Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021) #2

autoreview

Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021)

Signalement

UitvoeringC5 Aircross Hybrid 225 Shine
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst40.500 km
Lezerswaardering: 53%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een auto-aflevering kan veroorzaken ;-)

Ik heb een leuke bijbaan en 2- tot 3 maal per week breng ik auto’s naar klanten. Dat varieert van Fiatjes 500 tot Tesla’s Model 3. Op een dag moest ik echter een Citroën C5 Aircross wegbrengen. Nooit in gereden, niet echt mee bekend maar vanaf moment 1 verkocht! Super comfortabel, buitengewoon uitgerust en een heerlijk eigenwijs en afwijkend ontwerp. Het wachten was nog even op de hybride uitvoering en toen die er was hebben we onze ‘oude’ auto ingeruild en deze besteld. Het verbruik is nog gebaseerd op ‘benzine only’ want er zit wat vertraging in de levering van de laadpaal. Ik zal eerdaags een eerste indruk geven wanneer er ook voldoende elektrisch is gereden. Het belooft vast en zeker veel goeds!

Wow!

  • 1.520 km

Volgende week een grotere rit en vandaag de auto afgetankt. Het gemiddelde verbruik over de afgelopen 760 km bedroeg 1,9 ltr/100 km. En dat zijn verbruikswaarden waarom ik deze auto heb gekocht! We rijden veel in en rond Almere, de hybride uitvoering komt dan helemaal tot z'n recht. Sinds ruim een maand hebben we ook de beschikking over een laadpaal thuis en dus staat de auto op de oprit aan de stekker. Die gewoonte is snel aangeleerd ;-)

De auto voldoet (bijna) volledig aan onze verwachtingen en biedt alle comfort waarvoor ze bekend staat.

Wel heb ik een briefje gewaagd aan de Citroën NL directie na hun vraag (via de deputy CEO) of de auto beviel. De auto bevalt uitstekend op één element na en dat is het elektrische bereik/actieradius. Dat komt op geen stukken na in de buurt van de 54/55 km (WLTP) waarmee Citroën adverteert. De actieradius na vol opgeladen te zijn bedraagt tussen de 28/38km en dat is m.i. met een rustige rijstijl veel te weinig, dus in de pen geklommen en gemeld aan Citroën NL. Tot op heden (19/5) helemaal niets van hen vernomen en dus ook geen idee wat ze voor antwoord gaan bedenken.

De App die bij de auto hoort is "My Citroën". Een app als zovele apps en dus ook volgestampt met irrelevante zaken. Vervelender echter is dat de app bij voortduring misleidende en zelfs foutieve informatie biedt.

Een paar van mijn opmerkingen:
. Voortdurend wegvallen van verbinding tussen iPhone en auto;
. De app moet talloze keren herstart worden, ze loopt dus regelmatig vast;
. De app geeft verschillende actieradiussen weer bij volle laadcondities én kan ook afwijken van de waarde die in de auto zelf wordt gepresenteerd;
. De startwaarde van 54/55 km actieradius is nog nimmer gepresenteerd, niet bij een volle accu, niet bij hogere buitentemperaturen, en ook niet bij gebruik van een andere laadpaal;

Desgevraagd (én mede op verzoek van Citroën NL), alle feiten, ficties op een rijtje gezet en incl. bijbehorende screenshots aangeboden aan de marketingafdeling die het op hun beurt door zouden spelen aan de ontwikkelaar. Het resultaat? Werkelijk geen idee, daarna werd het stil en nooit meer iets gehoord.

Ik vind dat jammer en redeneer altijd heel simpel. Als iets niet klopt moet je er niet mee adverteren. Als een app niet werkt moet je blij zijn met alle opmerkingen die je worden aangeboden. Echter, software die niet functioneert moet je van de markt halen en opnieuw ontwikkelen.

Maar ...., reageer te allen tijde op je klant! Die trekt er tijd voor uit om zaken helder te krijgen en/of suggesties ter verbetering aan te bieden.
Allemaal niet zo ingewikkeld, toch?

Drie maanden voorbij

  • 2.700 km

De auto nu drie maanden in bezit, in (bijna) alle opzichten voldoet ze aan de verwachtingen. Super comfortabel, voorzien van alle denkbare rij-systemen en werkelijk ongelooflijk zuinig. Het brandstofverbruik is onder de 0,7 ltr/100 km gedaald en dat is natuurlijk vooral te danken aan de altijd beschikbare laadpaal, de ritten op en rond Almere (zelfs Bussum en Amsterdam zijn bijna geheel elektrisch te bereiken) etc.
Het is dan ook prettig om te zien dat op dat gebied Citroën niet heel veel teveel heeft beloofd.

Nog wat te zeuren dan?

Jazeker, de elektrische actieradius voldoet niet aan de beloofde 54/55 km.
Het hoogst aangegeven bereik was 48km en met dat in gedachte kan de dealer niets voor me betekenen. "Valt binnen de marge" is hun repliek en dus verder onderzoek niet nodig.

Dat is wel vreemd, aangezien de actieradius in 99 van de 100 gevallen blijft steken op 40 km en dat is m.i. wél afwijkend van de beloofde 54/55 km.
Ik heb vervolgens deze kwestie dan maar aanhangig gemaakt bij Citroën NL maar daar blijft men stil, doodstil ...
Behalve een armzalig A4-tje over het gebruik van de app My Citroën is er geen enkele reactie verder geweest, eigenlijk te bizar voor woorden.
Mogelijk heb ik een kwetsbaar puntje van de elektrische actieradius aangeroerd en dan zwijgt men blijkbaar liever.

In het verlengde daarvan een uitgebreide analyse van de app My Citroën verstuurd, ook daar verder geen aktie (behalve die A4) op vernomen.

Toch jammer dat Citroën niet thuis geeft en heel jammer dat ze daarmee klanten in de steek laat ...

Die app? Die heb ik inmiddels van m'n telefoon verwijderd, nutteloos, onzin-berichten en vooral onjuiste en onbetrouwbare informatie.

De eerste 10,000 km zitten erop!

  • 10.245 km

Ik kan er eigenlijk heel kort over zijn. De auto voldoet aan de meeste verwachtingen en is de gehele periode zonder één enkele storing doorgekomen. Een paar oneliners dan maar?

- Buitengewoon comfortabel;
- Van alle gemakken voorzien;
- Over het algemeen goed werkende rij-hulp-systemen (*);
- Heel erg zuinig (3,79 ltr/100 km over gehele gebruiksperiode);
- Goodlooking;
- De elektrische actieradius komt in de verste verte niet bij de WLTP actieradius van 54/55 km (**);
- Over de app van Citroën doe ik verder maar het zwijgen toe, vol met fouten, onbegrijpelijke teksten, en vaak niet werkend (***).

(*) Opvallend minpuntje van lane-assist. Rijdend op de rechterbaan en tijdens het passeren van de bekende langgerekte witte verdrijfvakken/driehoeken bij opritten op de snelweg is het lane-assist systeem helemaal in de war. Het systeem grijpt in en stuurt met een ruk naar rechts. Beide handen aan het stuur is de boodschap!

(**) Citroën wil maar niet reageren op mijn opmerkingen over de elektrische actieradius. Nu in de koude december-periode is de actieradius ingezakt naar 22/24 km en dat is de verste verte niet in de buurt van de WLTP waarden van 54/55 km. Ik heb m'n verzet maar opgegeven, het is het zoveelste bewijs dat ook de nieuwste WLTP waarden een veel te fraai beeld schetsen van de werkelijkheid. Dat het zo slecht zou zijn wilde ik aanvankelijk niet weten, maar als zelfs ook de dealer en Citroën er niets mee willen dan zijn er veel belangrijker zaken in de wereld om je druk over te maken. Ik maak me er maar niet meer druk om, het wordt simpelweg een doorslaggevend item bij het toekomstige vervangingsbesluit!

(***) Ook hier geldt, op mijn uitgebreide softwareanalyse van de app is taal noch teken gekomen van Citroën. Jammer, er zitten zoveel verbetermogelijkheden in!

Op naar de volgende 10.000km!

Spiegel defect

  • 18.050 km

Afspraak gemaakt bij de nieuwe Citroën garage in Almere (Janssen van Kouwen) om de defecte rechter buitenspiegel te repareren. De spiegel wilde niet meer verstellen en automatisch inklappen bij afsluiten. Er werd een nieuwe buitenspiegel besteld en gemonteerd maar het bleek allemaal wat ingewikkelder te zijn dan het simpel vervangen. De module waarmee eea bestuurd wordt bleek niet resetbaar en dus werkte de nieuwe spiegel ook niet. Na tussenkomst van Citroën NL de oorzaak gevonden en verholpen. Prima service door de nieuwe garage! ??

Tja, en nu?

  • 37.850 km

Ai, voor het eerst een serieuze storing, de auto weigert alle dienst met diverse storingsmeldingen waarvan de melding “Storing Electrisch aandrijfsysteem” wel de meest ernstige was. In ieder geval voor het eerst ook een beroep gedaan op de Citroën Assistance en ere wie ere toekomt, binnen een kwartier stond er een ANWB WW auto voor de deur. Die haalde zijn trukendoos tevoorschijn en kreeg de benzinemotor aan de praat maar zei er wel bij “nu naar de garage ermee want dit is serieus!”. Dat is inmiddels gelukt en de garage (Janssen van Kouwen, Almere) gaat er mee aan de slag. Ik kom erop terug!

Storing opgelost

  • 37.850 km

De accu (die voor de elektrische aandrijving) is in eerste instantie vervangen maar dat bleek niet de permanente oplossing. Beetje vaag verhaal door de garage, wisten niet goed wat ze ermee aan moesten en dus werd de hulp van Citroën Nederland ingeroepen. De echte oorzaak? Werkelijk geen idee….
Bizar eigenlijk dat ze niet kunnen (of willen) vertellen. Belangrijkste is de C5 het weer doet en voor m’n deur staat, zullen we het daar maar op houden dan?

Storing op storing

  • 40.500 km

Tja, het is en blijft een geweldig comfortabele auto, als ie rijdt!
Vandaag waren we onderweg, en van het een op andere moment stopt de Citroën ermee, zo dood als een pier en geen beweging meer in te krijgen. Dezelfde storing als pak ‘m beet twee maanden geleden met dien verstande dat zelfs de wegenwacht ‘m niet meer aan de praat kreeg en Delta berging de auto naar de dealer in Almere heeft gebracht.
Kortom, je kunt nu niet meer op de auto vertrouwen en Citroën is niet in staat een afdoende en permanente oplossing te bieden. Volgende week volgt een ingebrekestelling en dan maar eens kijken wat we kunnen bereiken. Ik hou u op de hoogte!

Stilte alom

  • 40.500 km

Tja, wat een vreemde zaak. De auto is gereed gemeld, maar zowel dealer als Citroën willen geen garantie op de verholpen (zich herhalende) storing bieden, geen kopieën van de werkbon afstaan etc. Vreemd dat je als bedrijf niet wilt instaan voor de uitgevoerde reparatie, je zou bijna wat van gaan denken ;-).
Meest bizarre in deze is dat Citroën niet op de ingebrekestelling wil ingaan. Lijkt me behalve dat een ingebrekestelling een zeer serieuze mededeling betreft en beantwoording daarvan een kwestie van fatsoen t.o.v. je klant is, toch?
We wachten af hoe zich dit ontwikkelt, de auto blijft vooralsnog bij de dealer!

Ja Citroën, en nu?

  • 40.500 km

Na eindeloos gedebatteer tussen Citroën, mijn Rechtsbijstandverzekering (DAS) en mijzelf heb ik vandaag van DAS de instructie ontvangen de 'gerepareerde' auto bij de dealer Jansen van Kouwen op te halen en de dossiervorming uit te breiden. Dat gaat een makkie worden, want bij het inschakelen van het eerste contact en de elektrische aandrijving trad dezelfde storing wederom op en weigerde de Citroën vervolgens alle dienst. Met schaamrood op de kaken werd de auto weer door de dealer in ontvangst genomen en wordt een vervangende auto geregeld. Vanzelfsprekend Citroën en DAS op de hoogte gesteld.
Hoeveel dossiervorming zou er noodzakelijk zijn alvorens je afscheid mag nemen van een dergelijk wanproduct Citroën, DAS?
Mijn voorlopige advies aan u lezers? Loop met een grote boog om een Citroën C5 Aircross PHEV heen!
Wordt vervolgd....

Citroën doet er het zwijgen toe

  • 40.500 km

Vandaag i.o.m. DAS een tweede en aanvullende ingebrekestelling verstuurd aan het adres van PSA Financial Services. Natuurlijk naar aanleiding van de genante vertoning van gisteren. Het antwoord van PSA volgde werkelijk razendsnel: men verwijst naar de eerdere correspondentie. En dat was het!

Zoals ik ook in de voetnoot van de ingebrekestelling #2 heb geschreven:
"Een dergelijke houding, onverschilligheid, afschuifmethodiek én totaal gebrek aan inlevingsvermogen ben ik eerlijk gezegd nog niet eerder in een klant-leverancier verhouding tegengekomen".

Wordt vervolgd

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.