Citroen C5 Aircross PureTech 180 Feel (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Aircross PureTech 180 Feel |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 940 km |
KM-stand laatst | 16.240 km |
Zijdezacht autorijden
- 940 km
Vanaf de proefrit tot en met het zelf bezitten van de C5 Aircross Feel 180 EAT8 is eigenlijk alles samen te vatten in een paar woorden: zijdezacht en stil autorijden, de stoelen zijn comfortable, de hele auto is comfortabel. Wie wil er nu nog een hard afgeveerde sportief sturende auto als het ook zo comfortabel kan ? Ik niet.
De C5 Aircross lijkt van buiten en binnen groter dan mijn vorige Mitsubischi ASX maar is eigenlijk nauwelijks groter. Er gaat niet heel veel meer in de koffer ruimte.
Wat bevalt niet:
- De afneembare trekhaak, af fabriek, is van Westfalia. De stekker doos zit zo ver naar voren dat de stroom kabel min of meer strak komt te staan en het oog voor de losbreekkabel is zo massief dat de carabijnhaak niet past. Beide kabels hangen behoorlijk door als ze aangesloten zijn.
- De aluminium velgen zijn na 1000km al behoorlijk vuil.
- de achterklep is slecht afgehangen. Aan een kant paste er geen papiertje meer tussen klep en carosserie en hij hing te laag. Let daarop als je er een koopt.
Maar hij rijdt geweldig.
Met de caravan in Frankrijk
- 4.094 km
Intussen, na 1500 km, vertrokken met de caravan (Kip Compact 37EKV, 950kg max) naar Frankrijk. Deze caravan is niet breder dan de auto. In Nederland ging dat heel netjes met 1 liter op 11.5 km met 100km/uur, echter vanaf Luik door de Ardennen naar Luxembourg werd dat al krap 1 liter op 8 km. Wordt het echt heuvelig dan piekt de verbuiksmeter tot 1 liter op 5 tot 3 km aan. Met mijn vorige auto, Mitschubishi ASX en zelfde KIP, kon ik 450km op een tank rijden met deze C5 wordt dat een uitdaging. Ik tank nu maar om de 250 km. Met de Kip er achter kan ik redelijk goed versnellen om een vrachtwagen in te halen.
Wat op valt is dat de automaat altijd de hoogst mogelijke versnelling met het laagste toerental kiest. Geef je heel iets gas bij, voor een heuvel en zonder terug te schakelen, dan begint er iets vreselijk te resoneren. Schakel je een versnelling terug (flippers) dan is dat resoneren over. Waarschijnlijk is het lucht inlaat kanaal vlak bij de gril (allemaal hard plastic met een click-systeem ipv metalen klemmen) de schuldige. Hoe warmer (38-41 graden in de schaduw) het is hoe minder je het hoort. De motor temperatuur heb ik daarbij niet zien oplopen.
Het motor-olie niveau lijkt constant te blijven. De olie is nog zo schoon dat het niveau lastig af te lezen is, daarnaast staat de auto bijna nooit horizontaal.
Niks bijzonders.
- 16.240 km
Eigenlijk niks bijzonders te melden. De auto rijdt perfect, de km-stand is nog laag vanwege corona met verplicht thuis-werken en geen vakanties 'met de auto' er is tot nu toe niets defect of versleten.
Bij de onderhouds beurt kreeg ik te horen dat het 'resoneren', soms ook als bromtoon omschreven, wordt veroorzaakt door een veertje in de versnellingsbak. Volgens de dealer kan het geen kwaad en er wordt niets aan gedaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C5 Aircross
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 Aircross 1.6 180pk Automaat * 1500 KG Trekgewicht * Full-options *
- 2019
- 87.361 km

Citroën C5 Aircross 1.2 PureTech Feel Adaptive CC Navi Trekhaak Enz
- 2020
- 47.719 km

Citroën C5 Aircross BWJ 2020 1.5 BlueHDI 131 PK Business APPLE CARPLAY / ANDROID AUTO / NAVI / CLIMA / CRUISE / CAMERA / LMV / PDC
- 2020
- 141.304 km