Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019) #2

autoreview

Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)

Signalement

UitvoeringC5 Aircross PureTech 180 Shine
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst66.000 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verschillen tussen P5008 en C5 aircross

Een maand geleden een Citroen C5 aircross opgehaald en de twee jaar oude Peugeot 5008 Gt-line achtergelaten bij de dealer.
Over de Peugeot heb ik al eerder geschreven. Over de aanschaf van de Citroen heb ik lange tijd twijfels gehad. Bij de dealer stond hij in het wit met oranje accenten. Hmmm, niet mijn stijl. Besteld in het zwart, met dito velgen en brown/black lederen bekleding. Een hele verbetering tov de witte vind ik. Wie ben ik, smaken verschillen.
Nu na een maand gereden te hebben staan er een paar duizend km op de teller en kan ik het verschil aangeven.
Beide auto's beschikken over een automaat. De Citroen automaat is een hele verbetering tov de Peugeot. Deze 8-traps automaat: hij zoeft weg; acceleratie is top; geen seconde hapering zoals bij de P.; stiller en de overschakeling is echt traploos.
Er is enig verschil in PK's: P165 tov C185. Dit is dan ook echt merkbaar.
En ja, de 5008 is groter en iets zwaarder, meer beenruimte achter en meer bagageruimte. Maar de Citroen rijdt meer dan prima. Kleinere draaicirkel; soepeler in sturen.

Comfort: de wegligging is goed; drempels vallen niet weg, maar de overgang is soepeler; bochten prima en geen overhelling. Hij rijdt met meer comfort, maar niet slap.
De parkeerautomaat nu een paar maal uitgeprobeerd. Leuke gadget. Maar of ik het veel ga gebruiken?

Instrumentarium en programma is gelijk tussen de twee auto's. De toggels, knoppen bij P en de touch-rij bij C. Alles zit op de juiste plek, bijna ook op de zelfde plek in beide auto's en dat maakt het reuze handig voor mij. In de Citroen is het touchscreen in het dashboard opgenomen en dit vind ik een verbetering dan het omhoog getrokken scherm in de Peugeot.

Zijn er ook verschillen en opmerkingen:
1:De stoelen zijn zeer comfortabel, maar iemand met brede bovenbenen en achterwerk kan ingeklemd raken in de stoelen. Ik zoek eerst een goed zitpositie voordat ik ga rijden, anders zit je al snel klem in je beleving.
2: De tank is een kleiner dan bij de Peugeot, vaker tanken dus.
3:In de Peugeot was in het gekoelde middenvak er een soort van uitsparing voor een fles van max 1,5-2ltr. In de citroen is het gewoon een gekoeld vak. Gevolg: rollen van de fles. Zo ook in de vakken van de deur. Uitsparing voor een blikje of flesje in P. nu een algemeen vak.
4: De bumper bij de achterklep is erg gevoelig voor krassen. Bij de 5008 was er standaard een plastic strip op de bumper. Nu schuif je al heel snel iets over de lakbumper de auto in. In ons geval wil de hond eerst op de lakbumper springen en zet zich daar ook op af als hij eruit springt. Een flap is de oplossing, maar dat ga ik ook wel eens vergeten.... Dus een beschermstrip aangevraagd bij de garage.
5: File-parkeren of achteruit rijden. In het Peugeot scherm waren hulplijnen bij het parkeren preciezer. In de citroen zit ik er standaard 20 cm naast en heb ik meer ruimte tussen auto en trottoir bij inparkeren. Fijn voor de zwarte velgen, maar niet handig.
6: Ik heb de indruk dat het draadloos opladen van de mobiel nu gemakkelijker gaat. Hij pakt het sneller op.
7: Lane departure, hulptechniek. Hmm op de snelweg is het soms prettig. Alhoewel hij vertraagt bij rijbaan wisseling met gebruik van de richtingaanwijzer. Dus aanwijzer naar links en je gaat eigenlijk bijna tegelijkertijd naar links dan reageert het systeem meteen met een lichte stuurcorrectie om je toch in de baan te houden. Op de binnenwegen met de fietslijnen ernaast zet ik het systeem uit. Erg irritant dan.
8: Afgelopen periode een aantal dagen in een nieuwe Mercedes A mogen rijden met "h'e Mercedes". Daar kan Citroen nog wat van leren. Spraakherkenning is er wel, het werkt vaag, en traag. Je moet eerst de plaats inspreken, daar zoekt de navi dan op. Vervolgens nogmaals de straatnaam en dan vraagt de navi om bevestiging en om de plaatsnaam te vervangen. Als je dan ja zegt gaat het goed en vervangt het systeem het adres. Het blijft traag en omslachtig zo, maar het werkt zo wel. Bij MB kon ik zo het adres uitspreken en deze nam het over.
Invoeren via het touchscreen blijft fijner bij Citroen.
Op de vraag wat ik liever rijd: de MB of de Citroen. Het comfort van de Citroen is hoger. Je zit iets hoger en de vering is echt top. De MB-A is een mooie auto; maar op dit moment kies ik dan toch voor Citroen.

storing

  • 66.000 km

De citroen rijdt heerlijk. En dit doe ik sinds juni 2019. Echter, sinds de zomer, augustus 2021, een storing in het elektrisch circuit, waarschijnlijk het start/stop systeem.
De auto geeft bij het starten of bij stoppen voor bijvoorbeeld een verkeerslicht ineens aan dat er een motorstoring is. Met als gevolg dat het gehele elektrisch circuit opnieuw gaat opstarten. Radio/telefoon/navigatie etc. (het geheugen blijft er wel in)
Naar de dealer: na uitlezen van de storing: nieuwe startmotor gekregen.
September: hetzelfde euvel, maar ditmaal gaat het na het starten en signaal motorstoring gepaard met een enorm hoog piepgeluid. Tijdens het rijden, maar ook in stilstand. Het geluid verdwijnt weer na 30 seconden, de storing blijft.
Naar de dealer: uitlezen van de storing: tja.....
Nu komt er een totale nieuwe kabelbundel in. Wanneer? geen idee. Er is geen levering mogelijk van de kabelbundel. Maar het goede nieuws: ik kan er veilig mee rijden. Tja, maar het voelt niet echt lekker met zo'n piep.
Iemand herkenning?

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C5 Aircross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.