Citroën C4 Picasso 1.6 VTi Prestige (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C4 Picasso 1.6 VTi Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 18.000 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
Fijne, praktische en betrouwbare pakezel
- 122.000 km
Wij hebben deze auto begin 2012 gekocht. De wagen was geïmporteerd uit België. Qua mankementen en onderhoud kan ik kort zijn. Deze wagen is zeer betrouwbaar gebleken. De enige onderdelen die ik mij kan herinneren welke buiten het reguliere onderhoud vielen waren een set remblokken, een bobine en kort geleden een stabilisatorstang. Dit waren echter kleine uitgaven. Verder heb ik een jaar geleden een nieuwe accu moeten aanschaffen. Om het jaar een kleine beurt à ca. 200 euro en om het jaar een grote beurt van 350-450 euro. 1 keer een nieuwe set zomerbanden en ook 1 keer een set winterbanden gekocht. Wat mij opvalt is dat de auto nog precies zo rijdt als 100.000 km. geleden. Geen rammeltjes, speling of bijgeluiden.. Verder ben ik kort geleden op zoek gegaan naar enige vorm van roest, maar er is gewoon niets te vinden.
Wat we het meest fijn vinden aan deze auto is het praktische gebruiksgemak. Veel ruimte, achterin 3 stoelen die naar voren te verstellen zijn waardoor de al zeer grote bagageruimte nóg groter wordt. Afgelopen zomervakantie konden we 5 grote en 1 normale koffer in de bagageruimte kwijt. Verder vinden vooral onze kinderen het panoramische dak erg fijn. Veel handige opbergplaatsen. Het comfort is goed te noemen, soepel geveerd alhoewel het natuurlijk niet zo zalig is als de C5 van mijn werk met hydraupneumatische vering. De hoge zit en het makkelijke in- en uitstappen is erg fijn. En we vinden de auto nog mooi ook in de blauwe introductiekleur.
In de vakanties mag de C4 Picasso een caravan trekken van ca. 1100 kg. Dit gaat goed en de vijfde versnelling is goed te gebruiken. Echter je merkt ook dat er niet veel power over is en in de bergen is optrekken vanuit stilstand soms met wat moed, beleid en trouw uit te voeren. Desondanks ligt het verbruik rond de 1 op 10 met de caravan. Zónder caravan ligt dat gemiddeld rond 1 op 13, maar bij constante snelheid op de snelweg is 1 op 17 mogelijk bij ca. 110 km/uur. Na 6 jaar voelt deze auto inmiddels aan als een deel van het gezin en onze kinderen begonnen heftig te protesteren toen we ook maar enigszins interesse naar een nieuwere auto toonden.
Is er dan helemaal niets negatiefs? Een beetje toch. De 1.6 VTI blijkt weliswaar zeer betrouwbaar, is echter verder redelijk futloos en ook rumoerig te noemen. Boven de 120 kilometer maakt de motor redelijk veel toeren waardoor we meestal de cruisecontrol op de 115 laten staan. Maar goed dat komt het verbruik ook weer ten goede en ik heb gemerkt dat in Nederland dit meestal een goede snelheid is om goed van de cruisecontrol gebruik te kunnen maken. Verder wil ik nog de afschrijving noemen. In de afgelopen 6 jaar is de auto 10.000 euro minder waard geworden, dat komt op 1667 euro per jaar. Of 139 euro per maand. Wij rijden ca 17.000 km per jaar, Wegenbelasting rond 65 euro per maand en verzekering ergens rond de 35 euro. Absoluut niet slecht zou ik zeggen. De voordelen wegen voor ons dus ruimschoots op tegen het enige nadeel (de wat futloze en rumoerige motor) dus we gaan het nog moeilijk krijgen als we deze ooit in gaan ruilen. Oh ja nog iets wat ik vergat te melden, maar het is iets wat dusdanig goed werkt dat het normaal niet opvalt. Het verwarminssysteem, ruitontdooiing etc. Wij hebben de verwarming eigenlijk altijd op 21.5 graad staan in de automatische stand en hoeven hier ook nooit iets aan te veranderen. De auto is snel op temperatuur en blijft ook aangenaam. Geen ventilatieopeningen die te koude of te warme lucht blijven blazen, maar gewoon een aangenaam klimaat. De enige knoppen van het bedieningspaneel welke ik gebruik van dit systeem is de voor- en achterruitontdooiing als het gevroren heeft. Zijn de ruiten weer schoon, druk ik gewoon weer op de knop automatisch en gaat alles weer vanzelf. Nooit last van beslagen ruiten. Ook met veel regen onderweg hoef ik nooit de voorruitontwaseming aan te zetten. Ik heb wel eens iemand gehoord die het lastig vond dat de bediening hiervan links van het stuur zat indien een collega van hem in de auto reed en hij vanuit berijderspositie moest uitleggen hoe het systeem werkt. Dat bevreemd mij dus een beetje, want behalve tijdens de koude start s'morgens hoef ik verder tijdens het rijden niets aan het systeem te veranderen.
Bobine op 1 cylinder kapot, klein euvel
- 122.100 km
Eindelijk eens een storing, een kleine maar één die ik in een aantal jaar eerder ook heb gehad. Één van de 4 bobines heeft de geest gegeven. De motor loopt wel maar moet het met 1cylinder minder doen. Trilt daardoor ook bij bepaalde toerentallen en mist dus trekkracht. Op het dashboard wordt aangegeven dat er een storing is die verholpen dient te worden. Het waarschuwingslampje is geel gekleurd, dus ik kan er nog wel mee naar de garage rijden. Het valt mij op dat de verbruiksmeter op 0,0 liter/100 km blijft staan en ook dat de ventilator na uitzetten van de motor lang blijft draaien ook al vriest het buiten. Ik ga naar mijn vertrouwde Garage Schel in Doesburg die mij op zaterdagmorgen meteen helpen. Computer aangesloten en storingen uitgelezen. Iets van ontsteking op cylinder 1 uitgevallen. Ze hebben geen bobine op voorraad maar de monteur heeft wel een gebruikte in zijn werkplaatskar voor noodgevallen. Die wordt er ingezet en later moet ik nog een keer terugkomen om de een nieuwe erin te laten zetten. Het vervangen is heel eenvoudig. Motordeksel verwijderen door 2 boutjes los te draaien en daarna de aansluiting op de betreffende bobine met de hand verwijderen waarna de bobine weggenomen kan worden. Mijn idee is dat ik misschien gewoon voor noodgevallen een bobine in de auto meeneem zodat ik hem in de toekomst zelf kan vervangen.
2 bobines vervangen
- 130.000 km
In korte tijd achter elkaar weer twee bobines versleten. Dus ik schat dat ik in de laatste 20.000 km alle 4 heb gehad. De garage gaf ook aan dat normaal als er 1 kapot gaat het beter is alle 4 tegelijk te vervangen. Het vervangen zelf is een peuleschil, wel moet de computer gereset worden. De kosten zijn ook niet schokkend
Nog steeds erg betrouwbaar
- 140.000 km
Inmiddels 140.000 km op de teller en nog steeds geen gekke dingen. Alles voelt nog als nieuw, geen spelingen of kraakjes. Behalve de zijwangen van de voorstoelen die wat zachter zijn geworden en een “knak” bij de linkervoordeur bij het openen. Verder is het olieverbruik wat hoog, maar dat was het altijd al. Geen rookpluim oid en het schijnt normaal te zijn bij deze 1.6 VTI blokken. Ik schat ca. 5 liter op 20.000 km.
Andere caravan gekocht
- 140.500 km
We hebben onze Eriba Feeling 425 ingeruild voor een Dethleffs Tourist HD460. Dit is ook een hefdakcaravan dus lager en minder luchtweerstand. De nieuwe caravan is ook ca 125 kg zwaarder, 1125 kg en een halve meter langer. Desalniettemin is dat extra gewicht niet echt merkbaar en is de luchtweerstand misschien zelfs lager want op de snelweg lijkt het makkelijker te gaan. Verbruik zit rond 1 op 9 á 10. De caravan ligt ook rustiger achter de auto en hobbelt minder. De C4 is sowieso heel stabiel gebleken, ook met de vorige caravan. Waarschijnlijk ook door het behoorlijke eigen gewicht van de C4 van rond 1500 kg. Er kan ook goed in de 5e versnelling gereden worden op de snelweg. Alleen is het in de bergen soms wat lastiger op stijle hellingen vanuit stilstand weg te rijden. Eenzelfde conclusie kwam ook uit een berekening van caravantrekker.nl Maar dit is nooit echt een probleem geworden. We kijken al uit naar de vakantie!
Grote beurt gehad
- 147.000 km
Ergens in Mei heeft de auto een grote beurt gehad. Rond de 500 euro.Geen bijzonderheden, echter de vier zomerbanden zijn wel aan hun laatste seizoen toe. Auto doet het nog prima, wel merk ik dat de wangen van de zitting van de linkervoorstoel dusdanig zijn versleten dat ze minder steun bieden.
En maar doorgaan
- 170.000 km
Inmiddels is de C4 niet meer ons meest gebruikte auto. Een jaar geleden heb ik mijn C5 leaseauto ingeleverd die ik niet privé reed en daarna zelf een C6 gekocht waarvoor ik een ruime vergoeding krijg en die ik zowel zakelijk als privé gebruik. De C4 wordt nu hoofdzakelijk door mijn vrouw gebruikt en als we grote spullen moeten vervoeren. Behalve normaal onderhoud moest er een keer een nokkenasverstelsensor vervangen worden, maar verder niets bijzonders. Onder het kleppen deksel begint wel wat olie te zweten, maar nog niets dramatisch. Gewoon nog een ongekend betrouwbare auto. Dus voorlopig houden we hem nog maar.
Raambediening, deurvanger en kleppendekseldichting
- 178.000 km
De linkervoordeur zei al langere tijd "knak" als hij volledig werd geopend. Dus heb ik een gebruikte deurvanger besteld voor €20,- en erin gebouwd. De eerst twee keer openen zonder knak, maar bij de derde keer weer "knak". Dus de deurvanger weer omgeruild voor een nieuw exemplaar van €45,38. Nu was het wel goed en er klinkt geen "geknak" meer. Verder: de bediening van het linkervoorportierraam haperde nog wel eens. Dit was al langer een euvel, maar nog niet echt storend. Op het internet heb ik voor €83,02 een nieuwe schakelaar gevonden. Tegelijk met de deurvanger heb ik die ingebouwd. Alles weer piekfijn in orde.
Bij de laatste kleine beurt kwam als opmerking naar voren dat het kleppendeksel aan het zweten was en dat er op den duur een nieuwe kleppendeksel dichting in zou moeten. Daarbij kwam bij mij de gedachte op of ik dit niet zelf kon. Bij mijn 2cv heb ik dit ook altijd gedaan, maar die heeft maar 1 bout per kleppendeksel en op de C4 zitten er 13! Toch maar wat videos bekeken. Ik kon geen video vinden van de C4 Picasso met het 1.6 VTi blok, maar wel andere video's onder andere een Peugeot met 1.4 VTi blok en ook bijvoorbeeld van de Mini waar een ogenschijnlijk zelfde soort blok in zat. Enfin, voor totaal 27€ een nieuwe pakking gekocht en de stoute schoenen aangetrokken. Er zitten her en der rond het blok toch wel wat kabels en slangen die met enig beleid losgekoppeld, c.q. aan de kant geduwd moeten worden om wat ruimte te kunnen creëren zodat het kleppendeksel eraf kan. Na alle 13 bouten losgedraaid te hebben kon het deksel eruit, dit daarna schoongemaakt met remmenreiniger, nieuw pakking erin gelegd en op een paar puntjes met wat vloeibare pakking vastgelijmd in het deksel (uit voorzorg omdat ik bang was dat de pakking er weer gedeeltelijk uit zou vallen als ik het deksel zou omdraaien en monteren). Het gedeelte van het blok waarop het deksel komt goed ontvet en resten oude vloeibare pakking verwijderd. Daarna op de wat scherpere hoeken een druppel vloeibare pakking en het deksel weer aangebracht. Via één van de bekeken videos kwam ik erachter dat de bouten weer met 10 Nm aangehaald dienen te worden. De momentsleutel die ik heb begon bij 10 Nm, maar aangezien het geen hoogkwalitatieve momentsleutel was, wilde ik dit toch even verifiëren. Daartoe op de momentsleutel een andere sleutel gezet met een bekende armlengte en op het uiteinde van de sleutel een unster waarmee ik de kracht kon meten totdat de momentsleutel "klik" zei. Via de hefboomwet daaruit berekend wat het moment was. Inderdaad, mijn moment sleutel was niet supernauwkeurig bij de lagere waarden, want voor 10Nm moment moest ik de sleutel op 18 Nm instellen. Daarna ook weer via een video (van een Mini) de juiste volgorde van aantrekken van de bouten opgezocht. Daarna alle leidingen weer aangekoppeld, alles netjes schoongemaakt en ziedaar, het kleppendeksel is weer mooi dicht! Leuk om te doen en het scheelde wellicht een aantal euro's.
Ik heb nu wel weer nieuwe winterbanden besteld die er volgende week onder gaan. Maar voor de rest nog steeds een betrouwbare (2e) auto.
200,000 km gepasseerd
- 200.000 km
Inmiddels 200000 km gepasseerd. Wel ondertussen een reparatie gehad ivm koelwaterlekkage. Maar verder eigenlijk nog geen grote problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Picasso 1.8-16V Ambiance 5p. 2007 180000km 2495eu
- 2007
- 188.481 km

Citroën C4 Picasso 2.0-16V Exclusive EB6V 5p. Clima / Treklhaak / Camera / Navi
- 2008
- 155.265 km

Citroën C4 Picasso 2.0-16V Exclusive 140 Pk Benzine *** AUTOMAAT *** SUPER LUXE *** Navigatie * Trekhaak * Velours Bekleding * Climate & Cruise Control * Trekhaak * 1.500 kg Trekvermogen * * Vierzeizoenenbanden * Michelin * Bordeaux Rood Metallic Lakkleur en hele mooie lichte ivoor kleurige velours bekleding *
- 2007
- 187.200 km