Citroën C5 1.8 16V Ligne Séduction (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 1.8 16V Ligne Séduction |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik zocht voor weinig geld een mooie represenatieve middenklasser. Het werd de allergoedkoopste Citroen C5 1.8 16 v Ligne Seduction. Voorde prijs van 45990 gulden. Wel met airco en LPi Vialle installatie.
Echt een fantastisch rijdende auto. Bijna geen vermogensverlies met de LPI. Top van ruim 200 km/h mogelijk.
Vering is een beetje een compromis. Het is niet zo als de Xantia en nog oudere modellen, maar gezien de tijd (21 e eeuw) waar de auto"s alleen maar stugger geveerd zijn/worden een enige echte alternatief voor comfort.
Wegligging is wel super. Hij heeft echt een superwegligging. Er wordt nogal eens gesuggereerd door autojournalisten dat de besturing/weggedrag wat vaag is maar dat is gewenning en als je eenmaal het weggedrag kent dan kun je er meer mee doen dan bv een Ford Mondeo... jee wat kleeft zo"n C5 aan de weg.
Maar goed. Rijden is fantastisch. Auto maakt toch nog iets te veel lawaai, maar dat vind ik bijna bij elke benzineauto, behalve als het een 6 cilinder is. Die diesels van tegenwoordig maken veel minder toeren en zijn veel stiller, zeker met 6 bak.
Ruimte is er in overvloed. Veel meer ruimte dan een Xantia of vergelijkbare klasse. Gelukkig gekozen voor kale uitvoering, want uit ervaring weet ik dat alle elec zooi alleen maar kapot kan gaan en in de 3 jaar dat ik de auto gereden heb, heb ik geen electrische problemen gehad.
Verbruik: 1 op 10 op lpg is zeker haalbaar. rijdt je echt hard kom je niet onder de 1 op 8. Rustig in de randstad aan de snelheid houden (100-120) en je rijdt zo 1 op 12!
Zeer goedkoop autorijden dus... Collega had 2 liter en reed wel wat onzuiniger (1 op 9)
Nadeel van auto: windgevoeligheid (door hoogte van de auto).
PROBLEMEN
In de ruim 180.000 km wel wat gehad maar echt verwaarloosbaar.
Rammel in stuurkolom; verholpen door stukje schuimrubber. Garantie natuurlijk
40.000 km: lambda sonde vervangen.. (niets van gemerkt, maar stond op bon na beurt --> garantie)
Bus systeem van electrisch systeem deed wel eens raar. Eerst naar dealer, maar die resetten het systeem. Op een gegeven moment zelf accupool los en vast gemaakt: probleem verholpen. Zijn gewoon bugs in systeem.
Ashoes differentieelzijde bij 120.000 km op garantie vervangen.
Banden achter slijten door plaatsingshoek scheef en hard af. Echt een probleem als je prive in auto rijdt. Voorbanden: 60.000 km Achterbanden: 30.000 km op dat kan natuurlijjk niet. Heeft volgens Citroën te maken met 2 cm lager op wegdek rijden dmv hydraulische systeem.
Dat gebeurt boven de 120 km/h.
LPI pomp van Vialle bij 150.000 km. Komt vaak voor... wel dure grap. ( € 900,-)
160.000 km: Bijvullen Airco
en daarnaast gebruikelijk onderhoud... olie distributieriem etc.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren