Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (2021)

autoreview

Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (2021)

Signalement

UitvoeringC5 Aircross Hybrid 225 Feel
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf250 km
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Langzaam electrificeren

  • 250 km

DE AANLEIDING: afscheid nemen van onze DS5.
We hebben al een heel wagenpark gehad en meestal was het wat aparts. We begonnen met een Lancia Y en gingen via een Fiat Stilo JTD naar een nieuwe Alfa Romeo Mito. Tussendoor hadden we nog wat tweede auto's van een Kever tot een Vitara V6 en zelfs een DAF 66 Coupé. Toen er kinderen kwamen gingen we via een BMW 116i naar een DS5. En toen, toen werden wij toch een beetje fan van het merk Citroën..
Persoonlijk vind ik het jammer dat "ze" DS van Citroën afgeknipt hebben en was ik blij dat onze DS5 er nog eentje was uit de Citroën stal.
We werden vooral fan van het merk door de luxe, de net dat beetje alternatieve als het ging om ruimtegebruik, de luxe, de eigenwijze uitstraling, de luxe en het design. Maar wat een drama (!) was het technisch. Niet alleen aan Citroën te verwijten, maar die 1.6THP motor heeft ons klauwen met geld gekost: een distributieketting, een aircopomp, schoonmaken van de luchtkanalen door vervuiling, veel lekke banden (hadden met andere auto's nooit), etc. Toen zich begin maart een tweede distributieketting (120.000 km op de klok) aandiende, was voor ons de maat vol. We zouden op zoek gaan naar een andere.

DE AFWEGING: ruimte vs. design & duurzaamheid
Dat moest dan wel weer een lekkere wagen worden. Niet dat het direct door onze rekeningen komt, maar de band met onze garage is heel stevig geworden. Fijne club mensen daar, dus het lag voor de hand dat het iets uit hun showroom zou worden. We kregen dan ook alle medewerking en hebben al onze wensen kunnen neerleggen en advies ingewonnen. We zijn gaan proefrijden in een goudkleurige DS3 Crossback (waanzinnig mooi en eigenwijs, maar een flink maatje kleiner dan een DS5) en in een zwarte C5 Aircross (eigenwijs genoeg en een stuk ruimer). Toch waren wij nog niet helemaal overtuigd en gingen huiswaarts met de mededeling dat er op korte termijn een aantal nieuwe C5's in de showroom te verwachten waren: witte en zwarte. Niet echt onze eerste kleur, want het liefst hadden wij de Tijuana blauwe gehad. Het oog wil steeds meer als je toch aan het kiezen bent..
Ook zijn wij al tijden aan het overwegen om een volgende overstap eentje naar volledig electrisch te laten zijn. Nog steeds durfden wij dat niet aan, ondanks enkele hele fijne plezierritten in electrische auto's. Tot onze verbazing kwamen er niet alleen witte en zwarte C5's binnen bij "onze" garage, maar ook een mooi donkergrijs metallic Hybride model. Na een testrit wisten wij genoeg: dit wordt 'm!

DE EERSTE WEKEN: genieten en uitvogelen
Een nieuwe auto moet je altijd een beetje leren kennen. In ons geval zeker als je met een nieuwe technieksoort op pad gaat. Wat is elektrisch rijden heerlijk. Een paar clichés kunnen we bevestigen: superstil en direct power als je er om vraagt. Tsjah, totdat de batterij leeg is natuurlijk.
Met de C5 Aircross krijg je een 13,nogwat kWu batterij in het achteronder en die laad je met een stekkerkastje (1,8kW) niet heel gauw op. Wij doen er tussen de 7 en 10 uur over aan ons stopcontact in de garage. Nou is het zo dat we gemiddeld niet vaak de kilometers halen om meerdere keren per dag te moeten bijtanken, maar als het zo moet, dan is het wel handig als dat wat sneller kan.
De Aircross rijdt op een volle batterij volgens de tests zo'n 55 kilometer, maar op je dashboard staat na volladen zo'n 40 of soms 32 kilometer. Voor ons ruim voldoende om een dagje boodschappen of wat heen en weer naar de clubjes van de kinderen te rijden. Ga je meer rijden, dan is snelladen wel handiger. We hebben dus een offerte opgevraagd.
Een eerste lange rit hebben we ook al gemaakt: van het zuiden des lands naar Rotterdam en terug. Helemaal afgetankt en volgeladen begonnen. Uiteindelijk waren de kosten voor de 400 kilometer lange rit zo'n 35 euro. Met de DS5 was dit 65 euro. Mooi! En wat een stilte ervaar je in de C5. De stoelen in de DS5 hadden misschien een langere zitting, die in de C5 zijn wel een stuk comfortabeler dankzij het traagschuim. Ook de vering is heerlijk. En we hebben voor het eerst Android Auto mogelijkheden, wat het allemaal nog makkelijker maakt om de juiste muziek op te zetten (middels spraakbesturing) of te navigeren (via Google Maps).

DE TOEKOMST: wat zal die brengen?
Zullen we dit jaar ermee op vakantie gaan? Geen idee waar we naartoe gaan, maar we gaan zeker lekker toeren, dagtochtjes, misschien een weekendje of weekje weg. En dan zullen we nog meer ervaringen opdoen die we hier weer kunnen delen. Wordt vervolgd.

1e tankbeurt

  • 1.400 km

ZUINIG! 1:40
Na 1400 kilometer was het toch voor de eerste keer tijd voor een tankbeurt. De brandstofkosten waren 65 euro (35 liter E5). Qua stroomverbruik blijken we voor ongeveer 25 euro aan extra stroomkosten te hebben gehad.
Dat maakt de verbruikskosten in totaal zo'n 6,5 cent per kilometer.
Verbruikskosten van onze oude DS5 zouden met soortgelijk gebruik 15,5 cent per kilometer zijn geweest. In dit tempo hebben we de aanschaf van een laadpaaltje er binnen 2 jaar uit.
In een topic op het forum legde ik al eens voor of het een goed idee zou kunnen zijn om een laadpaal aan te schaffen. Wij wonen in een steeg en ik kan de auto niet makkelijk lang aan huis stallen aan de stekkerlader, zonder dat ik de garage blokkeer voor de fietsen. Laden aan de normale stekker duurt al gauw zo'n 10 uur. Niemand vond het een goed idee. Vooral om economische redenen. Nu snap ik dat ik de infrastructuur heb om aan een stekker te kunnen laden en dat ik 0 investering hoef te doen, maar als je echt veel electrisch wil rijden (en daar kan ik ook economische redenen voor bedenken) is een snellader wel een must.
Vandaag: even naar de Sligro, straks met mijn neefje naar een grote speeltuin een paar dorpen verderop en dan nog met mijn dochter even een pakketje ophalen bij Decathlon. De batterij "moet" dan tussendoor wel even opgeladen worden. Dat gebeurt bij de C5 op 1 fase met 7,4kW. Daar moet je dan wel een 32A aansluiting voor laten aanleggen.
Misschien is het goed om dan eens het verschil tussen laden aan een openbare en laden aan je eigen laadpaal te berekenen. Volgens de ANWB is dat verschil 4 cent per kilometer. Een fatsoenlijke laadpaal (wij gaan voor eentje die klaar is voor 3 fasen, maar voorlopig op 1 fase draait), inclusief installatie, kost je al gauw 2.000 euro. Dus dan zou ik het in 50.000 kilometer verdiend hebben. Dan zitten we op 2/3 van ons leasecontract. En de volgende is vast ook een electrische, want we zijn helemaal om! Hybride is nog even gemakkelijk voor de wat langere afstanden, maar electrisch rijden is heerlijk.

COMFORT
Alhoewel we nog niet het slechte Ardennen wegdek beproefd hebben, kan ik wel al wat meer vertellen over het veercomfort. Het is inderdaad, zonder dat ik er zelf ooit mee gereden heb, niet een vliegend tapijt, maar je voelt dat het onderstel er alles aan doet om het in- en terugveren zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ik weet niet wat het precies is, maar het is precies goed, naar onze smaak.
Als ik dan nog iets te zeuren zou moeten hebben, dan is het misschien de wat (heel klein beetje) rare overschakeling van Electrisch naar Hybride, waarbij ineens de verbrandingsmotor op te hoge toeren inschakelt. Het is alsof hij dat niet goed kan inschatten. Meteen grijpt de automaat in en schakelt dan gauw 1 of 2 versnellingen omhoog. Ik heb me laten vertellen dat meer Hybride fabrikanten daar mee worstelen. Het is niet storend, maar je merkt het wel. Als mensen je zeggen dat je het niet merkt, dan hebben ze iets aan hun gehoor of gevoel, haha. Ook Android Auto wil wel eens vast blijven hangen, maar dat kan ook aan het HEMA kabeltje liggen.
Hopelijk kunnen we van de zomer er eens een zomertje mee weg, dan kunnen we een duurtest uittikken.

