Citroën C5 2.0 16V Ligne Prestige (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 2.0 16V Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 62.000 km |
KM-stand laatst | 118.000 km |
De aankoop
- 62.000 km
Februari 2011
Vanwege pech met de auto van mijn echtgenote, C3 uit 2007 total loss gereden, met een deel van de opbrengst deze C5 gekocht via Kerres in Kerkrade. De auto is in 2004 door de 2e eigenaar vanuit Duitsland ingevoerd. Qua type en uitrusting geen verschil met de normale NL uitvoering uit 2002. De Fiat 500 die ik tijdelijk rij, is nu in gebruik bij mijn echtgenote.
Deze C5 vervangt de Xantia modellenreeks met verve, want de uitrusting is geheel compleet. Automatische dualzone airco, regensensor en automatische verlichting, velours bekleding, het is allemaal standaard.
Omdat de auto 9 jaar oud is en er maar 62.000 km op de teller staat, in eerste instantie een beetje huiverig. Hoe rijdt de C5, wat is het benzine- en olieverbruik, etc. Na een behoorlijke proefrit, uiteraard met een aantal tests of de hydropneumatische vering normaal functioneert, de knoop doorgehakt en aangekocht voor € 4.750.-
(alle Citroëns en de Simca Sunbeam in mijn auto-overzicht zijn prive auto's, de overige merken allemaal lease)
Het gebruik
- 75.000 km
November 2011
Na een kleine 13.000 km wordt het tijd de review uit te breiden.
Ik heb zojuist via het C5 forum velgen met winterbanden aangekocht en deze onder de auto gezet. De zomerbanden sla ik zelf, op de originele velgen, op in mijn garage.
De afgelopen 13.000 km echt kunnen genieten van het comfort. Ik heb prive altijd Citroen gereden, maar het comfort van deze C5 verslaat met gemak het comfort van de Xantia die ik in 2000 en 2001 prive heb gereden.
Ook voor de passagiers is het een hele fijne auto. Been- en hoofdruimte zijn heel ruim, net als de grote kofferruimte. Personen van 1.90m zitten heel comfortabel achterin, terwijl ik met mijn 1.92m achter het stuur zit.
Het zelfgemeten verbruik ligt constant rond de 1:12 (8.2 l per 100km) Voor een oude 2 liter motor met 5 versnellingsbak niet slecht, terwijl ik niet als een slak over de NL en D wegen rijd. Het olieverbuik is verwaarloosbaar.
Qua praktische zaken mis ik toch wat kleine dingen; een middenarmsteun, cruise control en een MP3- aansluiting.
Verder niets dan lof over de C5.
De eerste beurt en de jaarlijkse APK
- 82.000 km
In februari 2012 de C5 naar "mijn" garage gebracht, Bas Poolmans in Margraten. Daarbij zijn de remblokken achter vervangen en rechtsvoor de fusee. Naast de normale zaken die bij een onderhoudsbeurt en aircocontrole horen, verder niets aan de hand. Op naar de volgende beurt.
In mei 2012 een weekendje naar Berlijn gereden en met een gangetje van 150 km /u over de Duitse Autobahn de rit volbracht. Ook dan merk je, dat de C5 voor het comfort is gemaakt,heerlijk! Het gemiddelde verbuik lag tijdens deze rit wel wat hoger, zo rond de 1:9 tot 1:10. Olieverbruik nog steeds te verwaarlozen. Ook even uitgeprobeerd wat de topsnelheid was, 210 km/u. Leuk om te weten, verder niet meer interessant.
Waar ik tijdens ritten op hogere snelheid wel mee te maken heb, als je langere tijd > 140 km/u rijd, is de melding van de boardcomputer: uitlaatgas. Op het C5 forum is hierover heel veel informatie te vinden. Komt er eigenlijk op neer dat het geen schade toebrengt aan de motor. Door het contact uit te zetten, paar seconden wachten en het contact weer aanzetten, is het euvel verholpen.
