Citroën C5 1.6 THP Comfort (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 1.6 THP Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Het Comfort kan beginnen.
- 75 km
Vrijdag 26 maart 2010 was de dag dat ik mijn nieuwe auto kon ophalen: een Citroen C5 sedan 1.6THP Comfort (met 6-bak ipv de 5 die autoweek aangeeft). Na twee jaar in een sportieve Honda te hebben gereden, had ik weer zin in het franse gevoel.
De auto is geleverd door Van Fraassen te Goes, alwaar ik leuke gesprekken heb gehad en tot een mooie deal ben gekomen. Tot op heden lof over de dealer.
Na een paar eerste ritjes kan ik zeggen: hij bevalt uitstekend. Hij is groot, maar dat wist ik al. Enkel als je er in gaat rijden, merk je dat het echt een forse wagen is. Kwalitatief ziet het er goed uit, over de duurzaamheid valt uiteraard nog niets te zeggen. De hydropneumatische vering is aan te raden! Het geeft je het echte Citroengevoel. Ik heb er wel lichtmetaal onder laten zetten, want standaard staat ie op 16 inch met plastic deksels. Ik snap dat de vering ergens gecompenseerd moest worden, maar om met plastic te gaan rijden...
En rijden moet je vooral doen: rust en comfort. Handig dat zowel voor als achter parkeersensoren zitten want overzichtelijk is iets anders :-). Verder is de electronische parkeerrem erg comfortverhogend, als je hem doorhebt. Na een eerste keer midden op de weg vast te hebben gestaan en uiteindelijk weer los te zijn gekomen (je moet bij handbediening het rempedaal ingedrukt houden en dat vermeldt het scherm, maar in de heat of the moment hoor je enkel bliepjes en wil je dat ie gaat rijden, dus kijk je vooral niet naar schermpjes), wil je niet meer zonder zo'n electronische parkeerrem.
De stoelen zitten zeer goed, ook achterin is het ruim en zit je goed. De motor en bak is een zeer goede combi. Ik kan iedereen de THP aanraden.
Als ik een kleinigheidje moet noemen: je kunt middels bluetooth je telefoon verbinden, maar helaas. Meerdere merken geprobeerd en tot op heden nog niet gelukt. Kan aan mij liggen, kan ook aan de software liggen. Wordt dus nog vervolgd. (aan het eind van de dag van deze review heb ik op internet de oplossing: bluetoothproblemen komen regelmatig voor. Verwijder zekering F8 voor een paar minuten, stel datum en tijd opnieuw in en.... hij doet het!)
De eerste indruk na 75 km: een heerlijke franse limousine waarin je veel plezier zult beleven.
Verdere indrukken volgen later.
Een rammel
- 3.100 km
Ondertussen zijn we 3100 km verder en kan ik inhoudelijk wat meer info over de auto geven.
Ik heb me blijven verbazen over dingen die de C5 zelf doet en waarvan je niet weet dat die dat doet. Zo heeft de C5 Comfort bochtverlichting, hetgeen niet in brochures etc vermeld staat.
Parkeersensoren voor en achter zijn welhaast een must. De auto is slecht te overzien. Voordeel van parkeersensoren voor en achter is dat tevens een parkeerassistent is toegevoegd. Rij langs een parkeerplaats, activeer de assistent, en deze geeft aan of je kunt parkeren, het moeilijk is, of dat je het beter niet kunt doen omdat het vak te klein is. Erg handig.
