Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Citroen
  • C5 Aircross

Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021) #2

autoreview

15
Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021) #2
JeanT
  • JeanT5
  • Gebruikersreview
7 april 2021 om 17:18
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringC5 Aircross Hybrid 225 Shine
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst10.245 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een auto-aflevering kan veroorzaken ;-)

  • 7 april 2021

Ik heb een leuke bijbaan en 2- tot 3 maal per week breng ik auto’s naar klanten. Dat varieert van Fiatjes 500 tot Tesla’s Model 3. Op een dag moest ik echter een Citroën C5 Aircross wegbrengen. Nooit in gereden, niet echt mee bekend maar vanaf moment 1 verkocht! Super comfortabel, buitengewoon uitgerust en een heerlijk eigenwijs en afwijkend ontwerp. Het wachten was nog even op de hybride uitvoering en toen die er was hebben we onze ‘oude’ auto ingeruild en deze besteld. Het verbruik is nog gebaseerd op ‘benzine only’ want er zit wat vertraging in de levering van de laadpaal. Ik zal eerdaags een eerste indruk geven wanneer er ook voldoende elektrisch is gereden. Het belooft vast en zeker veel goeds!

Wow!

  • 1.520 km
  • 19 mei 2021

Volgende week een grotere rit en vandaag de auto afgetankt. Het gemiddelde verbruik over de afgelopen 760 km bedroeg 1,9 ltr/100 km. En dat zijn verbruikswaarden waarom ik deze auto heb gekocht! We rijden veel in en rond Almere, de hybride uitvoering komt dan helemaal tot z'n recht. Sinds ruim een maand hebben we ook de beschikking over een laadpaal thuis en dus staat de auto op de oprit aan de stekker. Die gewoonte is snel aangeleerd ;-)

De auto voldoet (bijna) volledig aan onze verwachtingen en biedt alle comfort waarvoor ze bekend staat.

Wel heb ik een briefje gewaagd aan de Citroën NL directie na hun vraag (via de deputy CEO) of de auto beviel. De auto bevalt uitstekend op één element na en dat is het elektrische bereik/actieradius. Dat komt op geen stukken na in de buurt van de 54/55 km (WLTP) waarmee Citroën adverteert. De actieradius na vol opgeladen te zijn bedraagt tussen de 28/38km en dat is m.i. met een rustige rijstijl veel te weinig, dus in de pen geklommen en gemeld aan Citroën NL. Tot op heden (19/5) helemaal niets van hen vernomen en dus ook geen idee wat ze voor antwoord gaan bedenken.

De App die bij de auto hoort is "My Citroën". Een app als zovele apps en dus ook volgestampt met irrelevante zaken. Vervelender echter is dat de app bij voortduring misleidende en zelfs foutieve informatie biedt.

Een paar van mijn opmerkingen:
. Voortdurend wegvallen van verbinding tussen iPhone en auto;
. De app moet talloze keren herstart worden, ze loopt dus regelmatig vast;
. De app geeft verschillende actieradiussen weer bij volle laadcondities én kan ook afwijken van de waarde die in de auto zelf wordt gepresenteerd;
. De startwaarde van 54/55 km actieradius is nog nimmer gepresenteerd, niet bij een volle accu, niet bij hogere buitentemperaturen, en ook niet bij gebruik van een andere laadpaal;

Desgevraagd (én mede op verzoek van Citroën NL), alle feiten, ficties op een rijtje gezet en incl. bijbehorende screenshots aangeboden aan de marketingafdeling die het op hun beurt door zouden spelen aan de ontwikkelaar. Het resultaat? Werkelijk geen idee, daarna werd het stil en nooit meer iets gehoord.

Ik vind dat jammer en redeneer altijd heel simpel. Als iets niet klopt moet je er niet mee adverteren. Als een app niet werkt moet je blij zijn met alle opmerkingen die je worden aangeboden. Echter, software die niet functioneert moet je van de markt halen en opnieuw ontwikkelen.

Maar ...., reageer te allen tijde op je klant! Die trekt er tijd voor uit om zaken helder te krijgen en/of suggesties ter verbetering aan te bieden.
Allemaal niet zo ingewikkeld, toch?

