Citroen C5 Aircross PureTech 130 Business (2020)

Citroen C5 Aircross PureTech 130 Business (2020)

UitvoeringC5 Aircross PureTech 130 Business
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020

Introductie

• 350 km

Vorige week is mijn Citroen Grand C4 Picasso Bluehdi 120 Business EAT6 uit 2015 na 150.000 km. ingeruild voor een Citroen C5 Aircross PureTech 130 Business EAT8. In deze intro zal ik proberen aan te geven hoe ik de nieuwe voiture nu ervaar en de verschillen tov de vorige auto waarbij ik mij uiteraard realiseer dat het 2 verschillende auto’s zijn die eigenlijk niet 1 op 1 met elkaar vergeleken morgen worden. Hoewel, ik denk dat er meer C4 (Grand) Picasso/Spacetourer rijders zijn die deze overstap overwegen. Qua prijsstelling ontlopen deze 2 auto’s elkaar immers niet zoveel, de fiscale waarden (belangrijk voor mijn fiscale bijtelling) schelen slechts een paar honderd euro. Ik ben benieuwd hoe de overstap van een 4-cilinder diesel naar een 3-cilinder benzine motor zal bevallen. Pk’s en Nm’s ontlopen elkaar niet zoveel. Er zijn 2 extra opties toegevoegd aan deze Business-uitvoering: Keyless-entry en verwarmbare voorstoelen. De key-less entry had ik ook op de Picasso dus die zou ik echt gemist hebben als het niet zo was. De verwarmbare voorstoelen had van mij niet gehoeven maar iedereen die ik er over spreek zegt dat het heerlijk is op koude winterdagen. Als dealer-opties zijn nog toegevoegd: een afkoppelbare trekhaak en All-Season banden (dan hoef ik ’s-winters niet meer met die lelijke wieldoppen rond te rijden). De standaardkleur wit is vanwege het feit dat dit een voorraadauto is waardoor aantrekkelijke korting verkregen kon worden. Het staat de auto wel goed, vooral ook door de mooie wielen.
De eerste ervaringen na een paar dagen en 300 km: Wat mij direct op is gevallen: meer en dan vooral rauwer motorgeluid bij het optrekken. Echter eenmaal op snelheid is de auto stiller. Het start-stop-systeem reageert trager, het duurt iets langer voor de motor weer loopt en de auto gaat rollen. Vermogen en koppel zijn op papier vrijwel gelijk aan elkaar en in de praktijk blijkt dat ook. De automaat is een stuk beter, het schakelen verloopt ongemerkt. Over het veercomfort kan ik nu niet zeggen dat ik dit een wereldschokkende verandering vind. De Picasso is ook heel erg op comfort afgestemd, dus het verschil is niet zo heel groot.
De bediening van de cruise-control/snelheidsbegrenzer door middel van de stengel achter het stuur is omslachtiger dan de knoppen op het stuur. Het platleggen van de stoelen van de 2e zitrij gaat veel makkelijker middels de lus bij de zitting in plaats van het trekkoordje aan de achterkant waarvoor je de kofferbak in moet klimmen. Er zijn minder aansluitmogelijkheden voor telefoon etc. in het dashboard, geen 220V, wel 12V en 1x USB. Weliswaar wel nog 1x USB voor de achterpassagiers.
Waarom gekozen voor de C5 Aircross en niet weer voor de (Grand) C4 Spacetourer? Vooral om de “looks” maar ook om weer eens iets anders te hebben. Nu de nog thuis wonende kinderen bijna nooit meer meerijden is de noodzaak van achter-beenruimte en bagageruimte ook wat minder.
Ik ben nog wat aan het stoeien met Android Auto en Mirrorlink. Jammer dat je daarvoor nog steeds een USB-kabeltje moet gebruiken, is zo’n rommelig gezicht, ik hou van een opgeruimde auto, ben daarom ook erg blij met de “dubbele bodem” in de kofferruimte.
Tot zover deze intro. Ik zal het verbruik gaan bijhouden in de verbruiksmonitor.

