Citroën C4 1.4 16V Image (2008)

autoreview

Citroen C4
Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4Citroen C4 Coupé - interieurCitroen C4 Coupé - interieurCitroen C4 Coupé - interieurCitroen C4 Coupé - interieurCitroen C4 Coupé - interieur

Signalement

UitvoeringC4 1.4 16V Image
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst106.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 41.500 km

Jawel, gisteravond de C4 opgehaald.
Wat voor mij de reden was over te stappen is het aantal kilometers. Met de Fiësta heb ik in 3 jaar tijd 116.500 km gereden. Daardoor is de beslissing genomen vanuit de werkgever om over te stappen op LPG. Een Fiësta met LPG kwam onderaan de streep op dezelfde aanschafwaarde als een C4 met de LPG actie voor € 295,-. Aangezien ons bedrijf niet voor een operationele lease gaat wordt er dus ook voor een gedeelte gekeken naar de waarde van de auto, niet alleen het termijnbedrag per maand.
Een C4 Berline 1.4 Image met als extra’s Bluetooth en USB-Box.
Een standaard ruim uitgeruste auto met o.a. ClimatControl, ParkDistanceControl, CruiseControl en ongeveer alles bedienbaar vanaf het stuur.

Eerste indruk? Prettig, zeer prettig. Ruimtelijk, in vergelijking met de Fiësta een zachtere zit, maar dat kan bijna niet anders. Natuurlijk nog niet een duidelijk beeld kunnen vormen van de rijprestaties en alles wat lezers van deze review interessant kunnen vinden, maar deze zal met enige regelmaat aangevuld worden.
Al een eerste pluspunt is, naast de standaard cruisecontrol, de mogelijkheid een maximum in te stellen waardoor je daar, hoe hard je ook op het gaspedaal drukt, niet overheen kan. En aangezien ik zeer regelmatig bij Rotterdam en Den Haag in de buurt ben is dat natuurlijk een uitkomst.

De waarderingen heb ik nu even op 3 gezet (behalve comfort). Hier kan uiteraard in de komende maanden verandering in komen.

Update 25/06/08
Inmiddels 2500 kilometer verder zonder noemenswaardige problemen. Het blijkt inmiddels dat de controlebeurt tussen 1500-2500 km niet meer gedaan wordt. Dit werd mij verteld door een medewerker van de werkplaats. Om zeker te zijn heb ik het ook per mail aan de verkoper gevraagd en die heeft dat bevestigd. Aangezien in het instructieboekje nog steeds staat dat dit verplicht is om de garantie te behouden zal ik deze mail in het onderhoudsboekje doen.

Wat een plezier om mee te rijden! Ik heb mij braaf gehouden aan een rustige rijstijl zoals geadviseerd wordt de eerste 2500 kilometers, maar nu kunnen we los. Voor zover dat lukt in de huidige drukte.
Door de cruisecontrol heb je op rustige momenten een ontspannen zit. Voorheen had ik nogal eens de neiging ongemerkt steeds harder te gaan rijden. Dat voorkom je hiermee. Goed voor de portemonnee, slecht voor het CJIB.
Het verbruik staat nu gemiddeld op 7.1 lt per 100 km. / 1 op 14,1. Ik tank BP Ultimate. Met de vele file-kilometers is dat zeker geen slecht gemiddelde. Nu uiteraard nog afwachten wat het verbruik gaat doen als de LPG installatie erin zit. Deze komt er volgende week in.

Update 08/09/08
Inmiddels een aantal kilometers verder.
De gasinstallatie is uiteindelijk eind juli ingebouwd. De garage was vergeten ruimte te reserveren bij het inbouwstation waardoor ik nog 4 weken langer mocht wachten. Mooi weggewerkt op de plaats van de reserveband (die netjes in een opbergtas werd meegegeven, en uiteraard een spuitbus voor de lekke band). Vorige maand 1 week naar Frankrijk en daarin 2700 kilometer gereden. Makkelijk als ik ben niet de moeite genomen om een verloopnippel aan te schaffen. Daardoor heb ik beter het verschil tussen rijden op benzine en op gas kunnen waarnemen. Bij benzine rijdt hij rustiger. Ik omschrijf het motorgeluid op gas als zijnde rauwer, misschien zelfs rumoeriger. Ook heeft de auto op gas een \'hikje\' bij het induwen van het gaspedaal bij bijvoorbeeld een inhaalmanouvre of het opschakelen in een wat hoger toerental.
Verder niets dan lof over de auto. Een erg aangename reisauto, ook op de lange afstanden. De stoelen zijn prettig en comfortabel, waarbij je alleen bij het zitten gaan even goed je plek moet vinden omdat je anders de stang van de zijkant van de zitting voelt. Praktisch punt is, zeker op vakantie, het gekoelde dashboardkastje. Geen last meer van lauw water of ander drinken onderweg, of kleffe chocolade.

Het verbruik is in mijn optiek niet overdreven omhoog gegaan. In de benzine periode stond het gemiddelde op 6,8 lt/100 km. Nu is dat 6.9 lt/100 km. Een te verwaarlozen verschil.
Wat ik minder praktisch vind is dat het bedieningsknopje van de LPG installatie waar ook de led\'s zitten die het brandstofniveau aangeven zo is geplaatst dat het precies achter het stuur valt. Om te controleren of ik alweer moet tanken moet ik echt \'om het stuur heenkijken\'. En de installatie schakelt niet automatisch terug naar benzine op het moment dat de LPG op is.
De opmerkingen over tanken als de tank nog halfvol is begrijp ik niet helemaal. Tot nu toe heb ik al 3x met veel succes de LPG tank tot de laatste druppel leeggereden (met een reservetankje van 60 liter durf ik dat wel) en ik heb niet het idee dat de auto daar vervelend op reageert.

In mijn beleving komt de auto met de 1.4 motor niets tekort. Ik kan nog steeds iedereen in de file bijhouden en als ik niet in de file sta rijd ik zeer makkelijk mee met de rest. Daarbij wil ik nogmaals mijn enthousiasme met jullie delen over de cruise-control. Wat ik er prettig aan vind is dat ik mij minder snel laat verleiden mee te rijden met andere weggebruikers die verzot zijn op linkerbanen. En zoveel tijdswinst levert het toch nooit op.

Update 26/06/09
Inmiddels is de auto ruim een jaar oud en staat hij boven de 40.000 km. Nog steeds geen noemenswaardige problemen. Voor de vakantie wil ik even de auto laten balanceren, vanaf 120 km/h trilt het stuur. Overigens kan ik iedereen het gebruik van cruise-control aanraden, ik sta helemaal onderaan in de CJIB competitie op kantoor!
Wat ik wel vervelend vind is dat sinds ik een nieuwe telefoon heb (Samsung) het geluid van de carkit minder geworden is. Daar ook maar even naar informeren als ik in de buurt ben.
De eerste onderhoudsbeurt (30.000 km) is correct uitgevoerd. Een afspraak was makkelijk gemaakt en ik kon er gewoon op wachten.
Waarschijnlijk val ik in herhaling, maar een 1.4 is voldoende. Als je maar niet altijd het snelste weg wilt zijn bij het verkeerslicht.
De wintersport naar Zwitserland heeft hij/zij met veel plezier en enthousiasme gedaan. Geen enkel probleem om de bergen op te komen, en met de bank plat (het voordeel van met z'n 2en rijden) passen de ski's gewoon in de auto waardoor er niets op het dak hoeft.Volgende maand weer naar Italië, voor het eerst met deze auto. Eens kijken hoe hij/zij zich houdt.
Het verbruik staat volgens de boordcomputer inmiddels op 7,4lt/100km (= 1 op 13,5) waarbij ik eerlijk moet toegeven dat ik het zelf niet nareken en aangezien de auto de eerste paar kilometers op benzine rijdt voordat er overgeschakeld wordt naar LPG kan het een vertekend beeld zijn. Al met al blijf ik lachen als ik weer eens voor nog geen € 20,- sta te tanken.

PROBLEMEN

  • 41.500 km

Alleen al de aflevering had een Wet van Murphy over zich. LPG-fabrikant kon de vraag niet aan n.a.v. de actie van Citroën. Dus nu is de auto afgeleverd zonder installatie, die komt begin juli. Communicatie met dealer (Dorvo Dordrecht) liep ook niet geheel vlekkeloos. Gecommuniceerde prijsoverzichten waren onvolledig waardoor auto niet meteen aangemeld kon worden bij verzekering.
Ach, vorig jaar nog een keuken laten plaatsen en ook daar gaat niet alles goed. Het is een kwestie van wennen...
Het uiteindelijke doel is gehaald, ik rijd weer met plezier in een auto, wat ik de laatste 10.000 km met de Fiësta niet meer deed.

