Citroën C3 1.4 HDi Ligne Ambiance (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 1.4 HDi Ligne Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb een (door mij ’gebruikt’ uit Belgie geimporteerde) C3 1.4 HDi 16v 92pk Exclusive uit 2003 met 125.000km op de klok.
De auto is in nieuwstaat.
Dit weekend heb ik er 1100km mee afgelegd.
Het verbruik is ca. 1:22 ondanks mijn niet-langzame rijstijl.
Mijn enige aanmerking is de lichte dribbelneiging van de achteras op ribbels in de weg, bij het nemen van snellere bochten.
Op lange afstanden is het een echte Citroen: Uiterst comfortabel.
Daartoe heb ik wel de stoel eerst op de laagste stand gezet, toen de afstand tot het koppelingspedaal ingesteld, daarna de rugleuning comfortabel schuin gezet rekening houdend met maximaal naar mij toe gezet stuur, en tenslotte het stuur zo laag gezet dat ik juist nog de toerenteller kan zien - het duurde even, maar nu is de zit perfect, evenals de afstand tot stuur, pedalen en versnellingspook.
Automatische Airco, Cruise Control en Radio/CD-speler zijn uitstekend.
Men moet bij het rijden wennen aan en rekening houden met het ’Fly-by-wire’ gaspedaal, dat via de computer en de ingeprogrammeerde ’landkaart’-van-de-motorkarakteristiek de bevelen doorgeeft aan de brandstofinjectors, waardoor de auto wat anders bereden moet worden dan auto’s met een conventionele gaskabel.
Dit went echter snel.
Via de Cruise Control knoppen op het stuur kan men op lange afstanden de meeste tijd de voet van het gaspedaal houden en alleen via de knoppen de snelheid regelen.
Met deze motor is de C3 ronduit snel te berijden, althans wanneer de turbo wordt gebruikt.
Doe je dat laatste niet, dan heeft hij de zuinigheid van een gewone 1.4 liter motor zonder turbo (die evenwel een auto van 1000kg moet aandrijven).
Met de C3 met dit motorvermogen, 92pk, is het toegestaan aanhangers te trekken met een volwassen gewicht.
Ik ben over deze C3 zeer tevreden.
(Weliswaar was mijn vorige auto, een Xsara HDi 90pk (2003), sportiever en comfortabeler qua weggedrag, maar deze heb ik nu gepensioneerd met 450.000 op de klok vanaf nieuw en nog steeds geen druppel olieverbruik - goed onderhouden rijdt hij nog steeds als op de dag van aflevering en het is uit een lange reeks van auto’s van diverse merken de allround beste auto die ik ooit heb gehad.)
Vereiste bij Citroen en eigenlijk alle automerken is een goede service-werkplaats, en die heb ik.
Afhankelijk van de eisen die men stelt aan zijn auto moet men bij de C3 oppassen niet een motorversie te kiezen met te weinig pk’s - het instapmodel kan voor snelweggebruik wat weinig vermogen hebben.
PROBLEMEN
Geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C3
