Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 Business (2020)

autoreview

Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 Business (2020)

Signalement

UitvoeringC5 Aircross BlueHDi 130 Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst63.868 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ruim half jaar in bezit

  • 10.563 km

10.000km
Qua betrouwbaarheid is het verder een perfecte auto. Niks geen klachten. Na 10K km nog amper olieverbruik. Al wel de ad-blue een keer moeten bijvullen (bij de 10k).

Ik rij er verder erg rustig mee, wat dat betreft komt de 100km/u begrenzing op de snelweg wel goed uit. Het is geen scheurmonster waar je ff snel mee moet zijn.

Ondanks dat de auto niet op alle punten een vooruitgang tov de Passat is, ben ik er (samen met mn gezin) wel erg blij mee. Het is al met al een fijne reis/familie wagen. Ook de kofferruimte is voldoende. Ik haal met vakanties wel het reservewiel eruit, dat scheelt een hoop bagageruimte. Maar hopen dat je geen lekke band krijgt in die periode :).

Verbruik:
De Citroen biedt een app aan, hierin zie je onder andere ook het verbruik. Dat geeft mij aan dat dat zo rond de 5,2-5,7 liter / 100km is.

Tijd voor een eerste review

  • 10.574 km

Toen in 2019 er geruchten gingen op het werk dat er voor onze functieschaal leaseauto's zouden komen ben ik me gaan verdiepen wat er op de markt te koop was. Na ondertussen al mijn 5e Volkswagen (2x een golf 3, 1x een golf 4, 1 passat 3bg en 1x passat 3c) wist ik dat ik in elk geval een ruime comfortabele auto wilde. Nu zijn dat zaken die vrij subjectief zijn. Maar voor mij betekent ruim in elk geval een flinke interieurbreedte, zoals een d-klasse auto als een Passat heeft bijv. Hiermee viel het complete c-segment al af, ondanks de enorme kofferbakruimte die veel c-stations tegenwoordig bieden.

Toen kwam eindelijk het verlossende woord: we mochten een leaseauto uitzoeken, vrije keus voor zowel merk als brandstof. Enkel een vast budget. Ik had de Citroen C5 aircross tijdens mijn zoektocht al weleens gezien en was onder de indruk van de neuspartij. Een erg stoere vormgeving. Ondertussen ook getwijfeld over een Skoda Octavia, die ondanks het c-segment ook wel weer wat had en een volledige elektrische auto: een KIA e-Niro. Maar toen ik op de zoektool van de leasemaatschappij al zag dat de gewenste (luxe) uitvoering er budgettair niet in zat, had ik niet de illusie dat dat de Citroen dan wel zou kunnen. Magoed, gelukkig me toch bedacht om even te kijken, en zowaar: er was een business model in de aanbieding en die paste mooi. Alhoewel het niet mijn voorkeursuitvoering was vanwege met name de halogeenlampen toch een proefrit gemaakt en ik was gelijk verkocht. Dat ik de voorkant stoer en mooi vond had ik al genoemd, en dat vond ik ook van het interieur. Ik had een proefrit gemaakt met de meest luxe uitvoering en dat beviel me erg goed. Dat was een bezine versie 180 pk met automaat. Ik was zelf ook een automaat gewend in mijn Passat (een DSG) en die is toch echt veel soepeler dan die van de Citroen, met name het terugschakelen bonkte. En dat ben ik van de Passat totaal niet gewend. Gelukkig had ik geen keuze want ook dat paste niet in mn budget. Wat dan wel: een business edition 130 pk met handbak. En ik moet zeggen, het rijdt niet verkeerd. Ook de afwerking is zeker voor Citroen begrippen erg goed. (nog echt niet op het niveau van een 12 jaar oude Passat, magoed, daarvan is de basisprijs ook een goede 10k meer, dus daar mag je dan ook wel wat tegenover zien).

Ik heb de auto zo rond november 2019 besteld met een paar extra opties:
- ambiance interieur, met de rode accenten
- voorruitverwarming (enkel het stukje aan de zijkant van de bijrijder zou dan verwarmt moeten worden)
- dakdragers met zilveren accenten.

Als ik vergelijk met de Passat (2008) die ik eerst had dan vallen me een aantal zaken zowel positief als negatief op:

Positief
+ erg mooie auto die je niet vaak ziet nog. Leuk om eens een auto te hebben die je niet op elke hoek van de straat ziet.
+ een volledig digitaal instrumentarium was ik niet gewend maar erg leuk.
+ de overzichtelijke optielijst bij het bestellen is ook erg prettig. Bij het zoeken door de VAGlijst staan er zoveel opties dat je alleen maar denkt, ik hoop dat ik niks vergeten ben.
+ sowieso is de auto zeer compleet uitgerust met allerlei standaard zaken die je bij een VAG-auto apart moet bij bestellen: zoals bijv DAB+, mooie velgen, digitaal instrumenatarium; lane assist, verstelbare achterbank, ISO fix op de voorstoel, etc.
+ het interieur is echt nieuw: als je een spiksplinternieuw VAG product koopt, dan zijn veel van de knoppen nog exact hetzelfde als uit mijn golf 4 van 2001.
+ zeer mooie velgen
+ veel complimenten en mensen die achterom kijken om te zien wat voor auto je hebt.
+ de wegligging is echt verrassend goed. je hebt echt niet het idee dat je in een hoge auto zit. Ook op bochtige 60km wegen geeft ie geen krimp. Ik heb haast het idee dat ik met deze auto beter door bochten heen kan jagen dan met de passat.

Negatief
- veercomfort wordt hoog van opgegeven, maar als je op de slechte snelwegen in bijv. Duitsland rijdt, dan is de Passat echt veel comfortabeler, zeker bij wat hogere snelheden.
- Echt stiller is de auto niet vergeken met een 12 jaar oude passat. Dus best stil, maar niet dat je denkt: wow wat een vooruitgang.
- interieurafwerking is zeer goed, laat ik dat voorop stellen, maar op veel plekken waar de Passat een zachte rubberbekleding heeft van het dashboard is dat bij de Citroen toch hard materiaal.
- de geluidsinstallatie geeft niet echt mooi geluid, zeker bij de optie loudness wordt het nogal opgeblazen. Het is zeg maar: voldoende.
- Het multimedia systeem is nou niet bepaald snel.

misselijk

  • 11.704 km

Nu met de corona rijd ik zeer weinig. Helaas heeft mn dochtertje (4) nu al voor de zoveelste keer gespuugd achterin de auto. (we hebben standaard een bakje mee dus dat hadden we er gelukkig op tijd onder). Maar dat vind ik wel echt een nadeel aan deze auto dat je achterin toch snel wagenziek kan worden. En dan rij ik nog gewoon rustig.
Weet niet of er meer mensen dit probleem herkennen? En hoe los je dat op? (mn dochter heeft met de vorige auto zeer veel kilometers meegereden en daar geen last van gehad). Had zelf wel een oplossing gevonden, Bijv: de Seetroen.
( https://www.amazon.nl/bewegingsziekte-Seetroen-bril-Ultralichte-magnetische-misselijkheid/dp/B08FRLZYZ4/ref=asc_df_B08FRLZYZ4/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=454693496844&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=11577945557547772064&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9064264&hvtargid=pla-950038275966&psc=1 )

Citroen heeft daar vreemd genoeg een oplossing voor, dus het komt blijkbaar vaker voor...

Persoonlijk ben ik erg blij met de auto, ik zit er als een vorst in. En vind hem erg mooi. Een dingetje viel me wel laatst op. De ruitenwissersproeier deed het niet goed meer wat neer komt op een leeg vloeistofreservoir. Op zich niet spannend maar ben gewend daar normaal (op tijd) een melding van te krijgen. Dat zit er hier blijkbaar niet op.

27000

  • 27.000 km

Door de Corona niet veel mee gereden. Teller staat nu op 27000. Auto heeft nu twee keer een beurt gehad. Software van motor en navigatie ook beide keren bijgewerkt.

Verder geen bijzonderheden. Geen storingen, rammels , kraakjes of defecten.

Auto rijdt prima. De langste ritten die ik maak zijn maximaal 200km. Die kun je comfortabel en in rust maken. En bij het uitstappen niet stijf van de zit. Dat is ook echt wat waard.

De lane assist werkt erg prettig. Heb dat bij kia wel anders meegemaakt. Hier stuurt de auto met een heel zijdezacht duwtje de auto weer in het gareel. Er wordt ook niet gemekkert dat ik het stuur vast moet houden terwijl ik hem vast heb. Daar piepte de kia telkens onterecht over. (Heb de kia ceed een maand als voorloop auto gehad voordat ik deze kreeg).

Achterin worden mensen nog steeds snel misselijk. Dat wordt bij het uitzoeken van een volgende auto wel cruciaal. Mogelijk dat dat zelfs gaat leiden tot weer een lage auto.

nieuwe auto uitgezocht

  • 63.868 km

Na alweer bijna 4 jaar met deze auto rond te rijden de 63000 aangetikt. Dit waren volledig probleemvrije kilometers. Geen storingen of gedoe met de auto gehad. Ook met de jaarlijkse onderhoudsbeurten niks naar voren gekomen. Dus op betrouwbaarheid een prima auto. Verder vind ik het nog steeds een schitterende auto en rijdt er graag mee.

Maar zoals vaker met 'leasebakken' zit er op een gegeven moment weer een einde aan. In mijn geval 4 jaar. Ik heb de opvolger van deze Citroën een serieuze kans gegeven (een hybride 225pk). Maar de nieuwe vormgeving kon mij toch niet zo bekoren, daarnaast blijft het deinen een akelig puntje en waren de motorprestaties niet mijn ding (om het vermogen goed te benutten hoog in de toeren jagen, dat is in strijd met de wens om comfortabel te rijden). Ook de bak schakelt voelbaar tijdens elektrisch rijden.

Daardoor de keuze gemaakt om te zoeken naar een volledige elektrische SUV. (i.v.m. de prettige instaphoogte). Elektrisch al veel ervaring mee binnen het gezin en alleen al de manier van hoe een elektrische auto optrekt is al voldoende om overtuigt te zijn van deze keuze. Uiteraard speelt reikwijdte een rol. Ik ga in deze review niet helemaal uitleggen hoe ik tot een nieuwe keuze ben gekomen. Maar het is verrassend genoeg een Mercedes EQB geworden. Verwachtte levertijd april 2024. Totale netto bijtelling was dankzij een extra stimulatie voor electrisch rijden van de werkgever slechts enkele 10tjes in de maand meer tov een Citroen 225 Hybride.


ps. Bedankt voor alle reacties tot nu toe. De misselijkheid van dochterlief is een combinatie van mijn niet helemaal soepele rijstijl (handbak) en het zijdelings bewegen van de auto. Hier geprobeerd op te letten om wat vloeiender te rijden. Bij Duitse kronkelweggetjes door de heuvels kan ik het helaas niet voorkomen dat het nog steeds snel misgaat.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.