Citroen C4 PureTech 130 Shine (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C4 PureTech 130 Shine |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 90.000 km |
1e rijervaringen
- 2.000 km
Sinds twee weken in het bezit (lease) van een PureTech S&S 130 EAT8 Shine in de kleur Iceland Blue. Bewust niet de Business uitvoering gekozen omdat daar de mogelijkheid ontbrak van een panoramisch schuifdak. Mijn vorige auto was een Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI EAT6.
Mijn werkgever heeft de diesels in de ban gedaan en voortaan alleen nog maar elektrificatie mogelijk. In de overgangsperiode was er nog een keuze tussen een Plug-In Hybride of een Benzine gestookte auto. In het verleden heb ik altijd Citroëns geleaset zoals Xsara Break, Xsara Picasso, C4 II, C4 Picasso (1e en 2e type). Nog wel even overwogen om voor de C5 Aircross te kiezen maar die werd wel een stuk duurder in de leaseprijs. De nieuwe C4 vind ik ook een stuk fraaier ogen.
Extra gekozen opties: Ambiance Metropolitan Blue, verwarmde voorruit, panoramisch glazen schuif- kanteldak, Pack Drive Assist, Pack Park Assist, afneembare trekhaak
Hierbij de eerste ervaringen na 2.000 km.
Pluspunten
Comfort is uitstekend voor een dergelijke auto in deze klasse. Het heeft weliswaar niet de mate van comfort en andere voordelen van een hydropneumatische vering maar het komt aardig in de buurt. De (verwarmde) stoelen zitten ook prima wat hieraan meehelpt.
Verwarmd stuurwiel, heerlijk in de winterdag. De verwarmde voorruit heb ik nog niet kunnen testen omdat het momenteel niet vriest buiten.
Lane departure had ik ook op mijn vorige auto (Peugeot 308) en werkt nagenoeg identiek. Het lijkt dat deze op de C4 beter de besturing overneemt.
Panoramisch schuifdak. Eindelijk weer eens een glazen dak wat open kan.
Display achter het stuur is een beetje erg minimalistisch in dit digitale tijdperk maar geeft eigenlijk alle informatie die je nodig hebt.
360 graden camera erbij besteld. Er wordt vaak geklaagd over de slechte resolutie maar dat valt wel mee.
Verbruik ligt rond de 1:20 en ik heb de drive-mode altijd in normaal staan. In de Sport mode reageert ze wel erg fel en past niet bij het karakter van de auto. De Eco-mode is denk ik nuttig voor een e-C4 maar voor mijn uitvoering zie ik het nut er niet van in.
Sturen gaat superlicht, je kunt bijna met 1 vinger de bocht in sturen bij lage snelheid.
De blauwe bekleding zit er fraai uit en past ook mooi bij de lakkleur. Met de standaard grijze bekleding wordt het anders wel erg saai binnenin. De sfeerverlichting in het interieur bevat verlichte opbergvakken in de voorportieren en een lampje boven het vak in de middenconsole.
Bedenkingen
De auto is alleen te openen via de bestuurderskant deurgreep of via de kofferklep. Het openen na het indrukken van de deurklink werkt ook vrij traag. Alternatief is via de knopjes op de afstandsbediening.
De handsfree ‘lock/unlock’ van de deuren heb ik uitgezet. Iedere keer als je even iets wil pakken uit de buurt van de auto (bijvoorbeeld in huis), gaat ze op slot met een hinderlijk piepsignaal.
De bekerhouders in de middenconsole zijn wel erg diep. Een normale bekertje verdwijnt er geheel in en daardoor moeilijk eruit te halen.
De achteruit heeft geen wisser maar het deel onder de spoiler blijft droog omdat het water daarboven wordt opgevangen. Ik zie het niet als een gemis maar nog niet in een plensbui gereden. Het zicht wordt enigszins belemmerd door deze spoiler maar voor mij niet storend, het went snel en daardoor ook minder verblinding door achteropkomend verkeer. Overigens draagt de zelfdimmende binnenspiegel daar natuurlijk ook aan bij.
Draadloze telefoon-oplader besteld (als accessoire) maar die is nog niet geleverd. Dealer gaat deze binnenkort zelf inbouwen.
Lendesteun is alleen aanwezig op de bestuurdersstoel. De knop voor het verstellen van de rugleuning is lastig te bereiken en zit namelijk te dicht tegen de B-stijl aan. De BX had daar vroeger een prachtige oplossing voor (namelijk aan de voorzijde van de zitting). Helaas is dat daarna nooit meer op een ander model teruggekomen.
Het infotainment systeem is exact gelijk aan hetgeen ik 4 jaar geleden geleverd kreeg in de Peugeot. Het voldoet maar blijft traag en ik begrijp niet waarom in andere auto’s (in dezelfde prijsklasse) van het Stellantis concern er wel modernere systemen worden geplaatst en niet in deze auto.
Automatische inschakeling grootlicht. Voor mij onnodig in ons dichtbevolkte landje dus die heb ik uitgeschakeld.
Head-up display voegt weinig toe en het schermpje is te dik waardoor het afleidt van de weg. Het zou mooier zijn geweest als het direct in de voorruit geprojecteerd zou worden. De snelheid en navigatie aanduidingen zijn ook prima af te lezen van het normale display achter het stuur. Voordeel is dat je het display kunt uitschakelen en deze keuze ook bewaard blijft als je de auto opnieuw start.
De adaptieve cruise control is wel even wennen, Ik heb deze ingesteld op de kortste afstand anders reageert de auto wel erg preventief als er in de verte een auto voor je rijdt. Jammer genoeg kun je de adaptieve werking wel uitzetten maar dan werkt de normale cruisecontrol niet meer.
Ik ben gewend om de automaat bij een stoplicht in Neutraal te zetten. Bij mijn vorige auto kon ik daarna doorschakelen naar de Drive maar bij de C4 moet je daarvoor het rempedaal intrappen. Niet echt handig en verwarrend voor de achterligger.
Ik ben blij met mijn keuze voor de C4 en deze uitvoering. Inmiddels wel een set speciale (vanwege het schuifdak) dakdragers erbij besteld, kan wel eens handig zijn voor de vakantie.
update
- 10.000 km
Inmiddels 10.000 km gereden. Het werkelijk verbruik ligt tussen de 1:18 en 1:19 waarbij ik relatief wel veel lange snelwegritten had en rekening houdend met de snelheidsbeperkingen overdag.
Vandaag sneeuwbuien en dan blijkt dus al snel dat de radar in de voorbumper bedekt wordt met sneeuw waardoor de (adaptieve) cruisecontrol niet meer werkt. Onderweg de plaat voorop even schoongeveegd en toe werkte het weer. Nu hebben wij daar in ons land niet zoveel last van maar in de Alpen of Scandinavië lijkt mij dit niet echt handig. Verder voldoet de auto uitstekend en uitermate comfortabel. 360 graden camera is misschien niet de beste kwaliteit maar het werkt uitstekend, met name het achteruit inparkeren in parkeergarages. De parkeerassistent gebruik ik eigenlijk nooit omdat ik dat omslachtig vindt.
update
- 25.000 km
De eerste 6 maanden zitten erop en 25000 km afgelegd, waaronder een vakantie naar Zuid-Frankrijk.
Ik ben erg blij met deze auto, probleemloos en zeer comfortabel. Het werkelijke verbruik is 1:19 waarbij dat wel voornamelijk lange ritten zijn.
De handsfree functie voor het openen/sluiten van de auto heb ik toch maar weer aangezet evenals het head-up display. Het schuif/kanteldak is voor mij een absolute aanwinst. Ik heb een paar speciale originele dakdragers erbij gekocht waarbij het dak ook nog open kan. De handsfree oplader is later ingebouwd waardoor alleen het indicatielampje ontbreekt maar dat is geen bezwaar. Ik zit er sterk aan te denken om deze auto over te nemen als de leaseperiode is afgelopen. Ik zag in de autoweek review dat men de EAT8 niet fijn vond functioneren in combinatie met de benzinemotor maar ik begrijp die kritiek niet. Schakelen gaat erg soepel en af en toe gebruik ik de flipper als ik op de motor wat sneller wil afremmen.
Update na 2 jaar
- 90.000 km
De C4 heeft er nu 90.000 km opzitten zonder enig probleem. Slechts eenmaal tussen 2 beurten moest ik olie bijvullen. De AllSeasons banden zojuist laten vervangen na 2 jaar en tevens de boel laten uitlijnen.
Alles ziet er nog als nieuw uit behalve de binnenbekleding van de motorkap want daar heeft een eekhoorn of een ander knaagdier een stuk uit gevreten....
De auto bevalt mij nog steeds erg goed en zeker met de actieradius van 900 km op 1 tank benzine. Ik ben wel wat huiverig om de auto na het leasecontract over te nemen in verband met de mogelijke problemen met de PureTech motor. Een ruitenwisser achterop zou toch wel handig zijn geweest maar tijdens het rijden heb je er weinig last van. Af en toe even de achterruitverwarming aanzetten helpt wel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C4
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 1.2 Puretech Shine Airco ECC | Automaat | Panormadak | Adaptive Cruise Control | DAB | NAP | Isofix | Apple Carplay
- 2021
- 130.121 km

Citroën C4 1.2 Puretech Feel Edition 130pk Automaat | Navigatie | HeadUp-Display | Achteruitrijcamera | Keyless-Entry | Draadloze Lader | Dealeronderhouden | 1e Eigenaar | !!
- 2021
- 127.582 km

Citroën C4 Feel Pack 50 kWh | Clima | Cruise | Apple Carplay/Android auto | Led | Camera Achter | | Bluetooth telefoonvoorbereiding | Full-LED koplampen
- 2023
- 39.256 km