Citroën C1 1.0i Séduction (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C1 1.0i Séduction |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 37.000 km |
Eierdop
- 3.367 km
Omdat de Fiesta ons verraste met een zeer kostbare katalysatorschade hebben we op zeer korte termijn besloten een nieuw kleintje aan te schaffen voor dagelijks gebruik op de korte afstanden rond onze woonplaats. Hoe minder hij aan wegenbelasting en verzekering ging kosten, hoe aangenamer het ons was. En dan kom je al snel bij één van de drieling C1/107/Aygo terecht. Wij vinden dan de CI het leukst smoelen en kleur (eendeeigroen metallic) en uitvoering (absoluut basaal) die wij zochten was per direct leverbaar. Dus de koop was snel gesloten en we hebben er geen moment spijt van gehad. Wat een leuk rijdend en zuinig karretje is dit. Oké, soms missen we de centrale deurvergrendeling en de hond past (in haar eigen ogen) niet in de kleine kofferbak, maar verder hebben we nog geen nadelen ontdekt. En, alles wat electrisch werkt, zo merkten we bij vorige auto's (106 en Fiesta)kan ook stuk. Dus we vinden dit hele simpele karretje wel prima. Tot nu toe rijdt hij zo rond de 1 op 20 en dat terwijl er maar zeer zelden een afstand van meer dan een kilometer of 20 mee wordt afgelegd. Daar hoor je ons dus niet over klagen. En ook de overige kosten zijn minimaal. Al met al rijden we er erg vrolijk mee rond en krijgen we toch een beetje het lacherige gevoel uit die hele oude Fiat Panda reclame.
Probleemloos torretje
- 21.000 km
Dankzij een dochter met rijbewijs wordt de C1 inmiddels wat intensiever gebruikt dan voorheen. Het is met recht een ideaal wagentje om je eerste kilometers mee te maken wanneer je net je rijbewijs hebt. Hij is enorm betrouwbaar, geen hardloper maar zeker vlot genoeg en qua maatvoering overzichtelijk en dus makkelijk handelbaar. Als je niet uitkijkt zou ze hem wel elke dag willen lenen. Maar het is zeker een compliment voor het autootje. Zelf sturen we er met eigenlijk alleen maar toenemend plezier in. Het verbruik blijft een lachertje, de betrouwbaarheid is spreekwoordelijk en de onderhoudskosten beperken zich tot zeer beperkte kosten van standaard onderhoudsbeurtjes. En het rijdt ook nog eens leuk. Relatief pittig en o wat kun je er leuk een rotonde mee pakken. Dat soort lol had ik van een auto in deze klasse niet echt verwacht.
Kortom een probleemloos torretje en een schot in de roos.
Betrouwbaar
- 32.700 km
Met veel plezier rijden de dames in ons gezin met het C-ééntje. Hij doet het altijd, verbruikt weinig en heeft nog altijd lage onderhoudskosten. Buiten de standaardonderhoudsbeurten heeft hij de dealer alleen gezien om een lampje te vervangen. En ja, zo'n beurt kost ook al niet veel. Goedkoper autorijden is vrijwel onmogelijk.
En voorzien van een setje winterrubber is hij ook in de sneeuw prima hanteerbaar gebleken.
Afscheid
- 37.000 km
Morgen is het dan zover. De eierdop wordt ingeruild, met bloedend hart. De werkgever schakelt over op zakelijke lease en dus zijn we voor caravan en trailer nu aangewezen op de privé auto. Dat gaat met een c1 niet lukken. Dus gaan we een Aygo leasen en privé een SUV rijden. De c1 heeft zich bewezen als goedkoop, betrouwbaar, fun to drive en zuinig. Één euvel slechts. De laatste winter haperde soms de deursloten en niet omdat het vroor. Slot regelmatig oliën hielp tijdelijk, maar het haperen kwam toch af en toe terug. Daar zal een keer naar gekeken moeten worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.