Citroen C3 PureTech 82 Shine (2017) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 PureTech 82 Shine |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 83.575 km |
KM-stand laatst | 85.000 km |
Met de C van comfort
- 85.000 km
Na bijna 14 jaar is de trouwe C1 in 2025 ingeruild voor een C3. De overeenkomst is dat het beide Citroëns zijn die niet in Frankrijk zijn geproduceerd. De C1 werd in Tsjechië gebouwd, de C3 in Slowakije.
Goedkoper rijden dan met de C1 gaat niet lukken, maar de C3 biedt veel meer waar voor het geld. Het is de complete Shine uitvoering in de kleur Sable soft sand met zwart dak en 16 inch matrix velgen. In combinatie met de interieur ambiance Metropolitan grey een chique en smaakvolle verschijning.
De C3 is naast een Ford Focus Wagon onze 2e auto, mijn vrouw rijdt er voornamelijk mee (2 tot 3 dagen woon-werk, enkele reis 35 km). De C3 zit in vergelijking met de Focus qua comfort en rijdynamiek aan de andere kant van het automobiele spectrum. Ervaringen en voorlopige conclusies na 2 maanden en 1500 km.
Pluspunten:
+ In Shine uitvoering compleet uitgerust met onderscheidend design.
+ Met de Shine interieur ambiances (Hype Colarado, Metropolitan Grey of Urban Red) heeft interieur een hoogwaardige uitstraling voor dit segment
+ Best ruim voor een auto van deze afmetingen, ook in de kofferbak
+ Relatief hoge instap voor dit segment
+ Comfortabele rij ervaring door brede, zachte stoelen, zachte vering en goede isolatie, hierdoor prima geschikt voor langere ritten
+ Infotainment werkt beter dan verwacht, inclusief Apple Carplay en Android Auto (niet vanzelfsprekend voor een auto uit 2017!)
Goed, maar …:
+/- Geen bochtenridder, helt over in sneller genomen bochten maar behoudt wel grip
+/- Prestaties van de 60 kW motor zijn acceptabel, maar het houdt niet over. Zeker als de airco op volle kracht blaast voel je dat dit vermogen kost.
+/- Vering/demping achteras heeft moeite met (te) snel genomen verkeersheuvels of drempels (bekend issue van deze generatie C3, zou na de facelift in 2020 verbeterd zijn)
+/- Versnellingsbak met lange slagen, koppeling vraagt enige gewenning.
+/- Versnellingsbakverhouding past bij karakter van de motor met als nadeel > 3000 toeren op de snelweg. Een bocht in de 3e versnelling met 2000 rpm gaat nog, maar motor presteert beter > 2500 rpm. Bij lage snelheden moet je soms terug naar 1 om de gang er in te houden.
+/- Ondanks dat de auto door zijn karakter onthaast valt het verbruik tegen; 1 op 18 zou in de praktijk haalbaar moeten zijn, maar veel beter dan 1 op 15 is nog niet gelukt.
Tsja:
-/+ Instellingen climate control wijzigen tijdens het rijden via touchscreen is niet ideaal
-/+ Bediening cruise control achter het stuur i.p.v. op het stuur
-/+ Helaas ontbreekt DAB+ ontvangst (in latere bouwjaren wel standaard)
Conclusie: aanrader als je een comfortabele en (in Shine uitvoering) onderscheidende compacte auto zoekt met iets hogere instap. De C3 had als nieuwe auto al een scherpe prijs/kwaliteit verhouding en heeft dat ook als occasion. Nadeel is de reputatie van de Puretech motor, dus check goed de onderhoudshistorie. Regelmatig onderhoud en olieverversing conform richtlijnen Citroën en tijdige vervanging van de distributieriem zijn belangrijk om problemen te voorkomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C3
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C3 1.2 110pk Automaat Business | Panoramadak| Stoelverwarming | Climate control | Apple Carplay/Android Auto
- 2020
- 70.242 km

Citroën C3 1.2 PureTech S&S Shine 110pk | Navigatie | Achteruitrijcamera | Dealeronderhouden |
- 2019
- 59.925 km

Citroën C3 1.2 PureTech S&S Business Navi, PDC, Camera, Stoelverwarming, Cruise controle
- 2019
- 69.539 km