Citroen C5 2.0 HDi 90pk Différence (2004)

autoreview

Citroen C5 2.0 HDi 90pk Différence (2004)

Signalement

UitvoeringC5 2.0 HDi 90pk Différence
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf198.000 km
KM-stand laatst344.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onbekend maakt nog steeds onbemind

  • 344.000 km

zie eerder.

onbekend maakt onbemind

  • 344.000 km

hierbij mijn eerste review over mijn Citroen C5 HDI 90 Differance 2.

Nadat ik mijn Skoda Octavia Élégance Business had verkocht, in verband met het kopen van een woning, moest ik opzoek naar een andere geschikte en niet al te dure diesel.
Mijn verkochte Skoda had veel luxe aan boord en daarvan wilde ik niet alle luxe inleveren bij een (goedkopere) volgende auto.
De uitdaging:
Een auto rond de 2 mile, basis luxe en het liefst wat extra luxe zaken als:
- automatisch dimlicht
- regensensor
- elektrische ramen
- power
- ruimte
- hachback
- comfort
- etc...

opzoek gegaan naar een mooie en leuk alternatief. Waar begin je?
Nou op Autoweek "klokje rond" bijvoorbeeld.
Hier komen auto's voorbij die wel of niet door de mand vallen en de mannen van de keuring zijn helder en scherp in hun oordeel over een bepaald merk of type voertuig.
Al zoekende kwam ik terecht bij een keuring van een citroen C5 HDI met ruim 998000 + km tegen. Na het bekijken van dit filmpje kwam ik er nog 3 tegen. Allemaal boven de 3 ton + En .. zonder noemenswaardige gebreken!
Sterker nog, roest moest je met een zaklamp zoeken.
Dus ben ik gaan kijken op verschillende sites.
En jawel, ik vond een hele mooie Citroen C5 Differance 2 90 HDI bij Citroen dealer Enting in Zwartsluis.
De Citroen stond te koop voor € 1998.-
Van de eerste eigenaar en altijd dealer (Citroen specialist Enting) onderhouden.
Het was een smetteloze goed rijdende C5 met alle opties die ik prettig vind.
De eigenaar nam alle tijd en beantwoorde al mijn vragen.
(zeer hoffelijk behandeld)
Afgesproken dar er een nieuwe apk op zou komen, 2 nieuwe banden en een beurt. Aan de prijs zouden we dan niets doen.
Bij het ophalen van de auto was aan alle afspraken voldaan en stond de auto er netjes bij.
Ik werd behandeld als ieder(e) andere klant die een (nieuwe) auto zou kopen.. lijkt mij normaal, maar dat is vaak niet zo!

Goed, nu mijn review:
Wat een auto zeg!
Vroeger, in mijn jonge jaren een GSA (X1) gehad, 2x BX 1.4 en GTI/wit), Citroen visa , Citroen Xantia 2.0i ..etc... dus was een citroen met hydro-pneumatische vering niet nieuw voor mij.
Wat kan ik over mijn huidige dame zeggen...
heel veel en bijna niets....
Heel veel:
wat een comfort, wat een ruimte en wat een luxe..
Wat zit er allemaal op:
- regensensor (werkt perfect)
- lichtsensor (werkt perfect)
- 4x elektrische ramen
- zonnescherm in de hoedenplank
- aut. dimmende binnenspiegel
- rechter buitenspiegel aut. ri. stoep bij achteruit inparkeren
- niveau regeling ( zeer handig bij vakanties)
- parkeer sensoren
- afst.bed. met aut. ramen open en dicht (ook bij regen)
- kapten-chairs met verstelbare armsteunen en 2x hoogte verst.
- satellieten aan het stuur voor radio/cd (6-cd wisselaar onder de bijrijders stoel)
- climate control (gescheiden)
- armsteun achter met uitschuifbare bekerhouder
- niveau regeling bij bochten (hydro-active 3)
- black panel toets (voor in het donker/ zie Saab)
- board computer
- snelheidsbegrenzer etc..etc...

wat zit er niet op:
- navaigatie
- bochtenverlichting
- meesturende koplampen
- stoelverwarming
- 150 pk+

Mis ik dat? Néé.....

Goed, nu het rijden en onderhoud.
Waar breng je een Citroen naar toe als je onderhoud wilt plegen aan je auto en je niet naar de dealer wilt gaan (slechte ervaring bij Volkswagen)
Naar een lokale citroen specialist...
Dus in Breda gaan zoeken en jawel, gevonden!
Citroen specialist Gerard Sprenkels ....
Wat een verademing in vergelijking met alle andere dealers... kort samen gevat:
aardige, oprechte en betaalbare garage. Er is altijd tijd voor een kop koffie en een sociale talk.
Ondanks de soms forse drukte kun je bij acute zaken altijd terecht en worden deze gelijk (of snel) opgelost)

De vraag nu, " hoe vaak ben ik er dan geweest?
VAAK, maar meestal voor de sociale talk en koffie.
wat heb ik in deze 3 jaar aan onderhoud gehad:

- remblokken
- schijven
- kleine beurt
- grote beurt
- handrem stellen
- EGR- klep reinigen
- schade (li.voor ) herstellen (vandaar de zwarte strip)
- ophangrubbers (voorzijde bij 300.000)
stabilisatorstang
thermosstaathuis
grote beurt
distri. riem/polie. waterpomp
- remklauwen (voor)
- airco afvullen (elders)
- uitlijnen (elders)
deuk in bumper achter verwijderd ( zonder kosten/service van de zaak)

Gezien het feit dat ik 30K per jaar rijdt lijkt mij dit geen slechte score.

Het rijden:
Een Citroen (C5) is in eerste instantie een snelweg cruiser.
Maar, op vakantie naar zuid-Frankrijk en de Highlands in Schotland heeft deze dame zich ook bewezen in de bergen en landwegen.
Zeer comfortabel met alle vakantie spullen achterin en voldoende power om overal goed mee te komen.
met 2 personen en flinke bagage trekt de auto nog als een tierelier... wat een heerlijke motor en dat met (maar) 90 pk.
De turbo komt er heel geleidelijk in en bouwt de druk zeer lineair op.
Dan het verbruik:
- op de snelweg/vakantie 1 op 22 (1300 km op een tank)
- in de stad..uhm ... 1 op 14...
- gecombineerd: 1 op 18.

Mijn reisgenoot geloofde eerst niet dat een auto van deze grote 1 op 22 kon rijden ( 2004). Maar na de vakantie en met eigen ervaring kon hij dit beamen.

Interieur:
Wat bevalt en wat bevalt niet:
+ Het veercomfort, wat een genot op vakantie. niveau regeling.. waarom heeft niet iedere C- segment dit?)
+ de power en trekkracht van deze diesel.
+ de stoelen.. 1300km en dan fris uitstappen
+ verbruik
+ luxe/ extra's (zie boven)
+ betaalbaar in aanschaf en onderhoud.
ruimte in de auto + bagage ruimte
+ krachtige remmen
+ de "looks"
+ veer comfort
+ climate control (ijskoud)

uhm..
- geen navi ( doet mijn Oppo nu!)
- geen xenon
- geen stoelverwarming
- milieu belasting/ sommige steden niet meer in mogen
- wegenbelasting (€ 140)
- roetuitstoot bij volle belasting

Jammer dat dit soort auto's met een diesel motor zo in het "verdom hoekje" worden weggezet.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens