Citroen C1 VTi 72 Feel (2020)

autoreview

Citroen C1 VTi 72 Feel (2020)
Citroen C1 VTi 72 Feel (2020)Citroen C1 VTi 72 Feel (2020)Citroen C1 VTi 72 Feel (2020)Citroen C1 VTi 72 Feel (2020)Citroen C1 VTi 72 Feel (2020)Citroen C1 VTi 72 Feel (2020)Citroen C1 VTi 72 Feel (2020)

Signalement

UitvoeringC1 VTi 72 Feel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf82.359 km
KM-stand laatst90.053 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

  • 82.721 km

Omdat de 22 jaar oude Saxo niet meer door de APK kwam, tenzij er erg veel geld tegenaan werd gegooid, hebben we besloten om die te vervangen. Er stond een C1 van net 3 jaar jong bij dealer Wilmink Drent in Almelo, onze vaste want uitstekende garage, die al wel aardig wat levenservaring had. Maar omdat we geen kilometervreter zochten maar een auto voor erbij was dat geen probleem.
De Saxo zou naar de sloop gaan en dus kwamen we met lege handen, wat de onderhandelingsruimte vergrootte. Nadat we de prijs overeenkwamen en de zaken die aan de C1 onder handen moesten worden, alsmede een vol jaar garantie, genomen hebben we getekend en de volgende dag de auto opgehaald.
We hebben ruim 400 km met de auto gereden voordat deze de afleveringsbeurt en APK kreeg, zodat we zelf een lijstje met aandachtspunten konden maken.
Wat zijn er voor zaken op dat lijstje gekomen?
- voorbanden vervangen, want bijna op het minimum
- wieldoppen voor vervangen, want erg beschadigd
- rammelende uitlaat verhelpen
- rammel in het dashboard verhelpen
- carrosserie poetsen zodat alle kleine krasjes weg zijn
- ruitenwisserbladen voor en achter vernieuwen
Vandaag hebben we de auto opgehaald en alle zaken zijn uitgevoerd, zelfs beter dan we hoopten! De voorbanden vervangen werd alle banden vervangen en de meedenkende garagist heeft ervoor gekozen om er all seasons onder te zetten, heel erg blij mee! En de carrosserie ziet er uit als nieuw, net als de motor die ook gereinigd is.
Het verbruik van de C1 schommelt inmiddels rond de 1 op 20, hopelijk blijft dat zo...
We zijn voornemens om alle kleinere ritjes met deze auto te gaan doen en de C5 Aircross vooral op langere ritten en ritten met de 1500 kg zware caravan in te gaan zetten.
Wordt vervolgd zodra er wat te melden valt.

Klein maar bijzonder mankement

  • 83.530 km

Onderweg naar in de buurt wonende vrienden zat ik na ongeveer 350 meter eerst aan de rechterkant en even later aan de linkerkant ineens 5 cm lager op de bestuurdersstoel na 2 snerpende knapgeluiden. In de bestuurdersstoel was duidelijk iets kapot gegaan.
Op maandag 9 oktober gemeld bij de garage en op donderdag 12 oktober was de auto weer klaar. Er was een vervangende bestuurdersstoel geplaatst en dat gebeurde onder garantie.
Verder heel tevreden over de C1 die we in de directe omgeving nu als dagelijks vervoer gebruiken om de C5 Aircross een beetje te sparen. Bovendien is het verbruik in de stad met een pittige rijstijl aldoor rond de 1 op 18 en dat scheelt met de huidige brandstofprijzen aardig in de portemonnee.
Al met al zijn we heel tevreden over de auto, waarbij wel aangetekend moet worden dat we er alleen met ons tweeën gebruik van maken!

Schijven en blokken

  • 85.319 km

Vanaf de aflevering voelden we bij het afremmen een lichte trilling in de auto. Naarmate de kilometers vorderden werd dat steeds erger. We hebben dat gemeld bij de garage en die heeft daarop de remschijven en -blokken voor vervangen en nu is het probleem verholpen. Deze reparatie viel binnen de garantie.

Jaarlijkse onderhoudsbeurt

  • 87.914 km

We hebben de auto inmiddels een jaar en leggen er naar volle tevredenheid de kilometers mee af in het dorp en de directe omgeving. Op die manier proberen we de C5 Aircross zoveel mogelijk te sparen voor de langere ritten en bovenal de ritten met de caravan. Er is op dit moment geen nieuwe Citroën meer waar de caravan van 1500 kg door getrokken mag worden en ik hecht er toch aan om het merk trouw te blijven.
Er is een standaardbeurt uitgevoerd. Daarnaast moest de remvloeistof ververst worden gezien de leeftijd van de auto. Bovendien heb ik de airco een onderhoudsbeurt laten geven, waar bij onder andere gas is aangevuld en filters zijn vervangen.
De beurt kostte in totaal € 394,66.
Ik hoop er weer een jaar tegenaan te kunnen!

Still going strong

  • 90.053 km

De auto is inmiddels de 90.00 km gepasseerd. Ik heb eigenlijk niet anders te melden dan dat de auto het probleemloos doet en het benzineverbruik met een gemiddelde van rond de 1:19 mooi laag blijft. Het is dat Autoweek me mailde dat mijn vorige verslag inmiddels een half jaar oud was, anders had ik niets toegevoegd. We gaan door en ik meld me weer na de volgende jaarbeurt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.