Update 25/06/08
1 keer is de telefoon blijven ´hangen´ (ingebouwde BlueTooth). Wat ik ook deed, auto uit; telefoon uit; bluetooth op telefoon uit, het hielp niets. Daarvoor naar de Citroën dealer in Den Haag gegaan (daar was ik in de buurt) en die gaven als oplossing dat het net zo lang duurt om de computer uit te lezen als de auto uitzetten en wachten tot deze in eco-modus gaat. Tot zover de service van Den Haag...
Gelukkig heeft de eco-modus er inderdaad voor gezorgd dat het geheel zich herteld heeft. Bijkomend nadeel is dat de radio het ook niet deed.

Update 08/09/08
Op dezelfde plek in Zuid-Holland (A44 bij het begin / einde van de snelweg bij Wassenaar) heeft het Bluetooth systeem weer vastgezeten. Met weer dezelfde oplossing, de eco-modus heeft het hersteld.

In Frankrijk was ik in een schroef gereden waardoor de achterband langzaam lucht verloor. Daarvoor naar een offieciële dealer gegaan in een grotere stad. Die waren van mening dat ik een compleet nieuwe band nodig had omdat ik op een zachte band had gereden. Ik heb met een bandendruk van 1.2 bar ongeveer 2,5 kilometer gereden van de parkeergarage naar de dealer. En het vervangen van de band kon ook pas 2 dagen later. Gelukkig zat er in het dorp waar wij verbleven een ouderwetse Citroën garage. Daar kon ik meteen terecht en binnen 10 minuten was er een prop geplaatst en kon ik, na 12 euro betaald te hebben, weer verder. Dat noem ik service.

Update 26/06/09
Geen noemenswaardige problemen. Alleen vervelend dat voor het vervangen van een koplamp een bezoek aan de garage noodzakelijk is. Met geen mogelijkheid is er bij te komen.

update

  • 106.000 km

Na inmiddels meer dan 100.000 km gereden te hebben weer eens een verslag.
Het bovengemiddeld vaak vervangen van de koplampen gaat inmiddels vervelen. Maar helaas, dat blijkt niet het ergste.
In de kerstvakantie begon ik een brandlucht te ruiken. Na een bezoek aan de dealer, waar ik door de receptioniste herkend en goed geholpen werd, bleek in eerste instantie dat er een olielekkage was. Weer op pad gestuurd met een leenauto. Einde middag een telefoontje. Het defect bleek ontstaan wegens defecte krukas keerringen. Reparatie van € 800,-. Een dag later weer een telefoontje. Het waren niet de rubbers maar een gat ín de versnellingsbak. Hoe? Niemand die het weet. Garantie? Ja, tot 2 jaar en 100.000km. En deze is 2,5 jaar én staat boven de ton.
Goedkoopste oplossing is met een gereviseerde bak: € 1865,-. Na overleg met directeur (wij financieren ipv leasen) toch laten repareren.
Inmiddels is het aftellen begonnen. Al met al wellicht niet zo verstandig geweest om de kleinste moter, in combinatie met LPI installatie, te gebruiken voor een gemiddelde van 40.000 per jaar.
Wel nog steeds tevreden over het comfort van de auto. Daarbij dacht ik dat dit standaard is voor een Franse auto, maar na ruim een week in een 207 te hebben gereden moet ik daar van terugkomen.
Verdere puntjes die je voor lief gaat nemen: Het scrollsysteem van de telefoonaansluiting. Er zit geen 'dynamisch' wieltje waardoor je eindeloos aan het draaien bent om onderaan je telefoonlijst te komen.
Het schokken en licht haperen op gas bij versnellen is nog steeds niet verholpen. Inmiddels laat ik het maar zo. Ik heb geen zin om nog een keer hiervoor naar de garage te gaan.
Op verzoek van een vriend een periode het daadwerkelijke verbruik bijgehouden. Waar de boordcomputer gemiddeld 7 lt per 100km aangeeft gaat dat op gas snel richting 9,5 lt.
Voordelen: de lichte moter in combinatie met een goed af te stellen cruise-control heeft ervoor gezorgd dat ik de afgelopen 2,5 jaar maar 1x post van het CJIB ontvangen, en dat was nota bene met een leenauto (C4 Picasso met zware moter).
Ik sta niet te trappelen nog een keer Citroën te moeten kiezen. Waarswchijnlijk hoeft dat ook niet. Comfort van de auto is goed, zoals al eerder aangegeven. Toch merk je op enig moment dat de stoelen erg simpel in elkaar gezet zijn. Iets ruimer zitten (of steviger benen hebben) en je merkt dat er stevige stangen zitten waar de zitting overheen gespannen is.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.