Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 Business Plus (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Aircross BlueHDi 130 Business Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 192.786 km |
De eerste kennismaking
- 7 km
Nadat ik medio April een proefrit heb mogen maken van een halve dag bij Citroen Amsterdam aan de ring A10, was ik overtuigd van de auto. Een aantal maanden daarna organiseerde Autoweek samen met Citroen de SUV inspiration day op het circuit te Lelystad. Tijdens dit evenement mochten alle veiligheidssystemen getest worden, en werd er een stuk gereden op de openbare weg. Erg leerzaam & een leuke kennismaking met deze auto.
Op vrijdag 25 oktober was het dan eindelijk zover, ik kon de auto ophalen bij dealer Janssen Kerres uit Nuenen.
De afleverspecisliste, Rosaly Westerveld, verwelkomde mij met een kop koffie. Na een korte uitleg over de papieren en na het zetten van enkele handtekeningen, ontving ik de sleutel van de C5 Aircross. Gezamenlijk liepen wij door de showroom naar een “ingepakte” auto. Nadat ik de doek van de auto had getrokken, liet ze alle zaken aan de buitenzijde van de auto zien. Daarna zijn wij ingestapt en is alles in de auto uitgebreid toegelicht. Met name alle veiligheidsfuncties maken veel indruk op mij. Enkele daarvan; adaptive cruisecontrol (wat volledig zelf tot stilstand komt bij filerijden), Lane-keeping, emergency brake, grootlicht-assistent, vermoeidheids assistent enz enz. Eenmaal de juiste positie te hebben gevonden op de zeer comfortabele zetels, de auto gestart en een stukje gereden. Aangezien ik nog niet eerder met een automatische transmissie heb gereden, moest dat natuurlijk even wennen. Een mooie gadget is de achteruit rij camera, waarbij er zowel beeld is van achter de auto, en de auto gezien-van-boven-af. (birdview) Na deze hartelijke ontvangst en erg fijne uitleg ben ik op weg gegaan om eens een stuk te gaan rijden. Op naar de eerste echte dagelijkse rij-ervaringen. Ik rij ca 6000km per maand, dus zal binnenkort een review schrijven.
Type: 130pk Diesel EAT8 automaat
Uitvoering: Business Plus
Kleur: Two Tone (parelmoer wit | zwart dak) met witte accenten (voorzijde, airbumps zijkant, en onderzijde dakrails)
Extra’s:
-stoelverwarming vóór
-panoramadak
-Two Tone lak
AdBlue melding
- 3.800 km
De kilometers worden al een aantal weken zeer comfortabel op de teller gezet. Vandaag verscheen er plotseling een melding op het digitale scherm achter het stuur. Ik dien AdBlue bij te vullen binnen een bepaalde hoeveelheid kilometer, anders start de auto niet meer. Tja, AdBlue...hoe vul je dat bij? En hoeveel zal er in het tankje passen. Gelukkig kon ik bij het plaatselijke pompstation dit gewoon “tanken” met een vulpistool. Er ging ruim 10liter in de tank. Ik zal kennelijk om de ca 4000-5000km dus AdBlue moeten bijvullen. (Het kon gelukkig gewoon op de tankpas worden getankt) Wat kan ik verder al melden na een kleine 4000KM?
Meevallers:
De rust aan boord. Geen hinderlijke geluiden van motor, banden of wind. Het viel mij al op dat de zijruiten van bestuurder & medepassagier dubbellaags zijn. Verder is de adaptieve cruisecontrol een prachtig systeem. Filerijden wordt zo erg aangenaam. De EAT8 automaat schakelt zijdezacht en houdt de auto goed op gang. Heel veel zitcomfort door PHC dempers & het traagschuim op de stoelen. Je stapt na een lange rit nog steeds uitgerust uit de auto. (alhoewel de zittingen wat kort zijn voor mijn lengte) Het navigatiesysteem met TomTom software doet uitstekend z’n werk. Files komen goed en op tijd in het scherm, zelfs (tijdelijk) afgesloten wegen worden keurig gemeld. De achteruitrijcamera werkt goed & is secuur. Het overzicht is goed. De koplampen met LED verlichting
& grootlicht assistent geeft snachts een zeer goed en helder zicht op de weg.
