Citroën C4 Coupé 2.0 16V VTR+ (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Coupé 2.0 16V VTR+ |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 90.000 km |
Rood en laag
- 90.000 km
Mijn echtgenote ging in een andere plaats werken en kreeg zodoende nogal wat meer snelwegrijden voorgeschoteld. Met invoegen moet je soms gas geven. En dat deed de Nissan te weinig. Hij trok niet. Traag. Ze voelde zich er onveilig in, alhoewel wél voorzien van airbags aan alle kanten. Maar ja, daar rij je niet mee... Dus een andere moest het worden. Ik had juist de mijne ingeruild voor een Nissen X-Trail en aangezien we al wat langer bij onze garage kwamen, besloten we er naar toe te gaan. De showroom. De man is een soort sub dealer van Peugeot en ook Citroën heeft zijn aandacht. Restaureert ook oude auto’s.
In de showroom stond van alles wat. Ik vind de Peugeot 205 station altijd een leuke auto om te zien. Mijn vrouw nam plaats. Nee, da’s niks, te krap. Klopt als een bus, ik ging er ook eens inzitten. Man, dat is erg krap. Een 307 station dan. Ook niks, slechte ergonomie, krap, geen uitstraling (dash) kortom, ook afgewezen. Opel Astra? Ook niks, evenals een Fiat Grande Punto. We zochten verder. En vonden. Een metallic bloedrode (Lucifer) Citroen C-4 coupé. Stond wat krap in een hoekje, de deuren konden niet eens open. Ze was er meteen weg van. Dus ik de garage in en gevraagd of ze ‘m even buiten konden zetten voor een proefrit. Toen hij (eindelijk) buitenstond, ging ze er in zitten. Nou, geef de sleutels maar, ik ga een stukje rijden. Wil je ook mee? Vroeg ze aan me. En ik weet uit ervaring dat ze dat nooit doet, ik moet altijd eerst een stukje in de auto rijden voordat ze zelf het stuur ter hand neemt. Hup, daar gingen we. Of ze nooit anders gereden had (en dat in een Citroën…)
Nu is een Citroen een “beetje aparte” auto. Zeker aan de binnenzijde. Men heeft een heel eigen visie op ergonomie en dat blijkt uit de bediening. Claxon: onderste rand van het (niet meedraaiende) middenstuk van het stuur. Op dat middenstuk zitten enorm veel functies, cruise controle, snelheidsbeperker, radio, telefoon, boordcomputer; teveel om op te noemen. Eerst maar eens een studie van maken. Dan heb je nog een boordcomputer met vele functie en instellingsmogelijkheden naar keuze. Licht dat aan gaat bij duisternis, wissers die aan gaan bij regen, etc. etc.
Maar de wagen riep ontegenzeglijk wel het coupé gevoel op, want láág. Instap was niets voor mij, mijn echtgenote zweert er bij. Wél: reusachtig lange portieren en dienaangaande gordel-aanreikers) Nou ja, het is haar auto. Maar voor de rest, rijden schakelen, koppelen, trekkracht, prima.
Motor: 1.6 138 pk, bij lage toeren niet thuis is een minpunt, zeker in vergelijk met de mijne.
Schakelen en koppelen: zeer licht en smeuïg.
Zuinigheid: hmmmm, 1:10 is normaal voor deze auto maar niet écht zuinig
Veiligheid: airbags, overal, gordijn, stoel en stuur.
Remmen: fenomenaal.
Wegligging: erg goed.
Vering: erg goed maar stevig. Zeker niet oncomfortabel
Ruimte. Tja, voor haar wel, voor mij te weinig. Opgepropt gevoel. Ik ben 193 cm…
Achterin: Tja, vier man gaat, maar…
Kofferbak daarentegen is erg groot, zeker voor een coupé alles kan plat of er uit zelfs (zitting)
Overzichtelijkheid is erg slecht, zeker naar achter (gedeelde achterruit) buitenspiegels zijn klein uitgevallen.
Stoel: erg goed (Sportstoelen) In hoogte verstelbaar, lendensteun.
Uitrusting: overdreven. Álles zit er in, op en aan. Ook automatische, volledige gescheiden klimaatregeling met speciale voorruit-ontdooier. Werkt prima!
Het rijden zelf is okay, even inhalen op de snelweg, snel invoegen (snelheid maken) is goed voor elkaar, alleen wel boven de 3500 rpm houden. Top: dik over de 200 op de teller.
Betrouwbaarheid. Altijd een heikel punt bij Franse auto’s, zeker bij Citroen. Vooral elektronica is een zwak punt. Wij hebben er nog niets mee gehad maar kochten hem tweedehands. De eerste eigenaar heeft alle eventuele kinderziektes gehad denk ik maar. Alleen een terugroepactie. Kabelboom achterklep moest vervangen worden uit voorzorg, kans op kortsluiting. Maar e.e.a. is netjes opgelost.
Inruilen: tja, de inruilprijs zal vrij laag blijken denk ik gezien de dagprijzen. Het is mijn echtgenote’s laatste auto (bijna 65, daarna maar één auto nodig) dus dat zien we dan wel weer. Ook voor niet al te hoge prijs aangeschaft (9995 €, vier jaar oud) de Nissan Almera is er op ingeruild en we kregen daar een goede prijs voor terug.
Zouden we dezelfde nog eens kopen? Ik denk het niet, mijn vrouw zegt ja… ☺☺☺
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren