Citroën C1 VTi 68 Live (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C1 VTi 68 Live |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 3.650 km |
KM-stand laatst | 7.600 km |
De tussenpaus
- 7.600 km
Na een jaar in dienst te zijn, werd het voor mij mogelijk om gebruik te maken van de leaseregeling binnen het bedrijf. Iets waar ik graag gebruik van wilde maken! Immers reed ik tot dat moment in een Opel Corsa uit 1999. Hoewel ik enigszins een zwak heb voor de auto en deze nog weinig kilometers achter de rug heeft (zie mijn review), mis je logischerwijs een bepaald comfort. Daarnaast merkte ik weer flink wat kilometers aflegde, hetgeen de keuze voor een leaser (inclusief tankpas) makkelijker maakte.
Hoe dan ook, de lease regeling werd gretig ondertekend door mij en op 4 mei mocht ik mijn 'voorloper' in ontvangst nemen. Een Citroen C1 met het groene kilometeraantal van 3650 km. Hoewel ik wist dat het een tijdelijke oplossing was, had ik wel mijn bedenkingen bij de C1. In mijn tijd als student bij een grote lease maatschappij, werden wij (de hikers) regelmatig geconfronteerd met de C1's, 107's en Aygo's. Ik herinner mij in die functie een nachtelijke rit (Rotterdam-Nijmegen) met een C1 van de eerste generatie. Gearriveerd in Nijmegen was mijn rug voor mijn gevoel gebroken, had ik een slapende rechtervoet en was ik flink wat dover door het brullende motorgeluid.
Alvorens gedetailleerd in te gaan op de eigenschappen, moet ik zeggen dat deze nieuwe generatie mij positief heeft verrast! Zodra je de auto op een juiste manier beoordeelt (zoals dat bij elke auto zou moeten gebeuren) dan kom ik tot de conclusie dat met de nieuwe C1 een grote stap in de goede richting is gezet!
- Looks/buitenzijde: Hoewel de Aygo veelal de meeste complimenten krijgt, vind ik het uiterlijk van de C1 ook (positief) gewaagd. De voorzijde is redelijk immens en heeft (des Citroëns) wel een origineel 'smoel'. De achterzijde is logischerwijs vrij anoniem. Overigens zag ik (door opgedroogde waterspetters) dat de rijwind ter hoogte van de rechteronderzijde van de achterste portieren vuil afzet.
Overigens geen 'dual colors' voor mij , de gehele auto was uitgevoerd in een zwarte kleur. Leuk detail waren de spiegelkappen die zilverkleurig waren uitgevoerd.
- Motor: de 1.0. motor met ongeveer 68 pk is net voldoende voor de C1. Gedurende de tijd dat ik de C1 heb gereden, was de auto meestal niet flink beladen en nauwelijks voorzien van passagiers. Op die momenten kwam de C1 voldoende mee. Motor wordt in de hogere toeren (die wel noodzakelijk zijn om mee te komen!) wat schreeuwerig, al blijft het enigszins binnen de perken. Zodra regelmatig meerdere mensen meerijden en er bezoekjes aan de woonboulevard moeten worden afgelegd, adviseer ik om voor iets meer PK's te gaan.
- Schakelen: Wat mij opviel was dat het schakelen hakerig verliep, vooral de eerste 2 versnellingen hebben er last van. Aangezien de auto weinig kilometers heeft gelopen, voelde de bak natuurlijk gigantisch fris aan. Overigens gaat schakelen gigantisch licht en voel je zeker niet wat er precies in de bak gebeurt. De achteruit inleggen gaat ook niet altijd soepel. Schakelen is dus een beetje een gevoelloze en hakerige exercitie.
- Sturen: Zoals vaak bij auto's die zijn ontworpen voor in de stad gaat het sturen gigantisch licht. Overigens doet de bekrachtiging (soms iets te) goed zijn werk, hetgeen wel soms leidt tot een kunstmatig stuurgevoel. Desalniettemin geen zoekerig gedrag tijdens snelwegritten. Complimenten voor het fijne, dikke stuur. Een verademing in vergelijking met sommige stukken dun plastic die ik af en toe wel eens tegenkom!
- Wegligging: Mede door de korte wielbasis kunnen korte oneffenheden soms wat stoterig worden doorgegeven, maar bovenal is het comfort wat de boventoon voert. Auto doet zeer rustig aan. Bij wat enthousiast bochtenwerk komt de auto wel beperkt uit de veren. In vergelijking met de Fiësta die ik nu rijd, is de C1 meer op comfort gericht, zonder zoekerig of zweverig te worden.
- Gedrag buiten de stad: Toevalligerwijs heb ik vooral veel (lange) snelwegkilometers gereden met de C1. Wat viel mij daar vooral positief op:
- beperkte zijwindgevoeligheid;
- stuurbekrachtiging houdt zich iets meer op de achtergrond;
- redelijk koersvast onderstel;
- goede inkapseling van motor en windgeluid.
- Interieur: Zoals in het begin gezegd viel het mij op hoe volwassen de C1 is geworden, ook binnen het interieur. Hoewel ik niet de beschikking had over een middenconsole met navigatie, had de auto een modern ogend dashboard. Natuurlijk, de materialen zijn soms hard, maar dat hoort wat mij betreft bij deze klasse. Geen krakende onderdelen of grote naden. Het nette dashboard is een verademing in vergelijking met de 'plastic klomp' uit de eerste C1 .
Daarnaast had de auto een nette uitrusting, met onder meer airco, bluetooth, boordcomputer en stuurwielbediening. Niets wereldschokkend, maar netjes.
Minder te spreken was ik over de stoelen. Deze zijn stevig, al zijn de zittingen wat te vlak uitgevoerd naar mijn mening. Op langere ritten kreeg ik last van mijn benen, waarschijnlijk omdat ik met mijn 1,90m redelijk lange benen heb voor de ondiepe zittingen.
Punt van kritiek is ook het ontbreken van cruise control, terwijl een 'speed limiter' is ingebouwd. Natuurlijk snap ik de achterliggende gedachte dat een stadsauto eerder gebaat is bij een speed limiter. Anderzijds: als de bedrading er toch ligt, wat is dan het probleem om ook een cruise control mee te leveren?
Als laatste een puntje van aandacht voor de 'gigantische' c-stijl, waar ik meer dan eens complete bomen in zag verdwijnen. Mijns inziens een veel te grote c-stijl voor een auto die toch voornamelijk in de stad werkzaam is.
Aldus ben ik tevreden over deze tussenpaus en was ik opgelucht en blij dat de nieuwe lichting C1, 107/108 en Aygo flink is verbeterd. Zoek je een auto die handzaam is, originele looks heeft, waarmee je af en toe de snelweg opgaat? Dan is de C1 wat voor jou.
Houd rekening met het beperkte motorvermogen (opteer voor een sterkere versie), de vermoeiende zitpositie en het matige zicht rondom de C-stijl.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.