Tegenvallers:
De electr achterklep gaat niet ver genoeg omhoog. Gezien ik 1,88mtr ben, stoot ik wel eens m’n hoofd. Vreemd genoeg opent de achterklep van de kleinere C3 Aircross verder dan bij de C5 het geval is. Het lanekeeping hulpsysteem tast de lijmen links&rechts eerst af, voordat de auto zich in het midden positioneert. Er had wat mij betreft wat meer USB ingangen in de auto mogen zitten. Met name voor de achterpassagiers. De auto is minder ruim dan m’n vorige auto (maar na een Skoda Superb te hebben gereden, telt deze tegenvaller niet echt mee?)
Op naar meer ervaringen & kilomters
Bij een lekke band kun je niet meer “Cruisen”
- 7.002 km
Tja, dan kom je ’s ochtends bij de auto en sta je met een lekke band. De vorige avond een melding in het dashboard gezien “bandenspanning controleren”. Mijn eerste gedachte was; “zien we morgen wel weer”. Gelukkig zit er in deze auto een reserveband, alhoewel meer het type thuiskomer. Het was alweer even geleden dat ik met een lekke band stond, dus moest even alles nalopen wat ik nodig had. Al snel dacht ik er aan om de lease company er eerst even van op de hoogte te stellen, maar de telefoniste boodt direct de hulpdienst aan (?), dus daar maakte ik dan ook maar gebruik van. Al na een uurtje verscheen de ANWB voor de deur, en pompte de wagen met een luchtkussen omhoog en het wiel wisselen was zo gepiept. Echter was de druk in de reserveband veel te laag, dus werd opgepompt.
De auto detecteert vanzelf dat er een reservewiel onder de auto zit, waardoor er direct een aantal functies worden uitgeschakeld. Als eerste wordt je er op geattendeerd dat 80 je maximale snelheid is en werkt de cruisecontrole niet meer. Daarnaast wordt het Lane keeping systeem ook uitgeschakeld. Gezien de winterbanden wissel na twee dagen zou plaatsvinden, dacht ik wel twee dagen 80 te gaan rijden zonder cruisecontrol. Maar gezien ik dagelijks tussen de 200-300km rijd, was ik er na een ochtendje wel klaar mee, dus liet de lekke band repareren bij Profile Tyrecenter. Er bleek een flinke bout in de band te zitten, maar dit kon simpel gerepareerd worden met een paraplu-plug, en kon daarna weer heerlijk genieten van normaal “cruisen”.
De 1e lange vakantierit
- 16.956 km
Verleden week heb ik de eerste lange vakantierit gemaakt naar de wintersport bestemming Kirchberg in Oostenrijk. Ik was best benieuwd hoe comfortabel dat zou rijden. Op zich ben ik al overtuigd van de auto en het comfort daar van, maar hoe dat zou gaan op de Duitse autobahn? Nadat de Duitse grens was gepasseerd kon het gaspedaal iets verder worden ingedrukt. Wat overigens tegenvalt in Duitsland zijn de hoeveelheid snelheidsbeperkingen wegens "baustelle" of gewoon de delen waar er niet sneller gereden mag worden dan 100 of 120km/u. Op de autobahn waar er zonder snelheidslimiet mag worden gereden, viel mij de topsnelheid zeker niet tegen. Deze zou op 188km liggen, maar die werd met gemak overschreden. Dan hoef je overigens niet op te kijken van een flink hoger verbruik.! Al met al bleef het gemiddelde verbruik, over de gehele rit van zo'n 900km, zo'n 1:14 tot 1:15. Overigens heb ik het beloofde gemiddelde verbruik uit de folder van 1:19 nog steeds niet behaald. Dit blijft zo rond de 1:16 - 1:17 steken. (maar dat is echt geen schande voor deze SUV) Wat ik nu ook eindelijk eens goed heb kunnen proberen, is de adaptieve cruisecontrol icm met lane - assist, ofwel de Highway Driver assist. Dan is bijna autonoom rijden! En dat is in deze rubriek echt de moeite waard om te vermelden. Zolang het stuur maar met één vinger wordt vastgehouden, blijft de auto zeer nauwkeurig tussen de lijnen rijden, en blijft ook bij bochtige wegen echt goed de weg volgen!
Over het comfort ben ik nog steeds zeer te spreken. Ook bij snelheden van gemiddeld 160km/u blijft het aangenaam rustig in de auto, en zijn de passagiers prima te verstaan. In de uitvoering die ik rij (Business Plus) zijn de voorste zijruiten ook wat dikker, en volgens de brochure, ook "geluidswerend". Wat ook op viel, zijn de speciale Progressive Hydraulic Cushions. Deze doen hun werk prima, ook bij de wat hogere snelheden. Dat comfort maakt echt het verschil in deze auto! Ondanks dat ik met m'n lengte van 188cm nog steeds van mening ben dat de zittingen van de voorstoelen echt te kort zijn, stapte ik na deze rit toch prima ontspannen uit, zonder last te hebben van rug of benen. Uiteraard heb ik wel tussenstops gemaakt van rond de 2 uur. Leuk detail is, dat er ook een melding in het dashboard verscheen dat het tijd was voor een kopje koffie! Ik heb geen flauw idee of dit ingesteld staat op tijdsduur, kilometers of dat er echt een veiligheidssysteem meekijkt?
We hebben overigens met drie personen in de auto gezeten, compleet met ski's, en flink wat bagage. Eén stoel was omgeklapt om de ski's te kunnen doorsteken, zodat een skibox niet nodig was. (ben dan wel benieuwd wat voor verbruik dat zou geven...) Ik heb ook weer wat nieuwe foto's toegevoegd van de auto in de sneeuw.
60.000 gepasseerd
- 60.007 km
Inmiddels is de C5 Aircross een jaar oud en heeft recent de 60k onderhoudsbeurt gehad. Naast de standaard zaken als; olie verversen, luchtfilter, brandstoffilter, interieurfilter, remvloeistof en een navi-update is de auto ook gelijk weer op de winterbanden gezet. Door corona ben ik blijkbaar toch iets minder gaan rijden, en er is dit jaar geen vakantierit gemaakt naar het Zuiden van Europa ?. De auto wordt overigens voornamelijk zakelijk gereden en rijdt daarmee normaal gemiddeld 65-70K / jaar.
Brandstofverbruik ligt rond de 5,6ltr/100km dus 1:17,8. Terwijl de auto bij de eerste 15K gemiddeld 1:15 liep. Naar mate de motor mooi wordt ingereden, is de boel weer iets zuiniger geworden. Vrij normaal dus.
Het Adblue verbruik is overigens ook drastisch afgenomen. Eens in de 15K gaat er weer een litertje of 9 bij. Kan ik mooi met de slang tanken in de woonplaats, dus geen gedoe met jerrycans of flesjes.
Bij de onderhoudsbeurt kwam ook iets vreemds aan het licht. Aan de voorzijde van het blok zat een olielekkage, waardoor men hier een behoorlijke klus aan heeft gehad om een nieuwe pakking te plaatsen. Uiteraard onder fabrieksgarantie.
Deze lekkage was de dealer erg “vreemd” en liet weten dit alleen bij 1.6HDi blokken weleens zag als de 150K was gepasseerd. Bij deze nieuwe 1.5HDi was dit nog niet eerder gezien.
Overigens moest de auto bij Ca 35K al een keer terug voor een motor-Update, maar dat gebeurt tegenwoordig wel vaker bij de modernere auto’s met de electronica.
Wat goed bevalt:
-comfort (PHC - vering is subliem??)
-stoelen (echter wel iets te korte zitting)
-de 8-traps automaat (zo fijn!)
-“de hoge SUV zit”
-in - & uitstap is gemakkelijk
-ruimte in dit segment ??
Wat valt tegen:
-niveau van het entertainment systeem
-volume van de speakers
-te lage achterklep
-beenruimte achter
-kofferruimte (ik kom uit ‘n Skoda Superb...?)
Ik heb via Ali express ook nog wat chroom opsmuk op de auto aangebracht. Maakt het net wat persoonlijker
De ton gepasseerd
- 107.095 km
Inmiddels de magische ton gepasseerd. Het afgelopen jaar zijn er wat minder zakelijke kilometers gereden dan voorgaande jaren, maar toch zijn het er nog best wat. Ik heb gelukkig gewoon m’n werk “buiten” kunnen uitvoeren zonder al te veel problemen. Naast het feit dat de auto veel rijdt, kom ik ook vaak op bouwplaatsen, waar het comfort van de auto echt goed bevalt. De kuilen & bulten worden echt goed geabsorbeerd door de vering van de auto, en de hoge bodemspeling helpt daar bij mee. Tijdens de onderhoudsbeurt trof de garage echter een verrassing aan; een gescheurde ashoes. Gelukkig op tijd gerepareerd, zonder dat er problemen zijn met de aandrijfas. Door het vele in- & uitstappen was de automat aan de bestuurders zijde volledig versleten, dus werd vervangen. Toch nog steeds vreemd dat de automatten altijd alleen per set gaan, en niet per stuk. De remschijven vòòr en de remblokken zijn vervangen, en zo ook de voorbanden. Dit waren nog de 1e zomerbanden. Vreemd genoeg sloot het rechter achterraam niet meer automatisch waardoor er een motor is vervangen. Dit viel zelfs nog onder de garantie?! Goede zaak!
De vakantierit naar Oostenrijk is ook zeer goed bevallen. Een erg comfortabele reis geweest voor het hele gezin. Door de bergen heeft het 1,5 blokje het er soms wat moeilijk mee, maar lukte prima. Al met al een keurig verbruik heen en terug. Kwam gemiddeld uit op 1:16. Daarbij zat ook de autobahn.
Op naar de laatste kilometers
- 160.000 km
Misschien een wat rare tekst, maar de looptijd van de leasetermijn zit er over een tijdje alweer op, en dat is jammer! De Citroën C5Aircross bevalt nog steeds erg goed, maar over een paar maanden scheiden onze wegen en mag ik weer plaats gaan nemen achter een nieuw stuur. De gereden kilometers met deze auto zijn zeer comfortabel afgelegd, dat kan niet genoeg geschreven worden. De stoelen, in combinatie met het veercomfort, het soepel schakelen van de EAT8 automaat icm met de 1.5 dieselmotor en de stilte aan boord, zijn werkelijk uniek te noemen. Daardoor zou je denken dat een opvolger van deze auto weer gemakkelijk gevonden zou moeten worden. Daar steekt mijn werkgever toch een stokje voor. Waar het voorheen over een CO2 uitstoot getal ging, gaat het nu over plug-in hybride (PHEV) , of zelfs EV rijden. Er zijn spelregels vastgelegd over leasebedrag, en maximale cataloguswaarde.
Ik had best wat auto’s op m’n lijstje gezet, en best wat proefritjes gemaakt in de Kia Sportage PHEV, Kia EV6, Hyundai Santa Fe, Skoda Superb iV, Skoda Enyaq, Toyota RAV4, Mazda CX-60 en de Citroën C5X. Van al deze auto’s stak er toch echt weer eentje met “kop en schouders” boven de andere auto’s uit qua comfort, geluid, ruimte, souplesse en levertijd! .
Kortom, ik ga weer voor een Citroën!
Eerst nog heerlijk een aantal maanden genieten van de C5Aircross voordat ik de sleutel van de Citroën C5X in ontvangst neem.