1e vakantie

  • 6.600 km

BINNENLAND
We zijn deze zomer maar even binnen de grenzen gebleven, maar toch zo een rondje Nederland gedaan. Geen verrassing: wat een heerlijke reisauto is het toch. Ruim, comfortabel en ook de hulpen helpen. Ik weet dat het de opzet en de bedoeling is, maar toch: het werkt allemaal mee op het gemak waarmee je van A naar B kunt gaan.

LADEN
Bij onze B&B was er geen laadpaal beschikbaar en dat zorgde er voor dat we maar een paar keer aan een openbare laadpaal hebben gehangen en veel niet-volledig electrische kilometers hebben gereden. Ook geen straf dankzij de verbrandingsmotor. Hybride is dan toch wel fijn, al moet ik zeggen dat onze zoektocht naar accuvullen wel vooral door de kleine accu komt. Met een volledig electrische auto met een aardige reikwijdte hadden we het ook wel gered.
De C5 start automatisch in de "volledig electrisch" stand. Bij vertrek heb ik meteen handmatig de stand "hybride" gekozen en ik heb gemerkt dat je behoorlijk ver komt met je kleine doch volle accupakket in combinatie met je ICE en dan een behoorlijk laag verbruik hebt. Ik kan de exacte cijfers hier niet noemen, maar ik kan me nog herinneren dat ik behoorlijk onder de indruk was en deze cijfers sinds mijn turbodiesel tijd niet meer gezien had. N.B. onze vorige auto was een zuipschuit van een DS5. Een volgende keer moet ik toch maar een bloknootje meenemen, want er is hier natuurlijk behoefte aan keiharde cijfers.

1e problemen

  • 8.500 km

AANDRIJVING
Sinds ruim een week ervaren wij een probleem met de elektrische aandrijving. De SPORT en de HYBRIDE stand is gewoon te selecteren, maar volledig ELEKTRISCH kan wel geselecteerd worden, maar dan schakelt het systeem direct over op HYBRIDE.
Normaal was het zo dat starten automatisch betekende: wegrijden op volledig ELEKTRISCH. Nu start direct de benzinemotor en rijd je de eerste paar meters met ondersteuning van deze elektrisch (als ware het een rijdend aggregaat), waarna het na een paar straten omschakeld op hybride rijden met bezine aandrijving, waarbij de electrische aandrijving bijspringt. Je kunt volgen hoe dat gaat aan de schakelindicator. Je rijdt weg in D (of B) zonder nummeraanduideling van de versnellingen. Het toerental van de benzinemotor blijft gelijk. Even later zie je dan dat er ineens cijfers naast de D (of B) erbij komen en dan loopt het toerental synchroon met de versnelling.

VERBRUIK
Buiten dat het vervelend is, is het natuurlijk ook wel interessant om te bekijken wat het doet met het verbruik. Afgelopen maand reden we (kort woonwerkverkeer (10km retour binnendoor) en haalden we 8 à 9 liter per 100 kilometer. Normaal lukt het ons om 90% van de ritten zonder benzine ondersteuning te rijden. Daarom is deze PHEV ook zo interessant voor ons: korte stukken zonder uitstoot / fijnstof en met "gratis" zonnepanelenenergie; lange stukken ook mogelijk zonder vaak te hoeven laden.
Hopelijk wordt het euvel morgen bij de dealer verholpen en kunnen we weer heerlijk voortglijden, want dat maakt het ook duidelijk: ELEKTRISCH rijden vinden wij wel echt een stuk comfortabeler dan met behulp van BENZINE of DIESEL, ondanks de soepele automaatbak.

1e beurt en reparatie

  • 9.000 km

ACCUPAKKET
En jawel, de vorige maand ervaren problemen moesten opgelost worden met een nieuw accupakket. Dat werd door onze vaste garage (en leasehouder) vakkundig gecombineerd met een jaarbeurtje. Dat laatste leverde niet veel werk op, maar voor de switch naar een nieuw accupakket was de auto toch weer een midweekje onder de pannen.
Wij kregen tijdelijk de beschikking over een leuke DS3CB en wisten gelijk, ondanks dat het een prachtig leuk autootje is, waarom we verknocht zijn geraakt aan electrisch rijden. Het is zo veel meer ontspannen...

ZORGELIJK
Het is natuurlijk wel een beetje zorgelijk dat een dergelijk probleem opgelost moet worden door een volledige wissel van de accu's. Het probleem zat 'm blijkbaar in de link tussen de "normale" accu (die de radio en airco enzo laat draaien) en het pakket dat zorgt voor de aandrijving. Die link was er niet meer en om het risico op niet-meer-opladen van de "normale" accu te voorkomen, kiest het motormanagementsysteem er dus voor om dan altijd ook de verbrandingsmotor aan te zetten, want die laadt die batterij dan vervolgens weer op.
Voor ons maakte het niks uit, want wij zitten via een private lease constructie verbonden aan onze auto, maar als we deze als koper hadden dan viel dit ook gewoon onder garantie. Je zal er echter maar na 3 jaar tegenaan lopen.. Hopelijk zijn het kinderziektes in een tijd waarin elke conventionele fabrikant probeert zijn complexe producten te electrificeren. We zullen zien.

1e keer Frankrijk

  • 12.000 km

In de meivakantie zijn we naar Frankrijk gereden. Zo'n vakantierit is toch bij uitstek de mogelijkheid om het verbruik eens te testen. Cruise Controle aan op 110 km/u en eens een lang stuk met volle batterij Hybride over de snelweg zoeven.
Bij deze snelheid blijkt het gecombineerd verbruik: 5,0 kWh & 5 liter e10 per 100 km te zijn. Dat betekent dat na zo'n 200 kilometer de plug-in batterij echt leeg is. De kosten van die 200 kilometer zijn (met de huidige hoge flexibele prijzen): 2 x ((5 x 0,50) + (5 x 2,15) = 26,50 euro = 13 ct/km.
Daarna kan er op de "gewone" hybride stand verder gereden. Het verbruik schiet dan naar 1,0 kWh en 7,0 liter e10 per 100 km. Met dezelfde kosten zou mij eenzelfde 200 kilometer kosten: 2 x (1 x 0,50) + (7 x 2,15) = 31,10 euro = 16 ct/km.
Het kan natuurlijk niet, maar stel je voor dat we 200 kilometer full-electric hadden kunnen rijden. (Ik merk dat we met die snelheid rond de 20 kWh per 100 km verbruiken, dan ziet het kostenplaatje zo uit: 2 x (20 x 0,50) = 20,0 euro = 10 ct/km. Deze kosten heb je natuurlijk niet als je op zonnige dagen je PHEV via je zonnepanelen oplaadt. Maar eerlijk is eerlijk: dit zijn de verschillen tussen electrisch - PHEV - hybride rijden -> 10 - 13 - 16 eurocent per kilometer.
Goed om te weten dat we ons complete gezin en vakantieweekbepakking onderweg waren. Al bij al vind ik het niet verkeerd, maar het zijn geen wereldschokkende besparingen. Onze vorige auto (DS5 THP) reed 1:12 (8,3 l/100km) met deze constante snelheid en dan hadden we 35,83 euro betaald voor 200 kilometer ofwel 18 ct/km. In mijn berekeningen hebben we in het eerste jaar met deze auto minstens 600 euro aan gebruikskosten gespaard.
Voor nu even gehouden bij een louter financiële rapportage; volgende keer weer eens praten over comfort en betrouwbaarheid, enzo.

1e roadtrip door Europa

  • 30.000 km

Vanwege het onbekende en omdat de vakantietijd luiheid in de kaart speelt, hebben we tijdens onze zomervakantie de auto vooral als niet-plugin hybride gebruikt. Onze trip ging o.a. door Duitsland, Zwitserland, Italië en Frankrijk en er zijn bijna letterlijk bergen verzet door onze Aircross. Heel af en toe hebben wij 'm bijgeladen. 1x in een hotel aan de gewone 220V stekker en 1x bij een laadpaal op een parkeerplaats. Voor de rest was het voornamelijk de geregenereerde stroom die de benzinemotor hielp met versnellen of zachtjes emissie-vrij aanschuiven in een file of richting een parkeerplaats.
Maar goed, ik had bij mijn vorige review gemeld dat ik het voornamelijk zou hebben over comfort en betrouwbaarheid en daar heb ik ook wel wat over te melden! De C5 heeft zich namelijk behoorlijk bewezen als betrouwbaar werkpaard. Geen zucht, steun, kraak of piep is er te merken in het stille interieur en dat maakt 'm heel comfortabel. Alles dat we met zijn vieren wilden meenemen gedurende 2 weken paste met wat Tetris-kunde perfect in de kofferbak, dus iedere passagier zat ook best comfortabel tot aan de volgende tussenstop. En daar is het uiteindelijk ook om te doen als je een SUV als deze koopt. Zo wil ik elke keer wel op vakantie gaan!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.