Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2023)

autoreview

Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2023)

Signalement

UitvoeringC5 Aircross Hybrid 225 Shine
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst25.703 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een weinig geziene gast

  • 4.300 km

Deze Citroen heb ik sinds maart 2023 in mijn bezit. Ik was erg enthousiast over de nieuwe Hyundai Tucson. Een proefrit gemaakt die goed beviel en de auto gekocht in de uitvoering premium PHEV. Na enige tijd onstonden er problemen met de stoel. Ik kon, of beter mijn achterste, er niet aan wennen. Ook waren er wat kleine dingetjes zoals de benzineklep die niet goed sloot, een rammel bij de deur, trillend stuur en een rammelende achterklep en dan die stoel. Na anderhalf jaar toch maar op zoek gegaan naar de vervanger en een proefrit gemaakt in de C5 AC. Het viel mij direct op dat de auto degelijk in elkaar geschroefd was. Het voelde gewoon degelijker aan en dat voor een Franse wagen. Dat had ik niet verwacht :-)) Wordt zeer binnenkort vervolgd ;-) Dan zal ik verder ingaan op de rijeigenschappen en de vergelijking maken met de Hyundai Tucson.

Het vervolg

  • 4.400 km

Na 6 maanden was de auto gearriveerd bij de dealer. Na een zeer uitgebreide uitleg konden we op pad. Wat mij al opviel bij de proefrit en nu ook weer opviel is hoe stil de auto is. Windgeruis, bandgeruis en motorgeluid het is allemaal zeer op de achtergrond. Hierbij is er gelijk een verschil met de Hyundai. Ook stil maar de C5 AC is een een stapje hoger. De Hyundai is vooral rumoerig in bergachtig terrein en ook de motor is aanwezig zodra deze inschakeld. Dit alles is een stuk minder bij de C5 AC.

Ook een verschil met de Hyundai is dat de C5 AC beschikt over een electrische verwarming. De Hyundai gebruikt de motor in de winter om het interieur te verwarmen. Persoonlijk vind ik dat niet ideaal. Je rijdt dan, mits je de kachel uitzet, toch korte stukjes op de benzinemotor terwijl de accu vol is. Ook is het interieur van de C5 AC via de app voor te verwarmen. Erg prettig!

Dan de stoelen. Deze zijn extreem comfortabel in de C5 AC. een stuk beter dan in de Hyundai. Dit is uiteraard ook persoonlijk. Er zullen genoeg mensen zijn die erg comfortabel zitten in de Hyundai maar er is zeker een verschil.. Erg handig in de C5 AC zijn de losse achterstoelen die verschuifbaar zijn. Hiermee vergroot je de bagageruimte aanzienlijk. Voor ons zeker een pluspunt! De Hyundai heeft wel meer ruimte op de achterbank en handige mogelijkheden zoals verwarmbare achterbank, zonneschermpjes en de bank platleggen vanuit de kofferruimte. Dit alles niet op de C5 AC. (We zitten zelden of nooit op de achterbank -:)

Het infortainment in de Hyundai is erg uitgebreid. Zo is het knipperlicht in te stellen hoe vaak er geknipperd wordt. 3 5 of 7 keer. De snelheid van de achterklep, zeegeluiden, openhaard geluiden… Het is soms wel een beetje moeilijk te vinden. De C5 AC heeft een eenvoudiger infotainment systeem maar je mist eigenlijk niets. De navigatie werkt prima niets op aan te merken. Ook is het instrumentarium voor je neus bij de C5 AC op velen manieren te personaliseren. Dit is bij de Hyundai juist erg beperkt.

Het rijgedrag is zeker anders. De Hyundai voelt zwaar als een tank maar wel iets meer gevoel in het stuur. De Citroen stuurt erg licht en direct maar wel met iets minder gevoel. Velen hebben moeite met de stengel voor de cc maar ik was er erg snel aan gewend en fijn is dat alle instellingen bewaard blijven in tegenstelling tot de Hyundai. De adaptieve cc in de C5 AC werkt ook wat verfijnder. Zeker een verademing is de afwezigheid van alle irritante piepjes die volop aanwezig zijn in de Hyundai.

Over de gehele linie kun je zeggen dat de Hyundai veel waar biedt voor je geld maar persoonlijk vind ik de bouwkwaliteit minder en zeker het comfort. De C5 AC heeft mij verrast. De auto rijd fijn, is ruim genoeg voor ons, de praktische achterbank en de goede afwerking.
Het verbruik ligt dicht bij elkaar 62 km electrisch in de zomer, 45 km in de winter en als de accu leeg is ongeveer 1 op 16 bij normaal rijgedrag.

De app van de C5 AC is veel uitgebreider. Het verbruik en de ritten worden goed weergegeven. De app verbind niet altijd even goed maar over het algemeen gaat het wel. Ook de Hyundai app had z’n nukken.

Volgende maand gaat hij de boot op naar Ierland. Na de vakantie kom ik weer terug met meer ervaringen.

Nog steeds tevreden

  • 12.455 km

Het regent, het waait geen weer dus een goed moment om m’n review weer eens aan te vullen. Afgelopen zomer kreeg de auto dan z’n vakantie doop. ( zeg ik dat goed?) We zijn maar samen dus de kofferbak is ruim genoeg. De achterstoelen kunnen nog verder naar voren maar dat was niet echt nodig. Richting Cherbourg en vandaar met de nachtboot naar Rosslare, Ierland. Nog even voordat we de boot op gingen het eerste adres opgezocht.. Bleek dat de dealer alleen de gangbare landen heeft gedownload. Dan maar met google maps. ( een offline kaart gedownload) Gedurende de vakantie geen problemen gehad met de werking alleen google maps stuurt je soms over de meest vreemde geitenpaadjes…

Tsja wat moet je eigenlijk vertellen… De auto is een zeer prettige, rustig rijdende reiswagen. Autojournalisten merken de wat gevoelloze besturing op. Dit pas overigens prima bij de auto. Hij stuurt wel direct en precies. De stoelen zijn prima en een hele verbetering t.o.v. de Tucson. De automatische versnellingsbak schokte in het begin wat, zeker net voor het stilstaan of lagere snelheden maar dat is verdwenen. De nieuwigheid zeker.

Verder geen problemen gehad en alle systemen werken naar behoren. De regensensor, die vaak aan de bak moest in Ierland, werkt een stuk beter dan in de Tucson. Ook nog steeds tevreden over de stengel aan het stuur waarmee je de CC bedient. Minder handig is de climate control wat te bedienen is via het infotainment systeem. Daar is al veel over gezegd en ook bij deze wagen niet altijd handig. Gewoon knoppen werkt het beste. Overigens als je de stand AUTO kiest heb je er ook niet zoveel omkijken meer naar.

Dan toch maar iets over het verbruik. Beide tanks tot de nok gevuld vertrokken in de hybride stand. Dan wordt niet gelijk de accu leeggereden maar verdeeld zeg maar. Dan duurt het ongeveer 85 km voordat de accu echt leeg is. Het verbruik is dan 2,2 l/100 km. Erg zuinig. Daarna schiet het snel omhoog. Over de hele reis van 5 weken en 6053 km een verbruik genoteerd van 6,3 l/100 km en nergens gestekkert. Een verwacht getal en wat mij betreft tevreden mee. Thuis realiseer ik rond de 1,2 l/100 km. Stekkeren gebeurt thuis. Voor ons mobiliteitsgedrag werkt een PHEV prima.

Al met al erg tevreden met deze wagen die je weinig ziet. Toch een wat ondergewaarde auto ben ik van mening. Hij rijdt goed, zit goed in elkaar, alles werkt gewoon en wat minder het gevoel onderweg te zijn met een rijdende tablet. Tikkeltje eigenzinnig wellicht en misschien daardoor niet zo populair. Volgend jaar de boot op richting IJsland en misschien nog een review tussendoor.

Resonantie aandrijflijn

  • 13.200 km

Afgelopen woensdag de auto naar de garage gebracht. Ik hoorde al een tijdje een resonerend geluid. Dit deed zich alleen voor bij een lege accu, tussen de 90 en 110 km/u en in de 8e versnelling dus een vrij laag toerental. Terug flipperen naar de 7e en het was weg…

Nog voor de komst bij de dealer had men in het service bulletin gekeken en was duidelijk hoe dit op te lossen. Er is een extra balans gewicht aangebracht aan een aandrijfas en daarmee is het probleem verholpen. Het komt weleens vaker voor, ook bij de Peugeot 3008 hybrid want die heeft dezelfde aandrijflijn. Blij dat het zo is opgelost want het was best een storend geluid. Ik hoorde van een Peugeot rijder dat hij aan het overwegen was de wagen weer te verkopen… De garage noemde het een producteigenschap..

Verder ook nog een kaartupdate laten doen, een aantal Europese landen waaronder de UK en Ierland stonden er niet in. En laten we daar nou net wat vaker komen.. Google maps werkt ook natuurlijk maar die stuurt je toch wat vaker over een geitenpaadje terwijk ietsjes omrijden op een betere weg prettiger is.

Naar IJsland

  • 25.703 km

We zijn weer een paar kilomters verder dus ik dacht laat ik m’n review weer eens bijwerken. Afgelopen zomer richting IJsland gevaren en daar 3 weken het eiland verkend. Laat ik beginnen met het verbruik. Dat zit zo om en nabij de 1 op 16 a 17. zonder te stekkeren. Echt zuinig wordt het pas als de accu vol is en je met de navigatie rijdt. Let wel niet harder dan 100 km/u dan kun je bij een rit van 90 km de 1 op 50 wel halen. Voor mij werkt de PHEV techniek prima met een oprit en zonnepanelen en afstanden die in de regel relatief kort zijn. Uiteraard weet ik dat de MRB tarieven gaan wijzigen maar we gaan het wel zien.

Voor de rest doet de auto wat die moet doen en zonder problemen. Wel stond vanaf de geboorte het stuur ietwat scheef. Dat stoorde me best wel mateloos. Dat is nu opgelost door een goede uitlijning en de wielen verwisseld van achteren naar voren v.v. Nog steeds tevreden, geen rare fratsen tot nu toe en een heerlijke comfortabele stille reiswagen. Misschien niet zo comfortabel als een Franse wagen was voorheen maar dat komt denk ik ook wel door de 19 inch wielen.

Verder is de B stand een genot in bergachtig terrein. Je hoeft bergafwaarts slechts af en toe bij te remmen. Je wint ook weer wat electrische kms erbij. Bergop is er altijd genoeg vermogen, hij blijft er lekker aan sleuren bergop 👍

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.