Citroën C5 1.6 HDiF Ligne Business (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 1.6 HDiF Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 93.672 km |
KM-stand laatst | 135.000 km |
- 93.760 km
Wat een fantastische auto. Ontzettend compleet en een heerlijk reisauto. Vandaag opgehaald en het viel me meteen weer op wat een kwaliteitsslag Citroen hier heeft gemaakt ten opzichte van de oude C5.
Het uiterlijk van de auto is gewoonweg indrukwekkend. Wat is hij groot! En wat is dit model goed gelukt. Ik heb ook nog niet echt een kant van de auto kunnen ontdekken die niet mooi is. Ben wel van mening dat de achterzijde van de sedan minder indrukwekkend is. Als je in de auto stapt zie je dat de materialen van hoogwaardige kwaliteit zijn. Voor knoppen liefhebbers is dit helemaal een droom. Stuur is ermee bezaait. Prachtig 7inch navigatie scherm. Dit 3D navigatiesysteem met MP3 en Harddisk geeft bij een botsing ook automatisch een noodmelding naar een centrale meldkamer waar dan op basis van de opengeklapte airbags wordt besloten of er hulp moet komen. Ook nemen zij dan contact met de auto op. Er zou ook een DVD functie op dit navigatiesysteem zitten als de auto stilstaat, alleen dit heb ik nog niet kunnen ontdekken. Wel kan je de videocamera in het dashboard kastje aansluiten en in de auto de opnamens bekijken. De auto heeft verder half lederen bekleding. Gescheiden climate zones en een dikke stereo. Wat me wel wat tegen is gevallen is de bergruimte voorin. De vakken in de deuren en het dashboard zijn niet bepaald groot. Ook zitten er in het dashboard ter hoogte van de versnellingspook een aantal vakken waar je net niets mee kan...
De auto is ook erg stil van binnen, zeker ten opzichte van de 407 die ik hiervoor reed. Hij staat op schitterende 17inch wielen. Bandjes hadden van mij voor het gezicht iets dunner gemogen, alleen gaat dat wel ten koste van je comfort. Deze uitvoering is met de coventionele vering. Ook deze is genoeg comfortabel. Wel moet ik wennen aan het remmen. Hij "duikt" een beetje naar voren als je stevig remt. Daar had de 407 minder last van. De motor 1.6HDIF is geen snelheidswonder, maar komt goed mee in het verkeer. Zeker gezien het zakelijk gebruik van deze auto is dat niet echt een probleem. Het verbruik zou dan ook erg gunstig moeten zijn. Dat ga ik de komende keren met u delen aangezien ik daar nog te weinig over kan schrijven..
Valt me niet tegen!
- 108.200 km
Rond 102.000 was het zover. De C5 kreeg zijn onderhoudsbeurt. Totaal EUR 550,-- waarbij remblokken voor werden vervangen en een kleine onderhoudsbeurt plaats vond. Ook werd er een kogel in het stuurhuis vervangen. (Was me niet opgevallen..) Auto rijd nog steeds heerlijk. Moet nog wel eens flinke afstanden voor mijn werk rijden en dan stap je relaxed uit na een lange rit. Motorvermogen is nog steeds niet geweldig met 110pk bij zo'n zware auto, maar je komt goed mee in het dagelijks verkeer. Beloning zit hem in het gemiddelde verbruik van 1:16 waarbij ik iemand ben die wel van enigzins doorrijden houdt. Zoek je een wat soepelere motor en is verbruik minder relevant dan zou ik voor de 2.0Hdif gaan met 140pk. Auto is van uitstekende bouwkwaliteit en geeft bij bijna 110.000 kilometer nog geen enkele vorm van gebruikssporen prijs. Ook geen kraakjes of piepjes in het interieur te bespeuren.
Update
- 135.000 km
Nog steeds met veel plezier rijd ik de C5. Geen noemens waardige problemen tot op heden. Ben naar de garage geweest bij 125k voor de reguliere onderhoudsbeurt. Dit kwam op ca. 500 euro. Kan er weer 20k tegen aan. Wel moest ik terugkomen om het roetfilter te laten vervangen. Leasemij was het hier eerst niet mee eens. Garage gaf aan dat dit de bedrijfszekerheid niet te goede zou komen als het filter niet vervangen zou worden.
Blijf me verbazen over hoe zuinig de 1.6 HDIF is. Deze week pas bij dik 1100 km getankt.. Dat voor een auto van 1500kg is erg netjes. Boardcomputer geeft een gemiddelde aan van 1:16 en hierbij heb ik echt geen spaarzame rechtervoet. Gezien het wat lagere vermogen geef je vaak ook iets meer gas, maar kan je uitstekend in het verkeer mee komen. Motor is ook steeds soepeler gaan lopen. Heb het idee dat ik op de snelweg goed mee kom met de 2.0liter diesel orde. Ben rond de 120k voor airco bij garage geweest. Hij gaf nauwelijk koele lucht en merkte dat ik de beslagen ramen niet meer goed schoon kreeg. Nogmaals de Citroen bevalt uitstekend en is uitermate betrouwbaar. Daarnaast is het nog steeds een origineel alternatief in het D segment. Het design blijft me aanspreken. Een heerlijke grote reisauto die erg knap uitziet. Ik houd u op de hoogte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.