Citroen C5 Aircross PureTech 130 Feel (2021)

Citroen C5 Aircross PureTech 130 Feel (2021)

UitvoeringC5 Aircross PureTech 130 Feel
Bouwjaar2021

De eerste maand

Ik heb een nieuwe baan en daar hoort een andere auto bij. Ik heb nu een tijdelijke auto (huurauto van Europcar via Arval), een Citroën C5 Aircross. Deze heb ik 1 december mogen ontvangen en we zijn nu precies 1 maand verder.

Het betreft een 1.2 Puretech 130 pk met een 8 traps automaat. De uitvoering is redelijk basic, het is een business met als extra optie de keyless entry.

In deze maand dat ik de auto heb zijn er ruim 3500 km's gereden, dus meer dan genoeg voor een eerste indruk.

Ik ga het puntsgewijs behandelen en dan met de positieve en negatieve punten.

Positieve punten:
- Comfort. De auto is een heerlijke reisauto voor op de snelweg. Stil en zeer comfortabel. De vering en demping filteren het grootste gedeelte van de weg weg.
- Stoelen. De stoelen zitten als echte stoelen, zeer zacht en comfortabel, een rit van 3 uur achter elkaar is geen enkel probleem, geen last van de rug. Stoel is in de hoogte verstelbaar en heeft tevens een lendesteun.
- Opbergruimte. Voorin heeft de auto grote vakken waar je veel spullen in kwijt kan, de armsteun opbergruimte kan je een complete auto kwijt, wat een vak... Deze is ook nog standaard gekoeld (al heeft dat ook een nadeel, zie de negatieve punten).
- Achterbank. 3 volwaardige stoelen achterin, meer dan genoeg ruimte voor kinderen en volwassenen, voldoende beenruimte. Pluspunt is de verschuifbare bank (per stoel, dus alle 3 kunnen anders verschoven worden) voor meer ruimte in de kofferbak of meer beenruimte. Ook kunnen de rugleuningen in verschillende standen worden gezet. Tevens kan de stoel per stuk neergeklapt worden met 1 handeling.
- Motor. Is was bang dat de motor, de 1.2 3 cilinder, te weinig vermogen/trekkracht heeft om de auto fatsoenlijk van zijn plek te krijgen. De auto heeft een rijklaar gewicht van dik 1500 kg, dus geen lichtgewicht. Het valt mij niet tegen, in het huidige verkeer kan je goed meekomen. Ook klinkt ie als een echte halve V6 wanneer hij in de toeren klimt. Hoog in de toeren zit er niet veel fut meer in, gewoon tussen de 2500 en 4000 toeren houden. Niet dat je daar veel invloed op hebt met de automaat (behalve in manual mode).
- Verlichting. De verlichting (LED) is goed, mooi breed beeld. Ook branden de achterlichten standaard wanneer de dagrijverlichting brandt, altijd een positieve veiligheidspuntje.
- Ruitenwissersproeier. Vooral in deze tijd gebruik je de ruitenwisser relatief vaak. De auto heeft ingebouwde sproeiers op de ruitenwissers zitten, dat is een sublieme oplossing. Je hebt maar 1 sproeibeweging nodig om de ruit schoon te krijgen en de achterliggers hebben er niet tot nauwelijks last van. Dit zou elke auto moeten hebben...
- Verbruik. Het verbruik valt me erg mee voor zo'n hoge en brede auto. Nu gemiddeld 1 op dik 15 in deze tijd van het jaar. En... een relatief grote tank! Das lang geleden dat ik een tank heb gezien die groter is dan 50 liter. Het grootste probleem van de hedendaagse auto, onbegrijpelijke keuzes om een paar melkpakjes onder de auto te hangen voor een paar slokjes benzine. Waar zijn de auto's waar je met gemak 1000 km kan rijden op een tank? Het zou een optie moeten zijn; ik zou er zeker 500 euro voor over hebben van mijn leasebudget, en zo denken de meeste leaserijders er wel over.

Negatieve punten:
- Wegligging. De auto rijdt als een Citroën. Veel comfort maar veel inleveren op de wegligging wat betreft de scherpte van het (in)sturen. Het is erg moeilijk de auto te plaatsen wat betreft bochten, het sturen is behoorlijk indirect en de auto rolt redelijk over de bandwangen. 18 inch op zo'n auto lijkt veel, maar de banden hebben relatief hoge wangen.
- Armsteun. De koeling van de armsteun is een mooie optie (in de zomer), maar deze is helaas niet uit te schakelen of dicht te zetten. Door de kieren van de armsteun komt deze koeling naar buiten en blaast tegen je zij aan. Onprettig in de koude tijden. Ik heb de opening dichtgepropt met een papiertje om dit tegen te gaan.
- Geen standaard adaptive cruise control. De auto heeft een radar voor actieve veiligheid, maar de auto heeft alleen maar een standaard cruise control. Als je al jaren met ACC rijdt is dit echt een flinke stap terug. Veel (Japanse) merken bieden standaard ACC bij een automaat in deze prijsklasse.
- Automaat. De automaat is niet de meest fijne reisgenoot. Hij verslikt zich soms nog wel eens in welke versnelling hij moet inleggen wat resulteert in een behoorlijke "klunk" door de auto heen. De automaat is economisch ingesteld, erg snel opschakelen en relatief traag reageren op de kickdown. Er is een knop voor ECO, dan reageert ie haast helemaal niet meer, en een Sport stand, die is helemaal onbruikbaar, hij wordt super zenuwachtig, alsof de bak XTC heeft zitten slikken. Totaal niet bruikbaar. In de Sport stand schakelt de bak niet door wanneer je een constante snelheid rijdt, en blijft ie hoog in de toeren draaien. En als je per ongeluk tegen het gaspedaal aanblaast schiet hij weg.
- Parkeren. De auto is relatief hoog en door de relatief hoge achterste zijruiten is het overzicht niet helemaal jovel. Gelukkig heeft deze uitvoering standaard rondom parkeersensoren en een achteruitrijcamera. De parkeersensoren reageren erg traag, de auto naast je heeft al een deuk voordat de sensoren wakker worden.
- Kofferbak. Deze is groot genoeg (voor mijn werk altijd tot de nok toe gevuld), maar de hoedenplank bestaat uit 2 delen; 1 scharnierend zoals normaal, en een vast gedeelte. Als je iets van achteruit de kofferbak moet pakken dan moet je half in de auto kruipen om het te krijgen. Geen handige optie... Zal wel met de verschuifbare stoelen te maken hebben.
- Cruisecontrol. De knoppen reageren vaak niet en moet je vaker indrukken voordat een instelling veranderd. Tevens is de plek onhandig, een vaste plek links van het stuur. Op het stuur is zoveel gemakkelijker. Op het stuur moeten altijd de knoppen van de (A)CC en de radio zitten.

Wat algemene zaken:
- Geluidsinstallatie. Gewoon een standaard 6 speaker setup, geen bijzonderheden. Niet een slecht geluid maar ook geen spetterende orkestbak super surround sound. Het volstaat gewoon.
- Navigatie. De standaard navigatie gebruik ik niet, gebruik altijd Android Auto. Werkt allemaal naar behoren, scherm is voldoende scherp. Helaas neemt het digitale instrumentenpaneel niet de navigatie over van Google Maps.
- Instrumentenpaneel. Compleet digitaal. Duidelijk afleesbaar en redelijk goed in te stellen. Sommige opties (de rechterkant van het scherm) helaas alleen via het infotainment systeem waardoor je echt stil moet staan om iets aan te passen.
Ook de optie voor de motorolie temperatuur! Wow... Niet dat je daar wat aan hebt, de temperatuur loopt gelijk op met die van de koelvloeistof.
- Dagtellers. Je hebt 2 uitgebreidere dagtellers (verbruik, gem snelheid, km stand) op het instrumentenpaneel en een losse km-only versie in het beeld.

Conclusie; Een prettige reisauto die niet uitnodigt tot een sportieve rijstijl en dit ook direct afstraft door je van de chesterfield look-a-like sofa af te laten schuiven en je laat herinneren dat de elandproef er niet voor niets is.

De bak/motor combi is redelijk goed, echt ingericht op zuinig rijden. Het start-stop systeem is trouwens veel te irritant. Hij slaat al af als je nog aan het uitrollen bent. De EDC van Renault is veel prettiger, pas bij meer remdruk gaat de start-stop cyclus geactiveerd worden en kan je met de rem iets los te laten de motor weer starten. Ik zet nu vaak de start-stop uit als ik in de file sta.

Tot zover, ik weet niet of er nog een update komt van mijn kant, met ruim 3500 km heb ik aardig goed beeld gekregen van de positieve en negatieve punten van de auto. De verbruiksparameters worden wel regelmatig bijgewerkt.

Over mijn rijstijl, (om de verbruiksparameters in perspectief te plaatsen) deze is rustig, ik rij 95% v/d tijd op de snelweg en altijd iets boven de maximum snelheid (102/103 km/u GPS), wat trouwens met deze auto 105 km/u op de teller is, dus wel opgepast, je hebt niet veel speling op de teller!

Bijna 4 maand verder

Bijna 4 maanden en 15.000 km verder.

Geen bijzonderheden tov de vorige ervaring. Gemiddeld verbruik ligt op 1 op 15,6 (zie de verbruiksmonitor). Dit is > 95% van de tijd op de snelweg, voornamelijk NL (100 km/u, af en toe na 19:00 op 130 km/u) maar ook regelmatig in België (120 km/u).

De motor/bak combinatie voelt zich veel beter thuis bij hogere snelheden dan 100 km/u, bij 100 km/u (lees: tussen 95 en 110) is de combinatie brommerig door de lage toeren. De bak schakelt zeer snel op en bij gemiddeld 100 km/u draait de motor ongeveer 1800 tpm. Boven de 2000 tpm is het brommerige weg en is de motor merkbaar in een betere bereik aan het draaien.

Het start-stop systeem is nog steeds erg vervelend, stopt soms al voordat de auto stil staat en dan vervolgens met een bonk weer te starten als je weer door kan rijden. Erg onprettig. In files is deze niet werkbaar door dit. Meestal schakel ik de start/stop dan ook uit in deze situaties.

Hij heeft net zijn 20.000 km beurt gehad, geen bijzonderheden. Wel grappig om te zien is dat wanneer hij toe is aan een beurt de navigatie opstart om alle dealers in de buurt te laten zien, hetzelfde als het lampje van de brandstofreserve gaat branden, maar dan met tankstations.

Nog een dikke week, dan ruil ik de C5 in voor een tijdelijke Toyota Corolla. En dan is het afwachten wanneer de bestelde Kia EV6 binnenkomt.

PRIVATE LEASE Citroën C5 Aircross

Citroën
Citroen C5 Aircross PureTech 130 Live (5D/6H)

Alphabet
Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (5D/8A)