Citroen C5 Aircross PureTech 130 Business (2020)

autoreview

Citroen C5 Aircross PureTech 130 Business (2020)

Signalement

UitvoeringC5 Aircross PureTech 130 Business
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst108.012 km
Lezerswaardering: 73%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie

  • 350 km

Vorige week is mijn Citroen Grand C4 Picasso Bluehdi 120 Business EAT6 uit 2015 na 150.000 km. ingeruild voor een Citroen C5 Aircross PureTech 130 Business EAT8. In deze intro zal ik proberen aan te geven hoe ik de nieuwe voiture nu ervaar en de verschillen tov de vorige auto waarbij ik mij uiteraard realiseer dat het 2 verschillende auto’s zijn die eigenlijk niet 1 op 1 met elkaar vergeleken morgen worden. Hoewel, ik denk dat er meer C4 (Grand) Picasso/Spacetourer rijders zijn die deze overstap overwegen. Qua prijsstelling ontlopen deze 2 auto’s elkaar immers niet zoveel, de fiscale waarden (belangrijk voor mijn fiscale bijtelling) schelen slechts een paar honderd euro. Ik ben benieuwd hoe de overstap van een 4-cilinder diesel naar een 3-cilinder benzine motor zal bevallen. Pk’s en Nm’s ontlopen elkaar niet zoveel. Er zijn 2 extra opties toegevoegd aan deze Business-uitvoering: Keyless-entry en verwarmbare voorstoelen. De key-less entry had ik ook op de Picasso dus die zou ik echt gemist hebben als het niet zo was. De verwarmbare voorstoelen had van mij niet gehoeven maar iedereen die ik er over spreek zegt dat het heerlijk is op koude winterdagen. Als dealer-opties zijn nog toegevoegd: een afkoppelbare trekhaak en All-Season banden (dan hoef ik ’s-winters niet meer met die lelijke wieldoppen rond te rijden). De standaardkleur wit is vanwege het feit dat dit een voorraadauto is waardoor aantrekkelijke korting verkregen kon worden. Het staat de auto wel goed, vooral ook door de mooie wielen.
De eerste ervaringen na een paar dagen en 300 km: Wat mij direct op is gevallen: meer en dan vooral rauwer motorgeluid bij het optrekken. Echter eenmaal op snelheid is de auto stiller. Het start-stop-systeem reageert trager, het duurt iets langer voor de motor weer loopt en de auto gaat rollen. Vermogen en koppel zijn op papier vrijwel gelijk aan elkaar en in de praktijk blijkt dat ook. De automaat is een stuk beter, het schakelen verloopt ongemerkt. Over het veercomfort kan ik nu niet zeggen dat ik dit een wereldschokkende verandering vind. De Picasso is ook heel erg op comfort afgestemd, dus het verschil is niet zo heel groot.
De bediening van de cruise-control/snelheidsbegrenzer door middel van de stengel achter het stuur is omslachtiger dan de knoppen op het stuur. Het platleggen van de stoelen van de 2e zitrij gaat veel makkelijker middels de lus bij de zitting in plaats van het trekkoordje aan de achterkant waarvoor je de kofferbak in moet klimmen. Er zijn minder aansluitmogelijkheden voor telefoon etc. in het dashboard, geen 220V, wel 12V en 1x USB. Weliswaar wel nog 1x USB voor de achterpassagiers.
Waarom gekozen voor de C5 Aircross en niet weer voor de (Grand) C4 Spacetourer? Vooral om de “looks” maar ook om weer eens iets anders te hebben. Nu de nog thuis wonende kinderen bijna nooit meer meerijden is de noodzaak van achter-beenruimte en bagageruimte ook wat minder.
Ik ben nog wat aan het stoeien met Android Auto en Mirrorlink. Jammer dat je daarvoor nog steeds een USB-kabeltje moet gebruiken, is zo’n rommelig gezicht, ik hou van een opgeruimde auto, ben daarom ook erg blij met de “dubbele bodem” in de kofferruimte.
Tot zover deze intro. Ik zal het verbruik gaan bijhouden in de verbruiksmonitor.