Update na 3.700 km: Dik tevreden

Inmiddels zijn we de 3.700 km gepasseerd, tijd voor een tussenrapport. De vakantie is dit jaar doorgebracht in Nederland dus fietsendrager op de trekhaak en rijden maar. Dit bracht meteen aan het licht dat het “Active Lane Departure Warning System” wordt uitgeschakeld zodra er een stekker in de trekhaak-aansluiting wordt gestoken. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat de sensoren “afgeleid” worden door de fietsendrager/aanhangwagen/caravan. Ik betrap mij er trouwens op dat ik het systeem de laatste dagen steeds vaker uitschakel vanwege het soms irritante getrek aan het stuur terwijl ik het in het begin wel handig vond.
Voor de navigatie heb ik eerst het meegeleverde TomTom -systeem gebruikt, maar al snel ben ik weer overgestapt op Waze via de Android Auto app. Nadeel hiervan is weer dat de spraakbesturing dan niet werkt (althans, ik weet niet hoe) maar ik vind de meldingen onderweg accurater.
Over het zo geroemde PHC-veercomfort blijf ik van mening dat ik het comfort-verschil met de Grand Picasso niet zo groot ervaar. Vooral als je met 5 volwassenen in de koets zit en een flinke lange hobbel neemt dan is aan het eind van de veerweg toch een behoorlijke “dump” te voelen. Bij lagere snelheid en korte hobbels is er wel een duidelijk verschil merkbaar. Ook met slecht wegdek weten de dempers beter raad. Waar mijn vorige auto bij dwarsrichels in een bocht van de snelweg weleens een stapje opzij deed is daar nu niets van te merken.
Ik mis de parkeerstand op de spiegels, was reuze handig! De regensensor voor de ruitenwissers is in het begin prima, na een paar minuten begint-ie naar mijn smaak te snel weer aan de veegslag en dus schakel ik hem dan maar weer uit.
De achterklep moet met een behoorlijk gang dichtgegooid worden, anders heb je bij het wegrijden de waarschuwing dat hij niet dicht zit.
Het Top Rear Vision-systeem op de achteruitrijcamera had wat mij betreft achterwege mogen blijven. Ik heb liever een scherp real-time beeld i.p.v. een door de camera gegenereerd korrelig beeld. Ik vertrouw het nog niet helemaal.
De overige elektronica, rijhulpsystemen enz. werken allemaal prima.
De automatisch versnellingsbak is geweldig een stuks beter dan de 6-bak die ik in de C4GP had. De knoppen “sport” en “eco” gebruik ik eigenlijk nooit, in de sport-stand reageert het gaspedaal heel erg nerveus.
De airco voldoet prima, ook tijdens de hete zomerdagen wist de airco de temperatuur heel snel omlaag te krijgen en houden. Handige optie is hierbij dat je met de sleutel al je ramen vanaf afstand open kunt zetten zodat als je bij de auto bent aangekomen de ergste hitte verdwenen is.
Het verbruik tot nu toe zit op 1 op 13,25 (7,55 l/100km.). Ik heb hier nog geen oordeel over, ben nog teveel aan het uitproberen.
Alles bij elkaar kom ik tot de conclusie dat dit een heerlijke ruime reiswagen is die ruimschoots voldoet aan de verwachtingen. De genoemde minpuntjes zijn voor mij geen onoverkomelijke tekortkomingen. Het comfort is dik in orde en de uitrusting compleet.

Nog steeds dik tevreden!

De teller staat inmiddels al bijna op 16.000 km. in 7,5 maanden. Deze zijn zonder problemen verstreken. Ik ben dik tevreden over de auto. Het verbruik tot nu toe: 7,34 l/100 km. oftewel 1 op 13,62 zie ook de verbruiksmonitor. De app is optimistischer want die geeft aan: 6,9 l/100 km. Bij het tanken vergis ik mij nogal eens: ik sta al met het vulpistool in de hand terwijl de tankdop er nog op zit. In de C4GP was de tankafsluiting geïntegreerd in de klep, is handiger! Afgelopen week in sneeuw en op ijzel de 4-seizoenenbanden kunnen beoordelen: prima! Totaal geen moeite, ze sleurden de auto met gemak door hoge sneeuwruggen en uit spiegelgladde parkeerplaatsen. Naar mijn mening doen ze niet onder voor winterbanden. Blij dat mijn werkgever deze keuze heeft gemaakt. Bij de introductie had ik aangegeven dat ik de stoelverwarming overbodig vond maar daar kom ik op terug: heerlijk! Ik heb ergens in een test gelezen dat de autojournalist vond dat het erg lang duurde voordat de stoelen warm werden maar dat is beslist niet waar. De stoelen zitten prima, ik heb ook verschillende keren achterin gezeten als de jongste zoon wil rijden, ook daar prima zit en genoeg (hoofd)ruimte. Een irritant dingetje vind ik dat de gordelgesp van de ongebruikte bijrijdersstoel steeds tegen de harde zijbekleding tikt als de rijbaan er niet zo strak bijligt. Over het weggedrag, de bochtenstabiliteit, het motorvermogen enz. ben ik tevreden. Het ldws-systeem blijf ik regelmatig uitschakelen. Wat mij betreft zou dat ergens in de auto-instellingen moeten kunnen worden uitgevinkt, nu moet het bij iedere rit. Het Tomtom navigatiesysteem gebruik ik nauwelijks, ik geef de voorkeur aan Waze, ook voor het woon-werkverkeer, deze app is naar mijn mening veel beter voor wat betreft meldingen onderweg, zoals pechgevallen, rommel op de rijbaan en filemeldingen. Overigens doet Flitsmeister dat ook heel goed. Nog 4.000 km te gaan tot de eerste onderhoudsbeurt, ik zal mij dan weer melden.

40,000 km beurt

De eerste 1,5 jaar en 40.000 km zitten erop. Behalve 2 kleine dingetjes geen bijzonderheden. De ventilatie maakt de laatste week wat meer herrie, bleek een boomblad te zijn wat in het ventilatiekanaal zat. Ook het ventilatierooster van de achterpassagiers was stuk omdat iemand daar met zijn schoen tegen gestoten had. Dit wordt onder garantie kosteloos vervangen. De navigatie is weer ge-update hoewel ik deze nauwelijks gebruik omdat Waze veel fijner werkt en accurater is wat betreft files en flitsers.
Tot nog toe zijn de ervaringen nog steeds positief. Het is een fijne auto met voldoende ruimte en comfort. De prestaties van motor en bak zijn ruim voldoende omdat wij vrijwel altijd max. met 2 volwassenen in de auto zitten. Ben je met meer dan zou iets meer vermogen welkom zijn.
Het LDWS-systeem schakel ik steeds vaker uit vanwege dat irritante getrek aan je stuur. De cruise-control-hendel achter het stuur zou wat mij betreft vervangen mogen worden door knoppen op het stuur zoals in de vorige C4GP. Kortom, kleinigheden. Op naar de 60.000!

PRIVATE LEASE Citroën C5 Aircross

Citroën
Citroen C5 Aircross PureTech 130 Live (5D/6H)

Alphabet
Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (5D/8A)