Twee aandachtspunten aan de auto: de rechterbuitenspiegel trilt bij snelheden vanaf ong 70 km. De dealer heeft hier naar gekeken, maar helaas: geen oplossing. Het is niet dermate storend dat ik er werk van maak, maar toch: jammer is het wel, de linkerbuitenspiegel is strak/stil. Ander puntje is een zich af en toe voordienende rammel in het linkerachterportier of linker b-stijl (lastig te lokaliseren). Het gebeurt bij het nemen van een wat scherpere hobbel. Hier heeft de dealer met twee monteurs een proefrit gemaakt en de paneeldelen getest. Uiteindelijk ook iets gewijzigd (aan de rechterachterdeur overigens). En wat blijkt: de rammel komt nog steeds voor (is tevens temperatuurafhandelijk). Het is op zichzelf een zachte rammel, meer een geluid als snoer tegen metaal tikkend, maar omdat de auto verder buitengewoon stil is, valt het me op.
Op welke snelheid je ook rijdt, de auto blijft stil. Wel wat windruis langs beide voorstijlen (ik lees dit nergens bij de Break-versies), maar objectief gezien ook hier een kleine windruis, die opvalt omdat hij verder zo stil is.
En eigenlijk gaat hij lekkerder rijden naarmate je de snelheid opvoert. 3500 toeren betekent een kleine 170km/uur. En dan rijdt ie echt lekker :-).
Verbruik is 1 op 13. Zuiver snelweg doet hij 1 op 16.
Tot een volgende review.
Het blijft genieten
- 14.000 km
Bij deze weer een update rondom de C5. Bij km-stand 13.000 trad een storing in het emissiesysteem op. Deze storing kom ik op diverse fora tegen, dus ik vermeld hem hier ook maar even. Bleek in mijn geval een loszittende stekkerverbinding van een injector te zijn.
Tot nu toe is dit de enige storing die ik heb gehad. Het verbruik is 1 op 13,3 gemiddeld, waarbij op de snelweg zo'n 130km/u wordt aangehouden. Olie nog niet hoeven bijvullen.
Qua rijden is het nog steeds Comfort met een hoofdletter schrijvend. De sportstand die je in kan schakelen maat de vering iets stugger, maar is niet noemenswaardig. Bij langsrichels op de snelweg kan hij wat "kantelen om de lengteas", wat bij de comfortstand meer merkbaar is dan bij de sportstand. Zelf vind ik het wel een grappige gewaarwording en doet herinneren aan hydrovering van vroegere Citroëns. Verder een uitermate evenwichtige vering.
Kortom: het is nog steeds plezierig rijden.
Het Comfort blijft
- 45.000 km
Tijd voor een update mbt de gebruikservaring van mijn C5 Comfort. Na 45.000km valt er meer te vertellen over de bedrijfszekerheid. Tot op heden ben ik nog nergens stilgevallen en zijn er geen electronische storingen opgetreden. Wel is een aantal maal de turbodruk weggevallen, wat je duidelijk merkt in gemis trekkracht en wat je dwingt te rijden als een vrachtwagen.
Het is een kwaal die relatief vaak voorkomt bij de 1.6THP, of deze motor nu ligt in een Peugeot, Mini, of Citroen. In sommige gevallen veroorzaakt door een distributieketting die door gebruik langer wordt en daardoor oorzaak kan zijn van ontstekingstimingproblemen. Dit was bij mij niet het geval. Oorzaak zat in de inspuitpomp. Overigens is op internet veel te vinden over dit typische probleem met de 1.6THP. Het blijft overigens een zeer soepele motor, die prettig in het gebruik is.
Qua verbruik: 1:14,7 bij een combinatie van 1/3 stad en 2/3 snelweg; 1:17 bij enkel snelweg; 1:13,5 bij combinatie van 1/3 snelweg en 2/3 binnenwegen.
Binnen geen slijtagesporen aan bekleding en plastics. De audio geeft een rijk, vol en helder geluid. Bluetooth connectie met telefoons werkt prettig en gesprekskwaliteit is goed. Helder geluid via de luidsprekers en ook de ontvanger hoort je duidelijk praten.
Kortom: het blijft een auto waarin het iedere kilometer genieten is. Zeker ook met dank aan de hypnopneumatische vering (waarbij je uiteraard wel van dit type vering moet houden).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.