en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | C5 Aircross Hybrid 225 Shine |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 10.245 km |
Ik heb een leuke bijbaan en 2- tot 3 maal per week breng ik auto’s naar klanten. Dat varieert van Fiatjes 500 tot Tesla’s Model 3. Op een dag moest ik echter een Citroën C5 Aircross wegbrengen. Nooit in gereden, niet echt mee bekend maar vanaf moment 1 verkocht! Super comfortabel, buitengewoon uitgerust en een heerlijk eigenwijs en afwijkend ontwerp. Het wachten was nog even op de hybride uitvoering en toen die er was hebben we onze ‘oude’ auto ingeruild en deze besteld. Het verbruik is nog gebaseerd op ‘benzine only’ want er zit wat vertraging in de levering van de laadpaal. Ik zal eerdaags een eerste indruk geven wanneer er ook voldoende elektrisch is gereden. Het belooft vast en zeker veel goeds!
Volgende week een grotere rit en vandaag de auto afgetankt. Het gemiddelde verbruik over de afgelopen 760 km bedroeg 1,9 ltr/100 km. En dat zijn verbruikswaarden waarom ik deze auto heb gekocht! We rijden veel in en rond Almere, de hybride uitvoering komt dan helemaal tot z'n recht. Sinds ruim een maand hebben we ook de beschikking over een laadpaal thuis en dus staat de auto op de oprit aan de stekker. Die gewoonte is snel aangeleerd ;-)
De auto voldoet (bijna) volledig aan onze verwachtingen en biedt alle comfort waarvoor ze bekend staat.
Wel heb ik een briefje gewaagd aan de Citroën NL directie na hun vraag (via de deputy CEO) of de auto beviel. De auto bevalt uitstekend op één element na en dat is het elektrische bereik/actieradius. Dat komt op geen stukken na in de buurt van de 54/55 km (WLTP) waarmee Citroën adverteert. De actieradius na vol opgeladen te zijn bedraagt tussen de 28/38km en dat is m.i. met een rustige rijstijl veel te weinig, dus in de pen geklommen en gemeld aan Citroën NL. Tot op heden (19/5) helemaal niets van hen vernomen en dus ook geen idee wat ze voor antwoord gaan bedenken.
De App die bij de auto hoort is "My Citroën". Een app als zovele apps en dus ook volgestampt met irrelevante zaken. Vervelender echter is dat de app bij voortduring misleidende en zelfs foutieve informatie biedt.
Een paar van mijn opmerkingen:
. Voortdurend wegvallen van verbinding tussen iPhone en auto;
. De app moet talloze keren herstart worden, ze loopt dus regelmatig vast;
. De app geeft verschillende actieradiussen weer bij volle laadcondities én kan ook afwijken van de waarde die in de auto zelf wordt gepresenteerd;
. De startwaarde van 54/55 km actieradius is nog nimmer gepresenteerd, niet bij een volle accu, niet bij hogere buitentemperaturen, en ook niet bij gebruik van een andere laadpaal;
Desgevraagd (én mede op verzoek van Citroën NL), alle feiten, ficties op een rijtje gezet en incl. bijbehorende screenshots aangeboden aan de marketingafdeling die het op hun beurt door zouden spelen aan de ontwikkelaar. Het resultaat? Werkelijk geen idee, daarna werd het stil en nooit meer iets gehoord.
Ik vind dat jammer en redeneer altijd heel simpel. Als iets niet klopt moet je er niet mee adverteren. Als een app niet werkt moet je blij zijn met alle opmerkingen die je worden aangeboden. Echter, software die niet functioneert moet je van de markt halen en opnieuw ontwikkelen.
Maar ...., reageer te allen tijde op je klant! Die trekt er tijd voor uit om zaken helder te krijgen en/of suggesties ter verbetering aan te bieden.
Allemaal niet zo ingewikkeld, toch?
De auto nu drie maanden in bezit, in (bijna) alle opzichten voldoet ze aan de verwachtingen. Super comfortabel, voorzien van alle denkbare rij-systemen en werkelijk ongelooflijk zuinig. Het brandstofverbruik is onder de 0,7 ltr/100 km gedaald en dat is natuurlijk vooral te danken aan de altijd beschikbare laadpaal, de ritten op en rond Almere (zelfs Bussum en Amsterdam zijn bijna geheel elektrisch te bereiken) etc.
Het is dan ook prettig om te zien dat op dat gebied Citroën niet heel veel teveel heeft beloofd.
Nog wat te zeuren dan?
Jazeker, de elektrische actieradius voldoet niet aan de beloofde 54/55 km.
Het hoogst aangegeven bereik was 48km en met dat in gedachte kan de dealer niets voor me betekenen. "Valt binnen de marge" is hun repliek en dus verder onderzoek niet nodig.
Dat is wel vreemd, aangezien de actieradius in 99 van de 100 gevallen blijft steken op 40 km en dat is m.i. wél afwijkend van de beloofde 54/55 km.
Ik heb vervolgens deze kwestie dan maar aanhangig gemaakt bij Citroën NL maar daar blijft men stil, doodstil ...
Behalve een armzalig A4-tje over het gebruik van de app My Citroën is er geen enkele reactie verder geweest, eigenlijk te bizar voor woorden.
Mogelijk heb ik een kwetsbaar puntje van de elektrische actieradius aangeroerd en dan zwijgt men blijkbaar liever.
In het verlengde daarvan een uitgebreide analyse van de app My Citroën verstuurd, ook daar verder geen aktie (behalve die A4) op vernomen.
Toch jammer dat Citroën niet thuis geeft en heel jammer dat ze daarmee klanten in de steek laat ...
Die app? Die heb ik inmiddels van m'n telefoon verwijderd, nutteloos, onzin-berichten en vooral onjuiste en onbetrouwbare informatie.
Ik kan er eigenlijk heel kort over zijn. De auto voldoet aan de meeste verwachtingen en is de gehele periode zonder één enkele storing doorgekomen. Een paar oneliners dan maar?
- Buitengewoon comfortabel;
- Van alle gemakken voorzien;
- Over het algemeen goed werkende rij-hulp-systemen (*);
- Heel erg zuinig (3,79 ltr/100 km over gehele gebruiksperiode);
- Goodlooking;
- De elektrische actieradius komt in de verste verte niet bij de WLTP actieradius van 54/55 km (**);
- Over de app van Citroën doe ik verder maar het zwijgen toe, vol met fouten, onbegrijpelijke teksten, en vaak niet werkend (***).
(*) Opvallend minpuntje van lane-assist. Rijdend op de rechterbaan en tijdens het passeren van de bekende langgerekte witte verdrijfvakken/driehoeken bij opritten op de snelweg is het lane-assist systeem helemaal in de war. Het systeem grijpt in en stuurt met een ruk naar rechts. Beide handen aan het stuur is de boodschap!
(**) Citroën wil maar niet reageren op mijn opmerkingen over de elektrische actieradius. Nu in de koude december-periode is de actieradius ingezakt naar 22/24 km en dat is de verste verte niet in de buurt van de WLTP waarden van 54/55 km. Ik heb m'n verzet maar opgegeven, het is het zoveelste bewijs dat ook de nieuwste WLTP waarden een veel te fraai beeld schetsen van de werkelijkheid. Dat het zo slecht zou zijn wilde ik aanvankelijk niet weten, maar als zelfs ook de dealer en Citroën er niets mee willen dan zijn er veel belangrijker zaken in de wereld om je druk over te maken. Ik maak me er maar niet meer druk om, het wordt simpelweg een doorslaggevend item bij het toekomstige vervangingsbesluit!
(***) Ook hier geldt, op mijn uitgebreide softwareanalyse van de app is taal noch teken gekomen van Citroën. Jammer, er zitten zoveel verbetermogelijkheden in!
Op naar de volgende 10.000km!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.