Citroën C4 1.6 HDi 16V 90pk Ligne Business (2006)

autoreview

Citroën C4 1.6 HDi 16V 90pk Ligne Business (2006)

Signalement

UitvoeringC4 1.6 HDi 16V 90pk Ligne Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik was op zoek naar een nieuwe auto voor mijn werk, en het maken van een keuze was eigenlijk vrij gemakkelijk. De C4 Ligne Business heeft standaard een climate control met twee zones, een cd wisselaar en cruisecontrol. Als optie heb ik daar ook lichtmetalen velgen en navigatie bij genomen. Daarmee is de C4 de enige auto die aan al mijn wensen kan voldoen zonder het budget te overschrijden.

Wat betreft waar voor je loonbelasting scoorde deze auto dus veel beter ten opzichte van bekende leasebakken als de Golf (onnodig duur) Focus Futura (nutteloze meeruitvoering behalve de velgen) en de Leon Reference(financieel onaantrekkelijk wegens hoge bijdrage uit eigen portemonnee, karige standaarduitrusting).

Ik heb voor een zwarte kleur gekozen omdat ik vind dat dit het uiterlijk van de auto ten goede komt. De drie koelopeningen aan de voorkant vallen daardoor minder op, en de niet meegelakte stootstrips en ander plastic wordt dan ook mooi gecamoufleerd.

Ondanks dat deze auto voor 60% uit dezelfde onderdelen bestaat als de Peugeot 307, zijn deze twee wagens totaal niet met elkaar te vergelijken. Het eerste wat me opviel aan de C4 is de goede wegligging. De vering is redelijk stug, en dit maakt het nemen van scherpe bochten een prettige ervaring. Deze auto kan erg hard door de bocht worden gegooid, geen probleem. Overhellen is er niet bij. Ik heb dit onlangs wat grondiger getest in het geboorteland van deze voiture bij een aantal haarspeldbochten. Pas wel op dat je dan niet van je stoel valt, want de zijdelingse steun is niet geweldig.

Wat de besturing betreft had het van mij iets directer gemogen. Door de redelijk sterke stuurbekrachtiging is het contact met de voorwielen een beetje vaag, maar niet vervelend, vergelijkbaar met het stuurgedrag van een -dare I say it?- VW Golf. Met inparkeren en in stadsverkeer is de stuurbekrachting beter. Het koppelingspedaal laat zich ook heel prettig bedienen, die grijpt niet zo direct aan als bij sommige andere merken. De versnellingsbak schakelt soepel, maar wel met lange halen van de pook, vooral van 1 naar 2. Verder is de rembekrachtiging opvallend sterk.

Omdat deze auto een 1.6 dieselmotor heeft met 90 pk, had ik verwacht dat de prestaties niet geweldig zouden zijn, maar het tegendeel is waar. Met name vanuit stilstand kan de C4 heel goed wegkomen. Op de snelweg blijft er niet veel trekkracht over, maar de 90pk kan goed meekomen met het verkeer. Ik vraag me ook af of de acceleratietijd van 0-100 km/h niet veel korter is dan de fabrieksopgave (13,9 sec).

Het interieur heeft een erg hoog Star-Trek gehalte, en dat vind je mooi of helemaal niet. Ik moest wel wennen aan de 5(!!!) verschillende displays waar ik mijn informatie vandaan moet halen. In het begin kwam dit mijn kijkgedrag niet ten goede, maar het went snel en blijkt dan juist beter te zijn. ALLES is digitaal, geen klokje met wijzers te vinden. De combinatie van digitale snelheidsmeter en cruise control is ideaal bij het voorkomen van boetes. Op het middengedeelte van het stuur vind je de bediening voor cruisecontrol en radio. De cd-wisselaar is mooi weggewerkt in de middenarmsteun, en samen met het unieke stuur zorgt dit wel voor een redelijke hoge ’wow-factor’.

Verder is deze C4 een stuk stiller dan mijn vorige auto, een Peugeot 307 2.0 HDI. Ik kan nu de radio (die ook veel beter klinkt dan die van de Peus)op normaal volume beluisteren, ook op de snelweg. Dat was er met de 307 niet bij.

Er zijn niet veel dingen die mij storen, er is aandacht besteed aan veel details, vooral in het interieur. Wel is het jammer dat deze auto aan de buitenkant teveel ongelakte plastic troep aan de carosserie heeft hangen, wat afbreuk aan het gestroomlijnde ontwerp doet. Ditzelfde ontwerp zorgt er ook voor dat je een aantal dingen voor lief moet nemen. Door de schuin lopende daklijn en voorruit is het soms wat moeilijk kijken bij stoplichten. Achterpassagiers die langer zijn dan 1,90 meter hebben niet veel hoofdruimte achterin, en de kofferbak is niet bijzonder riant in vergelijking met de concurrentie. De beenruimte voor passagiers is wel goed, en de mensen die voorin zitten komen werkelijk niets tekort. Ik had ook liever gehad dat de kofferbak ook met de afstandsbediening te openen zou zijn zonder de portieren te openen.

PROBLEMEN

35.000 kilometer: Piepgeluid in de voorvering bij diep inveren, raamrubber en ander plastic laat wel eens los, electrische ramen haperen soms. Desondanks nog steeds een fijne auto om te rijden, maar wel een beetje plastique fantastique allemaal.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.