Citroën C3 1.6 16V Exclusive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 1.6 16V Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Comfort: zeer goed. Te noemen: automatische airco, goede stoelen (alle standen), regensensor, koelvak(!), opbergmogelijkheden, radio/CD-speler (tot 110 km/uur), vervoer oudere personen vanwege de goede instaphoogte
Minder zijn: geen bekerhouders als je de asbak gebruikt (alleen tussen de twee voorstoelen en te ver naar achteren), grote A-stijlen (u bent gewaarschuwd!), onhandig multi-board: er meteen uitgehaald (nu alleen nog last bij grotere voorwerpen met de bevestigingspunten), vrij grote draaicirkel (originele bandenmaat).
Motor: de 1.6 is lekker pittig; met een vouwcaravan vele duizenden kilometers gereden, ook in de bergen: alsof er niets achter de auto zat (130 km/uur op de Franse snelwegen was geen probleem, maar toch beperk je je voor de veiligheid).
Nu met caravan van max. 1000kg: met de 1.6 motor een prettige combinatie.
Verbruik: ca. 1/13,5 zonder en 1/11 met caravan.
PROBLEMEN
Geen wezenlijke problemen.
Alleen na een grote beurt olielekkage door een niet-juist aandraaien van de dop. De ANWB heeft het rubber vervangen en de dealer vergoedde, na enig aandringen, de kosten.
Een andere C3-gebruiker meldde in MyReview, dat de bolling van de voorruit problemen gaf voor zijn ogen.
Kort na aanschaf van m’n C3 zat er iemand bij me in de auto, die na een kwartier rijden vroeg: ’Wat is er in deze auto anders dan in je vorige?’ Het bleek dat zij een vervelende hoofdpijn had gekregen. Na enig elimineren bleef de regensensor over: blijkbaar dat sommige mensen last hebben van en gevoelig zijn voor de straling. Ook toen ik later de sensor (stiekem) aanzette om te testen of de klacht bleef, kwam dezelfde hoofdpijn terug.
De dealer deed de suggestie om aluminiumfolie aan de binnenzijde van de sensor te bevestigen. Dit heb ik niet laten doen, maar ik heb wel het gebruik van de sensor beperkt.
Na 2 jaar en 6 maanden stond ik met een boedelbak achter de Citroën in de middle of nowhere stil: de pook stond (gelukkig) in de 1e versnelling, maar dan wel muurvast! Bleek dat een bout vlakbij de versnellingsbak was afgebroken. Kan. Maar 6 weken later voelde ik aan de pook: dat gaat niet goed. De dealer verhielp het probleem gratis, maar de monteur vertelde dat ik die week de derde C3-rijder was met dit probleem.
Vlak voor de 50.000km-stand en in Frankrijk, bleek op een avond dat de beide dimlichten het niet meer deden. Na zoveel kilometers overdag was het me nog niet opgevallen.De Franse monteur (Citroen-dealer) deed er een half uur(!!!) over, en de rekening was Euro 45,00. Twee decennia geleden was je voor zoiets 10 gulden kwijt, want de lampen waren simpeler en je kon het nog zelf! M’n dealer in Nederland had eerder dezelfde tijd nodig, maar rekende geen loon. Wat is nu de reden voor zo’n moeilijke constructie?
Tenslotte: deze C3 1.6 ingeruild na 3 jaar, 4 maand en ca. 56.000km voor een..... Berlingo 1.6.
Reden van typewisseling was het feit dat ik een 1.6 wilde hebben, gezien de te trekken caravan, maar dat Citroen sinds vrij kort deze 1.6 alleen met een automaat leverde, dus een stuk duurder. Toen viel pas goed de enorme ruimte in de Berlingo op, en na een zeer goede inruilprijs, kwam de overstap.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C3

Lezersreacties (0)
Reageren