Update na 3.700 km: Dik tevreden

  • 3.700 km

Inmiddels zijn we de 3.700 km gepasseerd, tijd voor een tussenrapport. De vakantie is dit jaar doorgebracht in Nederland dus fietsendrager op de trekhaak en rijden maar. Dit bracht meteen aan het licht dat het “Active Lane Departure Warning System” wordt uitgeschakeld zodra er een stekker in de trekhaak-aansluiting wordt gestoken. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat de sensoren “afgeleid” worden door de fietsendrager/aanhangwagen/caravan. Ik betrap mij er trouwens op dat ik het systeem de laatste dagen steeds vaker uitschakel vanwege het soms irritante getrek aan het stuur terwijl ik het in het begin wel handig vond.
Voor de navigatie heb ik eerst het meegeleverde TomTom -systeem gebruikt, maar al snel ben ik weer overgestapt op Waze via de Android Auto app. Nadeel hiervan is weer dat de spraakbesturing dan niet werkt (althans, ik weet niet hoe) maar ik vind de meldingen onderweg accurater.
Over het zo geroemde PHC-veercomfort blijf ik van mening dat ik het comfort-verschil met de Grand Picasso niet zo groot ervaar. Vooral als je met 5 volwassenen in de koets zit en een flinke lange hobbel neemt dan is aan het eind van de veerweg toch een behoorlijke “dump” te voelen. Bij lagere snelheid en korte hobbels is er wel een duidelijk verschil merkbaar. Ook met slecht wegdek weten de dempers beter raad. Waar mijn vorige auto bij dwarsrichels in een bocht van de snelweg weleens een stapje opzij deed is daar nu niets van te merken.
Ik mis de parkeerstand op de spiegels, was reuze handig! De regensensor voor de ruitenwissers is in het begin prima, na een paar minuten begint-ie naar mijn smaak te snel weer aan de veegslag en dus schakel ik hem dan maar weer uit.
De achterklep moet met een behoorlijk gang dichtgegooid worden, anders heb je bij het wegrijden de waarschuwing dat hij niet dicht zit.
Het Top Rear Vision-systeem op de achteruitrijcamera had wat mij betreft achterwege mogen blijven. Ik heb liever een scherp real-time beeld i.p.v. een door de camera gegenereerd korrelig beeld. Ik vertrouw het nog niet helemaal.
De overige elektronica, rijhulpsystemen enz. werken allemaal prima.
De automatisch versnellingsbak is geweldig een stuks beter dan de 6-bak die ik in de C4GP had. De knoppen “sport” en “eco” gebruik ik eigenlijk nooit, in de sport-stand reageert het gaspedaal heel erg nerveus.
De airco voldoet prima, ook tijdens de hete zomerdagen wist de airco de temperatuur heel snel omlaag te krijgen en houden. Handige optie is hierbij dat je met de sleutel al je ramen vanaf afstand open kunt zetten zodat als je bij de auto bent aangekomen de ergste hitte verdwenen is.
Het verbruik tot nu toe zit op 1 op 13,25 (7,55 l/100km.). Ik heb hier nog geen oordeel over, ben nog teveel aan het uitproberen.
Alles bij elkaar kom ik tot de conclusie dat dit een heerlijke ruime reiswagen is die ruimschoots voldoet aan de verwachtingen. De genoemde minpuntjes zijn voor mij geen onoverkomelijke tekortkomingen. Het comfort is dik in orde en de uitrusting compleet.

Nog steeds dik tevreden!

  • 15.700 km

De teller staat inmiddels al bijna op 16.000 km. in 7,5 maanden. Deze zijn zonder problemen verstreken. Ik ben dik tevreden over de auto. Het verbruik tot nu toe: 7,34 l/100 km. oftewel 1 op 13,62 zie ook de verbruiksmonitor. De app is optimistischer want die geeft aan: 6,9 l/100 km. Bij het tanken vergis ik mij nogal eens: ik sta al met het vulpistool in de hand terwijl de tankdop er nog op zit. In de C4GP was de tankafsluiting geïntegreerd in de klep, is handiger! Afgelopen week in sneeuw en op ijzel de 4-seizoenenbanden kunnen beoordelen: prima! Totaal geen moeite, ze sleurden de auto met gemak door hoge sneeuwruggen en uit spiegelgladde parkeerplaatsen. Naar mijn mening doen ze niet onder voor winterbanden. Blij dat mijn werkgever deze keuze heeft gemaakt. Bij de introductie had ik aangegeven dat ik de stoelverwarming overbodig vond maar daar kom ik op terug: heerlijk! Ik heb ergens in een test gelezen dat de autojournalist vond dat het erg lang duurde voordat de stoelen warm werden maar dat is beslist niet waar. De stoelen zitten prima, ik heb ook verschillende keren achterin gezeten als de jongste zoon wil rijden, ook daar prima zit en genoeg (hoofd)ruimte. Een irritant dingetje vind ik dat de gordelgesp van de ongebruikte bijrijdersstoel steeds tegen de harde zijbekleding tikt als de rijbaan er niet zo strak bijligt. Over het weggedrag, de bochtenstabiliteit, het motorvermogen enz. ben ik tevreden. Het ldws-systeem blijf ik regelmatig uitschakelen. Wat mij betreft zou dat ergens in de auto-instellingen moeten kunnen worden uitgevinkt, nu moet het bij iedere rit. Het Tomtom navigatiesysteem gebruik ik nauwelijks, ik geef de voorkeur aan Waze, ook voor het woon-werkverkeer, deze app is naar mijn mening veel beter voor wat betreft meldingen onderweg, zoals pechgevallen, rommel op de rijbaan en filemeldingen. Overigens doet Flitsmeister dat ook heel goed. Nog 4.000 km te gaan tot de eerste onderhoudsbeurt, ik zal mij dan weer melden.

40,000 km beurt

  • 39.500 km

De eerste 1,5 jaar en 40.000 km zitten erop. Behalve 2 kleine dingetjes geen bijzonderheden. De ventilatie maakt de laatste week wat meer herrie, bleek een boomblad te zijn wat in het ventilatiekanaal zat. Ook het ventilatierooster van de achterpassagiers was stuk omdat iemand daar met zijn schoen tegen gestoten had. Dit wordt onder garantie kosteloos vervangen. De navigatie is weer ge-update hoewel ik deze nauwelijks gebruik omdat Waze veel fijner werkt en accurater is wat betreft files en flitsers.
Tot nog toe zijn de ervaringen nog steeds positief. Het is een fijne auto met voldoende ruimte en comfort. De prestaties van motor en bak zijn ruim voldoende omdat wij vrijwel altijd max. met 2 volwassenen in de auto zitten. Ben je met meer dan zou iets meer vermogen welkom zijn.
Het LDWS-systeem schakel ik steeds vaker uit vanwege dat irritante getrek aan je stuur. De cruise-control-hendel achter het stuur zou wat mij betreft vervangen mogen worden door knoppen op het stuur zoals in de vorige C4GP. Kortom, kleinigheden. Op naar de 60.000!

60,000 km beurt

  • 59.858 km

Inmiddels zijn we weer 20.000 km verder. Er valt weinig te melden. De auto bevalt gewoon prima. Geen enkel probleem heeft zich voorgedaan. Bij de 60.000 km beurt heeft de auto nieuwe all-season-banden gekregen. Verder zag ik op de factuur dat de distributieriem onder garantie vervangen is. Ik heb geen idee waarom, zal dit nog eens navragen bij de dealer. Volgens de app was het verbruik het laatste jaar 6,7 ltr/100 km. iets gunstiger dus. Zoals eerder gemeld ligt het werkelijk verbruik wel iets hoger.

80,000 km beurt

  • 80.000 km

Vorige week is de 80.000 km beurt uitgevoerd. Er waren weer geen bijzonderheden. Na 3 jaar ben ik nog steeds tevreden over de auto.1 minpunt: in tegenstelling tot anderen die het veercomfort roemen ben ik niet tevreden over het comfort als alle 5 zitplaatsen bezet zijn. De auto bonkt dan duidelijk op de achteras. Op de A16 waar ik dagelijks rij zijn van die lange hobbels die abrupt eindigen. Dat geeft een heel onaangenaam gevoel bij inveren. Ook als er een fietsendrager achterop hangt ben ik dan altijd bang deze daar nog een keer te verliezen. De snelheid is dan overigens 100-110 km/h. Verder niets dan lof. Fijne auto!

20,000 km beurt

  • 100.000 km

Klokje rond! Tijd voor een update. Het wordt saai. Niets bijzonders te melden behalve een kapot lampje van de kentekenplaatverlichting. Chef werkplaats vroeg wel of ik weleens rem, de originele remblokken zaten er nl. nog op, die zijn nu dus vervangen. De remschijven zouden normaal gesproken nu ongeveer aan vervanging toe zijn maar kunnen nog prima een poosje mee. Ik ben ook nog pas bezig aan het 2e setje (all-season)banden, die kunnen ook nog wel even. Ik word nog eens een zuinige rijder! Evaluerend: prima auto met hoog comfort maar niet als er ook 2 á 3 volwassenen op de achterbank zitten dan bonkt de achteras nogal. Wat mis ik nog steeds in vergelijking met de C4GP: achteruitrij-stand op de buitenspiegels en de beenruimte voor de achterpassagiers. Verder geen klagen.

Exit!

  • 110.000 km

Na ruim 4 jaar en 110.000 km komt er een einde aan het C5 Aircross tijdperk. Vanwege het lage trekgewicht (ivm aanschaf caravan) en de hoge nieuwprijs ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij de Volkswagen T-Roc met de 1.5 150pk motor (4-cil.) en DSG-automaat. De wensen waren: hoge zit, automaat en trekgewicht van 1.500 kg. De T-Roc is wat buitenmaten betreft kleiner maar de zitruimte binnen is acceptabel en op de achterbank zelfs groter.
Ik heb de C5 Aircross als een zeer plezierige auto ervaren, probleemloos, comfortabel en ruim, behalve voor de achterpassagiers. De vering van de achteras als er 4-5 volwassenen in de auto zitten is niet fijn. Op een flinke hobbel bonkt deze dan erg hard. De laatste tijd is de auto wel wat olie gaan gebruiken, ruim 1 liter per 10.000 km. Tot 90.000 km. heb ik nooit olie bijgevuld.
Na 4 Citroëns dus naar Volkswagen. Ik ben benieuwd;-)

Einde Citroen tijdperk

  • 108.012 km

Nu is het dan echt zover. Na 4 Citroëns overgestapt naar een Volkswagen T-Roc. Het zweven is voorbij. De reden heb ik hiervoor al vermeld. In tegenstelling tot de kritiek op het merk die ik op dit forum regelmatig lees kijk ik met een positief gevoel terug. Nooit echt problemen gehad gelukkig.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.