Citroën C4 Coupé 1.4 16V VTR (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Coupé 1.4 16V VTR |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
22 december 2006: auto ingeleverd ivm vertrek bij werkgever. Eindoordeel: positief. Zie onderaan voor laatste ervaringen.
-----------------------------------------
Sinds halverwege maart rijd ik in een zwarte C4 coupe (lease). Ondertussen staat er 3000 km op de teller, bij deze wat ervaringen.
De keuze
Ik heb een aantal proefritten gemaakt in auto’s met 5 sterren op de Europese botsproef (handig criterium: er vallen direct een hoop autos af). Naast een Altea, een Focus en een nieuwe Clio zat de C4 1.6 coupe in het programma. De C4 was een positieve verrassing. Ik vind ’m eigenlijk best wel mooi en het ding reed boven verwachting goed.
De uitvoering
In de tussentijd kreeg ik een Golf V 1.4 benzine als voorloopauto en dat was motorisch veel minder beroerd dan ik had verwacht. Toen Citroen de prijs van de 1.4 versie met E500 verlaagde (milieusubsidie) was de keuze voor een 1.4 motor in plaats van de 1.6 snel gemaakt.
Door gedoe was de beoogde VTR versie niet meer direct leverbaar, maar kon de dealer nog wel snel een VTR + pack1 leveren. Achteraf ben ik blij dat het optiepakket erop zit. Het bevat een regen / licht sensor en links-rechs gescheiden airconditioning voor E500 dus dat is helemaal niet gek.
De fabrieksradio is vervangen door een Sony ivm line ingang voor ipod.
Het gebruik
De auto rijdt prima. De 1.4 van de C4 veel plezieriger dan die van de Golf (met identiek vermogen volgens boekje). De 1.6 motor heb ik nog geen moment gemist.
De auto stuurt prima en schakelt ok. Alleen het schakelen van 4 naar 5 is een beetje zoeken. Stoelen zitten goed, ook voor iemand van 1.97.
Het verbruik is volgens boordcomputer 6,7l/100km. Dit komt in de buurt van het opgegeven gecombineerd gebruik van 6.4 voor deze versie, en misschien wordt het beter als de motor verder is ingereden. Bij hogere snelheden (150 km/u) neemt het verbruik toe tot 9-10l/100km; mensen die hoofdzakelijk 120+ rijden kunnen beter een zwaardere uitvoering nemen.
Enkele positieve uitschieters:
Leesbaarheid centrale display werkelijk uitstekend.
Cruise control, regensensor, lichtsensor zijn prettig
Auto is redelijk stil
Minder vrolijk word ik van:
Werking airco is niet eenvoudig, zo beslaan bv de ramen bij regenachtige omstandigheden. Kan mijn schuld zijn, maar erg intuïtief is het allemaal niet
de positie van de claxon is totaal niet intuitief: in twee situaties zat ik mis. Dit is een potentieel gevaarlijke blunder van de ontwerpers van citroen
In dashboard en deuren zit bij tijd en wijle gerammel, gekraak en dergelijke. Onvoorspelbaar, maar gaat ook weer over. Zal wel bij Franse auto’s horen.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Update 10.000km (1 september)
- geen problemen tot nu toe, auto bevalt nog steeds goed
- verbruik zit rond de 6,5L/100km. Boordcomputer geeft 6.2L aan, en is dus wat aan de optimistische kant.
- alhoewel in afgelopen juli iedere vorm van airco prettig was, valt wel op dat airco te weinig vermogen heeft. De links-rechts scheiding heeft in ieder geval geen enkel nut. Daarom comfort 1 ster verlaagd.
----------------------------------------------------------------------------------
Update 21500km (22 december)
- afgezien van wat kleine issues (lekke band) geen problemen ondervonden.
- bij temperaturen rond vriespunt is condensvorming in hoeken voorruit niet te voorkomen, zelfs niet met climate control altijd aan.
- wintertijd kan niet ingesteld worden ivm ontbreken fabrieksradio (!)
PROBLEMEN
Nog geen echte problemen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.