Drie maanden voorbij

  • 2.700 km
  • 29 juni 2021

De auto nu drie maanden in bezit, in (bijna) alle opzichten voldoet ze aan de verwachtingen. Super comfortabel, voorzien van alle denkbare rij-systemen en werkelijk ongelooflijk zuinig. Het brandstofverbruik is onder de 0,7 ltr/100 km gedaald en dat is natuurlijk vooral te danken aan de altijd beschikbare laadpaal, de ritten op en rond Almere (zelfs Bussum en Amsterdam zijn bijna geheel elektrisch te bereiken) etc.
Het is dan ook prettig om te zien dat op dat gebied Citroën niet heel veel teveel heeft beloofd.

Nog wat te zeuren dan?

Jazeker, de elektrische actieradius voldoet niet aan de beloofde 54/55 km.
Het hoogst aangegeven bereik was 48km en met dat in gedachte kan de dealer niets voor me betekenen. "Valt binnen de marge" is hun repliek en dus verder onderzoek niet nodig.

Dat is wel vreemd, aangezien de actieradius in 99 van de 100 gevallen blijft steken op 40 km en dat is m.i. wél afwijkend van de beloofde 54/55 km.
Ik heb vervolgens deze kwestie dan maar aanhangig gemaakt bij Citroën NL maar daar blijft men stil, doodstil ...
Behalve een armzalig A4-tje over het gebruik van de app My Citroën is er geen enkele reactie verder geweest, eigenlijk te bizar voor woorden.
Mogelijk heb ik een kwetsbaar puntje van de elektrische actieradius aangeroerd en dan zwijgt men blijkbaar liever.

In het verlengde daarvan een uitgebreide analyse van de app My Citroën verstuurd, ook daar verder geen aktie (behalve die A4) op vernomen.

Toch jammer dat Citroën niet thuis geeft en heel jammer dat ze daarmee klanten in de steek laat ...

Die app? Die heb ik inmiddels van m'n telefoon verwijderd, nutteloos, onzin-berichten en vooral onjuiste en onbetrouwbare informatie.

De eerste 10,000 km zitten erop!

  • 10.245 km
  • 5 december 2021

Ik kan er eigenlijk heel kort over zijn. De auto voldoet aan de meeste verwachtingen en is de gehele periode zonder één enkele storing doorgekomen. Een paar oneliners dan maar?

- Buitengewoon comfortabel;
- Van alle gemakken voorzien;
- Over het algemeen goed werkende rij-hulp-systemen (*);
- Heel erg zuinig (3,79 ltr/100 km over gehele gebruiksperiode);
- Goodlooking;
- De elektrische actieradius komt in de verste verte niet bij de WLTP actieradius van 54/55 km (**);
- Over de app van Citroën doe ik verder maar het zwijgen toe, vol met fouten, onbegrijpelijke teksten, en vaak niet werkend (***).

(*) Opvallend minpuntje van lane-assist. Rijdend op de rechterbaan en tijdens het passeren van de bekende langgerekte witte verdrijfvakken/driehoeken bij opritten op de snelweg is het lane-assist systeem helemaal in de war. Het systeem grijpt in en stuurt met een ruk naar rechts. Beide handen aan het stuur is de boodschap!

(**) Citroën wil maar niet reageren op mijn opmerkingen over de elektrische actieradius. Nu in de koude december-periode is de actieradius ingezakt naar 22/24 km en dat is de verste verte niet in de buurt van de WLTP waarden van 54/55 km. Ik heb m'n verzet maar opgegeven, het is het zoveelste bewijs dat ook de nieuwste WLTP waarden een veel te fraai beeld schetsen van de werkelijkheid. Dat het zo slecht zou zijn wilde ik aanvankelijk niet weten, maar als zelfs ook de dealer en Citroën er niets mee willen dan zijn er veel belangrijker zaken in de wereld om je druk over te maken. Ik maak me er maar niet meer druk om, het wordt simpelweg een doorslaggevend item bij het toekomstige vervangingsbesluit!

(***) Ook hier geldt, op mijn uitgebreide softwareanalyse van de app is taal noch teken gekomen van Citroën. Jammer, er zitten zoveel verbetermogelijkheden in!

Op naar de volgende 10.000km!

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Citroen C5 Aircross? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroen C5 Aircross
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Citroën C5 Aircross

INFO
ANWB
ANWB
Citroen C5 Aircross PureTech 130 Feel (5D/6H)
€ 589
Stel samen ▸
Alphabet
Alphabet
Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (5D/8A)
€ 629
Stel samen ▸
Citroën
Citroën
Citroen C5 Aircross PureTech 130 Live (5D/6H)
€ 646
 
Citroën C5 Aircross in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Citroën C5 Aircross 1.2 PureTech Feel Rijklaarprijs

    Citroën C5 Aircross 1.2 PureTech Feel Rijklaarprijs

    • 2020
    • 64.675 km

    € 25.645

    Citroën C5 Aircross 1.2 PureTech Business Plus

    Citroën C5 Aircross 1.2 PureTech Business Plus

    • 2020
    • 46.662 km

    € 27.250

    Citroën C5 Aircross 1.6 180pk Shine Automaat, Panorama, Navi, Camera

    Citroën C5 Aircross 1.6 180pk Shine Automaat, Panorama, Navi, Camera

    • 2019
    • 19.016 km

    € 31.750

Meer Citroën C5 Aircross occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Citroën C5 Aircross | facelift 2022 @ p. 2

    74
    • 18 april 2022

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C5 Aircross specificaties
  • Citroën C5 Aircross occasions
  • Citroën C5 Aircross video's
Advies en informatie
  • Citroën C5 Aircross tests
  • Citroën C5 Aircross gebruikersreviews
  • Citroën C5 Aircross index
PREMIUM
Citroën C5 Aircross - Kia Sportage - Mitsubishi Eclipse Cross - Triotest

Citroën C5 Aircross - Kia Sportage - Mitsubishi Eclipse Cross - Triotest

Er was een tijd dat de Kia Sportage het rijk voor zichzelf had en dat legde het bedrijf bepaald...

Lees meer
 

Citroen C5 Aircross reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2020)

    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2020)

    5
    • 3 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Aircross PureTech 130 Feel (2021)

    Citroen C5 Aircross PureTech 130 Feel (2021)

    9
    • 1 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)

    Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine...

    2
    • 31 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Aircross PureTech 130 Shine (2019)

    Citroen C5 Aircross PureTech 130 Shine...

    7
    • 30 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (2021)

    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (2021)

    15
    • 7 april 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021) #2

    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021)...

    15
    • 7 april 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)

    Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine...

    18
    • 12 november 2020
meer reviews
Test: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – Citroën C5 Aircross Hybrid

Test: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – Citroën C5 Aircross Hybrid

De Mitsubishi Eclipse Cross kreeg bij zijn laatste facelift een plug-in hybride aandrijflijn...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën 'C-series': speciale uitvoering voor drie modellen

    Citroën 'C-series': speciale uitvoering...

    59
    • 1 april 2022
  • Nieuws
    Alle prijzen van Citroën C5 Aircross bekend

    Alle prijzen van Citroën C5 Aircross bekend

    22
    • 17 februari 2022
  • Nieuws
    Eerste prijzen gefacelifte Citroën C5 Aircross bekend

    Eerste prijzen gefacelifte Citroën C5 Aircross...

    33
    • 15 februari 2022
  • Citroën C5 Aircross - Eerste Kennismaking

    Citroën C5 Aircross - Eerste Kennismaking

    50
    • 12 januari 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross gefacelift: nieuw design, bekende techniek

    Citroën C5 Aircross gefacelift: nieuw design,...

    83
    • 12 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2020)

    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2020)

    5
    • 3 januari 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Citroen Grand C4 Picasso PureTech 130 Shine (2016)

    Citroen Grand C4 Picasso PureTech 130 Shine...

    8
    • 25 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen AX 11 TGE (1993)

    Citroen AX 11 TGE (1993)

    6
    • 19 mei 2022
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen AX 11 TGE (1994)

    Citroen AX 11 TGE (1994)

    10
    • 27 april 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden