Citroën C4 1.6 HDi 16V 90pk Ligne Business (2007)

autoreview

Citroën C4 1.6 HDi 16V 90pk Ligne Business (2007)

Signalement

UitvoeringC4 1.6 HDi 16V 90pk Ligne Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst140.000 km
Lezerswaardering: 40%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 145.000 km

Wat is dit een heerlijke auto. Bijzonder Citroën ook, vanwege de vormgeving en de vooruitstrevende gadgets.
In de praktijk bevallen zaken als een vaststaand centraal stuurdeel en het volledig digitale dashboard mij buitengewoon goed. Alles steekt eigenlijk heel logisch in elkaar. Ook fijn dat je alle displays kan uitschakelen via de knop ‘dark’ op de standaard uitstekende stereo installatie.
De stoelen lijken simpel, maar zitten uiterst comfortabel. Ook het geluids niveau is absoluut binnen de perken weten te houden. Dit draagt bij aan het comfortabele gevoel wat de C4 mij geeft.

Qua motor inhoud is dit de kleinste diesel van het gamma, 1600 16v met 92 cv. Lijkt wellicht weinig voor een auto van ruim 1200kg, maar in de praktijk heb ik niet het gevoel dat ik iets tekort kom. Het koppel van 215 N/M is al bij 1750 toeren voor handen. In de praktijk geeft dat een beeld wat in een woord is te vangen: ‘Soepel’!


Van origine ben ik een enthousiast liefhebber van Franse voitures. Neemt niet weg dat je een review zo objectief mogelijk moet schrijven.
Deze C4 zal ik daarom net zo kritisch observeren als mijn vorige auto .

Het review van die Renault Megane met (2 sterren ) is onderhand zo’n 16.000 keer bekeken. Ik krijg sterk de indruk dat deze C4 niet op maandagochtend in elkaar is gezet.
En als ik de rest van de C4 reviews lees dan denk ik dat het met de kwaliteit wel snor zit.


Update 20.000km

Saai verhaal wellicht in vergelijk met de Megane... deze C4 doet het gewoon erg goed!

Lekker sturen, soepel versnellen, comfortabele stoelen , fijne stereo (je kan voorgeprogrammeerde klankkleuren instellen via het menu ’genre’ , o.a. classic & techno , een aanrader!) schakel-lui op koppel rijden; kortom het waren tot nu toe 20.000 heerlijke kilometers.

Update 30.000km

Allereerst wil ik melden dat ik nog steeds erg in mijn sas ben met de CeeVier.
De motor is nu los en voor een 90pk dieseltje is het echt niet op een houtje bijten. Heeft u twijfel welke u moet nemen (110 of 90 pk) kies dan de 90 pk en hou 2000 euro in de pocket!
Tenzij er veel (snelweg)kilometers gemaakt moeten worden, op hogere snelheid is de overboost van de 110pk ook wel fijn.

Na verloop van tijd ga je ook de kleine ergernisjes ervaren van het verder prachtige
ontwerp. In de A-stijl kunnen soms voertuigen en fietsers verborgen zitten en de B-stijl is behoorlijk breed. Met mijn lengte zit ik iets verder dan normaal van het stuur en moet je regelmatig om de B-stijl kijken.
Verder is het lastig dat er geen functie op het stuurwiel zit om bij CDs een nummer terug te gaan. Alleen een nummer naar voren is mogelijk.
Vreemd... maar niet wereldschokkend.

Update 40.000km

Blijft een heerlijke wagen!
Prima verbruikscijfers ook. Grotendeels stad & buitengebieden-kilometers, weinig lange ritten en dan keurig 1 op 17,5 is erg netjes.
Het motorolie verbruik van 1,5 liter per 20.000km lijkt mij overigens wel een beetje ruim.
Laatst een keer een lange rit zelf achterin gezeten, is geen pretje. Eigenlijk meer voor korte ritten en liefst niet al te grote personen.

Ook de aller-eerste software-storing gehad. De controle lampjes in de stuurkolom gingen aan & uit en tegelijktijdig klonk er een relais tikje.
Storing laten uitlezen en tot op heden niet meer opgetreden.

Verder kan ik alleen maar melden dat het weer fijne comfortabele kilometers waren.

Update 60.000km

Saai. Weer geen mankementen...

Wel een dopje van de portier-handgreep kwijtgeraakt, maar dat zou een ook een inbraakpoging kunnen zijn geweest.
In vergelijk met m'n vorige auto's valt het op dat ik een paar duizend kilometers voor de onderhoudsbeurt vaak een half litertje olie moet bijvullen. Kan liggen aan het feit dat ik (in vergelijk met de vorige auto's) er langer over doe om mijn kilometers te maken. Vroeger minstens 75000 per jaar, nu slechts de helft. M.a.w. het heeft de tijd om te verdampen ;-)

Voor de rest kan ik eigenlijk alleen maar melden dat het weer 20.000 lekkere kilometers waren!

Update 80.000km

En weer twintigduizend kilometers voorbij!
Het olieverbruik is teruggelopen, een half litertje op 20.000km is zeer netjes te noemen. Het brandstofverbruik staat nu stabiel op 1 op 18,5. Keurig.
Voor de rest zijn er voor nieuwe remmen en schijven geplaatst, nieuwe spanrollen (rumoerig bij koude motor) en het gebruikelijke onderhoud is weer achter de rug.
Nog steeds veel rijplezier met deze C4, ondanks dat de hagelstorm het dak behoorlijk had geraakt.
Middels de bekende 'uitdeuk zonder spuiten' methode zie je er werkelijk niets meer van. Gelukkig!
Stoelen zitten nog steeds goed en ook geen enkel piepje of kraakje in het interieur te horen. Een teken dat Citroën gewoon kwalitatief een goed produkt op de markt zet.

Op naar de ton!

Update 100.000km

Alle 'Franseautohaters' ten spijt; de 100.000km zonder enig noemenswaardig probleem voorbij gegaan!
Geen rammels, geen piepjes of kraakjes, geen storingen, geen hoge onderhoudskosten (blijf keurig op amper €0,02).
Kortom een goed produkt tegen een leuke prijs! Ook het design kan nog steeds boeien, een teken dat het een prima ontwerp is.

Op naar de 120.000km!


Update 120.000km

Dit gaat saai worden...weer twintigduizend kilometers erbij zonder bijzonderheden!

Update 140.000km

Ja! Eindelijk iets te melden!
Na 140 duizend kilometers en vier en een half jaar bleek toch dat de vulling van de bestuurdersstoel niet helemaal bestand is voor dagelijks een redelijk forse bestuurder van bijna 2 meter en dus bijbehorende kilo's. Het stoelframe was op enkele plaatsen voelbaar en dat was geen prettig gevoel.
Een nieuw zitvlak is dan de oplossing en die is netjes geplaatst door de dealer. De C4 zit nu weer naar behoren, erg fijn dus.

Verder alles OK...

Einde 145.000km

De C4 is in 'nagenoeg' nieuwstaat ingeleverd bij m'n werkgever. Vanaf dag 1 tot en met de laatste dag was het een prima metgezel. Kwalitatief uitstekend zoals is gebleken.
Ook qua ontwerp in mijn ogen -in tegenstelling tot C4 model 2011- lekker eigenzinnig, geen moment saai te noemen. Zelfs niet al je er bijna 5 jaar in rond hebt gereden!

Kortom: een fijne auto!

PROBLEMEN

  • 140.000 km

20.000km achterremmen schoongemaakt. Bij achteruitrijden piepte het soms.

21.000km linkervoorspatbord iets verzet. In het zonlicht zette e.e.a. uit waardoor de voordeur contact maakte met het spatbord.

25.000km turbo omhulsel nieuw. Er zat een resonantie in.

39.000km software-storing in stuurkolom. Eenmalig opgetreden.

80.000km nieuwe spanrol.

140.000km nieuw zitvlak bestuurdersstoel.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.