Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Citroen
  • C5

Citroën C5 1.6 THP Comfort (2010)

autoreview

15
Citroën C5 1.6 THP Comfort (2010)
Anoniem
  • Anoniem7
  • Gebruikersreview
27 maart 2010 om 15:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringC5 1.6 THP Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het Comfort kan beginnen.

  • 75 km
  • 27 maart 2010

Vrijdag 26 maart 2010 was de dag dat ik mijn nieuwe auto kon ophalen: een Citroen C5 sedan 1.6THP Comfort (met 6-bak ipv de 5 die autoweek aangeeft). Na twee jaar in een sportieve Honda te hebben gereden, had ik weer zin in het franse gevoel.

De auto is geleverd door Van Fraassen te Goes, alwaar ik leuke gesprekken heb gehad en tot een mooie deal ben gekomen. Tot op heden lof over de dealer.

Na een paar eerste ritjes kan ik zeggen: hij bevalt uitstekend. Hij is groot, maar dat wist ik al. Enkel als je er in gaat rijden, merk je dat het echt een forse wagen is. Kwalitatief ziet het er goed uit, over de duurzaamheid valt uiteraard nog niets te zeggen. De hydropneumatische vering is aan te raden! Het geeft je het echte Citroengevoel. Ik heb er wel lichtmetaal onder laten zetten, want standaard staat ie op 16 inch met plastic deksels. Ik snap dat de vering ergens gecompenseerd moest worden, maar om met plastic te gaan rijden...

En rijden moet je vooral doen: rust en comfort. Handig dat zowel voor als achter parkeersensoren zitten want overzichtelijk is iets anders :-). Verder is de electronische parkeerrem erg comfortverhogend, als je hem doorhebt. Na een eerste keer midden op de weg vast te hebben gestaan en uiteindelijk weer los te zijn gekomen (je moet bij handbediening het rempedaal ingedrukt houden en dat vermeldt het scherm, maar in de heat of the moment hoor je enkel bliepjes en wil je dat ie gaat rijden, dus kijk je vooral niet naar schermpjes), wil je niet meer zonder zo'n electronische parkeerrem.

De stoelen zitten zeer goed, ook achterin is het ruim en zit je goed. De motor en bak is een zeer goede combi. Ik kan iedereen de THP aanraden.

Als ik een kleinigheidje moet noemen: je kunt middels bluetooth je telefoon verbinden, maar helaas. Meerdere merken geprobeerd en tot op heden nog niet gelukt. Kan aan mij liggen, kan ook aan de software liggen. Wordt dus nog vervolgd. (aan het eind van de dag van deze review heb ik op internet de oplossing: bluetoothproblemen komen regelmatig voor. Verwijder zekering F8 voor een paar minuten, stel datum en tijd opnieuw in en.... hij doet het!)

De eerste indruk na 75 km: een heerlijke franse limousine waarin je veel plezier zult beleven.

Verdere indrukken volgen later.

Een rammel

  • 3.100 km
  • 7 mei 2010

Ondertussen zijn we 3100 km verder en kan ik inhoudelijk wat meer info over de auto geven.

Ik heb me blijven verbazen over dingen die de C5 zelf doet en waarvan je niet weet dat die dat doet. Zo heeft de C5 Comfort bochtverlichting, hetgeen niet in brochures etc vermeld staat.

Parkeersensoren voor en achter zijn welhaast een must. De auto is slecht te overzien. Voordeel van parkeersensoren voor en achter is dat tevens een parkeerassistent is toegevoegd. Rij langs een parkeerplaats, activeer de assistent, en deze geeft aan of je kunt parkeren, het moeilijk is, of dat je het beter niet kunt doen omdat het vak te klein is. Erg handig.

Twee aandachtspunten aan de auto: de rechterbuitenspiegel trilt bij snelheden vanaf ong 70 km. De dealer heeft hier naar gekeken, maar helaas: geen oplossing. Het is niet dermate storend dat ik er werk van maak, maar toch: jammer is het wel, de linkerbuitenspiegel is strak/stil. Ander puntje is een zich af en toe voordienende rammel in het linkerachterportier of linker b-stijl (lastig te lokaliseren). Het gebeurt bij het nemen van een wat scherpere hobbel. Hier heeft de dealer met twee monteurs een proefrit gemaakt en de paneeldelen getest. Uiteindelijk ook iets gewijzigd (aan de rechterachterdeur overigens). En wat blijkt: de rammel komt nog steeds voor (is tevens temperatuurafhandelijk). Het is op zichzelf een zachte rammel, meer een geluid als snoer tegen metaal tikkend, maar omdat de auto verder buitengewoon stil is, valt het me op.

Op welke snelheid je ook rijdt, de auto blijft stil. Wel wat windruis langs beide voorstijlen (ik lees dit nergens bij de Break-versies), maar objectief gezien ook hier een kleine windruis, die opvalt omdat hij verder zo stil is.

En eigenlijk gaat hij lekkerder rijden naarmate je de snelheid opvoert. 3500 toeren betekent een kleine 170km/uur. En dan rijdt ie echt lekker :-).

Verbruik is 1 op 13. Zuiver snelweg doet hij 1 op 16.

Tot een volgende review.

Het blijft genieten

  • 14.000 km
  • 3 december 2010

Bij deze weer een update rondom de C5. Bij km-stand 13.000 trad een storing in het emissiesysteem op. Deze storing kom ik op diverse fora tegen, dus ik vermeld hem hier ook maar even. Bleek in mijn geval een loszittende stekkerverbinding van een injector te zijn.

Tot nu toe is dit de enige storing die ik heb gehad. Het verbruik is 1 op 13,3 gemiddeld, waarbij op de snelweg zo'n 130km/u wordt aangehouden. Olie nog niet hoeven bijvullen.

Qua rijden is het nog steeds Comfort met een hoofdletter schrijvend. De sportstand die je in kan schakelen maat de vering iets stugger, maar is niet noemenswaardig. Bij langsrichels op de snelweg kan hij wat "kantelen om de lengteas", wat bij de comfortstand meer merkbaar is dan bij de sportstand. Zelf vind ik het wel een grappige gewaarwording en doet herinneren aan hydrovering van vroegere Citroëns. Verder een uitermate evenwichtige vering.

Kortom: het is nog steeds plezierig rijden.

Het Comfort blijft

  • 45.000 km
  • 29 september 2012

Tijd voor een update mbt de gebruikservaring van mijn C5 Comfort. Na 45.000km valt er meer te vertellen over de bedrijfszekerheid. Tot op heden ben ik nog nergens stilgevallen en zijn er geen electronische storingen opgetreden. Wel is een aantal maal de turbodruk weggevallen, wat je duidelijk merkt in gemis trekkracht en wat je dwingt te rijden als een vrachtwagen.

Het is een kwaal die relatief vaak voorkomt bij de 1.6THP, of deze motor nu ligt in een Peugeot, Mini, of Citroen. In sommige gevallen veroorzaakt door een distributieketting die door gebruik langer wordt en daardoor oorzaak kan zijn van ontstekingstimingproblemen. Dit was bij mij niet het geval. Oorzaak zat in de inspuitpomp. Overigens is op internet veel te vinden over dit typische probleem met de 1.6THP. Het blijft overigens een zeer soepele motor, die prettig in het gebruik is.

Qua verbruik: 1:14,7 bij een combinatie van 1/3 stad en 2/3 snelweg; 1:17 bij enkel snelweg; 1:13,5 bij combinatie van 1/3 snelweg en 2/3 binnenwegen.

Binnen geen slijtagesporen aan bekleding en plastics. De audio geeft een rijk, vol en helder geluid. Bluetooth connectie met telefoons werkt prettig en gesprekskwaliteit is goed. Helder geluid via de luidsprekers en ook de ontvanger hoort je duidelijk praten.

Kortom: het blijft een auto waarin het iedere kilometer genieten is. Zeker ook met dank aan de hypnopneumatische vering (waarbij je uiteraard wel van dit type vering moet houden).

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Citroën C5? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroën C5
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Citroën C5 Tourer 2.0 16V Ligne Business Automaat | Hydractive vering | Navigatie | Parkeersensoren | Trekhaak

    Citroën C5 Tourer 2.0 16V Ligne Business Automaat | Hydractive vering | Navigatie | Parkeersensoren | Trekhaak

    • 2008
    • 168.409 km

    € 6.950

    Citroën C5 1.6 THP Comfort 155 PK, Pdc V+A, Trekhaak, Prijs Is Rijklaar Incl 6 Maanden Garantie

    Citroën C5 1.6 THP Comfort 155 PK, Pdc V+A, Trekhaak, Prijs Is Rijklaar Incl 6 Maanden Garantie

    • 2010
    • 101.417 km

    € 7.999

    Citroën C5 2.0 16V Dynamique - Airco / Ecc

    Citroën C5 2.0 16V Dynamique - Airco / Ecc

    • 2009
    • 175.368 km

    € 5.650

Meer Citroën C5 occasions

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C5 specificaties
  • Citroën C5 occasions
  • Citroën C5 video's
Advies en informatie
  • Citroën C5 tests
  • Citroën C5 gebruikersreviews
  • Citroën C5 index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer
 

Citroën C5 reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën C5 1.6 HDiF Ligne Business (2009)

    Citroën C5 1.6 HDiF Ligne Business (2009)

    • 27 april 2016
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 2.0i 16v Exclusive (2009)

    Citroën C5 2.0i 16v Exclusive (2009)

    3
    • 1 maart 2014
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 1.8i 16v Ligne Business (2008)

    Citroën C5 1.8i 16v Ligne Business (2008)

    3
    • 22 juni 2011
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 1.6 HDiF Ligne Business (2008)

    Citroën C5 1.6 HDiF Ligne Business (2008)

    4
    • 7 maart 2011
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 1.8i 16v Dynamique (2008)

    Citroën C5 1.8i 16v Dynamique (2008)

    4
    • 1 december 2010
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 1.6 THP Comfort (2010)

    Citroën C5 1.6 THP Comfort (2010)

    15
    • 27 maart 2010
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 2.0 HDiF Exclusive (2009)

    Citroën C5 2.0 HDiF Exclusive (2009)

    6
    • 16 maart 2010
meer reviews
Rij-impressie Citroen C5 1.6THP

Rij-impressie Citroen C5 1.6THP

46

Ook Citroën ontkomt niet aan downsizing. Dus verving het merk de oude 2,0-liter benzinemotor...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Tourer 1.6 THP Exclusive (2010)

    Citroën C5 Tourer 1.6 THP Exclusive (2010)

    • 23 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 1.8 16V Caractère (2006)

    Citroen C5 1.8 16V Caractère (2006)

    3
    • 8 oktober 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C5 X: direct als plug-in hybride

    Nieuwe Citroën C5 X: direct als plug-in...

    131
    • 12 april 2021
  • Nieuws
    De geschiedenis van de Citroën C5

    De geschiedenis van de Citroën C5

    59
    • 7 april 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C5 klaar voor debuut

    Nieuwe Citroën C5 klaar voor debuut

    33
    • 7 april 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C5 komt er bijna aan

    Nieuwe Citroën C5 komt er bijna aan

    25
    • 22 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    62
    • 24 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Aircross PureTech 130 Shine (2020)

    Citroen C5 Aircross PureTech 130 Shine...

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar Kever op tweede plek

    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar...

    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

    Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

    73
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C3 Elle is actiemodel gericht op vrouwen

    Citroën C3 Elle is actiemodel gericht op...

    63
    • 8 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden