Citroën C2 1.4 VTR (2006)

autoreview

Citroen C2
Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroën C2 1.6 16V VTS

Signalement

UitvoeringC2 1.4 VTR
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een nieuwe baan - met leaseauto. En wat een keuze is er tegenwoordig. Aangezien dit mijn eerste auto zou worden, heb ik de lat vrij hoog gelegd. Ten eerste moet ik me lekker voelen in een auto (dat is puur emotie) en verder verwacht ik een hele hoop opties die mijn leven makkelijk maken (denk aan airco). En natuurlijk: niet te duur (k ben nog jong). De shortlist bestond uit de Fiat Punto (te oud, de Grande Punto kwam net te laat), de nieuwe Renaul Clio (te duur), de Ford Fiesta (voor bejaarden), VW Polo (dat interieur...GAAP) EN de Citroen C2 (te klein?). Na een testrit met de C2 was ik er zeker van: dit ging hem worden. Achterin absoluut veel te klein, maar 98% van de tijd rij ik toch alleen, dus geen argument. Ik heb immers geen kinderen en geen hond. Voor de rest heerlijk: lekker pittig (tot 80km/h, daarna minder), heerlijk sturen, prettige koppeling en schakelen gaat met een vinger. En dan natuurlijk de doorslaggevende factor: het interieur. Heerlijk speels! Over de (voorste) stoelen kan ik ook niet klagen.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de 1.4VTR (genoeg vermogen), met pack airco en radio/cd speler. De losse achterstoelen en parkeersensoren heb ik niet genomen. De kleur werd licht blauw (blue grand pavois).

Na een behoorlijk gekloot met de stoelen en angstgevoelens met betrekking tot de verkeerde keuze, was ik na 2 dagen helemaal in mijn nopjes. En niet alleen ik. Collega’s, vrienden, ouders: allemaal wilden ze ermee rijden. Dat was met de voorloopauto wel anders (nieuwe suzuki swift 1.3 - geen slechte auto, maar deze auto heeft gewoon is nergens exceptioneel goed in, maar ook nergens exceptioneel slecht in vergeleken met de concurrentie. Behalve de trekkracht, die niet aanwezig was).

Binnenkort twee weken op vakantie in Italie met deze auto. Dan kan ik met zekerheid zeggen of tevreden ben, of zeer tevreden! Ik de zon zal de lichtblauwe kleur nog beter overkomen. Tot die tijd stap ik met heel veel plezier in mijn autotje.

PROBLEMEN

Ik rij ~1000km/week met deze auto en tot nu toe nauwlijks last gehad, op de bijrijdersstoel na. Deze kon alleen nog maar in de lig-stand. Kon deze met geen mogelijkheid meer in een rechte stand krijgen. Niet echt veilig te noemen. Gelukkig viel dit binnen de garantie, maar dit gebeurde wel na 2000km.
Verder nergens last van eigenlijk. Ik hoor de rem heel af en toe heel zachtjes piepen bij lage snelheden (niet bij achteruit rijden zoals vaak gelezen), maar je moet je best ervoor doen om het te horen. Waarschijnlijk wat water op de remschijven. Ik hoor geen trillingen (een hele opluchting) en de electronica doet het allemaal naar behoren. Ik vind het wel jammer de dat het benzinegebruik in de boordcomputer pas een waarde laat zien vanaf 30km/hr... Ik kan dus slecht inschatten of ik onzuinig rij in de stad. Verder had ik tank graag wat groter gezien, maar ik maak dan ook veel kilometers.

Update 21-06-2006:
Inmiddels terug van vakantie (ja, het was heerlijk!). De auto heeft zich zeer goed gehouden. Op de Autobahn ’iets harder’ gereden dan in Nederland, maar dan merk je al snel het maximum van de auto. Boven de 145km/h werd het lawaai toch wat vervelend, dus die snelheid hebben we maar aangehouden. In het warme Italie ook allemaal prima: dunne stijle bergweggetjes, slecht wegdek, warm weer: geen probleem allemaal. Qua bagageruimte was het voldoende voor 2 personen. De onderste achterklep is trouwens een bijzonder handig als je even wil rusten en eten langs de weg. Zeer handig om brood op te smeren en op te steunen.

Inmiddels staat er 24.000 op de teller, dus binnenkort eerste grote beurt. Tot op heden heb ik weinig te melden aan de dealer, dus dat is allemaal fijn. Wel merk ik dat de airco behoorlijk wat trekkracht opslurpt. Blijf je toch houden met kleine auto’s, maar ik had het natuurlijk liever niet gezien. Dan ga ik toch weer twijfelen of ik niet beter de VTS had moeten nemen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.