Citroën C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 8.500 km |
Sportieve mpv
- 8.500 km
Inmiddels ga ik mijn derde auto rijden van dit mooie merk. Tijdens een onderhoudsbeurt van mijn C4 kreeg ik een dag de C3 picasso mee. Vooral de hoge zitpositie kon me bekoren, maar ook de stabiliteit van de auto is opmerkelijk goed. Ik heb even getwijfeld tussen een Urban Cruiser en de C3-picasso. Ik vond de stoelen van de toyota een te korte zitting hebben en vrij hard. Daarnaast is er maar 1 benzineuitvoering (1.3 100PK) die wat zwakjes is. De keuze is gevallen op de 1.6 exclusive met ESP en panoramadak en de prachtige 17 inch velgen. Van de buitenkant echt een plaatje in de kleur Gris Thorium.
Inmiddels heb ik al wat ervaring met deze auto.
PLUS zijn comfort, bijv. drempels nemen gaat zonder stoten, de hoge zit en de plaats van de pook, de vele vakjes, de elektrische stuurbekrachtiging werkt erg fijn (fijner dan een C4) Geen trillingen, geen piepjes of kraakjes en de stabiliteit is erg goed (mede dankzij de wat dikkere en grotere banden)
MIN zijn; Diepte-instelling van het stuur had nog iets verder gekund of iets langere armsteun voor een nog betere zitpositie.
De versnellingsbak is idd zoals vaak beschreven in tests hakerig. In de C4 destijds was dat ook wel, maar stukken minder. Het vraagt een stukje gewenning. De 1.6 is een prima motor en kan qua snelheid prima meekomen in het verkeer, maar heeft als nadeel dat je door de lange overbrengingsverhouding en de zwaarte (1256 kilo) bij het inhalen (elasticiteit) net iets te kort komt. Vanuit z'n 4 van 100-120 duurt ongeveer 12-13 seconden. Goed inschatten blijft noodzakelijk. De waterafvoer langs de bovenkant van de deuren zou beter kunnen. Bij veel regen kan het zijn dat er een klein plasje wordt gevormd en als je dan de deur open doet... Klein vormfoutje. Ik heb geen dakrails, dus het zou kunnen dat je met dakrails er geen last van hebt.
ANDERE DETAILS
Het verbruik is redelijk gezien mijn sportieve rijstijl 1 op 13.
De praktische bruikbaarheid is echt fantastisch. Je kunt zelfs de voorstoel (passagierszijde) met een simpele handeling naar voren halen. Evenals de achterbank. Tot nu toe alleen nog maar mensen vervoerd die lekker omhoog naar de lucht kunnen kijken.
De auto remt goed. Bij het abrupt remmen gaat al bij de geringste druk op het rempedaal de waarschuwingslichten aan. De inklapbare spiegels gaan automatisch dicht bij het afsluiten van de auto. Bij het openen gaat de verlichting onder de spiegel aan. Voor 's avonds erg handig. Inmiddels weet ik ook dat je de spiegel handmatig kunt inklappen. Dat biedt bij inparkeren op nauwe plekken absoluut uitkomst.
De auto hoeft pas bij de 30.000 km voor een onderhoudsbeurt naar de garage. De auto mankeert tot op heden helemaal niets. Geen afstel-dingetjes of onvolkomenheden. Een zeer goed gebouwde auto. En dat was mijn C4 trouwens ook. Qua kosten kan ik dus nog niets zeggen. Eerst maar eens kilometers maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.