Toch nog meer kilometers
- 190.000 km
Doordat de nieuwe auto toch wat langer op zich laat wachten, dan dat de bedoeling was, heeft m’n werkgever besloten het huidige leasecontract wat “op te rekken”. Wat hebben we inmiddels allemaal meegemaakt? Bij de 180000km heeft de auto een flinke onderhoudsbeurt gehad. Naast een APK, werd de distributieriem vervangen, de waterpomp en werd de nokkenas kering ook vervangen. Er werd namelijk een kleine olielekkage gevonden. Na een kleine week gingen er wat lampjes branden. Er was iets met een emissiestoring waardoor de auto na 1050km niet meer zal starten. Dus stond weer snel in de garage. Omdat er wat sensoren vervangen moesten worden, met een inspuitcomputer, die niet voorradig waren, reed ik ruim een week in een leuke leenauto (VW Passat R-line variant met DSG) en dat reed fijn! Na een ruime week kon ik weer vertrouwd in de Aircross rijden.
Maar na weer een aantal weken kreeg ik dezelfde melding in het dashboard te zien. Blablabla, alles weer gerepareerd en weer een paar duizend kilometers verder wederom en daarna weer!?! Er zijn inmiddels diverse NOx sensoren vervangen, adBleu nozzle, adbleu unit, software updates gedaan, adblue pomp vervangen en wat uitlaatgas sensoren. Alles werd steeds keurig gerepareerd en mocht weer diverse leuke “leen-auto’s” rijden.
VW Tiguan
Audi A3sportback
VW T-Cross
Peugeot 208
Als auto-liefhebber best leuk om weer wat anders te rijden, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik vind het ook erg rot voor de dealer, maar wordt het zelf ook wel een beetje beu.
Helaas afgelopen week weer hetzelfde euvel. Nu staat de teller inmiddels op 190.000km. Het is weer een emissiestoring en kon wederom nog maar 1050km rijden waarna de auto niet meer zal starten. De dealer is bijna ten einde raad. Maandag aanstaande gaat de Aircross weer voor service. Hopelijk kan men het probleem vinden en weer oplossen. Overigens een dikke pluim voor m’n dealer hoor. Ze doen echt hun uiterste best.
Ik heb overigens ook vernomen dat m’n nieuwe lease-auto, de C5X PHEV Shine ergens in week 14 geleverd kan worden. Dus nog even volhouden.
Hello Goodbye
- 192.786 km
Dat duurde maar kort. De leasemij besloot dat de auto toch niet meer gerepareerd gaat worden en m’n leaseauto werd abrupt stil gezet. Ik mocht er niet meer mee rijden en de auto wordt omgeruild voor een “voorloopauto”. Een gepensioneerde heer kwam de voorloper bij mij thuis afleveren en was stomverbaasd dat het een nieuwe C5X was. Dat had ik niet verwacht! Het betreft een witte 1.2 Puretech automaat. Dan kan ik mooi even wennen voordat ik de nieuwe leaseauto mag gaan rijden. Slechts zo’n 10 dagen later kreeg ik te horen dat ik op 31 maart de nieuwe C5X hybrid mag ophalen bij de dealer in Venlo.
Uiteraard start ik een nieuwe review op automerk over de nieuwe Citroën C5X hybrid Shine
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 Aircross SUV Business Plus 130 pk Automaat | Navigatie | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren Voor en Achter | Comfortstoelen | LED Koplampen | Keyless Entry/Start | Dodehoek Detectie | Trekhaak | Adaptieve Cruise Control | 18" Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay/Android Auto |
- 2020
- 49.814 km

Citroën C5 Aircross 1.6 Hybrid 225pk EAT8 Shine | elek. klep, panoramadak, 19 inch velgen, verw. voorstoelen, camera, adaptive cruise, keyless, dab, apple, android, navi
- 2020
- 65.205 km

Citroën C5 Aircross 1.6 Plug-in Hybrid Shine
- 2021
- 28.000 km