Citroen C3 1.6 e-HDi 90 Selection (2011)

autoreview

Citroen C3 1.6 e-HDi 90 Selection (2011)

Signalement

UitvoeringC3 1.6 e-HDi 90 Selection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf21.000 km
KM-stand laatst300.000 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geweldige auto

  • 200.000 km

Na een heleboel reviews van verschillende auto's te hebben gelezen, vond ik dat ik mijn ervaringen ook maar eens aan het papier toe moest vertrouwen.
Ik ben een particuliere rijder en de auto is mijn eigendom. Ik gebruik hem mijn voor woon-werkverkeer, voor ritjes naar afspraken en gewoon als privé-auto. Jaarlijks zo'n 43.000 km. Dit jaar was het wat minder, maar dat komt door ziekte.
Ik heb de auto gekocht in 2013, toen was hij 2 jaar oud en had 21.000 km gelopen. Hij was net ingereden, zeg maar. Het was toen zo'n belastingvrij Dieseltje geweest en omdat er vanaf 2013 wegenbelasting betaald moest gaan worden, kwam dit soort auto's bij bosjes op de markt. Deze stond bij een Renault-dealer in Zutphen.
Omdat we wel eens een aanhangertje of een vouwwagen trekken heb ik er een afneembare trekhaak onder laten zetten.
Intussen staat de teller op iets meer dan 2 ton en gaan we door naar de 3 ton.
Wat kan ik er eigenlijk van melden? Nou, eerlijk gezegd eigenlijk bar weinig. Het is mijn eerste Citroen en ik ben ongekend tevreden. Het is echt een geweldige auto. Comfortabel, zuinig, snel genoeg en zeer, zeer degelijk. Vanmorgen weer ruim 300 km gereden en ik stap gewoon fris uit dat ding. Hij krijgt ieder half jaar een beurt (iedere 20.000 km ongeveer) en wat stuk is wordt vervangen. Dat is de afspraak die ik met mijn garagist heb. Maar buiten het reguliere onderhoud en normale slijtage gaat er nooit iets stuk. Het ding loopt als een tierelier, is mooi zuinig, is ook een beetje niet een standaard auto, zit prima, etc etc. Met mijn rijstijl ligt het verbruik gemiddeld ergens tussen de 1:20 en 1:22,5. Ik vind het helemaal keurig.
Natuurlijk is hij niet overdadig luxe en zo, maar dat vind ik eerlijk gezegd wat minder belangrijk. Er zit airco op, cruise control en zo'n prachtige voorruit die een heel eind doorloopt in het dak en dat is het wel. Het is allemaal netjes afgewerkt, blijft allemaal goed zitten, werkt goed, wat wil een mens nog meer? Voor mij is het genoeg. Al zou ik in een volgende auto zo'n achteruitrij-camera wel kunnen waarderen, denk ik. Maar als die er niet op zit en hij is verder precies wat ik zoek, zal ik hem er niet om laten staan.

En dooooorrrrrrr

  • 260.000 km

Tsja.. het bovenstaande is nog steeds volledig van toepassing. Door een langdurige ziekteuitval (een pracht van een burnout) en corona de laatste 2,5 jaar een stuk minder gereden dan de jaren hiervoor. De helft minder ongeveer, nu zo'n 20.000 per jaar.
Buiten de reguliere slijtage onderdelen geen enkel probleem gehad. Vorig jaar bleek het roetfilter + cat verstopt/vol. Het was vakantietijd en we konden toch nergens heen, dus de auto twee weken bij mijn garagist gestald en die heeft het hele zwikkie gereinigd. Was nog steeds niet heel goedkoop, maar een stuk minder duur dan vervangen.
Over het algemeen ben ik zo'n € 800,- per jaar aan onderhoud kwijt, bij 40.000 km per jaar. Soms wat meer, soms wat minder. Ik vind het heel heel keurig.

Het Citroentje heeft nu 260.000 gereden. Volgende week een beurt. APK, 2 banden (achter, versleten en gecupt) , airco onderhoud en regulier onderhoud.
Soms kijk ik wel eens naar iets anders, maar waarom zou ik? Er moet dan weer een schip met geld bij, terwijl aan deze nauwelijks verschil merk met hoe zij was toen ik haar kocht. Ja, er zit een rammeltje in het hemeltje, ergens. Maar dat is het dan ook.
Ik denk dat ik haar af ga rijden. Eens kijken hoe ver we komen, zonder dat de kosten de spuigaten uit gaan lopen. Ik doe dat vaker. Meestal ligt de grens ergens in de buurt van 350 tot 385.000 km. Dus ik kan nog ff.

Update na de beurt: die is bij 261.500 gedaan:
- Bleek dat alle vier banden aan vervanging toe waren. Dat mocht ook wel. Het ene stel zat er 80.000 km op en het andere 100.000. Ik rij op Vredestein Ultrac banden.
- De afgelopen 20.000 km heeft mijn Citroentje opnieuw geen drup olie verbruikt. Uit nieuwsgierigheid heb ik een dag voor de beurt nog even gekeken (voor het eerst na 20.000 km!) en het peil was nog geen halve centimeter gezakt onder het bovenste streepje.
- De versnellingsbakolie is ververst. Voor het eerst. Ik vond voordien dat hij af en toe wat haperig begon te schakelen. Dat is nu weg.
- Remolie is bijgevuld.
- Aircocheck + vullen. Dat moet af en toe even.
- En tot slot algehele servicebeurt met APK.

Opnieuw een volstrekt probleemloos jaar gehad. Het achtste. Heb nu zelf 240.000 km met deze auto gereden. Voor mij een record. En we gaan nog vrolijk een paar jaar door. Het aantal kilometers zal zo langzamerhand weer wat gaan oplopen, maar dat zal geen probleem zijn. Het ding ziet er ook nog keurig uit. Je zou hem zijn 10 jaar en ruim 2,5 ton niet geven.

Blijft verbazen

  • 276.000 km

Tsja. Een jaar verder. 11 jaar oud, 276.000 gelopen nu. Binnenkort mag het C3-tje weer voor een onderhoudsbeurt. In het afgelopen jaar "slechts" 15.000 km gereden. Maar wel 15.000 volstrekt probleemloze kilometers weer. Nog steeds nul defecten, nul olieverbruik. Het is een geweldige, maar o zo saaie auto. Doet alleen maar rijden, rijden en nog eens rijden. Zonder onkosten, zonder pech, zonder olieverbruik, niets van dat al.
Volgens mij krijg ik nooit meer een auto die zo ontzagwekkend goed is. Hulde Citroen!

Tsja

  • 300.000 km

Tsja... 12 jaar oud, 3 ton gelopen.

We hebben haar nog steeds, ons trouwe Citroentje. Loopt geen slag verkeerd, roest niet, is nog steeds hartstikke zuinig (ruim 1:21,5), gebruikt geen drup olie en kost buiten de reguliere dingen geen onderhoud. Natuurlijk, ze wordt ouder en er zal best hier en daar wat kleins aan mankeren. Maar dat merk ik niet, omdat ik zelf de laatste 280.000 km met haar heb gereden. We zijn samen oud geworden, zeg maar. Zij mooier dan ik. Dat dan weer wel. ;-)

Wat er op dit moment wel aan mankeert, is dat er een zoemend geluid optreedt, links voor, wanneer ik boven de 100 kom en een bocht neem. En na een poosje verdwijnt het dan weer. Mijn garagist kan er niet de vinger op leggen waar het vandaan komt. Kan een lager zijn, een aandrijfas of eventueel iets in de versnellingsbak. Daarom besloten door te rijden tot het echt goed te horen is, zodat we dan de nodige reparatie kunnen uitvoeren. En de laatste tijd hoor ik bij bepaalde weersomstandigheden bij het in- en uitveren op drempels een soort piepend geluid. Datzelfde geluid maakt de schokdemper van de achterklep ook soms. Daar spuit ik dan wat WD40 op en dan is het weer even over. Vering en demping op zich zijn nog steeds in orde, dus dan maar wat piepen, af en toe.
Ze blijft nog wel even. Afschrijven doen we niet meer en inruilen kost ook een hoop geld, waarbij je je nog moet afvragen of die volgende auto net zo betrouwbaar blijkt als deze is.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.