Pech
- 92.000 km
November 2012
Na net te hebben getankt, de bandjes weer op spanning te hebben gebracht en door de wasstraat te hebben gereden, thuis aangekomen. Zakt in 1 keer de gehele linker voorzijde weg!
In een reflex de vering in de hoogste stand gezet en uitgestapt. Na wetenschappelijk te hebben gekeken, geen idee wat het was, de Wegenwacht gebeld omdat de C5 nog gedeeltelijk op de weg en het trottoir stond. Zelf was er geen beweging in te krijgen.
Ondanks de kou, was een vriendelijke meneer van de Wegenwacht snel ter plaatse en met een garage krik hebben we de C5 de oprit opgeduwd. Wat bleek, de linkerfusee was afgebroken. Door de "klap" was de linkeraandrijfas los getrokken en olie weggelekt. Balen en afwachten wat dit grapje zou gaan kosten.
Na een rondje op internet en contact met "mijn" garage Bas Poolmans, besloten de auto via hem af te laten afslepen en te laten repareren. Dit half december 2012 laten uitvoeren, want effe sparen was wel nodig. Meteen gecombineerd met de jaarlijkse onderhoudsbeurt en apk, nieuwe ditributieriem en 4 nieuwe Vredestein 4 seizoenen banden eronder. Uiteindelijk was de financiele schade beperkt, all in € 1.750.- Daar heb je geen andere auto voor.
Na de reparatie rijdt de C5 weer naar volle tevredenheid.
De carkit
- 94.000 km
December 2012
Omdat er in de C5 geen carkit zit, opzoek gegaan naar aftermarket alternatieven. Na wat zoekwerk, uitgekomen op een Parrot Minikit Smart.
Zonder stekkers en koppeling aan de standaard autoradio gemakkelijk te installeren en d.m.v. bluetooth was mijn telefoon snel aangesloten.
De kabels naar de 12v aansluiting e.d. netjes weggewerkt, door delen van het dashboard en de middenconsole voorzichtig los te maken. Uiteindelijk een klus van 20 tot 30 minuten.
Als je de geluidskwaliteit op de koop toeneemt dan is het zelfs mogelijk om MP3 via de telefoon op de Parrot Minikit Smart af te spelen. Verder is via voice-control de telefoon te gebruiken en worden de mondelinge aanwijzingen vanuit Google Maps navigatie duidelijk weergegeven. Een echte aanrader dus.
Qua rijden met de C5 zijn er geen bijzonderheden te melden. Verbruik met de 4 seizoenen banden is niet gewijzigd, nog steeds rond de 8.2 l/100km.
Nieuwe dimlicht en achteruit rij lampjes
- 95.750 km
Februari 2013
Helaas zijn de dimlicht-lampjes kapot gegaan. Als je het C5 forum bekijkt zou het een hele klus zijn om de lampjes te vervangen, maar met alle tijd van de wereld, rustig geprobeerd het op de officiële wijze te doen. (Op het forum zijn er die de voorbumper verwijderen)
Uiteindelijk de klus in drie kwartier geklaard. Het linker veertje, om het dimlicht lampje vast te klemmen, schoot los en in de lampenunit. Met een omgebogen draad eruit kunnen vissen en opnieuw geprobeerd. Ik zou het nu in 10 minuten kunnen. En de beschadigingen aan de handen, die vallen reuze mee.
Het vervangen van het achteruitrij lampje is veel simpeler. Wel oppassen dat je de unit er recht uithaalt, want anders wordt het bovenste lampje beschadigd.
Het verbruik
- 98.000 km
Vanochtend de 98.000 km stand aangetikt. De afgelopen 8 weken, 3 tankbeurten, het nieuwe rijden echt toegepast. Bij 50 km/u in de 5e versnelling en op de autoweg rond de 110 km/u rijden. Daarmee is het gemiddelde verbuik uitgekomen op 7.3 l per 100 km (1 op 13.7) Wederom niet slecht voor een oude 2 liter.
verder niets dan lof over de C5 en hoop ik, dat ik deze C5 nog jaren kan rijden.
De jaarlijkse onderhoudsbeurt en de apk
- 107.000 km
Vandaag de C5, voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt i.c.m. de apk, naar Auto Jansen in Echt gebracht. Omdat ik rechtsvoor een raar geluid waarnam en rare bewegingen in het stuur deze keer naar een Citroën specialist gebracht.
Uit de inspectie bleek dat er een kleine lekkage in het hydrolische gedeelte zit en dat er een kleine anderhalve liter LDS vloeistof bijgevuld moest worden. Geen reden tot paniek, maar een echte reparatie zit er dus aan te komen. (prijsopgave € 600.- incl. btw en montage)
Vandaag een lekkende remcilinder (rechts achter), linker- en rechter knipperlichtlampje en een kentekenplaatverlichtingslampje vervangen. Verder het normale onderhoud en de apk en klaar is kees.
Kijkend naar de kosten, WA verzekering + SVI(€ 27.- per maand) + brandstof (1:12) + MRB (€ 55.- per maand) + onderhoud (€ 700.-), rijden we, +/- 15.000 km per jaar, deze C5 lekker door. Inruilen voor een andere auto gaan we voorlopig niet doen en heel eerlijk, we zouden de rust en luxe echt gaan missen. Er gaat, wat ons betreft, niets boven het echte, hydropneumatische Citroën gevoel.
Einddemper van uitlaat defect.
- 114.000 km
Sinds een week heeft de mantel van de einddemper het gedeeltelijk begeven. Na een rondje bellen bleek er een heel groot prijsverschil te zijn tussen de goedkoopste en duurste aanbieder. (€ 265.- tot € 365.- inclusief montage)29 mei wordt ie vervangen. De rest van de uitlaat ziet er nog prima uit.
Verder geen bijzonderheden over onze C5. Het gemiddelde verbruik is nog steeds rond de 1 op 12 (8.33 liter per 100 km)en het olieverbruik verwaarloosbaar. Nog iedere dag genieten van het comfort dankzij de hydropneumatische vering.
Verkocht
- 118.000 km
Na drie en half jaar wordt de C5 ingeruild.
Omdat het overgrote deel van de km's door mijn echtgenote worden gereden, heeft zij ervoor gekozen de C5 in te ruilen op een Citroën C1 uit april 2013. Ik zelf kan, sinds begin dit jaar, dagelijks met het OV naar het werk. Voor haar is de C1 veel handzamer en de ideale stadsauto, die haar veilig van A naar B kan brengen.
Kostentechnisch wordt het natuurlijk een stuk aantrekkelijker;
1) de MRB wordt per kwartaal, wat nu de MRB per maand is.
2) En de WA casco met SVI wordt per maand wat nu de WA met SVI per maand kost.
3) De jaarlijkse kosten voor de onderhoudsbeurt worden een stuk lager.
Wat gaan we missen?
Het comfort! Na proefrit in de C1 wordt dat extra bevestigd.
Wat gaan we niet missen?
De kans op nog meer onderdeelvervangings- en onderhoudskosten.
Wat viel allemaal mee?
1) Het relatief lage verbruik. Gedurende de gehele periode een gemiddeld verbruik van 1 op 12 is voor een "oude" 2 liter motor natuurlijk niet slecht.
2) De rust aan boord van de C5 en
3) natuurlijk de unieke vering.
Conclusie: een hele fijne reisauto, die ik zo weer zou aanschaffen als ik veel km's zou rijden.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

Klokje Rond: Citroën C5 2.0 HDi

Citroën C5 2.0 HDi aut. Ligne Prestige (2003)

Peugeot 407 - Volvo S40 - Opel Vectra - Mazda 6 - Ford Mondeo - Renault Laguna - Citroën C5 - Test

Citroen C5 2.0 16V Ligne Prestige (2001)
