Citroen C3 PureTech 82 Shine (2017) #4

autoreview

Citroen C3 PureTech 82 Shine (2017)

Signalement

UitvoeringC3 PureTech 82 Shine
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf83.575 km
KM-stand laatst83.750 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Met de C van comfort

  • 83.750 km

Na bijna 14 jaar de trouwe C1 ingeruild voor een C3. De overeenkomst is dat het beide Citroëns zijn die niet in Frankrijk zijn geproduceerd. De C1 werd in Tsjechië gebouwd, de C3 in Slowakije.

Goedkoper rijden dan met de C1 gaat niet lukken, maar de C3 biedt veel meer waar voor het geld. Het is de complete Shine uitvoering in de kleur Sable soft sand met zwart dak en 16 inch diamond cut velgen. In combinatie met de interieur ambiance Metropolitan grey een chique en smaakvolle verschijning.

Eerste indruk: fijne stoelen, goed instelbare zitpositie voor mensen van verschillende lengte. Goed zicht rondom en via de vrij grote buitenspiegels. Prettig veercomfort, lichte besturing maar niet afstandelijk, goede isolatie. Interieur maakt een solide kwaliteitsindruk na 8 jaar gebruik.

Versnellingsbak met lange slagen en aangrijpingspunt koppeling is even wennen. Met 82 pk geen strepentrekker, maar voldoende voor een auto van leeg nog geen 1000 kg. De motor is goed bij de les door de relatief korte versnellingsbakverhouding. Verder is het een auto die door zijn “advanced comfort” onthaast. De ruimte op de achterbank is acceptabel voor dit segment en de kofferruimte is behoorlijk groot.

Het infotainment systeem met 7 inch touchscreen valt niet tegen. Het reageert vrij snel, de bediening is intuïtief en het heeft Apple CarPlay/Android Auto, dat was begin 2017 nog niet vanzelfsprekend. Het connected navigatiesysteem (destijds een optie van 500 euro) gaan we waarschijnlijk niet vaak gebruiken. Het audiosysteem met 6 speakers heeft een prima geluidskwaliteit. Het is jammer dat de instelling van de klimaatregeling via het scherm moet, maar is niet onoverkomelijk omdat je die in een oogopslag met duidelijke graphics kunt regelen. Je hebt wel een fysieke knop voor vooruitontwaseming onder het scherm.
De achteruitrijcamera is een fijne optie, de resolutie is niet heel hoog maar voldoende om te zien wat er achter de auto gebeurt.

Naar aanleiding van de eerste reacties had ik de roze olifant natuurlijk moeten benoemen, onder de motorkap ligt een potentieel tikkende tijdbom: een 1.2 puretech motor. Daar is al veel over gezegd en geschreven, zeker op dit forum.

In ons geval heeft de auto elk jaar onderhoud gehad met verse olie, alle updates en service acties zijn uitgevoerd en de originele distributieriem is vervangen voor aflevering. Die verkeerde na 8 jaar en 83.000 km nog in goede staat. Dat geeft vertrouwen en we hebben een jaar Bovag garantie bij een betrouwbare garage waar we al 14 jaar klant zijn.

Wordt vervolgd.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.