Citroën C5 1.8i 16v Dynamique (2008)

autoreview

Citroën C5 1.8i 16v Dynamique (2008)

Signalement

UitvoeringC5 1.8i 16v Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf76.500 km
KM-stand laatst77.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 77.800 km

Vorige week heb ik mijn vorige leaseauto, een Citroën C4 1.6 16v, in moeten leveren. Aangezien mijn bestelde Renault Mégane Estate Bose (1.5 dCi) nog niet binnen is, kreeg ik een tijdelijk auto. Dit is een Citroën C5 1.8 Dynamic geworden. Het gaat hier om de 'kale' Dynamique uitvoering: er zijn geen extra opties genomen. Ondertussen heb ik al weer ruim 1300km gereden in de C5. Tijd om een review op te zetten!

Wat natuurlijk als eerste opvalt is het formaat: het is zomaar even een dikke 50cm meer auto wat er staat. Dit uit zich vooral in de forse neus met flinke overhang voor de voorwielen. Maar ook het kontje is even wennen met inparkeren. De C4 heeft immers geen kont die extra uitsteekt. Maar na een paar keer parkeren had ik hier een aardig gevoel bij.

Het comfort aan boord is goed. De stoelen zijn mijn inziens goed te noemen en bieden voldoende steun, al zou deze zijdelings wat beter kunnen. Prettig is ook de verstelbare lendesteun. Ten opzichte van de C4 valt me op dat ze wel wat harder zijn.

Het geluidsniveau blijft ten alle tijden op een normaal, acceptabel niveau. De C5 is een stukje stiller dan de C4 en dat verhoogd het comfort aanzienlijk. Het feit dat de motor wat minder toeren draait op de snelweg (bij 125km/u op de teller zo'n 3500rpm) zal hier zeker aan bijdragen.

Het stuur is, net als bij mijn vorige auto, bezaaid met knoppen. Velen van deze hebben in beide auto's dezelfde functie, waardoor ik hier eigenlijk niet aan hoefde te wennen. Wat wel even wennen was is de plaats van de knop om de cruise control te onderbreken: deze zit onder de Set- en Set+, waar hij bij de C4 boven/naast de Set+ zit.

Het was ook een kleine teleurstelling om het knopje voor de carkit op het stuur te zien zitten, terwijl de (Bluetooth) carkit zelf niet ingebouwd is.

Even wennen is ook de binnenverlichting die blijft branden in het donker: twee kleine amberkleurige ledjes die de middenconsole/asbak verlichten. Deze schijnen hinderlijk in de binnenspiegel als deze op nachtstand staat.

Een groot nadeel van de Citroën C5 vind ik de opbergruimte voorin. De deuren hebben wel vakken, maar heel veel kan daar niet in. Een reepje chocolade of ander snoepgoed gaat nog net, maar een potje kauwgom of zelfs een leeg blikje heb ik er nog niet in gekregen. Er zit wel een opbergvak links onder het stuur, maar door het formaat wordt dit al snel een soort grabbelton als er veel kleine(re) dingen in gestopt worden.

De bekerhouder zit ook op een hele vervelende plaats: in de opbergruimte onder de armsteun. Hier kun je als bestuurder dus eigenlijk niet bij tijdens het rijden. Daarnaast moet je de bekerhouder eerst uitklappen om 'm te kunnen gebruiken en moet de opbergruimte eigenlijk leeg zijn om de beker er in te kunnen zetten.

De werking van de climate control is wel prettig. Mede dankzij de langzame luchtuitstroom op het dashboard blijft de auto goed op de aangegeven temperatuur zonder dat je het gevoel heb constant wind tegen te hebben. Bij de C4 had ik dat gevoel soms wel (vooral als het erg koud of juist erg warm was) en moest ik de luchtstroom echt van me af zetten.

Het rijden in de C5 is een genot. De 1.8i 16v is geen krachtpatser. Toch heb ik nog niet het gevoel gehad vermogen tekort te komen. De motor presteert het beste als deze wat op toeren wordt gehouden, zoals bij de meeste ongeblazen benzinemotoren het geval is. In de praktijk houd dit in dat er toch wel regelmatig teruggeschakeld moet worden om lekker vlot op te kunnen trekken, met name op de snelweg. Eenmaal op snelheid is de motor echter meer dan capabel om laag in de toeren te draaien: 55km/u in de 5e versnelling is goed te doen.

Het verbruik valt me nog niet echt tegen voor een auto van dit formaat en dit gewicht. Na twee keer tanken kom ik op een gemiddelde van 1 op 12,5 uit. Hierbij rijd ik afwisselend snelweg en buitenwegen met hier en daar een stukje bebouwde kom. Daarmee zit ik goed in de buurt van de gemiddelden op bijvoorbeeld Spritmonitor.de en niet eens zo gek ver van het gemiddelde fabrieksverbruik. Twee tankbeurten is natuurlijk nog alles behalve representatief. Het was, na 6 jaar LPG rijden, wel even schrikken aan de pomp...

De wegligging van de C5 is goed te noemen. Bochten kunnen vrij hard genomen worden zonder dat de koets echt gaat overhangen. Je merkt wel dat de auto op comfort is afgesteld. Oneffenheden worden goed weggewerkt door het onderstel. Wel heb je in snelle bocht het gevoel dat je met een zware auto onderweg bent (en met bijna 1500kg klopt dat natuurlijk ook wel).

Problemen

  • 77.800 km

Echte problemen zijn er nog niet geweest. Na 2 dagen sprong een van de koplampen kapot, maar gelukkig is het vervangen hiervan een stuk eenvoudiger gemaakt omdat je er een stuk beter bij kan en je ook kan zien wat je doet.

Wat me echter wel opvalt is dat de koppeling trilt op het moment dat deze aangrijpt. Ik heb geen idee hoe de vorige berijder(s) met de koppeling om zijn gegaan en wat de onderhoudshistorie is, maar het lijkt me toch niet normaal.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.