Citroën C1 VTi 68 Style Edition (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C1 VTi 68 Style Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 6.000 km |
Schokkerige motor
- 6.000 km
Na plezierig in een C1 van het nieuwe type (2015) gereden te hebben, ook een 68 Pk 1.0 motor uit 2015, kregen we een leuk aanbod van de dealer om een nieuwe uit te zoeken. Dit werd dan ook een C1 met dezelfde motor, maar dan met de leuke extraatjes van de Style edition en een kek kleurtje.
Dat plezierige rijden werd helaas een nachtmerrie door de euro6 motor die ze ondertussen in de C1 hebben geinstalleerd. Door het knijpen van de motorprestaties om te voldoen aan milieunormen enzovoorts rijdt de auto alsof deze aan een elastiekje hangt. Bij snelheden tussen 50 en 55, 80 en 85 km per uur schokt de auto alsof iemand met een touw achter je auto staat te trekken en houdt de motor in. Het maakt niet uit hoeveel toeren je maakt, het inhouden blijft. Na proefgereden te hebben in een andere euro6 C1 kon ik constateren dat dit gedrag consistent is met die van ons. Onze dealer doet er inmiddels alles aan om het probleem op te lossen (chapeau!). Tot op heden zonder resultaat. Volgens Citroën voldoet de auto aan de normen en worden wij en de dealer met een kluitje in het riet gestuurd. Blijkbaar zijn we niet de enige C1 euro6 rijders die deze rijervaring hebben. Misschien dat Citroën luistert naar een collectief van consumenten en de software aanpast zodat de auto normaal en zonder inhouden en schokken gaat rijden? Wij begrijpen nu waarom Volkswagen sjoemel software heeft geïmplementeerd...
Ooit nog aan een C1 nieuwe type? Voor de auto, het design en uitrusting een dikke ja! Maar nooit meer met deze euro6 motor. Benieuwd of er meer consumenten zijn met dezelfde ervaring met deze nieuwe motor?
De lage score voor 'Comfort' komt door het schokkerige gedrag van de motor en niet door het uitrustingsniveau, da's prima voor elkaar!
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties1
- Comfort1
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Private lease: dit betaal je voor de goedkoopste auto's

Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

Test: Renault Twingo - Hyundai i10 - Citroën C1

Test: Citroën C1 - Fiat Panda - Hyundai i10 - Kia Picanto - Peugeot 108 - Skoda Citigo
