Citroen C5 Aircross PureTech 180 Business Plus (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Aircross PureTech 180 Business Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 4.000 km |
Zijdezacht en toch strak
- 1.500 km
Afgelopen vrijdag mijn nieuwe leaseauto opgehaald. In januari besteld. En 10 mei was het dan zo ver.
Ik had al diverse tests gelezen en had er veel zin in.
update na 2 weken
- 4.000 km
Inmiddels zijn we bijna 2 weken en 4000 km verder.
Eerst even resumerend: wat een fantastische auto, voelt alsof het minimaal een klasse hoger is dan waar hij is ingedeeld.
Eigenlijk kan ik vrijwel geen kritiekpunten benoemen. Natuurlijk wel als je spijkers op laag water wilt zoeken. Zoals de eerste opstart van het navi-systeem is wel erg traag. Wanneer de eerste opstart klaar is dan gaat het verder helemaal prima.
De eerste week moest ik enorm wennen aan wat er allemaal kon door de adaptieve rij-hulp systemen: zelf afstand houden, zelf snelheid houden, zelf afremmen en optrekken, zelf sturen (dat is wat anders dan binnen de lijntjes houden) zelf noodstop uitvoeren wanneer je niet hard genoeg remt. Er zit zoveel op dat ik na een paar dagen eerst de handleiding echt ben gaan lezen. Dat was erg waardevol. Daardoor begreep ik alle symbolen beter en snapte ik het verschil tussen bijvoorbeeld binnen de lijnen houden en de highway drivers assist.
Achtergrond:
Op jaarbasis rijd ik ca. 80-100.000 km per jaar. Dan verblijf je 15- 20 uur in de week in je auto. Het is dan heerlijk wanneer dat comfortabel kan.
De afgelopen 7 jaar heb ik 3 x een Opel Zafira gehad (diesel 1.9, diesel 1.6, benzine aut.). Niets dan lof over deze auto’s. Nooit enig probleem gehad, hele prettige dealer, zeer goede stoelen (AGR). Dan lijkt het een logische keuze om weer een Opel te kiezen. De Grandland lag voor de hand. De keuze was vrijwel gemaakt….. Totdat de C5 Aircross bereikbaar bleek. In dec. 2018 Via dealer Ruesink in Doetinchem gevraagd wanneer ik in de auto zou kunnen proefrijden. Dat bleek nog niet zo makkelijk. Er waren simpelweg nog geen auto’s beschikbaar. Voor mij was het echter een must om eerst in de auto te hebben gezeten. Als dat zitten goed zou zijn dan zou ik het aan durven. Maar ik was daar erg huiverig voor, in een Citroen Picasso vind ik de stoelen bijvoorbeeld lang niet goed genoeg. Bij een dealer in de regio Rotterdam kwam een auto waar ik in kon zitten. Dat zitten beviel goed: voldoende ruimte voor hoofd, benen, voldoende breed en toch zijdelinkse steun, een goede opblaasbare lende steun, fijne zeer goed verstelbare hoofdsteunen. Maar bovenal heerlijk zacht leer, zoals je thuis op de bank hebt, zacht maar toch stevig (ja sommigen hebben daar andere beelden bij). En ook nog eens incl. allerlei massagestanden in de rugleuning.
Toen een offerte , zou het in het lease budget passen ? Mijn geduld werd op de proef gesteld, aangezien het leasebedrijf een nieuwe systeem had. Daar kwam de nog erg nieuwe C5 Aircross niet in voor. Uiteindelijk (na 2 maand) kwam het verlossende antwoord: Het past precies binnen het budget.
Type en uitvoering:
De bestelde auto is een witte (polar white = geen extra kosten voor kleur) geworden met rode accenten, zoals te zien in vele folders. 1,6 Benzine met 180 Pk en EAT 8 in Business Plus uitvoering, met het ambiance Hype Brown pakket (leren stoelen met geheugen functie en uitgebreide massage mogelijkheden en stoel verwarming) voorzien van trekhaak en schuif kantel dak. Wat een luxe ! Totaal: 42.000€
Rijden:
Het eerste wat opvalt: stil, zeer stil. Meteen daarna: oh wat veert dit comfortabel, maar vooral niet week. Niks deinen. De auto ligt zeer koersvast op de weg. Het is geen haarscherp sturende racewagen, maar is op zeer hoge snelheid door bochten te leiden, zonder een spoortje twijfel. Je voelt heel snel aan wat de auto kan. Altijd zeker. Verkeersdrempels zijn ineens heel leuk, voelt super goed. En bovenal solide!
