Citroën C3 Aircross PureTech 110 Shine (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 Aircross PureTech 110 Shine |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 5.000 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Modern, rap en relaxt rijdende auto
Ervaren citroën rijder. Mijn vorige auto was een citroën C3 picasso. 1.6 VTI. Deze SUV is een paar maand oud. Mijn eerste ervaring is positief. Vooral de motor is een stap vooruit. Mede door de turbo is er al in lage toeren een koppel van 205nm. Er is rust in de cockpit wat weer een relaxt gevoel geeft tijdens het rijden. Schakelen gaat wat hakerig, maar beter dan mijn vorige auto. Blijft een citroendingetje. Verbruik ligt met mijn stevige rijstijl gemiddeld op 1:14. Het olieverbruik is tot nu toe zoals het hoort. De ervaring met de oude VTi motor (hoog olieverbruik) heeft me wel nog aan het denken gezet, maar ik ben te veel citrofiel geworden om over te gaan naar een ander automerk. Ik verwacht dat de Puretech het beter gaat doen.
De auto is in de shine versie voorzien van rijlichtassistentie wat erg goed werkt. Het zicht is "s avonds is met dit systeem bijzonder goed. (automatisch grootlicht en hoekverlichting)
Keyless entry. Hifi, DAB radio met navigatie, apple carplay. een hele waslijst met nog meer. Belangrijk voor mij was een schuifdak en de verstelmogelijkheden van de achterbank. De auto is nl kleiner qua inhoud dan de picasso. (minder hoog) Dan is een verschuifbare achterbank echt een must. Het in en uitladen gaat makkelijker omdat de auto breder is en de wielkasten minder het interieur in komen.
Kleine minpunten:
Weinig opbergvakken
Als je draadloos opladen hebt mis je de bekerhouder toch wel een beetje.
De gesp van de gordel voorin is niet verstelbaar en ligt krap tussen de stoel en de deurwand in. Persoonlijk had ik de gesp linksboven geplaatst. Moet nu altijd even prutsen voordat ik de gordel om kan doen. Daarnaast beschadig je heel makkelijk de deurwand.
Verder is het genieten hoor. Eerst maar meer kilometers rijden.
Voortgang na 10.500 km
- 10.500 km
Auto bevalt nog steeds uitstekend. Geen belangrijke incidenten geweest. Enige waarvoor ik naar mijn garage moest was voor een update van mijn navigatiesysteem. Via de my citroen app houdt ik mijn verbruik bij. Ik zit op een gemiddelde van 1 op 15 (pittige rijstijl)
De motor is echt subliem. Stil en sterk. Het lijkt er op dat het olieverbruik bij de puretech toch beter in balans is dan de oude VTi. Ik hoop echt dat ik dit ook na 50.000 km kan blijven zeggen.
Puntjes van kritiek; Ik vind de verwarming van de auto te langzaam gaan. Ik zet meestal eerst de ventilator voluit een paar minuten en dan terug naar stand 1 of 2. Daarna blijft de temp moeilijk constant. Dus dan tussendoor nog een x ff blazen. Op automaat vind ik het geluid wat storend want dan draait de airco vaak een stuk harder. Als ik mijn hand bij een ventilatietrooster houdt voel ik geen warmtestroom. Ik ga dit nog eens navragen, misschien doe ik iets fout.
2e puntje is het niet apart kunnen uitzetten van de spraak bij gebruik van de navigatie.
Dat is iets softwarematig maar ik vind het storend als je lekker muziek aan het luisteren bent en telkens de muziek wordt onderbroken om 2x de herhaling te moeten aanhoren dat ik bijvoorbeeld links moet aanhouden.
3e puntje. Het draadloos opladen van mijn telefoon is een leuke toevoeging, maar het laden gaat veel te langzaam. Aan de USB gaat sneller. Waarschijnlijk werkt de lader nog met een vermogen van 5 Watt. Ik had liever toch een bekerhouder gewild. Het flesje water gaat nu naar het vakje in mijn portier.
Maar goed, dit zijn zaken waar ik wel mee kan leven. De vreugde van het rijden met deze auto maakt het meer dan goed. Op naar de 20.000 km!
Voortgang na 20.000 km
- 20.000 km
Wat een fijne auto is dit nog steeds. Inmiddels haar eerste beurt gehad. (€235,-) Geen problemen! Volgens de citroën app zit ik nu op een gemiddeld verbruik van 1 op 16.
Olieverbruik nihil. Ik kijk er inmiddels niet meer naar. Ik ben heel tevreden met deze bolide.
Voortgang na 33,000 km
- 33.000 km
Tweede beurt is uitgevoerd. € 461,-. Door corona wat minder km gereden. Een grotere beurt dan de vorige inclusief een nieuwe mattenset. Ik ging er vanuit dat ook navigatie automatisch werd geüpdatet maar dat bleek niet het geval en wordt alleen op verzoek gedaan.
Er zijn geen problemen gesignaleerd. Alles werkt nog steeds naar behoren.
.
De motor is nu lekker ingereden. Heerlijk om in deze auto te rijden.
Verbruik ligt op 1 op 17.
Voortgang na 50,000 km
- 50.000 km
Auto heeft beurt gehad kosten € 511,-.
Geen storingen of opvallende zaken. Nog steeds tevreden met deze auto
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C3 Aircross
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Met €14.000 op zoek naar drie gebruikte compacte SUV’s met X-factor

Renault Captur– Citroën C3 Aircross – Volkswagen T-Cross - Triotest

Citroën SUV Inspiration Day - AutoWeek LAB

Back to basics: Citroën C3 Aircross

Ford Ecosport 1.0 EcoBoost - Citroën C3 Aircross - Vergelijkende Test
