de remvloeistof vernieuwd en dat kostte € 66,60.
Tenslotte zijn de ruitenwisserbladen voor en achter vervangen voor € 66,77 in totaal.
Tel daar wat klein materiaal en maar liefst € 111,84 BTW bij op dan kom je op het eerstgenoemde bedrag.
O ja, het lampje dat de voeten van de bijrijder verlicht bij het in- en uitstappen viel regelmatig uit zijn behuizing en dat is ook verholpen.
Samengevat dus eigenlijk niets bijzonders maar op grond van de leeftijd gewoon goed onderhoud laten plegen. Ik hoop met hetzelfde plezier als altijd het komende jaar weer door te rijden met deze heerlijke reisauto! Op naar de zevende verjaardag!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.