Maar je hebt niet de neiging om te jakkeren, de auto ademt rust en comfort. Het is cruisen, terwijl je comfortabel zit, met goed geluid uit de boxen. De geluidsinstallatie is verregaand instelbaar, voldoet zeer zeker, maar is niet bovengemiddeld goed.
Het rijden is echt genieten. De auto is snel, er is altijd power. Schakelt zonder dat je het merkt zowel op als neer. Waarbij het toerental altijd lekker laag blijft. Heel prettig is dat je op je dashboard kunt zien in welke versnelling je rijdt. Flippers achter het stuur zijn er, zo ook een sport stand en een eco stand. Ik heb het allemaal nog niet gebruikt, nog geen behoefte aan gehad.
Waar je erg aan moet wennen is het systeem dat je binnen de lijnen houdt, nog meer moest ik wennen aan de adaptieve cruise control. Dat de auto tussen de lijnen blijft, kun je uitzetten, maar staat standaard aan. (zie één van de foto's links naast het stuur)
Wanneer de cruise control wordt gebruikt, is dit altijd een adaptief systeem, dat betekent dat hij altijd zelfstandig de afstand tot de voorganger bepaald. Waarbij je als bestuurder kunt aangeven of de “gap” ver, normaal of dichtbij is ingesteld. Maar in druk verkeer is dichtbij nog steeds zo ver van je voorganger dat regelmatig andere auto’s er tussen schuiven. Het systeem “ziet “dan de nieuwe voorganger en remt sterk af. Daar kun je handmatig op ingrijpen, door de knop, de rem of het gaspedaal (niet logisch in dit geval) te bedienen. Inmiddels begin ik het te vertrouwen en weet ik hoe de auto zal reageren, zodat ik adequaat kan ingrijpen.
In wat rustiger verkeer is het zalig. Want zodra je de adaptieve cc hebt ingeschakeld samen met de highway driver assist, dan heb je een zelfstandig rijdende auto. Dit systeem houdt de auto niet alleen binnen de lijnen, maar ook op de plaats binnen de rijstrook. Dus hij rijdt eigenlijk geheel zelf, ook door lichte bochten, zelfs wanneer er een file komt, stopt hij en rijdt weer zelfstandig weg. Het enige wat regelmatig gevraagd wordt is of je de handen aan het stuur wilt houden….
Voorlopige conclusie:
Ja ik heb de keuze gemaakt voor een Citroen. Ja ik had zo mijn bedenkingen over de techniek en de degelijkheid. Vooralsnog ben ik zeer verbaast over hoe goed en doordacht deze auto is. Totaal foutloos, zeer comfortabel en erg prettig.
De auto rijdt heerlijk: zijdezacht en toch strak…………
Heel leuk is dat mensen verbaast vragen wat dit toch voor mooie auto is. Ik glimlach slechts en rij naar de volgende verkeersdrempel !
Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C5 Aircross
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 Aircross 1.6 PureTech Shine
- 2020
- 41.234 km

Citroën C5 Aircross 1.2 PureTech Feel Camera / Navi / Dealer onderhouden / Clima / Lm Velgen
- 2019
- 125.076 km

Citroën C5 Aircross 1.6 Plug-in Hybrid Feel Garantie 360 Camera CarPlay Lane PDC Cruise Clima Navi Led Dab Rijklaar
- 2022
- 98.695 km
Lees ook
Opnieuw plug-in hybride SUV's voor €25.000, maar nu Europese
Praktijkervaring Citroën C5 Aircross: dit vinden eigenaren van hun auto
Eerste prijzen gefacelifte Citroën C5 Aircross bekend
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – Citroën C5 Aircross Hybrid - Test
Lagere vanafprijs voor Citroën C5 Aircross Hybrid
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (12) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.